Käyttäytymisvinkkejä auton ostajille:

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Käyttäytymisvinkkejä auton ostajille:

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.10.2005 0:02

Kun olette ostamassa autoa

- Älkää soittako "numerottomana".
Mikäli numeronne on salainen, osoittakaa toiselle osapuolelle jokin tapa jolla teidät tavoittaa.
- Esitelkää itsenne, kuka olette ja mistä.
- Älkää ehdottako "rahat tilile"-maksutapaa, tai tavaran maksua ennakkoon.
Riihikuiva käteinen on edelleen voimassa oleva maksuväline.

- Pyrkikää noutamaan tuote myyjän "kotiovelta" mikäli myyjä ei itse ehdota tapaamista esim. lähempänä ostajan asuinpaikkaa.

Näin tehden vältätte epäilyt toimienne vilpittömyydestä myös meidän "epäilevien tuomaiden" kohdalla ja edistätte kauppojen syntymistä.


Kiitos ja anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.
Viimeksi muokannut jii_bee, 18.10.2005 1:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2005 0:29

Tosi myyjä mun mielestä voi tulla johonkin sovittuun paikkaan.

Ite pidän tätä parempana jos jossain tuntemattomassa kaupungissa yrittää suunnistaa.

MMM
-
Viestit: 115
Liittynyt: 6.5.2005 1:00

ViestiKirjoittaja MMM » 18.10.2005 0:53

Noihin ostajan vinkkeihin vois lisätä vielä:

-Älä lähettele tyhmiä kysymyksiä tekstiviestitse,kaikki ei jaksa näpyttää vastauksia.
-Kun hinnasta on päästy sopuun ja papereihin aletaan kirjotella nimiä ÄLÄ vaan kysy että myytkö osamaksulla...

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.10.2005 1:10

^^Muotoilin hieman huonosti tuon lauseen... Yritetäänpä uudestaan.
Pitää kyllä paikkaansa jos myyjä asustaa suurkaupungin vilinässä.

Itse en koe asuvani sellaisessa niin en tullut ajatelleeksi. :)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 18.10.2005 2:10

H.Jormalainen kirjoitti:Tosi myyjä mun mielestä voi tulla johonkin sovittuun paikkaan.

Ei näin. Tosi-ostaja tulee sinne missä tosi-myyjä on. Ikinä en enää ajele yhtään kilometriä jonkun renkaanpotkijan vuoksi.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 18.10.2005 2:23

Tottakai myyjä tulee vastaan johonkin helppoon paikkaan...
Itsekin joskus jollain "turhalla" reissulla ollu, mutta sellasta se on.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 18.10.2005 2:49

^Tottakai jos kyse alle 10 km, mutta enempää ei kukaan ajele huvikseen jonkun amis-viiksi-renkaanpotkijan vuoksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2005 3:51

Kolme kertaa olen tuota harrastanut ja kolme kertaa niistä ostin tuotteen.

Kyllä renkaatkin potkittiin mutta kyllä kaupatkin tuli. Tuolloin ei mulla muistaakseni ollut viiksiä.

Neljännellä kerralla tulin myyjää vastaan sovitulle huoltikselle ja tavara vaihtoi sielläkin omistajaa. Tämä ei kyllä ollut auto...

Itselleni taas ei juurikaan herätä luottamusta tai myyntihaluja jos myyjä kieltäytyy yhteystyöstä. Kyllä tavaraa löytyy yleensä muualtakin kuin siltä kyseiseltä myyjältä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 18.10.2005 7:42

Aina kun olen autoa ostanut, niin myyjäkin on tullut vastaan, jos ei puoleen väliin niin melkein. Poikkeus oli yksi autojobbarilta ostettu auto, mutta yksityiseltä aina. Ehkä puhelimessa voi sanoa melko varmasti onko kyseessä renkaanpotkija vai ei.

Itse tosin tulin kusetetuksi mustalaisten toimesta yhdellä kertaa. Puhelimessa oli toisessa päässä asiallinen vanha mies, joka kertoi tarvitsevansa pojalleen ison käyttöauton (myin wanhaa hyvin ruosteista mutta toimivaa Camryä). No sovittiin, että ajavat PKS:stä Porvooseen ja minä sen vajaan 100 km sinne vastaan. Puhelimessa tein selväksi että auto on MÄTÄ siis ovet ruostuneet puhki asti, helmat pintaruosteessa, renkaat kohtuullisen sileät jne. ja lisäksi ajoittain tuossa naputtaa joku nostin. No paikalle päästiin, ja toinen osapuoli tuli puolisen tuntia myöhässä, ja kappas manneja, heräsi jo epäilys vaikka en rasisti olekaan. Ensimmäiseksi se sitten sanoo, että tämähän on aivan mätä, no mitä odotit, seuraavaksi potkii renkaita, nämä on sileät ei tästä voi mitään maksaa, sitten poitsu käy koeajolla taajamassa mennään toista sataa. Kone toimii täydellisesti, siis lukuunottamatta sitä naputusta joskus, ja kulkee suoraan sanoen ihmeen ripeästi, mutta ei sekin on vialla ja tehot puuttuu. Läksi käyntiin aina usean viikon armeijasession jälkeen seisottuaan räntäloskassa kolme viikkoa. Tarjosivat perk***t sitten 200 mk, vaikka jo puhelimessa sanoivat ostavansa kunnossa missä hyvänsä ja kunto oli kerrottu täysin rehellisesti niille etukäteen. Paikallinen autonromuttaja osti sen sitten tonnilla heti, en jaksanut enää jatkaa myyntiä, taisi sitten mennä eteenpäin hitusen kalliimmalla. Jäi vähän huono maku suuhun, mutta onneksi oli ainut kerta kun noin käynyt.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 18.10.2005 8:42

Vielä yksi vinkki kaikille ostajille, ei pelkästään autojen ostajille:
- Älä soita ja kysele tyhmiä jos sinulla ei ole varaa ostaa tuotetta. Soita vasta sitten kun olet valmis ostamaan.

Hermo menee kun tekee kauppaa parhaansa mukaan ja käyttää aikaa vastaamisiin ja sitten selviää lopulta että ostaja onkin vain kyselijä millä ei ole rahaa ostaa mitään.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.10.2005 9:03

Yleensä kun olen jotain 'normaalia' autoa ostamassa, niin en itse jaksa kovin kauas ajella sellaista katsomaan. Joko myyjä tulee näyttämään sitä lähemmäksi, tai sitten unohdetaan se auto.

Erikoisempien autojen kanssa ymmärrän ongelman hyvin, silloin ei voi olettaa että myyjä sitä kovin pitkälle tulisi näyttämään. Mitä juttelin noiden S2 myyjien kanssa kun autoa olin ostamassa, niin kyllä niitä 'ostajia' oli riittänyt riesaksi asti. Keneltä auton ostin, oli tullut vaihtoauto ehdotus 600kilsan päässä asuvalta. Vastaus oli ollut että ehdottomasti ei mitään vaihtoautoa, mutta sitkeä ostajaehdokas oli seuraavana viikonloppuna tullut katsomaan autoa, koeajamaan, ja lopuksi sitten oli kysellyt että mikäs se väliraha nyt sitten olisi. Osoittaa kunnioitettavaa sitkeyttä ajaa 1200kilsaa turhaan vain jonkun ässän romun koeajon takia.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 18.10.2005 9:57

Vielä yksi vinkki kaikille ostajille, ei pelkästään autojen ostajille:
- Älä soita ja kysele tyhmiä jos sinulla ei ole varaa ostaa tuotetta. Soita vasta sitten kun olet valmis ostamaan.

