Rallin B-ryhmä

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

MikaK
-
Viestit: 225
Liittynyt: 23.7.2003 17:13

Rallin B-ryhmä

ViestiKirjoittaja MikaK » 24.11.2004 17:09

Tälläiset tuli vastaan

Epäviralliset sivut rallin b-ryhmästä
http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma/Index.htm

ja pari videota
http://koti.mbnet.fi/h_enri/vids/Petrick/
Viimeksi muokannut MikaK, 24.11.2004 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 24.11.2004 17:15

no näin äkkiä katottuna paljon juttua ja tietoa siitä on plussaa mutta sivujen tekoon ei oltu käytetty liikaa ainakaan mielikuvitusta.. noh toiset tykkää yksinkertaisesta.

voi että ku olis vielä nykypäivänä tollasia rallivehkeitä.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 24.11.2004 17:58

minä jo hypin pitkin seiniä, mutta ei...prkl lähtee silmät irti, kun koittaa nuita sivuja selata.
E:kuitenkin oikeaa asiaa kunnon autoista.

...ja lisää edittiä: Onko teillä tiedossa kirjoja/lehtiä aiheesta? muutaman kirjan pätkän olen lukenut ja vanhoja lehtiä on tullut selattua, mutta lisää pitäisi löytää.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.11.2004 18:21

Hymy nous huulille kun katsoin noiden audien menoa :)

Prodi
-
Viestit: 308
Liittynyt: 1.3.2004 10:15

ViestiKirjoittaja Prodi » 24.11.2004 19:36

Uittu, kun noi B-ryhmäläiset oli hulluja vehkeitä...

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 24.11.2004 19:40

hitto kun olis eläny sillon kun noi oli täydessä hengessä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.11.2004 19:58

Kuulee milloin Audi tulee tai menee :)

Aika hatarasti muistan ku nuilla vielä ajettiin rallia. Eikä sitä alle kouluikäisenä paljon turpoviitosten päälle ymmärretty...

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 24.11.2004 20:37

JEE!!! (housut melkein kastui ;) S1 se vaan **ttu menee! URRRRRRR!! :D

Jyrki
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 10:01

ViestiKirjoittaja Jyrki » 24.11.2004 20:40

Snadisti pelas alustat noissa takavetovehkeissä huonommin ku nykyään. Pelottavan näköstä menoa.

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 24.11.2004 22:13

mä luulen että meillä on mummolassa vhs kasetteja jossa ajellaan noilla tuon ajan rallivehkeillä,pittääpä kopioida itelle ja kahtoo jos on,paljolla ostatte =P

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 24.11.2004 22:39

tuo oli sitä vanhaa hyvää aikaa!! pitkiä näyttäviä luisuja ja "huonot" alustat aikojen kustannuksella.. mut tehoja ihan "riittävästi" :)
Viimeksi muokannut samza, 24.11.2004 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 24.11.2004 22:43

"Erikoista Deltassa oli se että siinä oli sekä mekaaninen ahdin että turbo. Tämä tarjosi tasaisen tehon koko kierrosalueelle kun mekaaninen ahdin toimi alhaisilla ja turbo korkeilla kierroksilla."

LOL... Nehän onkin kaksi ihan eri asiaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.11.2004 22:49

Audisti: ??

Nuo B ryhmäläisethän on todella paljon hitaampia erikoiskokeilla kuin nykypäivän ralliautot, mutta rytinää ja ryskettä kyllä riitti

V. Viluinen
-
Viestit: 77
Liittynyt: 4.11.2004 12:21

ViestiKirjoittaja V. Viluinen » 24.11.2004 23:00

Onkos noissa videopätkis mitää hienoja kaatoja? Kun ei jaksas millään noita kaikkia pätkiä imuu :)

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 24.11.2004 23:05

^^ hitaampia... no entäs sitten? Se oli kuitenkin sitä wanhaa hyvää aikaa kun autot keksittiin :) Ja sen jälleennäkemisestä saa kiksejä :)

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 25.11.2004 0:20

Niin siis tarkoitan että turbo se mekaaninen ahdinkin on. Tossa ois varmaan parempi käyttää "turbo"-sanan sijaan "pakokaasu ahdin"-sanaa. Nyt ton tekstin kirjoittaja antaa ymmärää että mekaaninen ahdin ei ole turbo. Tai jotain...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.11.2004 0:38

Tuolla S-ryhmässä esitelty "trilux" systeemi vois nykyisellä turbotekniikalla ja sytytyksen/bensan ohjauksella olla aika raju...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.11.2004 0:51

Kyllähän noissa on tehoa aivan järkyttävän paljon siinä suhteessa millä tekniikalla niitä tehoja hallittiin. Oliskohan jollain lisää videoita noista audeista. Tekis niin pirusti mieli katsella lisää. Kukas se veti Ouninpohjan sillon joskus tolla audilla aivan reikä päässä. Ei taidettu sitä aika vähään aikaa rikkoa, vai rikottiinko sitä koskaan, kun se pätkä tais jossain välissä vähän muuttua. Vai muistelenko aivan väärin.

" Suorituskyvystä kertoo se että Tekniikan Maailman vuonna 1985 tekemän mittauksen mukaan Peugeot 205 Turbo 16 kiihtyi 0-100 km/h alle kolmessa sekunnissa. Kaikenlisäksi mittaus suoritettiin raskailla sorarenkailla. Eräiden tietojen mukaan Lancia Delta S4 kiihtyi 0-100 km/h jopa 2,3 sekunnissa."

että sillälailla, siinä saattaisi jäädä yksi jos toinenkin hovikelpoinen urheiluauto kakkoseksi...

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 25.11.2004 1:20

Kukas se veti Ouninpohjan sillon joskus tolla audilla aivan reikä päässä. Ei taidettu sitä aika vähään aikaa rikkoa, vai rikottiinko sitä koskaan, kun se pätkä tais jossain välissä vähän muuttua. Vai muistelenko aivan väärin.


Olisiko ollu oma poika Hannu? Veti kyllä niin kovaa, ettei sitä luultavasti tänä päivänäkään rikottaisi. Nykyisellä reitillä ei edes onnistu kun on paljon lyhyempi.

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 25.11.2004 8:40

Nii joku tarinahan kertoo että -86 ajetussa portugalin rallissa ajettiin yleisö ek Estorillin moottoriradalla. Oliko se nyt Toivonen vai kuka kun veti Lancialla ajan jolla olisi oltu saman vuoden F1 kisan aikaajoissa 6.

2mE

ViestiKirjoittaja 2mE » 25.11.2004 9:50

Niin siis tarkoitan että turbo se mekaaninen ahdinkin on. Tossa ois varmaan parempi käyttää "turbo"-sanan sijaan "pakokaasu ahdin"-sanaa. Nyt ton tekstin kirjoittaja antaa ymmärää että mekaaninen ahdin ei ole turbo. Tai jotain...


Jaa-a..taitaapa olla niin että sanalla "turbo" tarkoitetaan nimenomaa pakokaasuahdinta , eikä suinkaan mekaanista ahdinta, oli kyseessä sitten lapa- tai ruuviahdin tai muu kampiakselilta voimansa ottava pöhötin. Näin isot pojat sanoo.

Mut on kyl ihan helmi virityksiä noi B-ryhmäläiset. Tosin tähän maailmanaikaan noi tehot ei ehkä säväytä samalailla kuin tuolloin. Pistin merkile että audit oli aika pirun painavia verrattuna muihin..

Jossain oli nyt melko vasta juttua tuostakin toiminnasta ja joku entinen kuski kertoi että autolla ajettiin käytännössä niin että mutkan jälkeen keulaa vaan suoran suuntaan, kaasutus, jarrutus, taas mutkan jälkeen keulaa suorallepäin jollain konstilla ja kaasua. Eli varmaan hieman keposemmin hallittavia noi ku nykypäivän veeärseet.

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 25.11.2004 10:12

hmmm. kattelin justiinsa pätkän nimeltä 2fast2race joka kertoo B-ryhmäläisistä, jostain jos saatten käsiinne. Suosittelen =)

TurboUno
-
Viestit: 48
Liittynyt: 12.2.2004 12:31

ViestiKirjoittaja TurboUno » 25.11.2004 10:56

Olisiko ollu oma poika Hannu? Veti kyllä niin kovaa, ettei sitä luultavasti tänä päivänäkään rikottaisi. Nykyisellä reitillä ei edes onnistu kun on paljon lyhyempi.

Tuosta oli jonkin aikaa sitten jossain Tuulilasissa tai VM:ssä juttua (olisko ollu viime keväänä?)...oli aika raakaa menoa muutenkin kun yöllä ajettiin Ouninpohjalla lähes samoja aikoja kun päivälläkin, oli nuotti kohdallaan. Mikkola totesi siinä jutussa, että jokin nuotti saattoi olla että kun valokeila osuu nypyn taakse johonkin tiettyyn puuhun, niin siihen suuntaan lusikka lattiassa :)

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 25.11.2004 11:38

kyllähän noilla sivuilla oli aika kattav tietopaketti...ja sai höristäkkin hieman sille bx sitikalle...nooh,onhan siinä voimaa kiitettävästi...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.11.2004 11:57

Olisiko ollu oma poika Hannu? Veti kyllä niin kovaa, ettei sitä luultavasti tänä päivänäkään rikottaisi. Nykyisellä reitillä ei edes onnistu kun on paljon lyhyempi.


Näin minäkin sitä muistelin. jossain haastattelussa taisi vielä todeta että "osasta pätkää en muista mitään" Kyllä tuo Ouninpohja on niin legendaarinen pätkä että jos sen keksivät joskus poistaa rallista niin kyllä surettaa varmasti monia.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 25.11.2004 12:09

2mE kirjoitti:Mut on kyl ihan helmi virityksiä noi B-ryhmäläiset. Tosin tähän maailmanaikaan noi tehot ei ehkä säväytä samalailla kuin tuolloin. Pistin merkile että audit oli aika pirun painavia verrattuna muihin..


Johtuen ihan siitäkin että muut oli lasikuitupulkkia putkirungon päällä, kun taas audi oli hieman perinteisemmin rakennettu. Oli kyl Audiakin joltain osin kevennetty.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 25.11.2004 12:18

"Löysä" jossakin ruutulipussa tjsp, tuossa muutama vuosi sitten muisteli, että kuinka sitä aina itkettiin että ei oo voimaa. Muistaa kuulemma lopun ikäänsä eka testin viimosella 205:n B-versiolla. Oli kolmosta hakiessa todennu Harjanteelle, että nyt kuule on voimaa.... ja ihan liikaa...
Huoltoalueella oli tallin inssit oottaneet "suu messingillä". Pojat oli tehneet pientä jekkua ja säätäneet koneen parametrejä "hieman", laskennallisesti olisi tarjolla pitänyt olla noin 850-930 hv !
Samassa haastattelussa Salonen totesi, että moottoritehon rajoittaminen oli ainoa ajateltavissa oleva ratkaisu, koska voimansiirto alkoi kehittyä jo liian hyväksi ja noilla tehoilla vauhdit olisi pidon kasvaessa nousseet täysin hallitsemattomiksi.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 25.11.2004 13:49

Eikös "Löysä" tokaissut myös, että B ryhmän Pösössä vaihdekepillä säädeltiin sorakaaren pituutta :D

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 25.11.2004 14:03

Olihan Audillakin valmiina se osien testausauto. Hiukan oli eri näköinen kuon sportquattro, enempi näytti c-ryhmäläiseltä :D En muista missä kuvia oli,mut museossahan se nyt on näytillä.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 25.11.2004 14:09

Kuva

VRookie
-
Viestit: 362
Liittynyt: 6.1.2004 3:15

ViestiKirjoittaja VRookie » 25.11.2004 14:29

suosittelen dokkarielokuvan "too fast to race" war... siis dvd:nä tilausta :D uskomatonta pätkää B-ryhmän alusta aina B-ryhmän loppuu.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 25.11.2004 14:36

Tuolla S-ryhmässä esitelty "trilux" systeemi vois nykyisellä turbotekniikalla ja sytytyksen/bensan ohjauksella olla aika raju...


