mk3, normi nuhis -> 1,8T ? selkenee ?
Valvoja: ffp jäsenet
mk3, normi nuhis -> 1,8T ? selkenee ?
Elikkäs tätä olen miettinyt kauan ja nyt talvella olis tarkotus toteuttaa.
Kenen kautta kannattee hommata ja saksa vai ruotsi ?
jos on kokemuksia niin nyt ois hyvä hetki kertoa niistä ;)
Kenen kautta kannattee hommata ja saksa vai ruotsi ?
jos on kokemuksia niin nyt ois hyvä hetki kertoa niistä ;)
Viimeksi muokannut Pave, 14.11.2005 17:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
En mitenkään halua lannistaa harrasteintoa, mutta jos haluat 16v GTI:n niin osta tehtaan tekemä ja ajele tyytyväisenä. Jos taas haluat tehdä tuon ihan harrastamisen ilosta, niin sitten anna palaa. Halvemmaksi tuo tekniikan vaihto tuskin tulee jos vertaa siihen että myyt nykyisen ja ostat GTI:n tilalle.
Alotetaanko taas VR6 vs. 16v? Entäs sumuvalot, isileasing ja turbo vs. vapari? :)
Jos tuota harrastusmielessä aletaan tekemään niin oisko olemassa jotain mielenkiintoisempia koneita, lähinnä tulee mieleen 1.8T. Toki helpoiten konehuoneeseen istuu sellainen kone jollaisella ko. autoa on saanut jo tehtaalta, mutta eikös silloin ole järkevin ostaa jo tehdasvalmis yksilö kun nuita on Saksasta jo ihan kiitettävästi tänne uitettu.
edit: 1.8T 225hv lupsahtaa tehorajojen puolesta kivasti kolmoskoppasen keulille jos 2.9 Syncro 190hv kelpaa vertailuautoksi.
Jos tuota harrastusmielessä aletaan tekemään niin oisko olemassa jotain mielenkiintoisempia koneita, lähinnä tulee mieleen 1.8T. Toki helpoiten konehuoneeseen istuu sellainen kone jollaisella ko. autoa on saanut jo tehtaalta, mutta eikös silloin ole järkevin ostaa jo tehdasvalmis yksilö kun nuita on Saksasta jo ihan kiitettävästi tänne uitettu.
edit: 1.8T 225hv lupsahtaa tehorajojen puolesta kivasti kolmoskoppasen keulille jos 2.9 Syncro 190hv kelpaa vertailuautoksi.
no saahan noita valmiina ostaa vaikka mitä mutta ku haluttaa ihan siitä kokeilun halusta se tekniikka vaihtaa.. kyllä olen pohtinu tota veeärrääki mutta ei oikeen ole järkevä vaihtoehto mun mielestä. Saako noita raatoja sillai että se kone on siinä keulassa kiinni ? Jos on ruotsalaisia saitteja mistä noita voi katella niin olisin todella kiitollinen. Matti M, eihän sitä tiisseliä näillä hinnoilla ja kilsoilla uskalla laittaa ;)
http://www.tmivalko.fi/
Tuo firmahan ainakin raahaa joitakin romuja saksasta ja ruotsista. Samoin:
http://www.autio.net/
Tuo firmahan ainakin raahaa joitakin romuja saksasta ja ruotsista. Samoin:
http://www.autio.net/
nyt on tekniikka löytyny, ja rahotus ilmeisesti samoten :) :) 1.8t taitaa tulla kohta kotiovelle... onkos toi audin moottori just sama kiinnityksiltäänki ku golfin ?
juice ja rolle on ilmeisesti vanhempiin golfeihin ton jo laittanu niin pienet neuvot ois tarpeen esim. mitä lappuja tarviin että saa katsastettua, muutkaan neuvot ei oo pahitteeksi. Niin ja tuli jo noita muita keskusteluja luettua samasta aiheesta..
juice ja rolle on ilmeisesti vanhempiin golfeihin ton jo laittanu niin pienet neuvot ois tarpeen esim. mitä lappuja tarviin että saa katsastettua, muutkaan neuvot ei oo pahitteeksi. Niin ja tuli jo noita muita keskusteluja luettua samasta aiheesta..
onkos se sitten niin että ne päästöt pitää mittauttaa siella vtt:llä ? jotenki tulee ristiriitasta kommenttia ? taidan käydä konttorilta kyseleen niin tulee ainaki selvyys tohon juttuun ennenku ostan sian säkissä :) jos on ihan 100% fakta tietoa tosta asiasta niin kertokaa toki ;) EDIT:
Tossa yhessä topicissa mainittiin että päästölapun saa vw:ltä elikkäs eikös se onnistu pörhön kautta ? tossa vielä se aihe; http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=34277&highlight=mk3+1+8t
Tossa yhessä topicissa mainittiin että päästölapun saa vw:ltä elikkäs eikös se onnistu pörhön kautta ? tossa vielä se aihe; http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=34277&highlight=mk3+1+8t
Viimeksi muokannut Pave, 9.11.2005 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Eli autosi kori määrää minkälaisten normien aikaan se on otettu käyttöön (esim e3,e4 jne.) se mitä sinun tulee uskotella katsastuksessa , on että sillä moottorilla minkä olet sinne vaihtanu pystyt nuo normit alittamaan.
Ei siinä muuta ole.
Mutta jos vaihdat vaikka ahtimen tai jotain muuta oleellista siitä tulevasta moottorista on silloin sama pyhkäistä pyllyä sillä maahantuojan lapulla kun se ei enää sitä vastaa ja silloin tulee se vtt:n testaus ainoaksi vaihtoehdoksi, mutta jos vakiomoottorin sinne laitat ei mitään ongelmaa pitäisi olla.
Ei siinä muuta ole.
Mutta jos vaihdat vaikka ahtimen tai jotain muuta oleellista siitä tulevasta moottorista on silloin sama pyhkäistä pyllyä sillä maahantuojan lapulla kun se ei enää sitä vastaa ja silloin tulee se vtt:n testaus ainoaksi vaihtoehdoksi, mutta jos vakiomoottorin sinne laitat ei mitään ongelmaa pitäisi olla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
joo, tulihan siellä konttorilla käytyä tossa äsken ja helposti tuo tuntuu käyvän
niinku jo aiemmin joku viisaampi kerto. elikkäs tarvii vain moottorin päästölapun maahantuojalta ja alustan vastaavuus todistuksen jarruista ja akseleista. MUTTA pörhöllä ne sano eioota ja soitin sitte maahantuojalle niin kerto että tarvii kopion rekisteriotteesta niistä osista mistä todistuksen haluaa ja tässä taitaa tulla onkelma ? kertokaahan viisaammat miten tästä päästään ?
niinku jo aiemmin joku viisaampi kerto. elikkäs tarvii vain moottorin päästölapun maahantuojalta ja alustan vastaavuus todistuksen jarruista ja akseleista. MUTTA pörhöllä ne sano eioota ja soitin sitte maahantuojalle niin kerto että tarvii kopion rekisteriotteesta niistä osista mistä todistuksen haluaa ja tässä taitaa tulla onkelma ? kertokaahan viisaammat miten tästä päästään ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
elikkäs tarvii vain moottorin päästölapun maahantuojalta ja alustan vastaavuus todistuksen jarruista ja akseleista. MUTTA pörhöllä ne sano eioota ja soitin sitte maahantuojalle niin kerto että tarvii kopion rekisteriotteesta niistä osista mistä todistuksen haluaa ja tässä taitaa tulla onkelma ? kertokaahan viisaammat miten tästä päästään ?
Mulla oli samanlaista ongelmaa, kun vaihdoin TDi koneen ventoon, alustanvastaavuus todistuksen saamiseksi sai soitella paikkaan jos toiseen... Paikalliselta vw:ltä sano johtaja, että soita maahantuojalle ja maahantuojalta sano taas, että se mene sinne paikalliseen.
Kyllä se sitten selvis, aikansa kun intti vw:llä, että tehkää ny se lappu. Ja homma olikin vaan se, että se oli sen verran "työläs" homma, etteivät olis halunnu tehdä sitä. Kaikki piti kuulemma etsiä selailemalla korjauskirjoista vastaavuudet. Lopun pelin sain muutaman kopioidun lapun johon oli punakynällä alleviivattu 1,8i koneen ja TDi:n vastaavuudet ja kuulakynällä kirjoitettu teksti " tämä kone käy kyseiseen autoon" ja volkkarin leima.
Ja tuosta lystistä sai pulittaa sen 100 eeroa. Sen jälkeen ei ollu katastuksen kanssa mitään ongelmia.
Konttorilta saa varaosavertailulappuja joissa on tietyt osat/osakokonaisuudet listattu. Siihen vaan ruksaa tyhjään ruutuun varaosanumerot (ainakin ne jotka on muutettu) perhealbumin avustuksella. Lappuun tarvittaessa merkkihuollon leima.
Ite en leimauttanut paprua merkkihuollossa. Katsastaja kysyi että onko nämä vw:n varaosanumerot, johon sanoin että on. Auto syyniin, katsuri allekirjoitti varaosavertailun, paperit arkistoon, muutokset otteesen ja tervetuloa ensvuonna määräaikaiskatsastukseen. Helppoa ja yksinkertaista.
Ite en leimauttanut paprua merkkihuollossa. Katsastaja kysyi että onko nämä vw:n varaosanumerot, johon sanoin että on. Auto syyniin, katsuri allekirjoitti varaosavertailun, paperit arkistoon, muutokset otteesen ja tervetuloa ensvuonna määräaikaiskatsastukseen. Helppoa ja yksinkertaista.
[OT]
Toivottavasti joku jaksaa tehdä tästä aiheesta (mk3 => 1.8t) samanlaisen tekstin kuin: http://ffp-motorsport.com/tuning/16vswap.php
Näitä kolmoskorisia kun on Suomessa aikasta monta ja monia varmaan kiinnostaa kuinka tuo vaihto käytännössä onnistuu ja mitä se suunnilleen maksaa.
[/OT]
Toivottavasti joku jaksaa tehdä tästä aiheesta (mk3 => 1.8t) samanlaisen tekstin kuin: http://ffp-motorsport.com/tuning/16vswap.php
Näitä kolmoskorisia kun on Suomessa aikasta monta ja monia varmaan kiinnostaa kuinka tuo vaihto käytännössä onnistuu ja mitä se suunnilleen maksaa.
[/OT]
No laskes nyt itse mitä siitä tulee prosentteja. Prosenttitaulukko löytyy mm. AKE:n sivuilta. Jos tulee yli 35%, joudut kanta-autotarkastamaan. Jarruista ei kai nykyään mene prosentteja jos jarruja parantaa, en tiedä miten tekniikanvaihdon yhteydessä kun ne jarrut on ns. pakko vaihtaa.
Viimeksi muokannut Heikki J., 14.11.2005 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varmasti pitää käydä kanta-auto tarkastuksessa...
Prosenttitaulukkohan löytyy täältä: http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/pros.php#prossat
Moottori apulaitteineen 15% + akselit yht. 20%
Etkö vaihteistoa meinannu vaihtaa ollenkaan?
Prosenttitaulukkohan löytyy täältä: http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/pros.php#prossat
Moottori apulaitteineen 15% + akselit yht. 20%
Etkö vaihteistoa meinannu vaihtaa ollenkaan?
Taka-akseliin pitäisi tehdä tämä modaus mikä taitaa olla hyshys-toimintaa kun ymmärtääseni akselistojen (mm. tukivarret) osia ei saa hitsailla...
Etuakselipalkin voit käyttää, jotain 1.8:n pikkuosia voi myös hyödyntää: Takimmainen koneenkorvake, jäähdytin + flekti, paisuntasäiliö... Laturi, vesipumppu, siivapyörät...
Kannattaa olla tarkkana ettei ihan kaikkea anna menetettyihin prosentteihin.
Jos 1.8 nuhiksen pysähtyvyyttä parantaa tehokkaamman mallin jarruilla > Ei prosentteja.
Jos 1.8 nuhiksesta tekee teknisesti tehokkaampaa mallia vastaavan (esim. VR6 = moottori, voimansiirto, jarrut ) > Jarruista prosentit kuten myös muustakin tekniikasta.
Jos VR6-nuhikseen vaihtaa vielä mallisarjan tehokkaimpia jarruja paremmat pysäyttimet (vaikkapa 6-mäntä Wilwoodit levyineen) > Ei prosentteja.
Näin kerrottiin konttorilla.
Mm. Rodi-rakentajat ovat olleet mielissään kun nykyään on olemassa tuollainen "prosentin vähennys-pykälä". Parantaahan se tietysti myös liikenneturvallisuuttakin.
Pave: Jos pysyt pelkässä tekniikanvaihdossa niin eihän tuosta noita em. pikkuosia hyväksi käyttäen tule kuin himpun päälle 35%... Voi jäädä allekin... Riippuen katsarin laskutavasta..?
Etuakselipalkin voit käyttää, jotain 1.8:n pikkuosia voi myös hyödyntää: Takimmainen koneenkorvake, jäähdytin + flekti, paisuntasäiliö... Laturi, vesipumppu, siivapyörät...
Kannattaa olla tarkkana ettei ihan kaikkea anna menetettyihin prosentteihin.
Jarruista ei kai nykyään mene prosentteja jos jarruja parantaa, en tiedä miten tekniikanvaihdon yhteydessä kun ne jarrut on ns. pakko vaihtaa.
Jos 1.8 nuhiksen pysähtyvyyttä parantaa tehokkaamman mallin jarruilla > Ei prosentteja.
Jos 1.8 nuhiksesta tekee teknisesti tehokkaampaa mallia vastaavan (esim. VR6 = moottori, voimansiirto, jarrut ) > Jarruista prosentit kuten myös muustakin tekniikasta.
Jos VR6-nuhikseen vaihtaa vielä mallisarjan tehokkaimpia jarruja paremmat pysäyttimet (vaikkapa 6-mäntä Wilwoodit levyineen) > Ei prosentteja.
Näin kerrottiin konttorilla.
Mm. Rodi-rakentajat ovat olleet mielissään kun nykyään on olemassa tuollainen "prosentin vähennys-pykälä". Parantaahan se tietysti myös liikenneturvallisuuttakin.
Pave: Jos pysyt pelkässä tekniikanvaihdossa niin eihän tuosta noita em. pikkuosia hyväksi käyttäen tule kuin himpun päälle 35%... Voi jäädä allekin... Riippuen katsarin laskutavasta..?
^tuossa on aika hyvin selvitetty toi jarru/prosentti hommeli. Samanlaisen "tuomion" olen saanu itekkii.
Prosentteja laskiessa pitää muistaa että ylikokoalupallot, alustasarja, tuninkipuskurit&valot on kans laskettavaa osuutta. Että jos ite saa 34,9% kun oikeen pihistelee niin se voipi konttuurilla pompsahtaa yli. Tietysti jälleen kerran virkailijasta kiinni.
Mun mielestä noin isossa rojektissa se kanta-autotarkastus olis jopa järkevää. Voi sitte samalla päivittää paremmat istuimet tms ja muutenkin vaihtaa kaikki tarpeelliset osat, tehä ns kunnolla. Se kai on kuitenkin ihan sama että lukeeko paperissa 34,9% vai vaikka 37%. Numeroitahan nuo vaan on...
Prosentteja laskiessa pitää muistaa että ylikokoalupallot, alustasarja, tuninkipuskurit&valot on kans laskettavaa osuutta. Että jos ite saa 34,9% kun oikeen pihistelee niin se voipi konttuurilla pompsahtaa yli. Tietysti jälleen kerran virkailijasta kiinni.
Mun mielestä noin isossa rojektissa se kanta-autotarkastus olis jopa järkevää. Voi sitte samalla päivittää paremmat istuimet tms ja muutenkin vaihtaa kaikki tarpeelliset osat, tehä ns kunnolla. Se kai on kuitenkin ihan sama että lukeeko paperissa 34,9% vai vaikka 37%. Numeroitahan nuo vaan on...
Eli jos menee kanta-autokatsastukseen jarrut jo vaihdettuna vanhalla tekniilla niin niistä ei merkitä prosentteja? Vai onko edelleen riippuvainen onko ne jarrut mallisarjasta? Entä jos tekniikan vaihdon yhteydessä vaihtaa tehokkaammat jarrut kun mallisarjan tehokkaimmassa jääkö prosentit merkitsemättä?
Vanteistahan ei tarvii ottaa prosentteja jos ne alkuperäiset mahtuvat paikalleen. Alkuperäiset voivat olla toisissa renkaissa suomessa kun on käytössä kaksi rengas sarjaa. Ainakin sillon kun tota ropellia muutoskatsastin oli tilanne se.
Vanteistahan ei tarvii ottaa prosentteja jos ne alkuperäiset mahtuvat paikalleen. Alkuperäiset voivat olla toisissa renkaissa suomessa kun on käytössä kaksi rengas sarjaa. Ainakin sillon kun tota ropellia muutoskatsastin oli tilanne se.
elikkäs tarkotus vaihtaa ainoastaan kaikki tarpeellinen, ja ite laskeskelin ton niin tuli jotaki aivan hel.... isoja lukuja, ja autossa ei tod ole mitään tuninki puskureita eikä tule ! :) btw saako siis tohon nelipultti jaolla olevan auton akseleihin ne viispultti jaolla olevat jarrut ? ja toi 35% tulee pelkästä moottorista apulaitteineen + alusta, ja siihen pitäs vielä se kytkin + loota ja mittaristo saada mahtuun.... joten taas kokeneemmat help..
tänään en ehtinyt töitten päälle konttorille mutta huomenna :)
tänään en ehtinyt töitten päälle konttorille mutta huomenna :)
Eteen: Tukivarret, olka-kappaleet napoineen, kallistuksenvakaaja, pääjarrusylinteri, vetoakselit... Taitaapa hammastankokin mennä vaihtoon, GTI/VR6:ssa ilmeisesti leveämpi..?
Taakse: Koko akseli jarruineen + tietenkin tarvittavat jarruputkimuutokset ja käsijarruvaijerit.
Alustaksi semmoinen GTI/VR6:een tarkoitettu mikä sopivalta tuntuu.
Taakse: Koko akseli jarruineen + tietenkin tarvittavat jarruputkimuutokset ja käsijarruvaijerit.
Alustaksi semmoinen GTI/VR6:een tarkoitettu mikä sopivalta tuntuu.
elikkäs sama siis haalia koko paska jostain vr6/gti:stä ja prossat pomppaa 48.5, että sillee :) voiko tosta vanhasta luuskasta käyttää jotain esim syylärin
tai jotain muuta mikä säästäs prosentteja että ei menis noin likelle. kanta-auto tarkistuski oli 600€ aikas suolanen mutta pakko mikä pakko en luovuta!!!
tai jotain muuta mikä säästäs prosentteja että ei menis noin likelle. kanta-auto tarkistuski oli 600€ aikas suolanen mutta pakko mikä pakko en luovuta!!!
Ei kerro kaikkea inssille.
Esim kaikkia pikku osia ei kaikki ole välttämättä inssille kertoneet. Esim tuolla edellä mainitut käsijarruvaijerit ja jarruletkut. Hommaa sellaiset vastaavuus paperit, missä ei mainita esim apurungon/hammastangon eroja.
Näinhän ei sitten saa tehdä. =D Paska vain jos napsahtaa tarkastus kohdalle ja löytyy ilmoittamattomatkin osat. Kyllä kai nuita +50% autoja on suomen liikenteessä vaikka kuinka.
Esim kaikkia pikku osia ei kaikki ole välttämättä inssille kertoneet. Esim tuolla edellä mainitut käsijarruvaijerit ja jarruletkut. Hommaa sellaiset vastaavuus paperit, missä ei mainita esim apurungon/hammastangon eroja.
Näinhän ei sitten saa tehdä. =D Paska vain jos napsahtaa tarkastus kohdalle ja löytyy ilmoittamattomatkin osat. Kyllä kai nuita +50% autoja on suomen liikenteessä vaikka kuinka.
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
ot
mitä sitten jos autossa on prosentit 49%
ja kirkkaalla päivällä joku lopsahtaa peräkonttiin.. saako kontin luukun, puskurin+ valot vaihtaa ilman että prosentit menee yli 50%
vai miten tuo korjaaminen pitää hoitaa?
nimimerkillä tiedän yhden tapauksen missä prosentit 47,5% ja kulkneuvo aktiivissa käytössä ilman kolareita..
mitä sitten jos autossa on prosentit 49%
ja kirkkaalla päivällä joku lopsahtaa peräkonttiin.. saako kontin luukun, puskurin+ valot vaihtaa ilman että prosentit menee yli 50%
vai miten tuo korjaaminen pitää hoitaa?
nimimerkillä tiedän yhden tapauksen missä prosentit 47,5% ja kulkneuvo aktiivissa käytössä ilman kolareita..
ot
mitä sitten jos autossa on prosentit 49%
ja kirkkaalla päivällä joku lopsahtaa peräkonttiin.. saako kontin luukun, puskurin+ valot vaihtaa ilman että prosentit menee yli 50%
vai miten tuo korjaaminen pitää hoitaa?
nimimerkillä tiedän yhden tapauksen missä prosentit 47,5% ja kulkneuvo aktiivissa käytössä ilman kolareita..
No jos antaa vakuutusyhtiön tms korjata niin eiköhän ne sano jo aika suoraan ettei onnistu ja tarjoilevat kertakorvausta. Kaverilla oli sitikan konttiin joskus tultu niin rekisteriotteessa oli prossat puskurista, takakontista ja toisesta takavalosta, eli peräkolarissa jos korjauttaa prossat yli ja kaks vaihtoehtoo, auto lihoiksi tai veroja maksamaan.
Jos 1.8 nuhiksesta tekee teknisesti tehokkaampaa mallia vastaavan (esim. VR6 = moottori, voimansiirto, jarrut ) > Jarruista prosentit kuten myös muustakin tekniikasta.
Mulle tiesivät kertoa konttorilla että jos muutosprosentit on yli 35% niin jarruista/ohjainlaitteista ei mene prosentteja. Ilmeisesti edelleen konttori/inssikohtaista.
siis kyllähän tosta laillisenki saa mutta prossat menee 48.5 ja se kanta-autotarkistus on aika suolasen hintanen... edelleenki :/
Millä ihmeen laskuopilla tuolle swapille saa 48,5%..?
Lasketaanpa:
- moottori 12%
- käynnistyslaitteisto 1,5%
- vaihteisto ja kytkin 9%
- etuakselisto (jarrut, tukivarret, navat)... laitetaan vaikka 11% (- akselipalkki 3%)
- taka-akselisto 6%
- ohjauslaitteisto... hammastagosta vaikkapa 1,5%
... on yhtä kuin 41%
Moottori apulaiteineen-osiosta voi vielä karsia esim. laturin, jäähdyttimen flekteineen... sen yhden koneen korvakkeen.
Ohjauslaitteista jää vielä rattiakseli ja ohjauspyörä = Ei täysiä prosentteja.
Mutta pitää paikkansa että Gti:stä tehtynä säästää sekä prosentteja että selvää rahaa.
-
- -
- Viestit: 472
- Liittynyt: 23.7.2003 8:15
OT: Erottaako noita kolmosia 8v tai 16v ulkoapäin mistään?
Takana GTI merkin alla pieni 16v lätkä, ja uudemmissa 96-->?? maskissa GTI lätkän sijaan 16v merkki. Muuta ulkoista eroa ei tietääkseni ole.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 166 vierailijaa