Tämä oli kyllä (ostajalle) vinkeistä paras! Voi herran jumala, että mää kärsin keväällä kun auto oli myynnissä mp-kuumeen takia ja kun niitä kyselijöitä sitten riitti. Mikä ihme tyydytys siitä tulee, että kysellään "tyhjätaskuna" / ilman rahoituksen järjestymistä ~ 30ke:n autoja?! Eräskin ostattelija / kyselijä on vilahtanut tuon jälkeen nettiautossa kyselemässä yhdestä jos toisesta kiposta vaihtotarjouksia. Meillä homma meni meilillä siihen pisteeseen, että väliraha oli muutamasta satasesta enää kiinni, kun meileihin vastaaminen loppui ja homma kuivui viime metreillä. Voi v**tu että tuollanen turhauttaa.

Ja kyllä minä sekä myyjänä, että ostajana olen useimmiten ajellut johonkin vastaan. Siihenhän voi vaikuttaa itekin aika paljon kuinka tarkkaan kertoo autostaan jo puhelimessa ja minkä kuntoisena sitä mainostaa. Enkä oo tavannut ihan joka rapsauksen jälkeen lähtee kiljuen ajelemaan johonki kuuseen, vaan pitemmän matkan ollessa kyseessä homma pitää olla jo viimestä silausta vaille valmis...

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 18.10.2005 10:29

Hehhee... tätä aihettahan on käsitelty jo aikaisemminkin toisella autofoorumilla... linkki keskusteluun

"mukavaa" lukemista... Kannattanee kaikkien lukea läpi ja sitten miettiä että myynkö tuotteen x vai heitänkö suoraan roskiin...

No ei vaineskaan myyjistä ja ostajista suurin osa on mukavia tyyppejä mutta mahtuuhan perunapussiinkin joskus mätiäkin potaatteja ;-)

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 18.10.2005 10:51

Kannattaa myöskin miettiä mitä on ostamassa faija kun kesällä möi -69 Firebirdiä kävi useampia ihmisiä kattomassa ja kyselemässä parhaimmat potkivat kumeja toista tuntia. Auto on täysin ruostevapaa, matchin numbers yksilö, viimesenpäälle maalattu, Penkkkien verhoilut uusittu, kone ja laatikko rempattu eikä ole ollut ajossa sen jälkeen. Seissyt sisällä. Ainoat viat on rikkinäinen kattoverhoilu ja auringossa haljennut kojelauta. Faijalla oli vielä antaa firman nimi mistä uudet osat saa tilata.

Mutta useampi ostaja ilmoitti lopuksi että kattoverhoilu ja kojelaudan korjaus on liian iso projekti että eivät pysty semmosta lähtemään tekemään. Ja paras ostaja oli saannut hirveän raivarin kun takavalossa oli polttimoita pimeänä, kun auton piti olla katsastus kuntoinen.. No nätisti se meni leimasta läpi kun faija sen kävi tossa joku aika sitten leimaamassa. Haloo! Ei tommosta vanhaa jenkkiä ehkä kannata ostaa jos ei osaa mitään tehdä.. Auto on sentää vaivaset 36 vuotta vanha mutta siinä ei saa olla yhtään mitään vikaa :) Sillon täytyy ostaa samalla rahalla joku Punto ja olla onnellinen siitä.. No täytyy sitten vissiin laittaa kattoverhoilu ja kojelauta uusiks ajaa museoleimaan ja nostaa hintapyyntiä muutamalla tuhannella..

Paras ostaja oli se joka selitti että auto ei voi olla "matching numbers" yksilö kun moottori numero ja runkonumero ei ole samat :) Eikä uskonut vaikka mitä sanoi aiheesta. No siinähän etsii sitten semmosta yksilöä missä noi numerot kohtaavat :)

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 18.10.2005 11:54

Nik0: Kokemusta myös tästä aiheesta ja "mielenkiintoisista" ostajista ja kommenteista. Noitten jenkkien ostajissa niitä renkaanpotkijoita kanssa tosiaan riittää omien kokemusten pohjalta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.10.2005 11:56

^ varmaan juttu jatkunut mielenkiintoisena sähköpostin puolella :)

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 18.10.2005 12:54

Tuo nettiauton "kommentointiosan" vois kyllä dellata kokonaan, aiheuttaa turhaa paskanjauhantaa...Tosi ostaja soittaa aina tai lähettää sähköpostia (kun ko. tiedot on tarjolla joka tapauksessa).

Yksi hyvä kaupan varmistaja on käsiraha eli siinä vaiheessa kun ostaja sanoo ostavansa pirssin, niin rahaa tilille...Ei tartte olla paljoa muutama satanen vähän riippuen auton hinnasta.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 18.10.2005 14:01

kilpijoki: No ihan lapsellista tuo nyt oli puolin ja toisin suoraan sanottuna. Olisin voinut jättää kommentoimattakin tai poistaa nuo, mutta kaveri meni niinku ihan pois päältä ja repeilin ittekseen noille niin ajattelin jättää. Meilissä kehotin pitämään turpansa kiinni, jos ei ole mitään asiallista kommentoitavaa ja annoin kotiosoitteeni mihin voi tulla jatkamaan keskustelua naamatusten... ;) Ihan yhteisymmärrykseen ja hyvän syksyn toivotukseen se parin meilin jälkeen päättyi. Pyysi vielä tulemaan johki tapahtumaan esittelemään autoa...Se siitä, mutta olin kyllä ihan haavi auki. :)

oopee: Samaa mieltä asiasta.

=Henkkis=®
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.2.2004 10:17

ViestiKirjoittaja =Henkkis=® » 18.10.2005 16:24

oopee kirjoitti:Tosi ostaja soittaa aina tai lähettää sähköpostia (kun ko. tiedot on tarjolla joka tapauksessa).

Älkää aina olko niin varmoja että tosiostajakin tosiaan soittaa! Myös kannattaa vastata tekstiviesteihin.

Nimim. 3 autoa ostanut, ensimmäisen kontaktina tekstiviesti. Et kannattaa niihinkin vastailla. :)

Nykysestä en lähettänyt ekana tekstiviestiä koska oli AVKsta ostettu. Mutta jokainen noista lähetti viestin takaisin tai soitti. Mutta harvemmin otan yhteyttä, jos en todella ole kiinnostunut. Kahdelle muulle myyjälle olen tainnut laittaa viestiä ja en ostanut.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 18.10.2005 17:08

Mun olis pitäny mennä näyttämään autoa "puoliväliin" n. 265km päähän (ostajalla samaan paikkaan n. 180km). Arvatkaas meninkö...
Ei muuten, mutta JOS kauppaa ei synnykään tai aletaan väkisellä tinkimään (joka johtaa tuohon ensimmäiseen), on mulla palanut n. 65 litraa 98E:tä ihan turhaan, lisäksi aika on kallista.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 18.10.2005 17:16

Kun itse olin ostamassa nykyistä autoa, niin myyjä tuli tuomaan
auton Jyväskylästä Ouluun. Maksoin etukäteen myyjälle muutaman satasen bensakuluihin, jos kauppoja ei synnykään. Tosin lupasin puhelimessa, että jos auto on juuri sellainen kuin myyjä on luvannut niin kaupat tulee. Oli myyjältä kyllä tosi mukavaa toimintaa.

a-t
-
Viestit: 328
Liittynyt: 17.1.2005 20:36

ViestiKirjoittaja a-t » 18.10.2005 21:09

no voisin varmaan sitten sanoaettä minä ainakin oon suht hyvä auton ostaja, (myyjän näkökulmasta, tottakai) :)

on tässä jo parin vuoden sisällä viides auto menossa ja KAIKKI autot joista on autokuume iskeny on seisoneet tuolla pihassa. mersusta (280C ennen nyk. passattia) käytiin kauppaa muutamia kuukausia, risteilyllä monta olutta tarjonneena sitten päästiinkin sopuun ja auto saatiin kotiin. no se sitten lisääntyneen ajon myötä piti vaihtaa dieseliin. saivat sitten laakkosessa myytyä minulle tuon -03 passatin. kysyin vain diesel autoa, sanoivat että tuohon tuli pari tuntia sitten passatti, käy ajamassa, ja siitähän se sitten lähti.... :)

vaikka piti antaa mersu vaihdossa ja maksaa saman verran lisää käypäistä valuutta, rrkele....

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 18.10.2005 21:33

Kyllähän niitä kauppoja jonkinverran sovitaan autoa näkemättä. Esim AVK:n autot ainakin täältä yli 500km päästä.

Isäntä esim meni yli 300km vastaan ostajaa puoleenväliin 600km välimatkaa ja kun auto oli sellainen mitä kuvissa näytti ja puhelimessa oli kerrottu kaupat tuli.

Kaveri on liikkeessä töissä niin joku oli sopinut autosta kaupat näkemättä, maksanut 1000euron käsirahan ja tullut lentokoneella hakemaan auton.

Nettiautossa tulee tosiaan vaikka millaisia kysymyksiä ja vaihtotarjouksia vaikka lukee että ei vaihtoa kuin rahaan.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 18.10.2005 21:43

Siis noita "ostajia" riittää. Olen tutenut itseninkin noihin "ostaja" joukkoihin.

Yksi esimerkki kun golffia möin. Sovittiin reffit tyypin kanssa noin 30km poies kotoota. Ja kun lähetin tyypille 20 kuvaa autosta ja kerroin tarkasti minkälaisesta autosta on kysymys. Vaihdettiin numerot ym. Ja ostaja oli käynyt hakemassa pankista jo rahat. Sitten kun piti tulla paikalle x. Niin Ostaja ilmoitti että on saanut potku töistä ja pankki ei anna rahaa???
Noh sellasta sattuu...

Sitten oma kämmi. Kyselin yhdestä autosta. Ja olin todella kiinnostunut mutta hintaa piti saada alas. Ja kysyin mailitse tiukkaa hintaa. Niin todella asiallinen myyjä ei suostunut tiputtamaan hintaa yhtään. Noh ei mahda mitään ei ole varaa autoon. Se jäi vain harmittamaan että myyjä lähetti noin 3xA4 verran tietoa autosta. Ja saneli auton osa osalta. Ja en vastannut edes uusiin maileihin koska mitä sitä enään kyselee jos ei ole varaa autoon.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 19.10.2005 1:07

Yritin 3-4 vuotta sitten myydä lehdessä edellistä autoani, 1300 bensa polo vm83.
Pari soittoa tuli, yhden kanssa sovittiin treffit 35km päähän. Ajattelin, että kai sitä voisi käydä näyttämässä porukoiden luokse mennessä. Paikalle päästyä ilmeni, että pappa on kortiton ja minun pitäisi käyttää häntä "läheisessä pankissa", ei oo rahaa kotona. Hän maksaisi 1/3 sovitusta hinnasta ja minä tarjoaisin kahvit läheisessä baarissa. Sanoin, että minun pitää toimittaa tänään muutama tavara ja soittelen sitten kaupasta, en voi luovuttaa autoa aikaisemmin.

Toisella kertaa sama auto, mutta noin 1/2vuotta myöhemmin. Annoin auton koeajoon ostotilanteessa. Ajoivat käsijarru päällä?! Haukkuivat auton, mikään ei ole kunnossa. Talvirenkaiden olisi pitänyt olla paremmat (yhden talven alla 4000km). Mitä käytetyltä odotetaan? En ollut myymässä uutta autoa.

Lopuksi ajoin toissa syksynä auton lavetille, lähti muuten kerralla käyntiin. Renkaat otin irti paikallisen romuttamon pihassa, kun oli trukin piikeissä. Akun, pakoputken, lattiamatot jne tuli talteen. Renkaat annoin isälle peräkärriin. Ajattelin hitto, ei tarvii kenenkään enää valittaa miten huono auto on. Korissa ei ollut vielä ruostetta eikä ainuttakaan paikkaa. Olen ollut tyytyväinen kun vein paaliksi =) ainakin kolme ihmistä on kysellyt jälkeenpäin onhan minulla se auto vielä, ostaisi (niin varmaan =D )

edit: Joka kerralla ostaja olisi saanut vähintään omansa pois pelkästään uusituissa osissa.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 19.10.2005 1:20

Sorry vaan, mutten ymmärrä...

Jos itse olisn myymässä autoa jolla on käyttöarvoa, mutta ei juuri muuta, niin miksi ihmeessä veisin sen romuksi? Tietty jokaisen oma asia, mitä autollaan tms tekee, mutta itse myisin sen lopulta siihen hintaan mitä siitä saisin.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 19.10.2005 1:30

Näin tuli enemmän hyötyä, otin kaiken mitä irti sai. Eikä ollut varaa kahden auton ylläpitoon.

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 19.10.2005 10:25

Itsekin kuin myin yhtä autoa viime alkukesästä 2004 niin satuin juuri
silloin olemaan viikon lomareissulla Kreikassa. Sitten joku soitti autosta,
mutten kuullut yhtään mitään. Lähetin tekstiviestin, että olen ulkomailla,
palaan silloin ja silloin. Lähetin joitain tietoja tekstiviestillä ja pyysin
soittamaan kun olen Suomessa. Näin tapahtui ja palattuani se kaveri tuli sitten
seuraavana päivänä n.100km päästä ja löi rahat kouraan..

Itse aina kyselen ostajalta työpaikasta nykyisen/edellisen auton niin sitä
kautta pystyy jo jotain hahmottamaan, kannattaako aktivoitua vai ei..
Tosin poikkeuksiakin on..

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 19.10.2005 10:58

Sorry vaan, mutten ymmärrä...

Jos itse olisn myymässä autoa jolla on käyttöarvoa, mutta ei juuri muuta, niin miksi ihmeessä veisin sen romuksi? Tietty jokaisen oma asia, mitä autollaan tms tekee, mutta itse myisin sen lopulta siihen hintaan mitä siitä saisin.


Hm... Oletko itse koskaan yrittänyt myydä mitään? Ostapa muutaman satasen auto aja sillä talvi korjaa sitä sieltä sun täältä ja osta muutamia uusia osia siihen ja koeta myydä seuraavana keväänä niin varmaan ymmärrät sen miksi on helpompi viedä hyvä/pilaamaton/ehjä auto paalattavaksi kuin myydä sen jollekin joka sitä "tarvitsee"...

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 19.10.2005 11:01

Riihikuivan käteisen lisäksi turvallinen maksumuoto on mennä pankkiin ostajan/myyjän kanssa jossa rahat siirretään tililtä toiselle ja nimet alle. En muista otetaanko tästä palvelumaksua mutta se on kuitenkin murto-osa auton hinnasta. Ei tarvi jännätä tonnit tarkussa, että ryöstetäänköhän mut.

tarsa
-
Viestit: 75
Liittynyt: 4.10.2005 19:10

ViestiKirjoittaja tarsa » 19.10.2005 11:49

Meidän perheeseen autot ajetaan aina meidän pihaan katottavaksi :D Yleensä kaupoista sovitaan jo etukäteen yhen tutun yrittäjän kanssa,mikä saattaa herättää hilpeyttä,mutta miksipä ei,jos sovitaan mukavan kuulosesta autosta ja se vastaa odotuksia :)

Tässä parin vuoden sisällä on tullu mm. 3 mersua,3B passat,-01 primera ja -03 maxima,-99 mazda 626 ja monta muuta...aina on autot vastannu odotusta ja yleensä vähän halvemmallaki lähtee ;)

Näin siis meillä...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.10.2005 12:42

Tuossa kun möin Audin niin sitä ehti ensin kysellä pari tyyppiä. Paras oli ehkä joku huonoa Suomea puhuva (katsoin findilla niin joku Ivar se oli) joka soitti ja kysy vain että "paljonko audi olla käsirahana". Ei sillä auto kiinnostanut vaan että paljonko on käsiraha, eikä se menny jakeluun ku selitin etten minä voi myydä sitä osamaksulla. Kuka hullu antaa auton jollain 20% käsirahalla ryssälle ja jää sitten luottavaisin mielin odottamaan loppuja! :D Jos pankki ei luota johonkin niin paljon että antaisi sille lainaa, miten kukaan yksityinen voisi luottaa?

Nyt kun tuota ooppelia olen yrittänyt myydä ja ilmoituksessa lukee että EI VAIHTOA niin eiköhän joku mannemummo tarjonnu mondeota vaihdossa...huoh. Sama se oli kun Audin ilmoituksessa luki että "vaihdossa mahdollisesti halvempi henkilöauto", niin silti jotku tarjos vaihdossa mopoa, toiset kelkkaa, parhaat molempia.

Monenlaista juttua sitä ostajista kuulee. Ärsyttävimpiä lienee nämä "pistä tankki täyteen ja aja se tänne Ranualle, niin katotaan" -tyyliset renkaidenpotkijat. Mulla ainaki on korkea kynnys lähteä muuten vaan kattomaan jotain autoa, varsinkin jos yksityinen sitä myy. Liikkeet on sitä varten että siellä palloillaan ja istutaan ratin takana. Ennen katsomista selvitän kyllä tarkkaan että minkälainen tuote on kyseessä ja sitten ostotilanteessa ei tarvi enää renkaita potkia, vaan ainoastaan todeta, että tuote on sitä mitä puhelimessa luvattiin.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 19.10.2005 14:49

Hm... Oletko itse koskaan yrittänyt myydä mitään? Ostapa muutaman satasen auto aja sillä talvi korjaa sitä sieltä sun täältä ja osta muutamia uusia osia siihen ja koeta myydä seuraavana keväänä niin varmaan ymmärrät sen miksi on helpompi viedä hyvä/pilaamaton/ehjä auto paalattavaksi kuin myydä sen jollekin joka sitä "tarvitsee"...


Näin juuri monet ajattelee ja mun paksuun päähänei mahdu miks hyvä ja pilaamaton auto viedään paaliin. Mielestäni näiltä paalaajilta pitäisi kysyä,ovatko he koskaan myyneet mitään... Jos auto tosiaan on leimassa, käy ja kulkee, siitä saa saleen myymällä enemmän kuin romikselta rautana, vaikka laskisi sille kasettimankalle ja 13" renkaillekin jonkun markan...
Vai käykö siinä niin, että ihmiset rakastuu noihin kotteroihinsa, eivätkä siedä ajatusta, että joku muu saa sillä vielä edullisia kilometrejä...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 19.10.2005 15:32

Vanhan auton ostajat yleensä luulee ostavansa uutta autoa, valitettavasti. Siksi prään soitellan kun pakoputki vuotaa viikon päästä ja pakki rusahtaa joskus, auto nykii kylmänä hitusen jne. jne. jotka autoista vähänkään tietäville on tusinatavaraa vikojen joukossa, tai ovat vanhassa autossa pikemminkin ominaisuuksia.

Myyt auton niin saat sitten kuulla rutinaa ja mutinaa vielä vuoden päästäkin, vaikka auto olis kuinka hyvä myyntihetkellä. Tällaisia tapauksia on todella kuullut useita tässä ihan kaveripiirissä. Pahimmat on jättäneet rekisteröimättä uudelle omistajalle ja mennyt oikeuteen asti, vaikka paperit on ollut kaupasta tehtynä.

Ja nykyisiltään käytettyjä autoja vaan on jo liikaa, niitä ei yksinkertaisesti edes usein enää kysytä, vaan jäävät roikkumaan nurkkiin mihin hintaan hyvänsä.

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 19.10.2005 15:40

Näin juuri monet ajattelee ja mun paksuun päähänei mahdu miks hyvä ja pilaamaton auto viedään paaliin. Mielestäni näiltä paalaajilta pitäisi kysyä,ovatko he koskaan myyneet mitään... Jos auto tosiaan on leimassa, käy ja kulkee, siitä saa saleen myymällä enemmän kuin romikselta rautana, vaikka laskisi sille kasettimankalle ja 13" renkaillekin jonkun markan...
Vai käykö siinä niin, että ihmiset rakastuu noihin kotteroihinsa, eivätkä siedä ajatusta, että joku muu saa sillä vielä edullisia kilometrejä...


Hm... rakastuu kotteroon... Hahhaa...

Aletaan vääntää rautalangasta:ostat auton hinta on jotain 600 E, ajelet sillä aikasi ja teet hieman remonttia joka maksaa noin 500 E kaikkine osineen (osat kulutusosia), ostat uudet renkaat jotka maksavat vaikkapa 400 E (et osta niitä halvimpia paskoja koska ajat autollasi itse), teet taas hieman remonttia joka maksaa 500 E kaikkine osineen (taas suurin osa kulutus osia). Varustelet siinä sivussa autoasi pikkaisen ja humps menee taas 0-??? E... Leimaat vaunun joka maksaa noin 50 E...

Käy kuitenkin niin että saat vaikkapa unelmaduunipaikan jossa on autoetu taikka muuten hyvä liksa että on varaa ostaa parempi auto ja alat myymään vanhaa koslaasi vaikkapa 800 Ekulla, koska onhan se nyt paremmassa kunnossa kuin ennen sinulle tuloasi. Erittelet myynti-ilmoon kaikki remontit, varusteet, renkaat,yms. Ja lopuksi toteat että kosla on hyvä käyttöpeli semmoiselle jolle välttää hieman halvempi auto...

Pikkuhiljaa alkaa yhteydenottoja valumaan ja voi helvetin perkele! Autoa näkemättä alkaa tinkaaminen ja vinkuminen vaikka mistä. Sitten on nämä mä tulen huomenna hakemaan sen tyypit joille ei huominen koita ikinä...

Loppujen lopuksi paikalle saapuu joku paskahousu urpo joka nirisee ja narisee kaikesta mistä keksii tarjoaa 300 koko vaunusta ja sanoo että saa naapurista halvemmalla, sitten kun toteaa että kannattaa ostaa se naapurin auto niin muuttuu ääni kellossa ja tarjotaan 330... ??

Vittu seuraavalle paskahousulle lyön viiskymppiä kouraan ja sanon että voi painua hevon vittuun ihmettelemään ja että auto myytiin justiinsa äsken ukko mustalaiselle koirankopiksi => seuraavana päivänä paaliin koko paska!

Koettakaa hyvät ihmiset pitää joku tolkku mukana kun ostatte ja myytte tavaraa! Jos kauppias on jonkun hinnan ilmoittanut siinä ei saata olla tinkivaraa, usein tinkimisvara ilmoitettu jos sitä on. Ja jos ei ole rahaa ostaa älkää menkö edes potkimaan renkaita muualle kuin autoliikkeisiin!

P.S. Modet voi tehdä tälle kirjoitukselle ihan mitä lystäävät tulipahan muutama patouma purettua...

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 19.10.2005 16:05

Mulle ei vaan toi Narvasen ajattelutapa aukia millään, vaikka rautalangasta väänti. Kyllä nää kaikenlaiset paskahousut vituttaa, mutta ko. tapauksessa oisin myynyt jo auton sillä 330e ja nuollut haavani.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 19.10.2005 17:40

Mä ymmärrän tuon hyvin.

Opiskeluaikoina (ajoneuvonentistäjäksi) tuli sellainenkin tapaus vastaan, että oli myynnissä erääseen wanhaan kotteroon harvinaiset, ja täysin virheettömät pölykapselit (teräs, kromi). Hintaa vaivaiset 100mk.
Ostaja meni sitten katsomaan niitä, totesi virheettömiksi ja alko yrittämään tinkimistä muistaakseni 70mk hintaan. Myyjä sanoi EI, ostaja silti vaan vänkäsi...
Myyjä otti vasaran käteen, pamautti kaikki solmuun ja käski viedä ilmaiseksi pois ;-)

Tarinan opetus: Markalla saa markan osan. Satasella olis saanut virheettömät :-/
Niin, ja tarina todellakin on tosi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2005 19:02

^ ai saa*ana, tais olla kaverilla näkemisen arvoinen ilme.

tarsa
-
Viestit: 75
Liittynyt: 4.10.2005 19:10

ViestiKirjoittaja tarsa » 19.10.2005 22:16

pitäneepi joskus koittaa jotain tuomosta :) ...kaikkea se leipä elättää...

Proz
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.3.2005 0:19

ViestiKirjoittaja Proz » 19.10.2005 22:35

Laittaa joka kerta myynti ilmoitukseen 10-20% ekstraa nii on ostajan vara tinkiä. Jää molemmille hyvä mieli. Lisäks ei tuu niin paljo renkkaitten potkijoita.
Kätevää eikö totta...??

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 20.10.2005 0:54

ostat auton hinta on jotain 600 E, ajelet sillä aikasi ja teet hieman remonttia joka maksaa noin 500 E kaikkine osineen (osat kulutusosia), ostat uudet renkaat jotka maksavat vaikkapa 400 E, teet taas hieman remonttia joka maksaa 500 E kaikkine osineen


Heh, heti mentiin metsään... Kuka hullu hakkaa kuudensadan autoon 1000€ kulutusosiin ja 400€ renkaisiin??? Veikkaan, että on vähän kärjistetty, mutta kuitenkin. Itse olisin tuossa tapauksessa ostanut suoraan 1400€ auton ja jättänyt vaikka 600€ remonttiin, kahviin ja pullaan...

Yleisesti ottaen on hyvin, jos saa autosta myydessä sen, mitä siitä on maksanut. Halpaa myydessä ei paljon remontit hinnassa paina.

Ja ne pölärit olisin myyny vaikka kahdeksallakympillä, johon tinkaaja olisi varmaan tullu vastaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut olla laittamatta myyntiin ollenkaan, ellei kaupanteko kiinnosta... Eivät kuitenkaan varmaan niin harvinaiset olleet, elleivät heti kaupaksi menneet ;)

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.10.2005 6:47

Tämäkin auto meni eilen lopulta hintaan 200€ uskokaa tai älkää
http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... php?t=8509

Kaikkinensa laitokseen on kaverilta mennyt 1350€ Siittä sai uus omistaja hemmetin hyvän auton pitkäks aikaa, jos ei välitä parista pikkulommosta.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 20.10.2005 7:28

^ Puoltoista vuotta sitten myin oman jettani jossa alla oli uudet pari kuukautta ajetut renkaat, joista kuitti 300€, lisäksi meni mukaan kohtuulliset talvipyörät, radio, sisätilan lämmitin, rattilukko yms. irtoavaa. Kone rempattu ja korikin oli ehjä... hyvä että sen 500€ sai. Tällaista tämä on, kakkakoppaa saa nykyään jo käytännössä ilmasiksi ja ihan helmiä, ei niitä kukaan halua, paitsi tämän foorumin väki ;u)

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 20.10.2005 8:15

Heh, heti mentiin metsään... Kuka hullu hakkaa kuudensadan autoon 1000€ kulutusosiin ja 400€ renkaisiin? Veikkaan, että on vähän kärjistetty, mutta kuitenkin. Itse olisin tuossa tapauksessa ostanut suoraan 1400€ auton ja jättänyt vaikka 600€ remonttiin, kahviin ja pullaan...


Hm... tuolla 1400 saa samankuntoisen auton johon joutuu laittamaan saman tonnin kiinni kulutusosiin ja sen 400 renkaisiin että sillä voi ajatella liikkumista...

No joo... alkaa mennä kinaamisen puolelle mutta pointtihan varmaan on selvinnyt tästä keskustelusta ja tuosta aikaisemmin linkittämästäni keskustelusta?

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

Karaistaisiinko mielummin myyjiä?

ViestiKirjoittaja Tumpula » 20.10.2005 9:58

Koska emme pysty kouluttamaan kaikkia autonostajia toivomallamme tavalla, olisi kait parempi karaista palstalaisia myyntitilanteessa.
Tässä omista kokemuksista pari vinkkiä kun myyt;

- Älä ilmoita "tavoittaa aina" ja puh.no >> nämä tyhjätaskut tosiaankin surffaavat netissä klo 04:38 ja päättävät soittaa juuri sinä yönä kun unohdit sammutta kännysi
- Tulosta itsellesi useita kappaleita omasta myynti-ilmoituksestasi ja pidä aina yksi mukanasi. Ostaja haluaa kuulla kaiken uudelleen sinun kertomanasi vaikka myynti-ilmoituksessa olisit kertonut IHAN kaiken.
- Älä pistä hinnan yhteyteen sana NETTO. Ostaja EI ymmärrä sanan tarkoitusta.
- Kehu estoitta myytävän auton hyviä ominaisuuksia - ostajan pitää pystyä perustelemaan itselleen kaupan järkevyyden
- Jos kerrot jostakin ruoste/kolhukohdasta ole suurpiirteinen, liian tarkka selostus herättää epäilyjä peittelemisestä
- Selvitä ostajan mielikuvaa ostettavasta autosta - ohjaa unelmien ostajat suoraan merkkiliikkeeseen - jo käytetyn auton omistaneellee voit jatkaa myyntiä
- Viittaa puheissasi kylmästi TM:n ja Tuulilasin autovertailuihin jossa kyseinen auto on sijoittunut hyvin vuonna 198X - ostaja HALUAA kuulla tämän
- Kaikille rahattomille (ja rahoitusyhtiön rahoitusta tarvitseville) ei ole itsestään selvää että joutuvat myös hankkimaan Kasko:n - on hyvä selvittää ostajalle minkälaiset kuukausittaiset menot hänelle koituu autosta. Ettei sitten soittele perään ja itke...

Jokainen voi sitten tästä lisäillä omia vinkkejään auton myyjälle...

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 20.10.2005 13:21

Joo, ei viitti kinata. Luovutan ja tunnustan, että samantasoista tavaraa saat ostamalla joko 600€ tai 1400€ auton. Alle 400€ ei myöskään saa mitään hyviä renkaita. ;)

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 20.10.2005 16:50

Itseäni ottaa päähän monien myyjien puolesta kun hintana on:Myydään tarjousten perusteella.
Joka toinen kysyy että:Mikä on tiukka hinta?
Okei, onhan tossa sekin asia takana että toivotaan että joku tarjoaa jotain
hintaa jota ei edes kehtais pyytää kyseisestä tuotteesta.
Tai Ei uskalleta tarjota sit mitään kun vissiin kuvitellaan tarjoavansa liikaa kun ilmaiseksihan tuon pitää lähteä kun hintaa ei ole annettu.
Monesti jotain harrastepeliä onkin sit varmasti vaikee hinnoitella kun aikaa ja rahaa on kulunut helposti paljon enemmän kuin "arvo" on.

Vähänkuin kolikossa on kaksi puolta...

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 20.10.2005 17:15

Niin just. Jos myydään tarjousten perusteella niin sit vaan tarjoamaan. Ja katellaan sit tuleeko kauppoja.

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 20.10.2005 20:46

No joo... Silloin kun ilmossa on myydään tarjousten perusteella niin rohkeasti vain tarjoamaan jotain, siitä se vänkääminen alkaa. Monesti myyjä koettaa kepillä jäätä että minkä arvoiseksi toiset myytävän kohteen arvioivat, jos vaikkapa eivät tiedä oikeata hintaa.