Mikäs systeemi tuollainen oli

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 25.11.2004 15:03

onhan nuo pätkät jo katsottu...pitää siirtyä kunnolla kirjallisuuteen, niin löytyy tarkempia tietoja.

g0lfgti: jos löytyy niitä pätkiä, niin kiinnostaisi kyllä kovasti.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 25.11.2004 21:52

-> andeRS: eipä ihan, mutta melkein. Eli se oli Monzan rata Delta S4 ja Henri Toivonen ja vuosi oli kasi-kuus ja sijoitus samana vuonna ajetussa F1 GP:ssä olisi todellakin ollut kuudes. Selkeesti alan miehet hommissa. (ei ne ykkösetkään tohon aikaan ihan mitään mopoja ollu...)

Petricin filmeistä taassa näkyy se kuinka kankea UrQuattro (tai sen näköinen pitkä b-ryhmäläinen) on ollut.....saa äijät vähän sovittaa sitä jotta kääntyy mutkissa.... Kovavauhtisilla, loivilla osuuksilla varmaan toimiva laite......

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.11.2004 22:11

bigbear: tuolla sivuilla S-ryhmä->Lancia ECV, siellä piirros koneesta... n.600hv sen aikasella tietotaidolla... Jeah!

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.11.2004 22:50

Ihan jees tuo Too fast to race filmi. Katselin sen tossa äsken. Mistäköhän löytäs enemmän videoita noista audeista. Mikäs se sivu oli jossa oli melko paljon kaikkia rallivideoita, uusia ja vanhoja, monista eri autoista. Ollut parikin kertaa verkosta bongatuissa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.11.2004 23:10

Niin siis tarkoitan että turbo se mekaaninen ahdinkin on. Tossa ois varmaan parempi käyttää "turbo"-sanan sijaan "pakokaasu ahdin"-sanaa. Nyt ton tekstin kirjoittaja antaa ymmärää että mekaaninen ahdin ei ole turbo. Tai jotain...


Kuten tuolla puhetta oli, niin eihän se nyt ihan noin menny.
Turbo on pakokaasuahdin, ja mekaaninen ahdin on mekaaninen ahdin

Kyy
-
Viestit: 158
Liittynyt: 2.2.2004 15:00

ViestiKirjoittaja Kyy » 26.11.2004 3:46

Myytävänä B-ryhmäläisiä yms. muita makosia autoja.

Ex Walter Röhrl & Stig Bloomquist, a genuine ex-works car. Race History: Blomqvist / Cederberg Argentina 1985 652Z-943 Group B * Blomqvist / Cederberg Bettega Memorial 1985 IN-NE 7 permanent test car * Race Of Champions 1985 IN-NE 7 then sold to private collector* Chassis #WAUZZZ85ZGA905005. ; All mechanical components fully restored by Lehmann for an impressive bill of 220,000 EUR.... 600 HP. Proper magnesium engine case. Fully matching original works specifications, but fully restored by factory. Note the “knee rest” custom fitted at Rohrls’ request. This is the last Factory “Rally” evolution. Ready to race and immediately available for only 200,000 EUR all fees and taxes included.

Audi Quattro S1

jos on tallissa tilaa ja rahaa löytyy....ni sieltä vaan hankintoja tekemään kun se joulukin on kohta ovella ;)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 26.11.2004 10:03

Ziisus mikä pommi tuo punainen Quattro (Pätsi). Viittiskö tuosta oikeesti maksaa edes 15ke? Olkoon historiaa vaikka miten, mutta kun puolet siitäkin pitää poistaa ja korvata uudella kun on noin räjähtäneen näköinen :-/

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 26.11.2004 11:37

hannu h: pitää käydä ens viikolla katteleen niitä, nimittäin alko sen verran itelläki kutkuteleen, joku niistä videoista oli vielä selllanen jossa oli kaatoja.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 26.11.2004 12:54

^ Minäkin olen joskus yli 10 vuotta sitten katsonut joitakin pätkiä mitkä olivat vielä suomenkielisiä. Harmi kun niitä ei enää tunnu löytyvän mistään.

vitonen
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.11.2004 16:57

ViestiKirjoittaja vitonen » 26.11.2004 13:31

Kaveri on hyvällä menestyksellä saanut Geeteeveen kautta hommattua B-ryhmä materiaalia. On tullu katottua eräskin tunti noita pätkiä, eikä ikinä niihin kyllästy. Ralli illan päätteeks saa olkkarin lattialta siivota autokuorman santaa ja hiilikuidun kappaleita, ja mökissä haisee asbesti ja kisabensa ;} -Voi jeesus, oli se aikaa... Oon joskus sanonu että vielä kerran kun kuulis "Äs Ykkösen " rytinän ja paukkeen suomalaisessa illanhämyisessä korpimetsässä, niin tästä jo kyllä kerkiäis.....

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 26.11.2004 13:38

Ei olisi yhtään hullumpaa jos esimerkiksi saisi b-ryhmäläisen ajamaan Jyskälään vaikka lauantaiksi. Siinähän sitten voisi hieman vertailla aikoja ja katsella näyttäviä sladeja. Kuskiksi vaikka Juha tai Tommi vaikka ei välttämättä b-ryhmälaisestä kokemusta olekkaan. Ari taitaa ola on liian vanha ja se vaan vilkuttelisi ikkunasta, joisi maitoa ja puhuisi hengellesiä. :)

jala
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 12:26

ViestiKirjoittaja jala » 26.11.2004 17:21

On se Tommi kuulemma Kankkusen Pösöä testannut jokunen vuosi sitten, kiitteli että voimaa on kivasti.

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 26.11.2004 23:04

Ei olisi yhtään hullumpaa jos esimerkiksi saisi b-ryhmäläisen ajamaan Jyskälään vaikka lauantaiksi

Olis se kyllä mannaa nähdä ja kuulla noita vehkeitä vielä kerran. Vaan missäpä välissä niitä ajattaisi? Ei taida FIA taipua siihen, että B-ryhmäläisillä ajettaisiin sulkuaikana edes 0-autoina, kun eivät ole enää luokiteltuja :/

Kankerous
-
Viestit: 428
Liittynyt: 23.7.2003 13:19

ViestiKirjoittaja Kankerous » 29.11.2004 6:42

Eli se oli Monzan rata Delta S4 ja Henri Toivonen ja vuosi oli kasi-kuus ja sijoitus samana vuonna ajetussa F1 GP:ssä olisi todellakin ollut kuudes. Selkeesti alan miehet hommissa. (ei ne ykkösetkään tohon aikaan ihan mitään mopoja ollu...)


Onko tosta jotain faktaa jossakin? Kuulostaa aika mahottomalta.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 29.11.2004 6:50

Eli se oli Monzan rata Delta S4 ja Henri Toivonen ja vuosi oli kasi-kuus ja sijoitus samana vuonna ajetussa F1 GP:ssä olisi todellakin ollut kuudes. Selkeesti alan miehet hommissa. (ei ne ykkösetkään tohon aikaan ihan mitään mopoja ollu...)


Onko tosta jotain faktaa jossakin? Kuulostaa aika mahottomalta.


Harmi ettei tuo pidä paikkaansa. Rata oli tiettävästi melkopaljon lyhyempi kun Toivonen siellä pyyhälsi.

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?s=&threadid=1264&highlight=toivonen

Temppu
-
Viestit: 94
Liittynyt: 23.7.2003 12:55

ViestiKirjoittaja Temppu » 29.11.2004 10:58

Eh.

Eikö tässä tilanteessa voisi kattoa sen pätkän missä Porsche ajaa Rykköstä vastaan. Tilanne olisi varmasti jokseenkin samanlainen; pyörä kulkee suoralla lujempaa, mutta sillä ei pääse mutkissa, ja silti se on suhteellisen lähellä Porschea maaliviivalla.

Asiahan ei mitenkään liity tähän, muutakuin luettuani noita formulafanien kinasteluita on se ilmeisesti niin että jos auto on nopeempi suorilla mutta hitaampi mutkissa se häviää automaattisesti... Kysehän on varmaan siitä että paljonko on nopeampi suoralla, ja paljonko häviää mutkissa.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 29.11.2004 20:25

vormulafanit o iha kiihkona ku ralliautolla ajetaan lujaa :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.11.2004 21:33

Joo minäki lueskelin tuota F1-foorumia ja rupes suorastaan ärsyttämään moinen tinkaus ja vouhotus. Mutta meillä jokaisellahan on oma "uskontomme", ja itse olen varmaan joidenkin asioiden suhteen yhtä fanaattinen ja ärsyttävä kun nämä räkä räikkösen fanit(?), mutta itse en vain sitä huomaa...

Nämä kahden tai usemman enemmän tai vähemmän eri asian vertaamiset kuumentaa aina tunteita. Tuolla käydään kovaa vääntöä mm. siitä onko formulat nimensä arvoinen kuninkuusluokka vai ei. Näitä ikuisuuskysymyksiä on nähty täälläkin tasaisin väliajoin, 1.8T vs. V6 jne. Asiathan ei ole niin yksinkertaisia eikä sitä oikeaa totuutta ole ehkä olemassakaan. Väitellä toki voidaan loputtomiin.

Minun mielestä aivan riittävän kovia pelejä nuo B-ryhmän ralliautot joka tapauksessa, kiersi se Toivonen lyhyemmän tai pidemmän reitin formularadalla eli ei. Ja hyvä niin, turha tuon asian vuoksi on hermostua.

OT: Karsee juttu tuo Henri Toivosen kuolemaan johtanut onnettomuus. Muistu tuokin tapaus mieleen ku tuli aiheen tiimoilta surffailtua...

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 29.11.2004 22:27

OT: Karsee juttu tuo Henri Toivosen kuolemaan johtanut onnettomuus

Ei se minusta ole OT: rallin b-ryhmää tuokin tapaus koskee. Ja semmoista sattuu moottoriurheilussa :( Jos mitään riskiä ei olisi, tuskin lajikaan kovin montaa kuskia viehättäisi. Mutta jos tästä vielä jatkan, sitten menee OT:ksi :)

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 29.11.2004 22:48

Make on asian ytimessä!

Formula-ykköset on perseestä!! :)

raka
-
Viestit: 17
Liittynyt: 28.10.2005 20:05

ViestiKirjoittaja raka » 28.10.2005 20:15

Joo, tuulilasin turbo-liitteessä oli taannoin juttu tosta rallin b-ryhmästä. No siin oli myös mainittu tuo edellä kerrottu tarina että B-rymäläisellä ois ollu edellisen vuoden F1 aika-ajoissa 6. Rupesin miettii, et mitä vittuu toi toimittaja oikee laukoo, ja päätin soittaa sille. No ruuvasin tuulilasin toimituksen numeron ja pyysin yhdistämään kyseisen jutun tekijälle, Marko Mäkiselle. Mäkinen vastas tietysti, ja kerroin suoraan että nyt on lipsahtanu virhe yhteen juttuun koskien rallin b-ryhmää. Kerroin mäkiselle mielipiteeni, että ei ole mahdollista että ralliauto pesee formulan asfalttiradalla. Mäkinen kertoi kuulleensa asian luotettavasta lähteestä, mutta rupes siin samas itekki hiukan miettii asiaa ja lupas tarkistaa asian ja palata asiaan myöhemmin. No meni pari päivää nii Mäkinen soitti takasi ja sano et oon ollu oikeessa tavallaan, Estorilin aika-ajo oli ajettu 1986 sadekelillä. Eli siis se on selitys tähän juttuun. Mäkinen lupas laittaa oikasun seutraavaan turbo-lehteen.

ps. sori ku kaivoin vanhan thredin, mut oli pakko.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 28.10.2005 21:35

Ei päässy kukaan kuittaamaan SÖÖRZI -napista :-D

raka
-
Viestit: 17
Liittynyt: 28.10.2005 20:05

ViestiKirjoittaja raka » 28.10.2005 23:10

Joo no en mä mistää mitää hakenukkaa, kuhan pisti toi väittely silmää ja laitoin oman korteni kekoon.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 29.10.2005 4:46

Eipä ole sellaisia autourheilufiiliksiä koskaan koettu mita oli seurata Jyskälää B-ryhmän aikakautena... Oli se vauhti ja ÄÄNI niissä autoissa jotain käsittämätöntä (Muistatteko Lancia S4:n ja Audi Sport Quattron, ne kuuli metsässä siis oikeasti kilometrien päästä!!)

Ja sitten kun voimansiirtotekniikka ei ollut vielä tuohon aikaan niin kehittynyttä, mentiin luistossa koko ajan, ja kuskeilta vaadittiin tosiaan kanttia! Ajo oli sata kertaa näyttävämpää kuin nykyään...

Nykyään rallissa ratkaisee kuka OSAA ajaa lujaa, B-ryhmässä ratkaisi se kuka USKALSI :)

Ja kun turvanäkökulmat, melu ja ympäristöasiat pitää huomioida nykyään poliittisesti korrektilla tavalla, voimme olla varmoja ettei enää koskaan tulla kokemaan mitään vastaavaa. Luojan kiitos siis, että itse sain kokea B-ryhmän ralliautojen aikakauden!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 29.10.2005 10:47

B-Ryhmän aikakausi videoissa kerrotaan että Henry Toivonen ajoi lancian kehitysversiolla testiajoa. Auto suoritti niin kovan kierrosajan radalla että se olisi oikeuttanut kuudenteen sijaan F1-kisoissa. Keli oli maininnan mukaan kisassa puolikostea/melkein kuiva. Eli ei lehden kirjoittaja höpöjä ole puhunut. B-ryhmäläisten suorituskyky oli niin uskomaton että sillä olisi voinut tosiaan kisailla hitaampien formuloitten kanssa.
Kehotan katsomaan kaikki B-ryhmää käsittelevät videot, niistä selviää tuommoisetkin asiat ja ei tartte sitten kaikkialle soitella :)
Harmittaa kun koko ryhmä lopetettiin ennen kuin niitä elävässä elämässä kerkesi näkemään.
Siihen aikaan kuskit oli miehiä ja nykyiset kurahousuja :)

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 29.10.2005 14:49

oldez@F1-forum kirjoitti:Ainoo vaan että b-ryhmäläinen kiihtyy nopeammin soralla kuin asfaltilla. Jotta auton saa lähtemään mahdollisimman nopeasti liikkeelle asfaltilla pitää kierrokset nostaa parhaalle vääntöalueelle. Sitten pitää nostaa jalka nopeasti pois kytkimeltä, jotta kytkin ottaisi omalla tahdilla kiinni. Renkaat sutivat yleensä, mutta kun pito palautuu niin kaasu painetaan pohjaan. Mutta näin vain etu- tai takavetoisella autolla. Nelivedolla näin ei voi tehdä, koska pyöritettäviä renkaita on neljä. Kitkaa on enemmän, joten renkaat eivät luista vaan kytkin, joka taas ei ole hyvä idea. Soralta lähdettäessä kaikki neljä pyörää lyövät hieman tyhjää, koska pito on heikompi. Asfaltilla neliveto pitää saada pieneen liikkeeseen ennenkuin sillä voi painaa kaasun pohjaan.


Totellinen asijantuntija... hauska kyllä lukea tuota kinastelua :D

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 29.10.2005 18:20

Jos katsoo esim. Stertmanin kiihdyttelyä Audilla, niin kyllä ne kaikki renkaat tuppaa sutimaan starteissa... Tietysti pitää muistaa että tuokin kirjoittaja voi omistaa nelivedon, mutta jos heppoja on "kateissa" 450, voi sutiminen tehdä tiukkaa :-D

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 5.12.2005 21:43

http://www.mtm-france.com/videos/audi/a ... turini.mpg
60Mb audi S1:llä turinilla testiä.. ai ai noita ääniä :D

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

B-ryhmän video tallenteita!!!

ViestiKirjoittaja Pete1 » 21.12.2005 22:12

Kyllä noita B-ryhmän video tallenteita on make katsella. Itse olen nähnyt valehtelematta kaikki myynnissä olevat B-ryhmän videot ja omistankin aikas nipun(ralli videoita minulla on n.70kpl.)...
GTV:llä on kohtuullisen laaja valikoima erilaisia B-ryhmän video tallenteita!!! Osoite, josta voi videoita tilata: www.gtv.fi

JA VINKKINÄ, että mikäli olette tilaamassa, niin käykää ensin täällä: www.rallikauppa.com (siellä on tarjous kyseisistä videoista!!!!)

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 22.12.2005 0:45

Prkl saako nuita DVD levyinä..?

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 22.12.2005 18:05

Turhaa vääntöä kai tämäkin, mutta mukavaahan se vaan on :)

-86 oli kuitenkin fykkösissä vielä sitä turbojen kulta-aikaa, joten ei kyllä B-ryhmäläisellä paljoa katseltaisi edes takasiipiä niistä vehkeistä. Kevyempiä, reilusti tehokkaampia, läskeillä slikseillä, matalemmalla painopisteellä ja tuottivat varmasti enemmän downforceakin. Ei pelkällä nelivedolla millään kompensoida tuota eroa. Ei sillä, melkoisia petoja nuo B-ryhmäläiset olivat, mutta kyllä tuommoinen turbo-formula on ihan toinen eläin. Aika-ajoissa puhuttiin kuitenkin reilusti yli tuhannesta hevosesta.

Viivaltahan noi formulat ei ole mitään tajuttomia tykkejä (suhteutettuna teho/paino -suhteeseen), mutta vauhtiin päästyään niillä jättää ihan minkä tahansa. Paitsi ehkä ovaalilla. :)

T.I.K
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.3.2004 13:13

ViestiKirjoittaja T.I.K » 22.12.2005 21:36

Kerro lisää.. :)

Mooner
-
Viestit: 325
Liittynyt: 23.7.2003 8:31
Viesti:

testi

ViestiKirjoittaja Mooner » 23.12.2005 10:08

Kyllähän Top-Gear ohjelmassa testasivat radalla, vanha audin ralli-ihme ja mitsun joku evo ralliraaseri, Evo tais voittaa sekuntilla tai parilla kun ajoivat 2 kierrosta.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 23.12.2005 11:05

Se audi oli siis joku sport quattro ja noin 250-300 kaakkia, eli ei ollut S1:nen tai vastaava.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 23.12.2005 14:13

Kyllä siitä tehdas on luvannut 306hv. Ja että joku sport quattro. Siis luokittelua varten rakennettu "massatuotantomalli"(=214kpl 1983-1985) luokitteluun tarvitsi tuolloin 200kpl. vrt esim. Peugeot 205 T16 , Ford RS200. Audi sport quattro S1 on siis se evoluutio ralliversio siipineen kaikkineen.
Audi sport quattro luokiteltu 1.5.1984 Sillä siis aloitettiin kilpailemaan (loppuvuosi), sitten lisättiin siivet ja luokiteltiin 1.7.1985(loppuvuosi kilpailuihin) S1 versiona.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 23.12.2005 16:09

B Ryhmäläisten videoita on mun koneella paljon,hienoja ne on harmittaa henkka toivosen kuolema

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 23.12.2005 18:03

Se Top Gearin "testi" oli lähinnä show-ajelua radalla peräkkäin, kaikkine oikaisuineen ja muine hassutteluineen. Silti siinä näki miten modernimpi ännäläinen pistää vanhaa sotaratsua päihin 6-0, vaikka voimaa on vähemmän. Suurin syy siihen löytyy varmaankin Mitsun paremmasta alustasta ja voimansiirrosta.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 23.12.2005 18:13

Hurjimmat humuthan väittää, että JunnuWRC kalusto ajais kovempia aikoja tietyillä erikoiskokeilla (sora) kuin vanhat kunnon B-ryhmäläiset. On hieman tapahtunu kehitystä renkaissa, alustoissa ja jarruissa.

makimar
-
Viestit: 19
Liittynyt: 10.2.2005 8:41

ViestiKirjoittaja makimar » 23.12.2005 21:51

Tuon audi vs mitsu pätkän voi katsoa vaikka TÄSTÄ

Kaipaa tuota aikaa kun ralliauton vielä kuuli kaukaa ennen kuin oli jo kohdalla...

k.j
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja k.j » 24.12.2005 8:54

Noh? Ei ihan B-ryhmää mut kuitenkin....

Hyvää rallia sullekkin...

Ehdotonta eliittiä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa