Auton muuttaminen avoksi?
Valvoja: ffp jäsenet
Auton muuttaminen avoksi?
Eli c kadetista olisi tarkoitus tehdä avo-aero ja toivon että täällä tietämystä olisi avo auton tekemisestä. Kadett aeroja valmistettu 1200 kpl joten jotain pohjatietoutta pitäisi jossain olla, mutta todennäköisesti anotuttaa luvat akelta....Löytyykö jolta kulta piirrustuksia tai vinkkekä mitä vahvistusta tarvitsee ja minne, kun katto otetaan poijes, onko joku tehnyt esim. golffiin vastaavaa? Kaikki vinkit ovat tervetulleita, paitsi "osta valmis avo/pääset helpommalla" vastaukset...
Taitaa tulla melko paljon niitä "osta avo" kommentteja, kun itsekantavalla korilla olevasta autosta on käytännössä mahdoton tehdä avoa. Mutta kuplista ja muista missä on erillinen runko niin saa tehtyä, tai ainakin sai tehtyä en tiedä mitä laki ja päättäjät parhaillaan sanoo. Mutta jos sellaisen haluat niin osto on se ainoa vaihtoehto
Joistain itsekantavalla korilla olevista on avoja tsi-periaatteella tehty ja kilpiinkin saatu, kuten esim. Saab 900/90 -malleista. Niihin taisi kyllä olla joku Uudenkaupungin tehtaan hyväksymä piirros- tai muunnossarjakin tarjolla aikanaan?
EDIT: Siis tällainenko oli kysyjällä mielessä? Tuossahan on kantavaa kattorakennetta vielä aika paljonkin jäljellä, ties vaikka tuollaiseen luvat saisikin kun osaisi asiansa hyvin esittää ja perustella.

EDIT: Siis tällainenko oli kysyjällä mielessä? Tuossahan on kantavaa kattorakennetta vielä aika paljonkin jäljellä, ties vaikka tuollaiseen luvat saisikin kun osaisi asiansa hyvin esittää ja perustella.

Olen nähnyt vanhan C-kadetin jossa oli 80-90-luvulla tehty muutos avoksi. Helmakoteloissa oli sellaiset liki 100 mm neliöpalkit edestä taakse ja jotein muitakin vahvistuksia, muistaakseni jalkatiloissa jotkin kolmion muotoiset vahvikeet korin runkorakenteisiin.
Eli ei täysin mahdoton tehdä, mutta se miten nykyään vaaditaan, tai missä vaaditaan ja mitä, riippuu ihan katsastussedän milestä. Lakia kun noudattaa ja tekee kunnolla ja vielä jos esittelee hitsaukset, eikä peitä, niin voisi olla jotain mahdollisuuksia.
Koitappas jotain Opel foorumia, jos vaikka onnistaisi.
Eli ei täysin mahdoton tehdä, mutta se miten nykyään vaaditaan, tai missä vaaditaan ja mitä, riippuu ihan katsastussedän milestä. Lakia kun noudattaa ja tekee kunnolla ja vielä jos esittelee hitsaukset, eikä peitä, niin voisi olla jotain mahdollisuuksia.
Koitappas jotain Opel foorumia, jos vaikka onnistaisi.
-
- -
- Viestit: 319
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Mie tein muutoksen neliovisesta kaksioviseksi sellaiseen vehkeeseen, josta ei ollut olemassa "tehdasversiota" kaksiovisena. Muutoksessa B -pilaria siirrettiin 150 mm taaksepäin, etuovia jatkettiin ja takaovet hitsattiin kiinni.
Vaati AKElta 250e (tjsp) lupahakemuksen, joka oli lunastettava, myönnettiin luvat tai sitten ei.
Homma alkoi miulla vähän väärin, ensin laikattiin auto palasiksi, ja sitten vasta mietittiin kilpien hakemista.
Kannattaa aloittaa soittamalla AKEn tekniselle linjalle. Kun sinne selvittää, mitä aiotaan tehdä, niin sieltä saa oikeasti hyviä neuvoja. Siellä kerrotaan, kannattaako lupia edes hakea. Mie meinasin sovittaa amerikkalaisen maamoottorin keulalle, mutta se tyrmättiin suoraan.
Kaikki muutokset, mitä tehdään kannattaa varmistaa vielä konttorilta. Ne auttaa sitten sitä katsastusta.
Todennäköisesti tuossa muutoksessa tunkkaillaan autoa kulmista ilmaan ennen ja jälkeen muutoksen, ja vertaillaan kiertymäeroa. Heikompaa ei saa tehdä, eli vaatii asiallisia tukia koriin. Vaatii ehkä mittauksen konttorilla ennen muutosta, ainakin noin isossa muutoksessa. Miulla ei vaadittu, koska lupahakemukseen piirrettiin "liikaa" vahvikkeita, jotka kaikki toteutettiin (tottakai).
Mie luulen, että tuollaiselle myönnetään luvat, kunhan vain lupahakemuksessa on riittävästi piirroksia. Kaaren se tulee vaatimaan. Hitsatkaa sitten HYVIN.
-Henkka-
Vaati AKElta 250e (tjsp) lupahakemuksen, joka oli lunastettava, myönnettiin luvat tai sitten ei.
Homma alkoi miulla vähän väärin, ensin laikattiin auto palasiksi, ja sitten vasta mietittiin kilpien hakemista.
Kannattaa aloittaa soittamalla AKEn tekniselle linjalle. Kun sinne selvittää, mitä aiotaan tehdä, niin sieltä saa oikeasti hyviä neuvoja. Siellä kerrotaan, kannattaako lupia edes hakea. Mie meinasin sovittaa amerikkalaisen maamoottorin keulalle, mutta se tyrmättiin suoraan.
Kaikki muutokset, mitä tehdään kannattaa varmistaa vielä konttorilta. Ne auttaa sitten sitä katsastusta.
Todennäköisesti tuossa muutoksessa tunkkaillaan autoa kulmista ilmaan ennen ja jälkeen muutoksen, ja vertaillaan kiertymäeroa. Heikompaa ei saa tehdä, eli vaatii asiallisia tukia koriin. Vaatii ehkä mittauksen konttorilla ennen muutosta, ainakin noin isossa muutoksessa. Miulla ei vaadittu, koska lupahakemukseen piirrettiin "liikaa" vahvikkeita, jotka kaikki toteutettiin (tottakai).
Mie luulen, että tuollaiselle myönnetään luvat, kunhan vain lupahakemuksessa on riittävästi piirroksia. Kaaren se tulee vaatimaan. Hitsatkaa sitten HYVIN.
-Henkka-
Tälläiset säädökset on ainakin päätetty joulukuussa 1992. En tiedä onko uudempia säädöksiä olemassa.
25 §
Avoautomuunnokset
1. Auton mallisarjaan kuuluvan avoautomuunnoksen saa tehdä seuraavin edellytyksin:
a) runko ja kori vahvistetaan vastaamaan avoautoversiota; ja
b) tuulilasinkehyksen on lujuudeltaan vastattava avoauton tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos esikuvana olevassa mallissa on ollut turvakaari, on turvakaari asennettava myös muutettuun autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 27 §:ssä määrätyn mukainen.
2. Auton, jota ei ole ollut saatavana avoautona, saa muuttaa avoautoksi seuraavin edellytyksin:
a) auton kori ja runko vahvistetaan riittävästi;
b) vahvistuksien lujuus voidaan selvittää luotettavasti; ja
c) autoon asennetaan 27 §:ssä tarkoitettu turvakaari.
27 §
Turvakaari
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
2. Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka) hyväksytään turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 1,5 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan vahvuisella vinotuella tai joka omaa vastaavan lujuuden. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä pulttiliitoksella koriin tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 85 cm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
25 §
Avoautomuunnokset
1. Auton mallisarjaan kuuluvan avoautomuunnoksen saa tehdä seuraavin edellytyksin:
a) runko ja kori vahvistetaan vastaamaan avoautoversiota; ja
b) tuulilasinkehyksen on lujuudeltaan vastattava avoauton tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos esikuvana olevassa mallissa on ollut turvakaari, on turvakaari asennettava myös muutettuun autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 27 §:ssä määrätyn mukainen.
2. Auton, jota ei ole ollut saatavana avoautona, saa muuttaa avoautoksi seuraavin edellytyksin:
a) auton kori ja runko vahvistetaan riittävästi;
b) vahvistuksien lujuus voidaan selvittää luotettavasti; ja
c) autoon asennetaan 27 §:ssä tarkoitettu turvakaari.
27 §
Turvakaari
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
2. Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka) hyväksytään turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 1,5 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan vahvuisella vinotuella tai joka omaa vastaavan lujuuden. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä pulttiliitoksella koriin tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 85 cm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
No onneks sieltä opelin sivuiltakin linkkejä löytyi ja -76 vuodelta tehtaan piirrustukset. eli kunhan joku kääntää nuo savoksi niin ei tavan järjellä mitattuna pitäisi muuta vaatia kun nuo samat muutokset ja tuo aero on miedompi kuin avo..
Tuo tietysti vähän tökkii jos muutos-suunnitelma pitää maksaa, vaikkei varmuutta luvasta olekaan.
Tuo tietysti vähän tökkii jos muutos-suunnitelma pitää maksaa, vaikkei varmuutta luvasta olekaan.
Jos löytyy autonvalmistajan piirustukset ja saa tehtyä piirustuksia vastaavaks tai paremmaks niin ei akella pitäs olla paljoa vastaan sanomista.
Eli yhteyttä AKEen ja samoin auton valmistajaan (mikä suunnilleen onki tehty jos on avo-mallin tiedot/piirustukset) ja oottelee päätöstä, kestänee kuukaudesta pariin vuoteen... Sillä välin toki voi rakennella auton, mutta jos AKE vaatii jotain erityistä niin sen tietää vasta kun päätös tulee :)
Mukavintahan se olis vuoden verran rakennella ihan tehtaan piirustusten mukaan avoa ja sitten sais AKElta postia että saa tehdä just ku ois pirssi valmis ja ei muuta kun konttorille muutoskatsastukseen.
Toivotan onnea yritykselle, oli auto mikä tahansa niin aina itse tehty laillinen liikennekelpoinen avo on parempi kuin kaupasta ostettu.
Eli yhteyttä AKEen ja samoin auton valmistajaan (mikä suunnilleen onki tehty jos on avo-mallin tiedot/piirustukset) ja oottelee päätöstä, kestänee kuukaudesta pariin vuoteen... Sillä välin toki voi rakennella auton, mutta jos AKE vaatii jotain erityistä niin sen tietää vasta kun päätös tulee :)
Mukavintahan se olis vuoden verran rakennella ihan tehtaan piirustusten mukaan avoa ja sitten sais AKElta postia että saa tehdä just ku ois pirssi valmis ja ei muuta kun konttorille muutoskatsastukseen.
Toivotan onnea yritykselle, oli auto mikä tahansa niin aina itse tehty laillinen liikennekelpoinen avo on parempi kuin kaupasta ostettu.
Lisätään tähän vielä että kannattaa tosiaan ottaa kaikki paperit mukaan ja käydä vilauttamassa niitä AKE:lle, saattaa saada hyviä vinkkejä ja kannattaa kysellä avoimesti jos jokin asia mieltä askarruttaa.
Hyviinkään papereihin ei kannata sokeasti luottaa: Aikoinaan löytyi kuplan muuttamiseksi 2-paikkaiseksi rantakirpuksi ko. korinvalmistajan tarkat ohjeet, miten pohjalevyä lyhennettiin ja miten se tuli hitsata ja vahvistaa.... joskus 90-luvulla tämä valmistajan dokumentaatio kuitenkin laitettiin pannaan, eli alustan lyhentäminen kiellettiin! Tiedämpä tämänkin kun jollain sattui tulemaan pikkasen kiire 10-vuotisen rantakirppuprojektin läpiviemiseksi ennenkuin ko. poikkeuslupa vanheni :) .
Hyviinkään papereihin ei kannata sokeasti luottaa: Aikoinaan löytyi kuplan muuttamiseksi 2-paikkaiseksi rantakirpuksi ko. korinvalmistajan tarkat ohjeet, miten pohjalevyä lyhennettiin ja miten se tuli hitsata ja vahvistaa.... joskus 90-luvulla tämä valmistajan dokumentaatio kuitenkin laitettiin pannaan, eli alustan lyhentäminen kiellettiin! Tiedämpä tämänkin kun jollain sattui tulemaan pikkasen kiire 10-vuotisen rantakirppuprojektin läpiviemiseksi ennenkuin ko. poikkeuslupa vanheni :) .
Tosiaan ensin luvat kuntoon sitten projektin kimppuun, ellei sitten ole "ihan sama" saako sitä kilpiin vai ei (näyttelyauto/yms). Nuo luvathan on yksilöllisiä, ja ei meinaa mitään vaikka kaveri olisi vuosi sitten saanut luvan, nyt se voidaan kuun eri asennon takia hylätä.
Hieman oli itselläkin painimista että saatiin oma chopattu rakennelma kilpiin, luvat vanhentuneet 10vuotta sitten, eikä edellinen omistaja ollut saanut koskaan autoa rekisteröityä remontin aloittamisen jälkeen kun innostus ilmeisesti oli loppunut siinä vaiheessa kun olisi pitänyt käydä leimaamassa.
Hieman oli itselläkin painimista että saatiin oma chopattu rakennelma kilpiin, luvat vanhentuneet 10vuotta sitten, eikä edellinen omistaja ollut saanut koskaan autoa rekisteröityä remontin aloittamisen jälkeen kun innostus ilmeisesti oli loppunut siinä vaiheessa kun olisi pitänyt käydä leimaamassa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa