Autoa ostamassa; Passat 2,0 96kw -03 vs. Golf 1,6 16v -03

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jap3
-
Viestit: 195
Liittynyt: 3.3.2008 16:16

Autoa ostamassa; Passat 2,0 96kw -03 vs. Golf 1,6 16v -03

ViestiKirjoittaja Jap3 » 10.12.2011 12:00

Auton osto edessä ja otsikon mukaiset vaihtoehdot ois tyrkyllä.

Golfilla ajettu 163 000km ja Passsatilla 155 000km.

Mitä tyyppivikoja kyseisissä koneissa? Mitä tulisi ottaa huomioon ostohetkellä?

Käyttökokemuksia kyseisistä moottorimalleista.

KIITOS! :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 10.12.2011 12:59

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=117164

Tuossa juttua tuosta 1.6 16v koneesta ja sen "luotettavuudesta". Itse en kovin suuria hurraahuutoja tuon koneen perään huutelisi. Jos huollot on tehty hyvin, niin voihan se ihan ok käyttis ollakin.

Mikäli hintaluokka on sama, katselisin Passattia kuitenkin. Enemmän autoa kuin Golfissa IMO.

Kotka
-
Viestit: 143
Liittynyt: 12.8.2008 7:33

ViestiKirjoittaja Kotka » 10.12.2011 14:13

Onhan nuo nyt ihan erilaiset autot, joten omasta tarpeesta riippuu hyvin pitkälti.
Itse otin Passatin, koska tuon Rekun pitäisi mahtua aikuisenakin takakonttiin, ja jotain tavaraakin sen lisäksi sinne. Onhan tuo Passatti isomman auton tuntuinenkin, kun vertaa Golfiin. Kulutus on suurempi, sekä vakuutusmaksut isommat. Tuossa Passatissa etupään osiin on jo panostettu, kun vanhempi oli hupa etupään tukivarsille. Passat on huomattavasti hiljaisempi sisälle, joten ajomukavuus hiukan parempi sen osalta.
Ei tuo Golf kuitenkaan mikään paha vaihtoehto, jos sellaisen kokoluokan kotterolla pärjää. Kone nyt on mitä on, taitaa löytyä aika paljon juttua siitäkin. Toki öljykorkki kannattaa katsoa, sekä tsekata kytkintuntuma. Lasteni äiti on tuollaisella 1,616V farkkugolfilla körryytellyt melko pienellä remontilla reilu pari vuotta. Mitä nyt muutama erinäinen anturi ja termostaatti vesipumppuineen on pitänyt vaihtaa, etupyörän laakeri ja akku ja muuta peruskuluvaa osaa. Kytkin siitä on melko loppu, mutta ei ihan vielä luista. Ja etupää kolisee, mutta osittain syynä voi olla kohtalaisen matala alusta...Ajettu tällä hetkellä noin 210 tkm

-JK-
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.10.2011 23:24

ViestiKirjoittaja -JK- » 10.12.2011 19:22

Ei tota Golffin 1.6 16V konetta kannata pelkästään sen takia hylätä, mitä netistä lukee. Koeajolla se selviää ja huoltokirjaa selaamalla. Jos huollossa on vaihdettu tosiaan KAIKKI tarpeellinen jakopäähän niin kyllä noi koneet kestää ihan normaalisti. Mitä noita juttuja noista hajonneista jakopäistä täällä lukenu niin ei ne mikään ole ehjästä rikkinäiseksi poksahtanu. Yhdessä ei ollu vaihdettu nokka-akselien välistä hihnaa, toisessa ei oltu varmoja oltiinko kiristin ja rullat vaihdettu... Tosiaan, itsellä vastaavalla koneella oleva auto, kuin myös vanhemmilla ( selittää ehkä puolustuslinjalla olemisen :D ). Vanhempien auto ostettu uutena ( -05 Variant BCB ) ei mitään vikaa koneessa 140tkm mennessä. Itsellä -01 AZD ajettu nyt 210tkm (josta itse tosin ajanut vaan 1500km). Käytin ton omani juuri jakopään huollossa hinta oli ~400€ ja sain varmuuden siitä, että kaikki osat varmasti vaihdettiin, kun pyysin käytetyt osat huollon jälkeen takaisin. Nyt vaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta, mutta hyvin toi nyt on ainakin toiminut!

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 12.12.2011 20:44

Mulla on kans Borassa tuo BCB-moottori ja auto tuli meille 04/10 mittarissa oli silloin 70 tkm. Tänään mittariin pyörähti 119 tkm ja vaihdettuja osia tähän mennessä lämpötunnistin (tyyppivika) sekä 2. Lambda. Muuten oon perushuolloilla päässy. Edellinen öljynvaihtoväli oli LL (oma kokeilu) ja öljynkulutus 29 tkm vaihtovälillä puoli litraa. Moottorin puolesta voin suositella ainakin vielä...

Ja 98:a vain ja ainoastaan ehdottomasti tankkiin.

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 13.12.2011 11:15

Vaihdoin juuri 1.6 16V -04 Boran pois, pakokaasujen merkkivalo alkoi palamaan, johtuen karstaisesta kaasuläpästä. Kun otin kaasuläpän ja näin miten karstainen kone oli sisältä, varmaan sen takia että oli ajettu 95:llä, vaihdoin auton pois. Eli olen ehdottomasti Juzu84:n kanssa samaa mieltä, vain ja ainoastaan 98:a tankkiin!

Jakopäähän noissa BCB-koneissa on myös heikko kohta, muovinen jakopäänhihnan kiristin kuulemma menee rikki, hihna löystyy, ja seuraukset ovat tuhoisat.

Minä ottaisin ehdodottomasti noista sen Passatin, vaikka noissa 2.0 96 kW bensakoneissa onkin ollut vähän ongelmia öljynsyönnin ja korkean bensakulutuksen kanssa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.12.2011 17:01

Muistaakseni 2.0 ALT-moottori on ainakin öljysyöppö. Mutta VW:n mukaan se on ominaisuus eikä vika.

Tupe
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.7.2007 22:19

ViestiKirjoittaja Tupe » 13.12.2011 17:43

Itellä on tuo 2.0 ALT-kone passatissa ja tosissaan saa öljytikkua vahata,
mutta ei siinä muuta huolenaihetta ole ollut 1.5 vuoden aikana ja 149tkm - 170tkm välillä.

-JK-
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.10.2011 23:24

ViestiKirjoittaja -JK- » 13.12.2011 18:34

Kaikissa autoissa on jotain vikoja, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ostat sen mikä eniten itteä mielyttää ja huollat sitä hyvin niin kyllä se kestää. Ainakin omalla kohdalla tällänen manaaminen ennen auton ostoa hankaloitti pirusti omaa valintaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2011 23:04

Nuo tarinat 1.4/1.6 16v heikoista jakopäistä voi jo unohtaa, alkusarjan moottoreissa oli ongelmia kiristin- ja tukirullien muovipäällysteiden irtoamisen kanssa mutta nuo vialliset osat on autoista vaihtuneet jo ajat sitten jos hihnat on vaihdettu niinkuin pitää. 120tkm välillä noita tuntuvat ihmiset tänä päivänä uusivan, joskus aiemminkin jos ikää hihnalla yli 5v. Jos vesipumpun jättää uusimatta tai laitetaan sitä halvinta paskaa mitä biltemasta saa niin se ei liene moottorityypin syytä.

Appiukolla uudesta saakka (-05) ollut BCB-koneinen G4-farkku, kohta 170tkm menty ja moottoriin uusittu 1. lambda sekä hiilipöntön solenoidi. Muuten perushuolloilla menty.
Mutta kuten Tsounikin sanoi, viatonta mallia ei olekaan.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 14.12.2011 6:34

Nuo tarinat 1.4/1.6 16v heikoista jakopäistä voi jo unohtaa, alkusarjan moottoreissa oli ongelmia kiristin- ja tukirullien muovipäällysteiden irtoamisen kanssa mutta nuo vialliset osat on autoista vaihtuneet jo ajat sitten jos hihnat on vaihdettu niinkuin pitää.


Omat kokemukset VW:n suhteen on sellaiset että jos havaitaan ns. tyyppivika niin siihen tehdään parannettu osa. Toisin kuin porukoiden patonkivehkeessä (Renault Koleos) joissa sama paska osa vaihdetaan vaikka kymmenen kertaa ja sitä parannettua osaa ei nähdä ikinä.

PasiQ
-
Viestit: 127
Liittynyt: 23.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja PasiQ » 22.12.2011 22:33

Kohta kaks vuotta oon ajellu ALT koneiselle 3BG:llä. Kilometrejä on nyt mittarissa reilu 190t josta ite oon ajanu vajaan 50t. Maantiemukavuus on auton ikään nähden hyvää luokkaa (vuosimalli 2003), toki tehoa tai ainaki vääntöä (96kW, 195 nM) sais olla enemmän jos sen mukavuuspuolelle laskee. Moottoriöljyä tosiaan joutuu lisäillä aika-ajoin, mutta kuten edellä todettiinkin, on se ilmeisesti enemmänkin ominaisuus kuin vika tässä kone tyypissä. Tiedä sitten ovatko näistä öljyrenkaat jumissa sitten usein vai mikä, vai ovatko peräti uudesta asti syöneet öljyä, siihen en osaa sanoa. Keulan valoista (halogeenit) ei ainakaan meikäläisen kourilla saa vaihdettua kuin ajovalopolttimot tienpäällä, olen vaihtanut kaikki keulan valot noin kerran vuodessa puskurin irrottaen jolloin onnistuu ripeästi kaikkien valojen vaihto. Ei muuten ole kauhean hyvät nuo vakiohalogeenit mun mielestä, jos ajelet pimeällä paljon niin lisävaloja suosittelen. Toki mulla on umpiotkin alkuperäiset ja naarmuiset.

Jotain oon joutunu tehdä normaalien öljynvaihtojen yms lisäksi, mutta joutuuhan sitä vanhenevia autoja huoltaakin. Vaihtanu oon moottorin lämpötunnistimen (jäähdyttimen lisätuuletin pyöri kokoajan kun oli anturi rikki), puolat ja tulpat (vw:n kampanja viime syksynä jossa vaihdettiin, vanhoissa ei tosin ongelmia ollut), imusarjan välistä kulkeva huohotinputki oli hapero jo kun ostin tämän joten sen vaihdoin, toisen avaimen kauko-ohjain osan vaihdoin kun toimi välillä huonosti, jarrulevyt ja palat, jäähdytin, apulaitehihnan kiristin, vähän näkyi öljyä venttiilikopan kannen päällä kesällä (mitään erikoista koneen toiminnassa ei silti ollut) mutta se loppu kun vaihdoin venttiilikopan tiivisteen. Lisäksi pa-suodatin, vaihteistoöljyt, yms pikkuhuoltoja oon tehny vaikkei niissä ongelmia ookkaan ollu. Ikävin vika on ollut apukuskin penkinlämmittimen toimintahäiriö kun se poltti oikein reiän verhoiluun, joten pitäisi uusia koko istuinosan verhoilu jossain vaiheessa.

Pääsääntöisesti oon ollu varsin tyytyväinen autoon, jakohihnan vaihdon yhteydessä laitettu vesipumppu jouduttiin vaihtamaan melko pian uudelleen kun alkoi vuotaa mutta se meni varaosatakuuseen joten sekin sikäli ok. Samassa yhteydessä havaittiin jäähdyttimen tihkuttavan nestettä (ei oo ilmeisesti tavatonta näissä että jäähdyttimet ovat alle 10 vuotiaina vaihtokunnossa) niin tulipa sekin sitten vaihdettua. Huohotinjärjestelmän perusteellisempi läpikäynti olis ainaki seuraavan vuoden aikana tarkotus tehdä jos aikaa löytyy, tosin ongelmia ei siinäkään ainakaan vielä ole, poislukien tuo jo vaihdettu hapertunut huohotin joka aiheutti muuten myös pakokaasujen/moottorin vikavalon palamisen mittaristossa. Myös takakontin luukun (sedan) tyyppivikamainen ruostevaurio pitää pian korjata, kun ei ole tästä yksilöstä vielä korjailtu. Tukivarsiin en aio koskea ennen kuin antavat jotain oireita, minun aikana ei ole oireilleet.

Kiinnittäisin huomioita ostoa harkitessani normaalien kuluvien paikkojen lisäksi ainakin tuohon takakontin kahvan mahdolliseen ruostumiseen, mahdollisiin merkkeihin nestevuodoista (jos mahdollista päästä katsomaan vaikka altapäin, että mahtaako esim jäähdytin tihkuttaa). Tuo vw huollon kampanja 28f5 (puolat ja tulpat) pitäis kaiken järjen mukaan olla tehtynä ja merkintä huoltokirjassa jos autoa on huollettu säännöllisesti. Toisioketju ei ainakaan mulla pidä erityisempää ääntä enkä tiedä onko niitä näistä mennytkään, mutta kannaattahan sitä konetta kuunnella myös konepelti auki.

edit: jos kysyjä tarkotti pelkkiä moottorin ominaisuuksia niin tuli aika pahasti ot nyt :D no, jos ei haittaa niin hyvä

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 26.10.2015 8:43

Vanha ketju mutta oli ajankohtainen.

Tein juuri tuota valintaa Golf IV 1.6 16V vs Passat 3BG 2.0 20V, tosin en itselle mutta huolloista ja korjauksista pääsee varmasti nauttimaan.
Hinnaltaan nuo on aika samalla tasolla, ja Passat hyppäsi matkalla mukaan valikoimaan.
Päätös osui Passattiin muutamasta syystä johtuen, muutaman auton perusteella:
- Golfit olleet selkeästi "kakkosautoja", näkyy valitettavasti kunnossa ja huolloissa. Pirusti vikoja kaikissa, pientä ja isompaakin, alusta ja jarrut usein ihanloppu, pakoputket vuotaa ja haperoita, renkaat loppu,... Golf oli kyllä alunperin se numero 1.
- Passatit taas olleet paremmalla pidolla ja huollotkin tehty ajallaan. Näissäkin tietysti selkeästi yksilöitä kun jo ikääkin on.

