Otsikointi on hieman huono, mutta asiaan:
Eli autona -12 vm. 1.4 Tsi Octavia jolle ollaan toinen omistaja, autossa täydellinen huoltokirja ja huollot suoritettu ohjelman mukaan, kilsoja n. 59 tkm. Nyt autosta kosahti vesipumppu joka vaihdettiin merkkikorjaamolla. Huoltoneuvoja laittoi maahantuontiin kyselyn että mitenkä korvausvastuu asiassa menee ja oli itsekin sitä mieltä että vesipumpun tulisi kestää kauemmin.
Nyt päätös tuli ja puolet, eli työnosuus n. 120€ tulisi meidän kustantaa. Onko tämä oikein mielestänne ja onko muilla vastaavia tapauksia? Kannattaako asiasta valittaa johonkin, esim. kuluttajaneuvontaan ja koittaa taistella vai onko päätös kohtuullinen. Huoltoneuvojan mukaan vastaavia vesipumpun laukeamisia on ollut lähiaikoina muitakin.
Kysymys merkkihuollon korvausvastuusta/takuusta
Valvoja: ffp jäsenet
Takuu ja virhevastuu on kaksi eri asiaa. Takuu on valmistajan / maahantuojan myöntämä lisäturva ostajalle. Se mitä jonkin tuotteen tulisi kestää, on vihevastuu. Virhevastuu on viimeisellä myyjällä, toisin sanoen mene siihen liikkeeseen, mistä olet auton ostanut, maahantuojalla / tehtaalla ei ole tässä tapauksessa enää osaa eikä arpaa maksaa latiakaan. Voivoi, jos olet auton yksityiseltä hankkinut, silloin jää kyllä amaan piikkiin loppukorjaus. Hyvää hyvyyttään ovat tuon puolet sulle maksaneet....
Auto on ostettu liikkeestä reilu vuosi sitten, tuolloin oli vuoden täystakuu mutta se on ehtinyt juuri umpeutua, pitänee vielä soittaa liikkeeseen ja kysyä mielipidettä asiasta.
Merkkikorjaamolla olivat vedonneet työnosuuden maksussa siihen, että koska emme ole ensimmäinen vaan toinen omistaja niin eivät korvaa kokonaan remonttia. Mitä väliä sillä on monesko omistaja on tuon osan keston suhteen. Vesipumpun vaihtoväliä en tiedä mutta ei se ainakaan 60 tkm ole. Jakopäähän on ketjulla eikä sille ole vaihtoväliä, saa tosin nähdä milloin nuo surullisen kuuluisat venymiset yms. kiristiminen rikkoutumiset alkavat vaivata. En tiedä maahantuojan takuusta, autoa ei ole kolaroitu ja virallista huolto-ohjelmaa on noudatettu tarkoin merkkiliikkeessä huollattamalla.
Miten tässä nyt sitten kannattaa edetä, pitäisikö ottaa itse yhteyttä maahantuojaan/kuluttajaviranomaiseen tms.
Merkkikorjaamolla olivat vedonneet työnosuuden maksussa siihen, että koska emme ole ensimmäinen vaan toinen omistaja niin eivät korvaa kokonaan remonttia. Mitä väliä sillä on monesko omistaja on tuon osan keston suhteen. Vesipumpun vaihtoväliä en tiedä mutta ei se ainakaan 60 tkm ole. Jakopäähän on ketjulla eikä sille ole vaihtoväliä, saa tosin nähdä milloin nuo surullisen kuuluisat venymiset yms. kiristiminen rikkoutumiset alkavat vaivata. En tiedä maahantuojan takuusta, autoa ei ole kolaroitu ja virallista huolto-ohjelmaa on noudatettu tarkoin merkkiliikkeessä huollattamalla.
Miten tässä nyt sitten kannattaa edetä, pitäisikö ottaa itse yhteyttä maahantuojaan/kuluttajaviranomaiseen tms.
Virhevastuu viimeisellä myyjällä. Vaikka viisi vuotta jos niin katsotaan. Maahantuojan vastuu (ei takuu) loppuu kun auto myydään uudelleen, valmistajan vastuu sitten erikseen.
Yhteys myyjään jos ei ole yhteistyökykyinen niin soitto kuluttajaviranomaiseen, auttavat mielellään. Toki voit ensin kysyä neuvoa kuluttajaviranomaiselta, suosittelen.
Kesällä tuli henkilökohtaisesti tutustuttua näihin lähemmin. Itsellä sattui fiksu myyjäliike ja hoitivat hommat kuntoon mallikkaasti.
Yhteys myyjään jos ei ole yhteistyökykyinen niin soitto kuluttajaviranomaiseen, auttavat mielellään. Toki voit ensin kysyä neuvoa kuluttajaviranomaiselta, suosittelen.
Kesällä tuli henkilökohtaisesti tutustuttua näihin lähemmin. Itsellä sattui fiksu myyjäliike ja hoitivat hommat kuntoon mallikkaasti.
Maahantuojan vastuu (ei takuu) loppuu kun auto myydään uudelleen
Onkohan ihan aina näin?
Ainakin koritakuu (maalipinta) asioissa korjattiin minulle -09 Superbin takaluukku ja oik.helma
Vai onko minun tapauksessa kyseesä tehtaan takuusta, eikä maahantuojan?
No maahantuojan kanssa ainakin liike oli puheissa (ja ehkä hieman minäkin..)
Siis vuosimalli -12. Onko se ajettu ulos liikkeestä ensimmäinen, toinen tai kolmas tammikuuta 2012? Eikö tuossa pitäisi olla ihan vielä tehtaan takuu voimassa 24kk?
Mutta toisaalta 120€ on niin pieni raha kun autojen kanssa puljaa että jos eivät ala millekään niin haistattaa paskat niille eikä käy enää koskaan siellä. Viisas liike tajuais olla veloittamatta tuommoista puolikasta asiakkaalta, kun voivat helposti piilottaa tuommoisen kulun saman asiakkaan tuleviin huoltoihin.
Mutta toisaalta 120€ on niin pieni raha kun autojen kanssa puljaa että jos eivät ala millekään niin haistattaa paskat niille eikä käy enää koskaan siellä. Viisas liike tajuais olla veloittamatta tuommoista puolikasta asiakkaalta, kun voivat helposti piilottaa tuommoisen kulun saman asiakkaan tuleviin huoltoihin.
Onkohan ihan aina näin?
Ainakin koritakuu (maalipinta) asioissa korjattiin minulle -09 Superbin takaluukku ja oik.helma
Vai onko minun tapauksessa kyseesä tehtaan takuusta, eikä maahantuojan?
No edelleenkin virhevastuu ja takuu on erillisiä asioita. Sinun hommasi menee valmistajan/maahantuoja myöntämän koritakuun piiriin.
Merkkiliike XX myy auton (takuu vaikka 36kk) uutena kuluttaja A:lle. Autoon pätee maahantuojan myöntämä takuu että luonnollisesti myyjäliikettä sitova virhevastuu.
Kuluttaja A laittaakin auton vaihdossa vuoden päästä liikkeeseen YY joka myy auton kuluttaja B:lle. Nyt autoa sitoo edelleenkin maahantuojan takuu sekä virhevastuu liikkeeltä YY.
Ja takuuajan loppuminen ei poista myyjäliikkeen virhevastuuta.
Virallisesti takuun antaa Suomessa maahantuoja mutta valmistajahan siitä viime kädessä vastaa.
Kappas, esimerkissäni takuu ei jatkukaan automaattisesti. Paljastui tuossa takuunmyöntäjää etsiessä.
Kuluttajavirasto kertoo seuraavaa:
Kappas, esimerkissäni takuu ei jatkukaan automaattisesti. Paljastui tuossa takuunmyöntäjää etsiessä.
Kuluttajavirasto kertoo seuraavaa:
Miten määritellään uuden henkilöauton takuun voimassaoloaika?
Takuu määritellään takuutodistuksessa. Takuu on voimassa xx vuotta tai xx kilometriä alkaen auton ensirekisteröintipäivästä, ensimmäisestä käyttöönottopäivästä tai ajoneuvon luovutuksesta ostajalle riippuen siitä, mikä edellä mainituista päivämääristä on aikaisin. Ensin täyteen tuleva aika- tai kilometriraja päättää takuun.
Takuu päättyy, jos auton ensiostaja luovuttaa auton takuun voimassaoloaikana autoalan elinkeinonharjoittajalle, eikä takuunantaja ole jatkanut takuun voimassaoloa. Takuu päättyy myös, jos autovahingon jälkeen vakuutusyhtiö lunastaa auton, tai jos auton fyysistä rakennetta tai moottorin ohjelmointia muutetaan ilman takuunantajan kirjallista lupaa.
Takuu ei pääty, jos auto vaihtaa omistajaa takuuaikana
Takuun antaa maahantuoja.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa