Mistä tietää onko lohkolämmitin hajalla?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

DrAiNYoU
-
Viestit: 30
Liittynyt: 3.5.2005 14:52

Mistä tietää onko lohkolämmitin hajalla?

ViestiKirjoittaja DrAiNYoU » 28.2.2006 19:37

Eli onko mitään kätevää keinoa josta näkee onko lohkolämmitin hajalla? Ei mieluiten mitään semmoisia että "ota aikaa ja kato onko eroa".
Jos on niin ylimielinen asenne että pitää vastata vittuillen voi jättää vastaamatta.

Kiitos kaikille vastanneillle etukäteen!

exel
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja exel » 28.2.2006 19:39

Itse olen ainakin ihan kuuntelemalla sitä "testannut". Kohinaahan se alkaa pitää kun ajastin kytkee sen päälle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.2.2006 19:40

Iso osa lämmittimistä pitää hiljaista kohinaa kun lämmitys on päällä. Seuraava konsti voisi olla mitata vastuksen resistanssi johtoliittimestä.

Kaikkein helpoin tapa voisi olla kulutusmittari, jos sähköä menee niin joku jossain luultavasti lämpiää :)

Edit: Miksei myös voisi ihan vaan kokeilla, alkaako se kone lämmetä kun lämmitin on vaikkapa tunnin päällä.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 28.2.2006 20:23

meillä töis on jo kahdella tyypillä menny lohkolämmitin rikki. Kannattaa ottaa siitä lohkolämmittimen elementistä johto irti liitoksesta ja mitata että tuleeko sinne johdon päähän virta yleismittarilla. Jos sinne ei tule virta niin on joku johdoista poikki tai hapettunut. No jos sinne tulee virta niin laita auto lämmittimeen ja kuuntele että kuuluuko suhinaa ja samalla voit koittaa vesiputkia että onko ne lämpimät:) Toi lohkolämmitin menee heti rikki jos sitä käyttää ilman että vastukset eivät ota nesteeseen. Oon kuullut että autoa ei kannata käynnistää niin että auto on roikan päässä ja lohkolämmitin päällä,vaan pitäis ensin ottaa auto pois lämmityksestä ja startata vasta sitten...

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 28.2.2006 20:26

1.8t mahtaa olla jo säteilylämmitin? Siinä vaiheessa on letkuja turha kokeilla. Vastus mittarilla voi mitata n: 90-120ohm vastus.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 28.2.2006 20:42

Itse testasin pakkasella yksinkertaisella testillä (öljypohjassa säteilylämmitin). Mittatikku ulos, ja hypistele öljyä tikun päässä. Lämmintä oli ---> tomii!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.2.2006 21:05

Kai ne vesiletkutkin ajan mittaan myös säteilylämmittimen kanssa lämpenevät jos lohko lämpiää...

mauke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 27.7.2003 16:10

ViestiKirjoittaja mauke » 28.2.2006 21:11

Oon kuullut että autoa ei kannata käynnistää niin että auto on roikan päässä ja lohkolämmitin päällä

En minä ainakaan oo vielä saanu sitä rikki vaikka koko talven oon noin tehny.
Mikäs sen tuossa tilanteessa rikkois?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 28.2.2006 21:23

Mauke: Kyllä mä kans yleensä starttaan niin että auto on vielä roikan päässä,mutta joku siitä vaan sano että on niin herkkiä noi vastukset että voi pienestä tärähdyksestä mennä vastus poikki.



Joo just että johto verkko virtaan ja elementistä johto irti ja mitata ylesmittarilla että tuleeko virtaa. Eli ihan sama homma jos kokeilee pistorasiasta että tuleeko 230v niin sama pätee tähänkin:) Noin meidän työpaikan laitosmies on käyny mittaamas jo kahdesta autosta ja molemmissa tuli elementtiin asti virta,mutta elementti oli rikki...


Joonas: Tuola lukee lohkolämmitin ei säteilylämmitin... Muutenkin -98 audissa säteily lämmitin?? Onko niitä edes ollu vielä vuonna -98?

mazz
-
Viestit: 94
Liittynyt: 9.10.2003 9:43

ViestiKirjoittaja mazz » 28.2.2006 21:50

Tähänkin tarkotukseen on ihan oma testerinsä. Tai ainkin Defalla. Tulee ihan siihen puskurissa (yleensä) olevaan pistokkeeseen ja näyttää vihreetä jos hyvä ja punasta jos huono!

Edit: Ja ainakin Turussa testeri löytyy merkkiliikkeestä!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.2.2006 22:11

joku siitä vaan sano että on niin herkkiä noi vastukset että voi pienestä tärähdyksestä mennä vastus poikki.
Lienee pelkkä myytti, onhan se vastus ihan ajotilanteessakin melkoisessa täryytyksessä.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 28.2.2006 22:52

niin,mutta ei hehku punaisena:)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 28.2.2006 23:16

Punaisena tai ei, niin se varsinainen vastuslanka on tiiviisti siinä keraamisessa matskussa, joka taas on tiiviisti putken sisällä..yleensä..
Ei se vastuslanka siellä mihinkään heilu.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 28.2.2006 23:27

^oot kyllä oikees että eihän se sielä mihinkään liiku:) no joka tapaukses ite ainakin käynnistän vaikka johto olis kiinni:)

Jarkko H
-
Viestit: 494
Liittynyt: 26.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja Jarkko H » 28.2.2006 23:42

1.8t mahtaa olla jo säteilylämmitin? Siinä vaiheessa on letkuja turha kokeilla. Vastus mittarilla voi mitata n: 90-120ohm vastus.


calixilla on ainakin poikittaiseen 1.8t:hen letkulämmitin. eiku letkusta kii.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 28.2.2006 23:52

Jollakulla tutuistasi on varmasti ylesmittari, niin sillä mittaat siitä pistotulpan päästä niiden piikkien väliltä vastusarvon 50-150ohm. Jos omistaa ylesmittarin osaa myös mitata tämän!

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 16.1.2014 10:48

Kokeilin kädellä tänään Boran lohkolämmittimen vastuksesta kahden tunnin tolpassaolon jälkeen ja se oli täysin kylmä. Joskus muistan koskeneeni siihen ja käsi kärventyi, joten taitaa lohkolämmitin olla rikki.
Onko vaihto millanen operaatio? Luovutanko suosista kun ei ole lämmintä huoltotilaakaan ja vien huoltamolle?

eski
LähetäLähetetty: Tiistai 28.2.2006 23:52:10 Viestin aihe:
Jollakulla tutuistasi on varmasti ylesmittari, niin sillä mittaat siitä pistotulpan päästä niiden piikkien väliltä vastusarvon 50-150ohm. Jos omistaa ylesmittarin osaa myös mitata tämän!


Haluan mitata vielä tuon, joten tarkoitetaanko tässä sitä, että auton nokassa olevasta pistokkeesta mittaan vastusarvon ja sen täytyy olla 50-150 ohm, että lohkolämppäri toimii? Eli auto ei ole tolpassa kiinni. Vai mitä tässä tarkoitetaan?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 16.1.2014 13:07

Verkkojohto irti auton liittimestä, ja mittaat siitä. Kahden nastan välillä vastus, kolmas se erilainen kolo suojamaa. Jos sen ja vaiheen välillä näyttää muuta kuin >500MOhm, on oikosulussa. Jos vaiheiden väli näyttää samaa >500MOhm on vastuslanka poikki.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.1.2014 13:08

Jos kotona on sellanen sähkölaitteiden kulutusmittari ni kokeile kuluttaako vastus sähköä.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 16.1.2014 13:43

Kuinka kauan teillä menee letkulämppärillä lämmittää ennenkuin auto käynnistyy kuin palmun alta, itellä melkeimpä jo -10 pakkasasteesta saa olla parisentuntia lohkossa ennenku vaikuttaa mihinkään..
Lyhyemmällä lämmitysajalla lähtee vain huonommin käyntiin kun suoraa kylmästä, ilmeisesti lämmittää lämpötila-anturia niin ettei anna kylmärikastusta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.1.2014 14:12

A3:ssa tuntemukset hyvin pitkälle samanlaisia. Tuntuu että puoli tuntia on kaikista pahin.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 23.1.2014 14:17

OQO
LähetäLähetetty: Torstai 16.1.2014 10:48:52 Viestin aihe:
Kokeilin kädellä tänään Boran lohkolämmittimen vastuksesta kahden tunnin tolpassaolon jälkeen ja se oli täysin kylmä. Joskus muistan koskeneeni siihen ja käsi kärventyi, joten taitaa lohkolämmitin olla rikki.
Onko vaihto millanen operaatio? Luovutanko suosista kun ei ole lämmintä huoltotilaakaan ja vien huoltamolle?


Tutkin autoa samana päivänä tarkemmin ja huomasin, että keulalta lohkolämppärille menevä johto oli irti moottorin takaa "jatkoliittimestä". Toinen pää oli roikkunut jonkin aikaa pakosarjan lähellä ja sulanut muodottomaksi, joten hain suosiolla uuden johdonpätkän ja vaihdoin tilalle. Nyt toimii taas!


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa