Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 1.5.2016 16:21

Morjes! Ostin vm 2003 passatin Tampereelta autoliikkeestä.
Eilen nostin auton ylös kun renkaita välppäsin, huomasin samalla että:
-vaihdelaatikko ihan märkä jäähytysnesteestä, (ajettu 400km ja 3dl sai laittaa lisää)

-oik sisempi raidepää väljä vaikka auto katsastettu viimekuussa liikkeen toimesta

-irrotettava vetokoukku ei ollut auton mukana vaikka myyjä sanoi puhelimessa että autossa on vetokoukku

-keskuslukko ei toimi aina oikealla takaovessa

Minkälaiset korjaus kustannusten korvaus noilla liikkeillä on käytettyyn autoon? Kun viat löytyy seuraavana päivänä ostamisesta? Ymmärrän kyllä että jarrupalat jne ei tähän kuulu mutta mikä kuuluu mikä ei?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.5.2016 16:56

13 vuotta vanha ja oletettavasti noin 300tkm ajettu auto on jo kuluttajaviranomaisten mielestä elinikänsä ylittänyt. Sieltä on turha hakea mitään prosentteja kustannuksiin osallistumisesta. Fiksu kauppias tulisi varmaan puolet vastaan kustannuksista tai sitten kaupan purkuakin voi ehdottaa jos autosta on maksanut tonnin ja korjaukset tulis maksamaan yli puolet siitä.

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

Re: Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 1.5.2016 20:08

http://www.taloussanomat.fi/pdf/20144957
Kannattaa ottaa myyjä-liikkeeseen yhteyttä, selvittää onko auto ollut myyjän kertoman mukainen, ja ollut siinä kunnossa kun itse oletti sen olevan. Tapauksessasi tietenkin oletat ettei siel nyt mitään vuotoja ole, ne vuodot on ollut siel myyntihetkellä.

– Jos autossa ilmenee kuuden kuukauden kuluessa sellainen vika, joka voidaan luokitella virheeksi, sen oletetaan olleen autossa jo myyntihetkellä. Myyjä voisi muuten väittää kuluttajan aiheuttaneen virheen, jos se on syntynyt kaupan jälkeen, Ståhlberg sanoo.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 1.5.2016 20:20

Joo, täytyy huomenna olla yhteydessä liikkeeseen. Vaikutti ihan asialliselta palvelu tuolla, uskon että johonkin sopimukseen päästään. Myyjä pudotti auton hintaa reilusti tuulilasin halkeaman takia jo ostohetkellä (ei muistanut puhelimessa tästä mainita aikaisemmin)

Luulen että jäähdytysneste vuotaa moottorin takaosasta vaihteiston päälle muistaakseni näissä 1.8t koneissa oli jokin koppa siellä??

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

Re: Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

ViestiKirjoittaja Teukka » 2.5.2016 8:24

Siellä on jäähdytinnesteen laippalähtö joka menee kennolle. Ei ole vaikea eikä kallis homma. Tiiviste menee ajan kanssa muussiksi.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 6.5.2016 23:54

Sain vihdoin myyjän kiinni. Liike ei korvaa muuta kun kovilin koukun. Mulle olis riittäny että olisivat tulleet tulleet osissa puolet vastaan kun minulle tekeminen ei mitään maksa. No, kelpaa tämäkin eipähän oo kalliita vikoja (vielä)

Jäähdytysneste vuoto tuli ilmeisesti tuosta kopasta joka nyt vaihdettu.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Autokaupan vastuu käytetyn auton myynnissä

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 21.5.2016 18:45

Hommasin itse kovililta varaosanumeron koukulle ja liike tilasi minulle sen suoraan kotiin.
Lasku meni liikkeelle, koukku + toimitus oli jotain 200€ luokkaa.
Asia ratkaistu!


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 136 vierailijaa