Mersulle huonoa mainetta taas (+ GPS spekulointia)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

Mersulle huonoa mainetta taas (+ GPS spekulointia)

ViestiKirjoittaja jabajee » 19.11.2005 18:11

Ei oo mennyt ihan putkeen taas Mersun testeissä.

The new Mercedes S class has a sophisticated radar-based braking system - when it works. A TV demonstration ended up in a 3-car pile-up when the S-class' safety radar failed.


Kuva


http://www.askaprice.com/torque-article ... n&item=669

Edit: linkkiä ja tekstiä vähän korjattu

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 19.11.2005 18:22

No onhan se kumma jos GPS- pohjainen etäisyystutka ei pelaakkaan teräshallissa. Ihme vouhotusta taas, ei mielestäni ole kyllä mikään vika. Kuka Ässän omistaja ajelee peltihalleissa vakkari päällä?

nokian neule
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja nokian neule » 19.11.2005 18:35

Ajatuksena GPS -pohjainen etäisyystutka on vähintäänkin outo. Haetaanko autojen sijainnit ja etäisyydet jostain päivitettävästä tietokannasta ja sitten kun kolahtaa (niin kuin yllä), voidaan vain harmitella, että perkeles kun kanta oli päässyt vanhentumaan. Hymiö.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 19.11.2005 18:51

No voi vi***, pitääkö niillä autoilla nyt välttämättä voida ajaa silmät kiinni :D

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 19.11.2005 18:55

mä olen joskus kuullu sellasesta autosta millä pääsee perille vaikka olis matkan silmät kiinni, se jarruttaa ja kaasuttelee automaattisesti. linja-auto oli sen nimi..

Trex
-
Viestit: 509
Liittynyt: 3.8.2003 20:49

ViestiKirjoittaja Trex » 19.11.2005 19:43

aina jos mersussa on joku vika, ni siitä tehään niin s**tanan ISO numero...mut jos ooppelissa tai volvossa on jotain, esim. pyydetään 100 00 autoa johokin tarkastukseen korjattavaksi, ni eipä niistä foorumeilla kirjoitella....

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.11.2005 20:04

Eikös tuo etäisyyden mittaus kuitenkin perustu tutkaan? Miten ihmeessä GPS:llä pystyisi mittaamaan välimatkaa vaikkapa edellä ajavaan Ladaan? Kyllä tuon pitäisi toimia myös esimerkiksi maantietunneleissa.

Edit: Ehkä tästä pidetään meteliä siksi, että systeemin eräs tarkoitus on nimenomaan estää peräänajot pitämällä riittävä turvaväli. Nythän tuo toimi kuin ihminen konsanaan, liekö sitä tekoälyä :)

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 19.11.2005 20:16

Tuossa tekstissähän lukee selkeästi "radar" eli tutka.. Hallin heijastukset ilmeisesti häiritsivät tutkaa ja koe epäonnistui.

OT: kun A mersu kaatui tuli siitä ihan hirveä haloo.. Kun joku korealainen koppi kaatui niin siitä ei seurannut mitään.....

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 19.11.2005 20:18

ei toi nyt milllää perinteisel GPS:llä toimi mitenkään kun ei monessakaan autossa oo GPS paikanninta mikä kertoo satelliitille sijainnin.

e: jaha bigbear kerkes...tutkahan se.

k.j
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja k.j » 19.11.2005 20:25

Ajakaa joskus mersulla!
Nautinto voi II-koppaisen golffin jälkeen olla ?? :)

Voihan se olla väärä foorumi , mutta kuitekin.........

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.11.2005 20:27

Isällä yykaaneljä 250D ja on se van hemmetin hyvä auto ajaa esim. just maantiellä.

lepakkomies
-
Viestit: 153
Liittynyt: 23.7.2003 9:21

ViestiKirjoittaja lepakkomies » 19.11.2005 20:28

Trex: Tässä on sama juttu kuin urheilussa.. Minä teen oman maalin, ketään ei kiinnosta. Litmanen tekee oman maalin, siitä kirjoitetaan jokaisessa alan julkaisussa.

Ei sillä että Mersulla mitään tekisi tai kukaan sitä enää vakavasti ottaisi, mutta ilmeisesti sen kuitenkin oletetaan toimivan.. :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.11.2005 21:29

Taitaa olla se w124 vimesiä mersuja mitä on tehty. Sen jälkeen tulleet ei ainakaan minun mielestä oo läheskään yhtä hyviä.
Ajakaa joskus mersulla!
Nautinto voi II-koppaisen golffin jälkeen olla ?? :)

Sehän on ihan mistä tykkää. Toinen tyttärestä ja toinen äidistä.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 19.11.2005 21:56

Voi olla köyhän puhetta, mutta sanotaan mitä sanotaan, niin ainakin nykyaikana tuo mursu alkaa olla pahasti yliarvostettu auto hintaansa nähden. Tosin niin on mm. Audikin, jos puhutaan ns. perusmalleista. Turvallisuus yms. tekijät erikseen, mutta ajo-ominaisuuksiltaan. Alkaa olla nykyautoissa pitkälti mielikuvatekijät kun auton valinnan sanelee, kaikki on kehittynyt niin hitosti esp:n, abs:ien jnejne myötä., että ei se "todellinen" ajotuntuma enää voi olla se ratkaiseva juttu.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 20.11.2005 1:15

Kyllä ku ite koeajoin noi uudet C ja E kompurat, ni kyllä ne vielä on ihan eri luokkaa kuin "halvemmat" autot.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 20.11.2005 3:05

mun mielestä mersuis ei voi olla vikaa, eikä SAA olla vikaan koska a) ne on tuplasti näiden normi kotterojen hintasia ja b) mersumiehet pitävät helvetinmoista haloota kuinka hyvä auto ja varsinkin varma, 600tkm saanu ajaa eikä oo mitään tarvinnu tehdä! (todellisuudes autossa ei mitään alkuperäistä).. ainakin mulla käy luonnonpäälle ja oikein nautin kun mersu menee rikki :>

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 20.11.2005 11:28

TÄSTÄ aiheesta voisi kirjoittaa paljonkin, kun noiden Mersujen kanssa työkseni värkkäilen.

Mersut(kaan) eivät ole viattomia autoja.

Toisaalta lähes 20 vuotta vanha 124 mersukin on kunnossa ollessaan erinomainen auto tien päällä; hiljaista, hyvää kyytiä ja hyvät ajo-ominaisuudet.

Minulla ei ole nykyisin mahdollisuutta kirjoitella mersuforumille.
Tervetuloa kaikki tutustumaan uuteen autoaiheiseen keskustelupalstaan:


Mese.fi

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 20.11.2005 11:36

Itellä on nyt -02 golf gti, johonka vaihdoin -99 C 220 cdi:n, pikku hiljaa vahvistuu tunne että taidan vaihtaa mersuun takasin. Oli siinäkin kerran vika, kun ei webastoa oltu käytetty koko kesänä niin vähän savutti, ja ajoin sillä sentään 240tkm... Tää golffi taas, ajettu 80tkm, kaikkia ihan ihme vikoja, suurin osa liittyy moottoriin. Niin ja mitä nyt vesi tulee sisälle repsikan lattialle ja peräluukun lukkoa saa kuivailla sateella että auto tajuaa että se on lukossa. Muuten kyllä tosi hyvä auto!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.11.2005 11:54

^Niinpä, menee volkkarinkin laatu aika rankasti alamäkeä. Valitettavasti sama tuntuu koskevan montaa muutakin automerkkiä, panostetaan uuteen tekniikkaan ja unohdetaan ne perusasiat kuten auton vesitiiveys :(

Edit: Ainakin uusista Golfeista on kuulunut niin paljon huonoa, etten enää jaksa valittaa jos tuo Pierburg satunnaisesti hieman kenkkuilee :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.11.2005 11:57

^ Niin... Pitää saada uusi tuote mahdollisimman nopeasti markkinoille jne. Ei ehditä testata, vaikka testaamiseen täytyis käyttää paaaaaljon enemmän aikaa kuin ennen, koska auton tekniikka on monimutkaistunut jne. Saksalaiset autotehtaat saisivat omaksua TQM-periaatteen (laatujohtamisen) Japanilaisilta, ettei kohta kaikki aja Tojotalla

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 20.11.2005 18:51

Tuossa pari kuukautta sitten jäin tielle kolme kuukautta vanhalla A4 1.8T:llä, joka oli huollonsijaisauto, kun auto vain sammui, eikä suostunut enää käynnistymään (mittarissa 6tkm). Maahantuojan mukaan ihan normaalia ja sellaista sattuu jne. Edellinen oma audi a3 (8p) vaihdettiin, kun jatkuvia sähkö- ja moottori ongelmia. Nykyiseen (6kk) on vaihdettu laakeri, takaiskarit, maalattu puskuri (lakka hilseili pois), jarruvalojen katkaisija, vakkarin viiksi ja ohjainlaite yms.. Joten laadukkaitahan nämä ovat. Ehkäpä syytä harkita korealaista, niin ei tarvitsisi juosta huollossa kokoajan ja pääsisi jopa joskus perille omalla autolla, eikä sillä taksi toyolla... :(

JouniH
-
Viestit: 199
Liittynyt: 26.11.2003 18:08

ViestiKirjoittaja JouniH » 21.11.2005 21:14

OT OT OT OT

^Mitä opimme tästä? Aja\osta aina vähintään 70 000km ajettu, pari kolme vuotta vanha auto. Älä koskaan osta ns. ensimmäisiä malleja jotka markkinoille tulee. Viimeiset mallit ennen mallin koko uusimista on parhaita. :)

OT OT OT OT

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.11.2005 21:17

^Näinpä, 91 kakkoskopassakaan ei enää ole vian vikaa :) No joo, eipä mitään isompaa ole tosiaankaan ilmennyt.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 21.11.2005 21:38

Suvussa ollut monta eri vag-konsernin tuotetta eikä yhessäkään ole vikoja ollut paljon mitään. Onko meillä sitten vain ollut hyvää tuuria vai?

Tuosta tutkasta myös miten mahtaa toimia sateella, kun ainakin noissa peruutustutkissa on ongelmia myös samat ongelmat gps laitteessa. Ei näyttänyt, kuin 13km väärään suuntaan 30000e gps laite sateella.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 21.11.2005 21:44

No tuo tutka on täysin erilainen kuin jossain parkkitutkassa tms., eikä GPS:llä ole tietääkseni mitään tekemistä laitteen toiminnan kanssa. Ja ainakin Audin vastaava kuulemma toimii hienosti, ruuhkassa ajosta tulee kuulemma varsin nautittavaa.

Se että 30k€ GPS ei tänä päivänä toimi kunnolla vesisateessa täytyy johtua joko valmistus- tai käyttövirheessä.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 21.11.2005 21:50

Kyllä tuo gps toimi normaalista ja jopa oli tarpeeksi sateliitteja näkyvillä. Aurinkoisena ilmana näytti sen mitä pitikin (seuraava päivä). Eli johtui täysin sateesta tuli niin sanottu monitieheijastus. Kokeiltiin monta kertaa ja aina näytti tuon 13km metsään.

Ei gps itse tuohon tutkaan mitenkään liity. Autossa muuten tuo gps navigointia varten.

XUX63
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.3.2005 15:08

ViestiKirjoittaja XUX63 » 21.11.2005 22:16

Vaikka olisi GPS:äänkin perustuva systeemi (mitä tuo ei ole) niin niidenkin katveet on yleensä kompensoitu kiihtyvyysanturein tai muilla tekniikoilla joiden perusteella softa laskee oletetun kohdan missä "kartalle" palataan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.11.2005 23:08

^Melko harvinaista halvemmissa laitteissa, toki yleistymään päin. Tai no ehkä 30ke GPS ei tosiaankaan enää ole halvimmasta päästä :)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 22.11.2005 8:50

ABT: Miten monta kertaa mittasit tuon 13km virheen ja oliko se virhe todella jokaisella kerralla sama 13km? Melkosen symmetrisiä sateita teilläpäin..

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 22.11.2005 10:26

OT:Oltiin kyllä myös vähän wtf, kun näytti aina tuon 13km toiseen suuntaan, vaikka tiedettiin, että ollaan 2m sisällä kohtaa mihin piti raja merkata. Oltiin myös keskellä peltoa eli ei rakennuksia lähellä. No koko päivän satoi ja varmaan 2h eli n.20-40kertaa kokeiltiin ja taisteltiin siinä ja sitten luovutettiin. Kokeiltiin laitetta myös samana päivänä muualla ja siellä näytti sitten oikein, vaikka myös siellä satoi. Laitteelle ei tehty välissä mitään ja seuraavana päivänä näytti sen siihen mitä pitikin, kun oli kaunis ilma. Eli jostain syystä ei suostunut sateella mittaamaan tuolla pellolla oikein. Myös laitteen valmistaja oli sitä mieltä, että johtui sateesta. Pellolla kyseinen laite löysi myös 5-7 sateliittia. Eli pakko johtua sitten sateesta, koska koordinaatitkin olivat aivan varmasti oikeat. Usein kuitenkin tuolla laitteella pystyy mittamaan sateessa, mutta muutamia kertoja on tehnyt kuulemma aivan vastaavaa vain sadekelillä. Oli lähellä, että ei lähetty katsomaan mihin se oikein näyttää tuon rajapyykin. Mittaus suoritettiin rtk=realiaikanen kinemaattinen mittaus ja tukiasemalle oli matkaa n.4-5km.

Myös nykyisinhän noissa hienoimissa gps vehkeissä on kaiken maailman pelit ym... Niin 30000e laitteen esittelytilaisuudessa laite kaatui, kun kokeilin pelata sillä pasianssia ja eikä sammunut, kuin akun irrottamalla. Mutta siinähän oli windows.

Mutta tehään tästä sitten vaikka uusi aihe, kun tuntuu joitain niin kauheesti kiinnostavan.
Viimeksi muokannut ABT, 22.11.2005 11:09. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 22.11.2005 10:57

Se että 30k€ GPS ei tänä päivänä toimi kunnolla vesisateessa täytyy johtua joko valmistus- tai käyttövirheessä.


Ei ole kumpaakaan.

GPS järjestelmä on suhteellisen herkkä peilauksille. varsinkin jos sadepilvi on sähköisesti latautunut tuottaa se kovia ongelmia GPS:lle.

Ammatin puolesta (johon atm opiskelen vielä lisää) on tullut ihmeteltyä GPS:n sielunelämää hieman enemmänkin.
Tieysti se järjestelmä toimii kirkkaana aurinkoisena kesäpäivänä täydellisesti n3-5h /pv kun taas yritä tammikuussa huonoimpana aikana lumisateessa jotain. ei toivoakaan GPS:n toimimisesta... niin ja nämä ovat näitä ~20ke:n ammattikäyttöön tarkoitettuja laitteita. ei mitään USB-GPS moduuleita kakkiksiin.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 22.11.2005 11:03

Sairasta! En ala kinaamaan mutta kyllä tuntuu hullulta.

Kuinka ihmeessä sitten nämä autolaitteet voivat toimia niin varmasti, itselle ei ole kertaakaan tullut vastaan tilannetta että autolaite ei toimisi vesisateen takia. Vai onko se sitten tämä nopeustieto joka auttaa niin paljon? Ja sitten vielä Navicore ja PDA-laitteet. Tähän hintaan suhteutettunahan noiden pitäisi toimia vain poutasäällä ja ilman mitään häiriötekijöitä. Näissähän ei ole apuna mitään nopeussignaalia.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 22.11.2005 11:18

Autonavigointilaitteet hyödyntävät satelliittipaikannuksen ohella myös antureita, joiden avulla rekisteröidään ajoneuvon kääntyminen ja liikkuminen. Sijaintitiedon yhdistäminen ohjelmallisesti karttasovitukseen vähentää GPS-signaalin katkeamisesta aiheutuvat ongelmat minimiin. Myös nämä autonavigaattorien kartat eivät usein pidä kauhean hyvin paikkansa, kun usein varsinkin kaupungeilla tehdään, koko ajan päivityksiä eli saisi kokoajan olla päivittämässä uusia karttoja. Nämä kartat on usein vielä tehty ilmakuvista varsinkin syrjäisillä seuduilla joten virhettä niissä voi olla todellisuudessa on paljonkin.

Näitä ammattikäytössä käytettäviä menetelmiä on useita joilla saadaan millimetri tarkkaa tietoa. Näiden vehkeiden käyttö esim. helsingin keskustassa on täysin mahdotonta, koska gps singaali ei tule talojen läpi ainakaan kauhean tarkasti. Kyllä varmasti voidaan saada jotkin koordinaatit mutta suoraan sanottuna ne heittävät paljonkin. Voivat ne hyvältä tuollaisessa autorasteri kartassa näyttää, mutta ootas kun laittaa aineiston tarkkaan vektorikarttaan niin ei näytä enään niin hyvältä.

Eli mittaus ei todellakaan ole sellaista, että mennään vaan jollekin pisteellä ja painetaan nappia ja toivotaan, että koordinaatit ovat oikein. Niin kuin noissa jokamiehen vehkeissä. En jaksa tässä alkaa sen tarkemmin kertoa näistä ammattivehkeistä, kun suurin osa menisi monelta ohi ja ei olisi mikään pieni romaani.
Viimeksi muokannut ABT, 22.11.2005 11:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 22.11.2005 11:23

Itselläni on kokemusta kolmesta GPS-laitteesta. Magellan vanhasta kapulasta johon ei aina saa kunnon signaalia oikein tunkkaisessa kelissä. Toinen on taksissa oleva ns. usb-mökkylä jossa näyttää olevan signaali aina jopa kaupunkialueella. Tämäkään ei tietysti toimi siltojen alla tai hallissa. Kolmas on Oululaisen FRW firman GPS-pohjainen kuntoilutietokone joka saa todistetusti signaalin betonirakenteisen rakennukseen käton läpi.
Tällainen ero ei mahdu mun tekniikan tajuun. Ilmeisesti kehitystä on tapahtunut.

GC
-
Viestit: 162
Liittynyt: 4.8.2003 7:49

ViestiKirjoittaja GC » 22.11.2005 11:25

^^ Tuo tuli huomattua mm. kampin parkkihallissa. Oikein odotin että mitähän se nyt sanoo kun sateliitteja ei varmasti löydy, mutta silti vaan näytti mihin päin ollaan menossa.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 22.11.2005 11:29

Autolaitteet toimivat hieman eri perjaatteella kuin ABT:n mainitsemat ammattilaitteet.

Auto GPS ei ole ikinä tarkka. parhaimmillaankin ~1m oikeasta paikasta ja kestävät paremmin huonoa signaalia juuri epätarkkuutensa takia.

nämä ammattilaiteet jotka maksavat sen uuden volkkarin verran hakevat tarkkuudeksi n1-2mm parhaimillaan ja käyttävät tähän korjaussignaalia (tulee ns. virtuaaliverkosta joka on suomenlaajuinen) sekä luultavasti vielä omalta tukiasemalta toista korjaavaa signaalia sijaintinsa tarkempaan määritykseen.

GPS:n oma signaalihan on suhteellisen heikko johtuen vanhentuneesta ja pienestä satelliittiluvusta. tuleva Galileo tulee olemaan parempi (GPS 24 satelliittia, Galileo 27 + molemilla 3 varasatelliittia) ainakin toivottavasti :) pitäisi muutaman vuoden (2008) päästä olla toimintakuuntoisena. mutta sen näkee sitten.

navicoret yms "gps paikannukset" ovat siis yhtä tarkkoja kuin se että vaimo seuraa karttaa vierestä ja opastaa "tosta edellisestä piti kääntyä..." ilman suurempia virheitä.

Juuri tuon tarkkuuden takia nämä edulliset GPS:t toimivat "paremmin" kuin ammattikäytössä olevat (omassa ammatissa GPS:llä ei mitata jos virhe ylittää 10cm riippuen tietysti mittauskohteesta osassa tarkempi osassa huonompikin kelpaa)

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 22.11.2005 11:31

GC: Johtuu juuri tuosta, että navigointi laite hyödyntää karttaa ja sitten nuo tunnistimet kertovat mihin päin auto kääntyy. Todellisuudessa itse sateliitit ei tässä ole mitenkään mukana.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 22.11.2005 11:52

Sigi, nyt selvis. On se uskottava ja noin ajateltuna se on ihan loogista, Bugatti Veyroniakaan ei ole tehty asuntovaunun vetoon. Eli kuhunkin tarpeeseen omat laitteet.

Mutta vielä noista autolaitteista, ymmärtääkseni ne eivät ota muuta kuin nopeussignaalin auton antureilta. Muu tieto tulee GPS:ltä. Vai onko laitteessa muka itsessään kiihtyvyysanturit mukana, gyro tms?

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 22.11.2005 12:58

ABT:n mainitsemat laitteet ovat siis tyyliin navi+ yms esiasennetut ja saavat tietoa eculta joka tietää kaiken :)

Siis auton valmisasennus GPS:ssä saattaa olla vaikka mitä antureita mm mihin auto kääntyy ja nopeus renkaista yms

navicore luultavasti (ei tietoa mutta uskomusta :) arvioi tarvittaessa reitin seuraavalla perusteella:

Se tietää missä menee tie ja mihin tie kulkee ja mihin suuntaan oltiinkaan menossa ja millä vauhdilla jolloin jos poikkeama on 10m luokkaa softa korjaa sijainin "oikeaan" paikkaan ja arvoi oletetun (eli lasketun) sijainiin nopeuden keskiarvosta.
Lisäksi navicore ei tarvitse kuin 2 satelliittia näkyviin saadakseen paikkatietonsa esiin (eli 2 ympyrää leikkaa toinen on jossain rollella ja toinen vladimirilla ja olit viimeksi lähellä rollea valitaan oletetusti "oikea" paikka)

Sitä en usko että navicore pärjäisi lainkaan ilman kahta GPS satelliittia paitsi hetkellisesti (lyhyet tunnelit, sillan alitukset yms yms).

Tuo betoniseinänläpi tuleva signaali on uskottavissa kyllä mutta:
Miten paksu betoniseinä?
Minkälainen PDOP paikannuksessa oli?
Oliko toisellapuolella betoniseinää oma lähetin vai käytettiinko GPS satelliittien antamaa normaalia signaalia?
Tehtiinkö mittaus mihin aikaa vuorokaudesta ja mikä oli laskettu GPS näkyvyys tähän aikaan?
Minkälainen sää oli?
Suoritettiinko mittaus missä maailman kolkassa?

muutamia hassuja kysymyksiä ;)

EDIT: Jossain auto-gps-jälkiasennus sarjoissa saattaa olla G-anturi tai vastaava. Myös se että se seuraa orjallisesti reittiä on mahdollista

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 22.11.2005 13:14

ABT:n mainitsemat laitteet ovat siis tyyliin navi+ yms esiasennetut ja saavat tietoa eculta joka tietää kaiken :)


Auton järjestelmästä ei naville muuta tietoa tule kuin nopeussignaali. Väyläpohjaisissa laitteissa olisi periaatteessa mahdollista käyttää kiihtyvyys, kääntökulma yms. antureita apuna, mutta näin ei tehdä (puhuttaessa ns. perinteisistä stand-alone laitteista, unohtaen MMI:t jne), saatasiinhan se nopeussignaalikin väylästä, mutta erikseen se viedään omalla karvalla.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 22.11.2005 16:13

iiro: ookey. ei tuosta navista ollut tietoa miten toimii ajattelin vain jotenkin loogisesti sitä ;)

sitten ihmettelen miksi peruutustutka keskusteluun ollaan ehti ensimmäiseen replyyn saatu GPS mukaan?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 22.11.2005 17:32

kyllä joillain navigaattoreilla auton piste joskus menee pellolla tien vieressä eli navigaattori ei oleta olevansa tiellä vaan sen sijainti perustuu siihen mitä sateeliitit kertovat.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.11.2005 21:12

Mainittakoot, että TM:n viimeksi testaamista pika-asennettavista navigointilaitteista vain yhdessä (TomTom 600) taisi olla jonkin sortin kiihtyvyysantureita. Yleensä noissa ei ole mitään muuta kuin GPS:n ja kartaan perustuva systeemi.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 23.11.2005 8:37

vk: nimenomaan joissain. kuitenkin ~1cm välein saa uuden paikkatiedon. jos oikeasti näyttää menevän metseään silloin se heittää sen metsään. kyllä nuo aika radikaalisti imho korjaa omaa paikkaansa edellisten tietojen & kartan mukaan.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 23.11.2005 15:51

Edit: Eli autonavigoinnissa näköjään jotkut navilaitteet säädetty niin herkiksi, että pystyvät mittaamaan varjopaikoissa se vain on eri asia, kuinka tarkkaa tämä on.
Viimeksi muokannut ABT, 23.11.2005 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 23.11.2005 21:19

DGPS:ssä lähetetään pelkkää korjausta. Eli kiinteillä tukiasemilla mitataan satelliittien signaalin virhettä (virhelähteinä sateliitin kello- ja ratavirhe, ilmakehän aiheuttamat vääristymät), ja sitten lasketaan korjaus siihen sijaintiin joka saadaan laskennallisesti.

Tuosta pelkästä korjaussignaalista ei voi laskea omaa sijaintia mitenkään. Samoin veikkaan ettei yhdestäkään autonavigointilaitteesta löydy vastaanotinta minkäänmuotoiselle differentiaalikorjaukselle, koska nuo ovat pääsääntöisesti maksullisia (reaaliaikaisina).

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 23.11.2005 22:14

Tombu: juu sekoitin vähän. Eikä ole maksullisia ainakaan kaikki.

aqualung
-
Viestit: 171
Liittynyt: 23.5.2004 21:25

ViestiKirjoittaja aqualung » 23.11.2005 22:49

DGPS poistaa lähes täysin ilmakehävirheet, samoin kuin satelliittien rata- ja kellovirheet. Vastaanotinvirheisiin sillä ei ole vaikutusta.

Reaaliaikainen tai jälkikäsittelyyn perustuva korjaus mahdollinen, jälkikäsittelydataa saa ilmaiseksi useista lähteistä (Hämeen AMK, Joensuun Yliopisto).

Reaaliaikainen korjaus vaatii yleensä ylimääräisiä laitteita ja on usein maksullista.
- EGNOS/WAAS on ilmaista ja luotettavaa, ja kaikki vastaanottimet tukevat sitä. Satelliittien sijainnin takia Suomessa arka maaston peitteille ja korjaussignaalin lukittuminen kestää.
- Omnistar lähettää korjausdataa L-kaistalla geostationaaristen satelliittien välityksellä. Vaatii integroitavissa olevan vastaanottimen. Laaja peitto ja hyvä luotettavuus. Maksullinen, erilaisia palvelutasoja saatavilla.
- Radiomajakat ovat Merenkulkulaitoksen ylläpitämiä, lähinnä kauppamerenkulun tarpeisiin. Lähetys 300 kHz taajuudella. Ilmaisia, mutta vaativat erillisen MSK (Minimum Shift Key)-vastaanottimen. Toiminta-alue rajoittuu rannikolle alle 200 km säteelle majakoista, ja signaali on arka sääolosuhteille.
- FM-verkossa toimiva Digita Fokus on valtakunnanlaajuinen ja yksinkertainen maksullinen ratkaisu, mutta tekniikka on vanhentunutta (Radio Suomen RDS-kanava), luotettavuus epämääräinen ja vastaanotin ei integroitavissa GPS:n.
- Internet/NTRIP-korjaus tulee esim. GPRS:n kautta, samalla saa muutkin web-palvelut ja sähköpostin käyttöön maastoon. Peitto on hyvä, ja maksulliset virtuaalitukiasemaratkaisut tarjoavat tasaisesti hyvää korjausdataa riippumatta etäisyydestä oikeisiin tukiasemiin. Virtuaalitukiaseman mahdollistaa 2-suuntainen yhteys, jolloin GPS ilmoittaa karkean sijaintinsa, jolloin virtuaalitukiasema voidaan laskea mahdollisimman lähelle.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 146 vierailijaa