Eli passat 2003 2.0 20V ALT-koneella osui matkaan, 182tkm. Onhan se varmasti kalliimpi ajaa ja pitääkkin kulujen osaltakin, mutta ainakaan tähän ei ole heti tiedossa pitkää vikalistaa. Jakopää tehtävä 40tkm päästä, huohotinputkia uusittu 400€ edestä 2011 ja muutakin laiteltu Laakkosella, perushuollot pitää tehdä nyt syksyllä.

Muutama kysymys kuitenkin on:

- Vaihteistoöljyt olisi varmaan hyvä vaihtaa, mikähän on se volkkarin luokituskoodi tälle? Marmorilta 42€/l, kallista?
Jostain olin katsovinani että öljy pitäisi olla GL-5, onko näin?

- Nyt moottorissa ollut Edge 5w-30, 10-15tkm vaihtovälillä, syö kai öljyä jonkin verran, täytyy seurailla. Castrol suosittelee jotain 0W-30 öljyänsä, järkevä valinta?
Jatkossakin kilometrejä tulee vuodessa alle 15tkm, joten joku muukin öljy kävisi, vai laittaako vaan Longlifeä joka tapauksessa?
Onko joku tietty öljy mikä on osoittautunut hyväksi pysymään sisällä näissä? 5W-40 öljyyn siirtyminen voisi vähän auttaa öljyn kulutukseen?

- Sytytystulpat pitäisi uusia, onko merkillä ja tyypillä kuinka merkitystä?

- Hyvä tietää paikkoja, tuulilasin alakaukalon puhdistuksen lisäksi?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 26.10.2015 16:06

Jos on toimiva ilmastointi, niin itse käyttäisin vänkärinpuolen eturenkaan+sisälokarin irti ja eristäisin ilmastoinnin letkun joka hinkkaa kuivaimen puhki.

On tyyppivika noissa..

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.10.2015 19:31

Farkkuautossa kattokaiteiden läpiviennit alkaa vuotamaan jossain vaiheessa. Raitisilmakotelon + ECUn muovikotelon alatiivisteet myös, mutta jos vesi ei pääse tulvimaan kaukalossa, ongelma on lähinnä teoreettinen.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 27.10.2015 8:32

Onko tuo ECU kotelo tosiaan sillain että sen alla on reikä?
Noihin koteiloihin voisi vetää saumamassa alle, mutta ne kattokaiteet taitaa olla työläät irroittaa?
Tuohon on joskus tulvinut vesi sisään ja silloin on vaihdettu ainakin joku airbagboksi, tämän jälkeen putsattu joka syksy ja ainakin nyt tuntui kuivalta.

Täytyy napata sisälokarit pois niin saa sieltäkin pestyä tuon jossain vaiheessa ja samalla laittaa letkuun suojan päälle, Kiitos vinkistä.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.10.2015 9:54

Juu, ecun alla on kolo jossa liittimet eculta mittaristolle sun muualle. Kaiteiden irrotus vaatii kattoverhoilun tiputuksen, ei paha homma. Samalla vetää butyylit kattoon niin hiljenee autokin kummasti.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 3.11.2015 4:17

Tuonnekkin vastailin öljyistä ja huolloista: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=993720#993720

Ne Ilmastoinnin letkut kihnuttaakin hyvin siihen kuivaimeen, siirsin letkussa olevaa kumista letkupidikettä sillain että se ja letkut nojaa tukevasti kuivameen, uskoisin ettei tuo enään hinkkaa kuivainta. Tuo paikka näkyy altapäinkin hyvin.

En tiedä koska tulpat, ilmansuodatin oli uusittu, mutta nyt oli jo aihetta.

Moottoriöljyt oli vaihdettu vuosi / 20tkm sitten ainakin kynällä merkkattu huoltokirjaan. Öljyt oli kyllä sen näköistä ruskeaa kuraa, että olisko yksi vuosi jäänyt välistä ja tehty homma kynällä myyntiä varten...
Täytyy vaihtaa ne uudestaan vajaa 10tkm päästä.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 13.12.2015 16:47

Passatilla päästetty oston jälkeen 5tkm, kulutus ollut 8,5l sekalaisessa maantieajossa. Öljyä kone ei onneksi syö kauheasti, vaikka myyjä siitä mainitsi, nyt 5tkm jälkeen oli noin puolivälissä merkkejä, öljyä nyt TB diamond 5W-40.
Lämmityslaitteen puhallinmoottorin rasvasin crc:llä, katsotaan kauanko korjaus auttaa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 128 vierailijaa