Esim. itse myin type3 notsin popparit 20 egulla...

spete
-
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2003 9:49

ViestiKirjoittaja spete » 21.10.2005 9:59

SATU VANHASTA JETASTA ;0)
Möin toissa keväänä kakkosautona ollutta Jetta 2:sta kokonaisella 350 egellä. Auto ei todellakaan mikään unelma, mut teknisesti ok.
Lauantaina soittaa vanha mieshenkilö ja kyselee kaiken mahdollisen. Tarjoo satasen ja sanoo mulle, et soita illemmalla uudestaan jos ei oo mennyt kaupaksi. Tosin itte sanoin jo, et sen hinta o 300 sataa ja sillä hyvä..
Noh, soitan illalla ja sieltä alkaa kuulua kauhee (hätääntynyt) selitys, et hyö se osti jo Carinan. Minä siihen : Kiitos ja näkemiin.
Sunnuntaiaamuna (ainoo aamu ku saa nukkua pitempään!(ja en pidä koskaan puhelinta äänettömällä, oma moka)) soi sit puhelin kasin maissa ja kuuluu kysymys : Joko sinä Jetan myit? Kuten arvaatte, kysyjä toi sama patu. Meinasin siinä unipäissäni kirota, et etkös sinä pe***le jo Carinan ostanut, mut maltoin mieleni. Sama ralli, samat tarjoukset ja multa vastaukset. Sovittiin näyttö ja huvittavintahan tuossa oli se, et he ottavat kyydikseen naapurin CARINAN (siis varmaankin tuo edellä mainittu/ostettu) lainaan.. Paikalle tulee vanha mies, sekä hänen aikamiespoika (aivan kuutamolla). Saman kysymykset ja ihmettelyt jatkuvat... Sit paikalle polkee joku niitten tuttava, joka alkaa arvostelemaan autoa ja sit ne alkaa keskustella perheittesä asioista. Ittellä olo, et oon ulkopuolinen ja tästä mitään tuu.... Taas lähellä, etten sano niille, hypätkää te poijjaat Carinaan ja ajakaa takas sinne sysimetsään, mut kieli pysyy kurissa....
Mutta sadulla on onneksi onnellinen loppu : Ne osti auton siihen hintaan, minkä niille sanoin ja minä pääsin siitä romusta eroon :)

Tarinan opetus ittelle : Joskus on hyvä malttaa mielensä ;)

- THE END -

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 21.10.2005 11:27

onk jollakin linnkiä siihen stooriin kun joku oululainen di-älypää oli sähköpostiin naputellut hirveen listan kysyttävää jostakin oliko se nyt pikku-matsdasta vai mistä??

soon aika hyvä! kannattaa sillä tavalla selvittää AINA auton kunto ennenkun ostaa. :D

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 21.10.2005 14:08

^Sellasta enoo nähny, mut tos on yks vastaava.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.10.2005 15:09

^^Eikös se homma päätynyt siihen että asianomainen veti herneet nenään totaalisesti ja puhuko jopa oikeustoimista asian tiimoilta kuinka häntä herjataan julkisesti?

Ei siinä mitään, kyllä minäkin sen kysely listan auton ominaisuuksista vielä haluaisin nähdä. Voisi käyttää seuraavissa autokaupoissa!

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 21.10.2005 15:43

Tätäkö tarkoititte?

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 21.10.2005 18:48

^tuo se vaan jaksaa naurattaa vieläkin...=)

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 21.10.2005 18:56

^^ Tollanen mailiku tulis!!!!!!11

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 22.10.2005 2:16

juuri tuo minkä squash postasi! :D

näin pitää aina toimia autoa ostettaessa!

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 23.10.2005 21:54

joskus vuosi pari sitten kun möin vanhaa kunnon audiani jossa ei ollut edes ruostetta, vain virranjakaja ja kässäri temppuili vähän. monen näköistä renkaan potkijaa kävi sitä katsomassa. pikkuhiljaa alkoi vituttaa koko myynti ja meinasin vaan työntää kärryn latoon seisomaan jemmaan myöhemmäksi. parhaat mitä jäi mieleen oli jobbari mikä heitti lenkin ja tarjos autosta aivan naurettavan vähän vaikka yritys oli kova saada mut siitä luopumaan. soitteli vielä pari kertaa paria yhtä naurettavaa tarjousta. toinen oli joku pappa vanhan poikansa kanssa jotka tuli sentään kotiin asti katsomaan autoa. ajovat ite jollain rumalla vanhalla bemulla. olivat niin asian tuntijaa että... aloin jo ihmettelemään itekseni että oikeesti kuvitteleeko ne että 14v auto olis ihan uudenveronen kunnossakaan. vihje ostajille! jos auto ei miellytä niin antakaa sitte vaan olla. tarvii oikeesti tulla paikalle haukkumaan autoa täydeks paskaks ja olettaa että myisin sen sitte vaan halvemmalla. ku ite tiiän miten hyvin auto toimii kuiteski ihan parhaiten niinaivan turha leikkiä asiantuntijaa. semmosille jätän kyllä auton myymättä.

sillon ku ostin tuota okua niin katoin kuvia ja selostuksia muutamista vaihtoehdoista ja soitin sitten parille mielenkiintoisimmalle ja kyselin tarkempaan. tälle yhdelle sitten soitin uudestaan pari kertaa että tullaan kattomaan ja kyselin autosta vielä lisää. käytiin kattomassa, heitettiin lenkki ja päätettiin saman tien että tää otetaan ja heti mukaan. ukko sano että moni käyny potkimassa renkaita ja että yllätty ku me tultiin 300km päästä kattomaan ihan tosissaan vielä.

oikeesti kannattaa ite mennä kattomaan myytävää kärryä kun ajattaa myyjää potentiaalisesti turhaan. kun ottaa selvää autosta kunnolla ensin niin säästyy kummankin aikaa ja vaivaa. mekin mentiin kattomaan autoa ihan sillä periaatteella että katotaan onko se mitä luvattiin ja päätetään sitte heti otetaanko. eikä sitä hintaa alas saa haukkumalla vaan asiallisella tiedustelulla/neuvottelulla. eikä kannata olettaa että myyjä puottaisi kuitenkaan yli tonnin vertaa hintaa. ja maksu kykyä kannatta olla varmasti sen mitä pyydetään jos ei mukana niin sitten saatavilla muuuten. säästyy kaikkien vaiva ja minä en edes oleta että joku yksityinen myisi autoa osamaksuna tuntemattomalle.

että maalaisjärkeä ja kärsivällisyyttä ja asiallisuutta peliin niin kaikilla on parempi mieli. käytetty on aina käytetty eikä uusi. niissä on iso ero.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 25.11.2005 17:52

raportoinpa hieman...tyyppi soittaa ja kyselee kaikenlaista myynnissä olevasta lötködieselistäni.tarjoaa puhelimessa puolet hintapyynnöstä.en suostu tietenkään. kaveri pyytää että pääsenkö näyttämään autoa hänen asuinalueensa huoltoasemalle.no tietenkin kun matkaa tulee minulla vain noin 3 km per suunta nin menen paikalle,kaveri sanoo puhelimessa että ei ole autoa ollenkaan että tarvii jonku kulkupelin pian. sovittiin tärskyt puolen tunnin päähän soittoajasta...eipä näkyny heppua...kai säikähti jotakin...vituttaa odotella perjantaina turhaan...ja tietenkin kaverin numero oli salainen että eipä voinu soittaa takasin ja suolata...

ugh.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 25.11.2005 18:16

Pitäköön tunkkinsa salaisesta numerosta soittelijat.
Röyhkeimmät "ostajat" tarjoaa vain ~10% pyyntihinnasta näkemättä koko autoa.
Niille saa huoletta haistattaa hauskat loppukesät ja onnea auton etsintään.
Tuskin niillä on aikomustakaan mitään ostaa. Kunhan aikansa kuluksi kyselevät kaikkea turhaa ja yrittävät päästä koe-ajolle.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 25.11.2005 22:43

Ja mitä erikoisempi auto, sen enemmän paskaa sataa joka tuutista.
Siis kun puhutaan hintaluokaltaan "jokaisen tavoiteltavissa olevia summia".

Jokuaika sitten myin 60 luvun jenkkiä (halpa kun mikä, oikeesti) ja kaikemaailman td terceliä ja melkein museokilpistä angliaa tyrkytettiin vaihossa. Tekstareita tulvi enempi kuin ehti vastata ja sähköposti täynnä "vaiha päikseen potkukelkkaan"-spämmiä. Nerokkaimmat jopa soittivat huipputaunus-tarjouksensa. Jossain vaiheessa ns tosiostaja soitti ja ite olin siinä vaiheessa aika vittuuntunut koko asiaan enkä tietenkään ottanut hänen "tuun vkloppuna hakemaan" juttuja tosissani. Hetken päästä karju soitti uudestaan ja sanoi että tuntui siltä kuin häntä ei ollut otettu tosissaan. Sanoin että ei niin, tosissaan ollaan siinä vaiheessa kun myyjä tulee paikanpäälle eikä vikise turhia. Jannu kysyi tilinumeroa ja laittoi rahaa tilille jotta uskoisin hänen olevan tosissaan. Rahat tuli ja jannu haki auton vkloppuna pois. Ei urputtanut mitään, päinvastoin oli mielissään että se oli parempi kuin hinta/puheet antoi ymmärtää.

Tästä tapauksesta opin sen, että kaikenmaailman paskan seassa saattaa olla tosiostaja. Harmi vaan kun sitä ei etukäteen tiedä, saattaa usko loppua ennenkuin ostaja löytyy...

Tuning on myös jutska mikä aiheuttaa ihan tavattomia kiksejä monissa surffaajissa. Sitä turhankyselijää/tarjoajaa on liikenteesä aivan uskomattomia määriä jos ilmoituksessa/kuvassa vähänkin viitataan tuningiin.

Perusmallin paskat tekee kauppansa paljon paremmin kuin erikoisemmat/laitellut vehkeet. +300tkm ja muut pikkuviat ei tunnu missään jos ostaja tosiaan on käyttöpaskaa vailla. Tunatussa/erikoisemmassa ei saa olla mitään vikaa, ja se pitää olla paremmin varusteltu sekä hieman halvempi kuin vastaava perusmalli! Se on ihan järjenvastaista, mutta valitettavasti totta

Siis älä osta erikoisatuoja tai tunaa perumalleja, jos joskus haluat päästä eroon kinneristäsi! Oikeestaan ei pitäs edes huoltaa/korjata koska mitä enempi hullettu/korjattu, sen paskempi se on ostajan silmissä: tähän on tehty x+n remonttia joten tää on huono. Naapuri myy huoltamatonta peliä samaan hintaan joten sen on pakko olla hyvä kun ei oo tarvinnu tehä ikinä mitään.

Vittu. Oikeen alkaa sylettää kun muisteleekin/ajatteleekin noita menneitä autokauppoja/ostajaehdokkaita. Parempi kun ei koskaan myy mitään. Ostaa vaan mitä tarvii ja pitää itellään/pistää paaliin kun lähdön aika koittaa...
Viimeksi muokannut JariN, 25.11.2005 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 25.11.2005 22:54

joo tosiaan vituttaa ku parin sadan euron autosta vedin kyljet ruiskulla mustaksi kun oli joka mallin pohjamaalia kyljissä.noin 7 eri väriä...sitten kun ostaja kuulee että auto on kaksivärinen niin siihenpä juttu loppuu...oisko pitäny jättää ne kaikki näkyvät ruosteet ja paukkupullomaali jäljet kylkiin...vissiin...vähän sama kuin kaverin autoa oli tullu joku katsomaan ja koeajamaan...(1.6d golf -85) niin oli tuumannu että ei ihan niin hyvä kuin se edellinen...(99 tdi golf) no ei HELVETISSÄ oo yhtä tiukka kampe kuin melkein uus auto....voi v....

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 26.11.2005 14:42

sähköposti täynnä "vaiha päikseen potkukelkkaan"-spämmiä. Nerokkaimmat jopa soittivat huipputaunus-tarjouksensa


Vähänkö repesin. :)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 27.11.2005 22:13

Mulla oli helpot kaupat vanhan prosentti 16v gti:n kanssa.

Ostajat tuli katsoo Pietarsaaresta keski-suomeen. Auto oli tietysti seisonnassa kesärenkailla, katsastamaton sekä oli kunnon pääkallokeli.

Ostajista isä puhui auttavaa suomea, poika ei ollenkaan, ajoivat lenkin velipojan kuivurin ympäri ja sanoivat että kun leima on paperissa niin tehdään kaupat.

Kun leimattua auto vein vähän matkaa vastaan niin nyt oli apuna pojan kaveri, autonasentaja joka kysyi: Har du en turbo här?

Vastasin ihan pokerin että: Nej, det är 2,5" sportrör

Hintaneuvottelu käytiin taskulaskimen avulla kun ei noi suomalaiset numerot oikein ostajilta luonnistanut.

Rahatkin tuli tilille niinkuin piti.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 27.11.2005 22:40

jos sopii kysyä, mikä golffi se oli ;) täällä noita prosenttigti:tä tuntuu pyörivän..

nettiauto on siitä hieno kanava, että jos laittaa myynti-ilmoitukseen, että "vaihto eurooppalaisvalmisteiseen autoon" niin tulee heti että vaihda mazdaan tms.. japsikinneriin... :) :)

Sami J
-
Viestit: 109
Liittynyt: 24.7.2003 13:54

ViestiKirjoittaja Sami J » 28.11.2005 9:20

Pari vuotta sitten annoin golffin liikkeeseen vaihdossa ku ostin ton pasaatin. Noo golffi oli sit myity heti eteenpäin ja pari päivää meni, ni uusi omistaja alkas soittelemaan mulle jopa muutamia kertoja päivässä. Auton myyjä oli kuulemma käskeny ottaa muhun yhteyttä ongelmatapauksissa. Jumaliste, että mä kehuin sen myyjän korkeuksiin. (enkä tod enää sieltä mitää osta)
Uusi omistaja kyseli, että koska mä hommaan sille lämppärin piuhan ku liitin on kyllä maskis, mutta piuhaa ei missää. (kas ku pasaatis oli kans liitin mut ei piuhaa) Myyjä oli luvannu, että multa saa sen piuhan. (en hommannu)
Kun uusi omistaja oli ekaa kertaa vaihtanu öljyjä koneeseen, ni sen oli pakko soittaa taas mulle ja kysellä, että oonko käyttäny jotaki jäteöljyä koneessa, ku vanha öljy oli ollu niin ristuksen mustaa. Siinä kyl kovisteltiin mun hermoja.
Hemmo kyseli myös joskus, että maksanko vielä puolet jarrurempasta, kun oli 5kk kaupan jälkeen joutunu vaihtamaan levyt ja palat. Sanoin, että tietääkseni olen antanut automyynti ***** ehjän ja toimivan auton ja toivon, että otat sinne yhteyttä.
Kyselin sitten automyynnistä, et miksi olivat antaneet mun tiedot ja luvan kysellä multa apua. Tietääkseni niillä on (jos on) takuuvastuu ym.
Ja siitä lämppärinpiuhasta tapellaan edelleen. Ekat pakkaset ku tuli pohojammaalle, ni johan puhelin pirahti ja maajussi pojanluomalta kyseli taas piuhaa.
Mun mielestä automyyjät vois ihan itte ottaa vastuun myymästä autostaan. En mäkää oo soitellu passatin ed omistajalle ja kyselly helevetin tyhmiä.

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 28.11.2005 11:34

Laitetaanpa omakin kokemus, ihan tuore tapaus.

Olen myymässä 200euron japsikinneriä, laitan aikaa ja vaivaa säästämättä yksityiskohtaisen myynti-ilmon kuvineen kaikkineen, jossa näkyy ruosteet ja kerron tiedossani olevat viat ym. Autolla siis ajoaikaa vielä 5kk seuraavaan katsastukseen. Lisäksi kerron ilmotuksessa mielelstäni hyvin selvästi, että auto on kyllä liikennekelpoinen mutta ei viaton.

Noh, alkaa sitten tulla kyselyitä, joissa saan kertoa samat asiat yhä uudelleen jotka näkyy ilmoituksessa ja lisäksi mukaan mahtuu otteita siitä edellä linkitetystä kysymyslistasta! Sovitaan ja perutaan näyttöjä ja annetaan naurettavia tarjouksia. Kun en heti myy esim. puoleen hintaan, alkaa vittuilu että etkö haluakkaan eroon siitä ja kuinka hän joutuu laittamaan sen katsastuskuntoon jne. Melkein jo sanon että ennen vien sen paaliin ku sulle myyn, niin on helpompi kaikille.

Eräskin kaveri sitten soittaa jonkun tätinsä puolesta, kyselee taas samat asiat, tinkii kovasti ja tilittää vioista, mutta lopulta sovitaan että täti tulee maanantaina hakemaan auton 150e:llä. Täti soittaa sitten tiistaina että ei päässytkään tulemaan, mutta tulee kyllä huomenna. No täti soittaa keskiviikko-iltana että tuleekin perjantaina ja vannottaa vielä pitämään autoa hänelle, koska "ihan varmana" tulee ostamaan sen. Arvaappa tuleeko. Arvaappa viittiikö se edes ilmottaa siitä.

Noh, toinen henkilö soittaa siinä ko. perjantaina, on valmis jopa maksamaan auton etukäteen tinkimättä puhelun/ilmon perusteella ja alkaa selvittää kyytiä paikalle (matkaa herralla ~300km, itse vielä "vähän" epäilen). Hetken päästä sovitaan näyttö sunnuntaille, kun jannu on setvinyt kyytinsä. Heppu saapuu sovittuun aikaan, näkee auton parkkipaikan reunalta ja lyö rahat kouraan. Tämän jälkeen vasta kokeillaan lähtiskö se käyntiin ;)

Tarina jatkuu vielä: se em. täti laittaakin sunnuntai-iltana tekstarin, että koska hän voisi hakea auton, johon vastaan että sattui nyt niin että toinen ostaja tuli paikalle rahojen kanssa ja osti sen jo. Alkaa katkera tilitys siitä että "eikös me sovittu" sitä ja tätä. En vaivaudu vastaamaan omaa mielipidettäni "sopimisesta".

Tarinan opetus: on meitä myyjiä ja ostajia niin moneen junaan...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.11.2005 12:38

Hemmo kyseli myös joskus, että maksanko vielä puolet jarrurempasta, kun oli 5kk kaupan jälkeen joutunu vaihtamaan levyt ja palat.
Hahah, olisit sanonu että joo, tottakai mä maksan, tuo se auto tänne niin tankkaan ja pesen sen samalla. XD

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.11.2005 15:24

Joo, mut ois varmaan oikeesti tuonnu sen sille olettaen noita asioita :D

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 30.11.2005 15:01

No jatketaan asian vierestä, ettei pääse topicci kylmeneen:

Pistin fiestan nastarenkaat myyntiin. Pistin ilmoitukseen, että vanhat, vanteet ruosteessa, nastat tallella ja pintaa metri. Tarjoa.

No yks tyyppi soitti ja kyseli kaikenlaista, kerroin, että vanhat on, mutta paljoo ei ole ajettu, leimalle voi mennä ja jos hermot kestää niin pitemmällekin. Hinnaksi hän tarjosi 40 eur. Sovittiin näin ja hän lupasi tulla hakemaan kumit lähempänä lumia.

Noh, lunta tuli ja tekstiviestejä kans: tulen ens viikonloppuna hakemaan ja vastasin, että siitä vaan, mutta soita että ollaan paikalla. Meni aikaa, lumet suli, tuli tekstiviesti että mikä niissä renkaissa on valmistusviikko ja vuosi. Vastasin siihen, että mee kattoon jos kiinnostaa, mua ei kiinnosta, Fustin lavalta löytyy. En tiiä kävikö hiippari kattomassa.... siellä olisi muuten ollu ihan valinnanvaraakin, eikä olis tarvinnut tinkiä.

mikko_a
-
Viestit: 169
Liittynyt: 28.12.2004 6:25

ViestiKirjoittaja mikko_a » 30.11.2005 15:57

Huuto.net:ssä aivan mahtaavaa sanailua. Taso lähes aina samaa:

Kysymyksen esittäjä: sam_1000 24.11.2005 12:20:08
voisitko soittaa mulle numeroon 0405424994?
olen todella kiinostunu!!

Myyjän vastaus 25.11.2005 06:56:14
soitappa ite 050-4905615


Kysymyksen esittäjä: Niko_theman 23.11.2005 17:22:40

kannattaa mulle myydä toi koska asun lähellä kemiä. mutta ostan sen jos varaat sen mulle vaikka johonki toukokuuhun asti, niin sitten ostan sen 750€.. jos olet kiinnostunu tarjouksesta niin kännykän numero on: 0408535282. ja e-mail [email protected]

Myyjän vastaus 24.11.2005 16:49:01
no tottakai mä sen myyn sulle jos oot kemin läheltä!
jos varaan sen sulle 2010 joulukuun loppuun ni tuu sitte ostaa se,jooko?

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 30.11.2005 16:27

ei sitä noista varaajistakaan aina tiedä kuin tosissaan ovat.
Tosiaan mulla se pyörän myynti oli semmonen, että pistin hinnan jolla varmaan menee ja jannu soittikin siitä 5kk aikasemmin kuin mitä sitten pyörän haki.

Tahallaan uusin sen ilmotuksen tietenkin ja muutaman kerran se soitti piiiiitkän puhelun melkein itku silmässä, että kyllä mää sen tulen hakemaan kunhan tulee pakkaset ja saa mettän nurin.

Olisi kannattanut mainita vaan mistä on kotoisin, niin olisin ymmärtänyt heti mistä kiikastaa kun ei voi lainaa hakea vaan pitää oottaa, että saa rahat kasaan =) Oli muuten Laihialta...

Avo bmw meni vähän samaan tyyliin, sähköpostissa viesti"auto on sitä mitä haetaan, missä kunnossa renkaat?"
vastasin siihen ja jannu soitti että ok, tuun hakemaan sen,hyppään junaan ja niin se "pikku" rapulassa tuli ja lähti kulkemaan

_Tume_
-
Viestit: 4
Liittynyt: 11.9.2005 10:00

ViestiKirjoittaja _Tume_ » 30.11.2005 16:40

itseäni ottaa päähän tuolla nettiautossa myyjien vastaukset tyyliin "vastattu mailina". No ei kannata sitten itkeä jos tulee monta samaa kysymystä kun on vastannut aina mailina jonku yksinkertasen asian minkä moni muukin olisi halunnu tietää... Tyyliin katselin tuossa jokinaika sitten chevy vanien myynti-ilmoituksia ja parhaassa oli vissiin jotain 10 kertaa kysytty peräkkäin että millä laatikolla, ja jokaisessa oli vastaus että vastattu mailina...

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 30.11.2005 21:52

kertokaas viisaammat!

jos minä esim. myyn autoani ja joku kiinnostnut ihminen soittaa ja kyselee kaikkea niinkuin kuuluukin,mutta kun se "ostaja" kinuaa koko ajan että minä lähtisin autoa näyttämään hänen asuin paikkakunnalleen muutaman sadan km päähän...niin eikö se kuulu mennä niin päin että "ostaja" tulee katsomaan autoa minun luokse...tottakai vastaan hieman joskus täytyy tulla!

niin eli kysynkin että eikö ostaja tule autoa katsomaan eikä myyjä näyttämään(ohhoh tulipas vaikeesti selitettyä)

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 30.11.2005 21:56

Ei tuosta ole mitään lakia kirjoitettu. Yleensähän ostajan kuuluisi olla aktiivisempi noissa autonkatsomisasioissa. Toki jos olet höveli, niin voithan käydä autoa näyttämässä, itse en lähtisi kauas.

Edittiä: Jos ostaja ei ole kiinnostunut lähtemään katsomaan autoa, niin tuskin on autosta kiinnostunutkaan.
Viimeksi muokannut NJo, 30.11.2005 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 30.11.2005 22:05

itse en lähtisi kauas.


en mäkään...

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 30.11.2005 22:14

Mikäli myytävä tavara tosiaan kiinnostaa ostajaa niin ostaja tulee vaikka kivennavalle tavaraa katsomaan ja kauppaa tekemään.

Semmoinen joka tavaraa ei oikeasti tarvitse ei sitä myöskään tule katsomaan vaikka menisit itse vastaan vaikka mihin.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 139 vierailijaa