Aurauskulmien säätö
Valvoja: ffp jäsenet
Aurauskulmien säätö
Onko pirkanmaan suunnalla enään ketään joka säätäisi aurauskulmat siedettävään hintaan ? Nykyään näyttää maksavan järjestäen 70€!
Tai onko jotain näppärää keinoa/apuvälinettä jolla ne saisi itse säädettyä hollilleen ?
Tai onko jotain näppärää keinoa/apuvälinettä jolla ne saisi itse säädettyä hollilleen ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lakalaivan Euromaster ainakin mun mielestä vaikutti asialliselta paikalta, mulla täydellisen pusla/alustahelvetin jälkeen tuo joka nurkan säätö maksoi muistaakseni 70-80e luokkaa, ei lainkaan paha kun joka ikistä säätöä autossa jouduttiin säätelemään.
Eikä tuo säätö _niin_ kallis ole kun miettii, että jos pilaa väärillä pyörän kulmilla esim. 300e rengasparin.
Eikä tuo säätö _niin_ kallis ole kun miettii, että jos pilaa väärillä pyörän kulmilla esim. 300e rengasparin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No kun aurauksesta kysytään niin ei sekoiteta muita kulmia tähän asiaan. Camber on mullakin totta kai säädetty koneella. Pitäis olla joku korkea halli että sais pystykallistuksen säädettyä...
Aurauksen saa laserilla kotona just niin tarkasti kun jaksaa säätää. Peruuttaa sitä autoa vaikka sata metriä niin alkaa tarkkuus olemaan parempi kun koneella.
Aurauksen saa laserilla kotona just niin tarkasti kun jaksaa säätää. Peruuttaa sitä autoa vaikka sata metriä niin alkaa tarkkuus olemaan parempi kun koneella.
Henk koht en kyl alkais säätämään aurasta enkä kulmia ;-) omasta autosta, josta on käytetty taka-akseli irti puslien vaihdossa, kelkkaa raotettu alatukivarsien takia, sekä nyt menee yläkerran tukivarret sekä vielä alusta uusiksi madallettuna versiona. Joka nuo saa kohilleen vaikkapa 60 € niin en tarvi edes kuittia...
et haetaan kallis auto ulkomailta
Säästöähän tuossakin on haettu. Ainakin minusta on ihan luontevaa, että "köyhä" etsii halpoja renkaita, huoltoja yms.
Rahamiehet on sitten erikseen, ei niiden tarvitse "varusteiden takia" autoja uittaa. Rahaa tiskiin liikkeessä, niin samalla tavalla sieltä tehtaalta lähtee kaikkine varusteineineen se kottero Suomeenkin kuin "uittomaihin". Näiden ei myöskään tarvitse säästää huolloissa, renkaissa tms.
Jos normituloinen maksaa kaikesta kiltisti pyydetyn hinnan, etsimättä vaihtoehtoja, loppuu pelimerkit jossain vaiheessa eli elintaso putoaa. Vastaavasti henkilö joka maksaa kiltisti pyydetyt hinnat saisi nostettua elintasoaan etsimällä halvempia "yhtä hyviä" korvikkeita. Rahamiehet taas erikseen, muutaman euron säästöillä/menoilla ei ole heille mitään merkitystä.
niinpä niin. köyhä tai rikas niin en kuitenkaan ala maksamaa tuollaisesta pikkuhommasta lähes sataa euroa, vaikka ne korjaamon laitteet maksais miljardin. samaan rahastusmeininkiin kuuluu vikakoodien luku. jos camberit ja casterit tarvis säätää niin asia olisi eri, saisi rahoille enemmän vastinetta.
pitää siis hankkia lankku ja laseri.
Jormalaisen metodi taitaa olla seuraava (?) :
pitää siis hankkia lankku ja laseri.
Jormalaisen metodi taitaa olla seuraava (?) :
Aurauskulman voi säätää näinkin :
- ajetaan auto kahden metrin päähän seinästä.
- otetaan laserpointteri (vatupassipointteri on hyvä
mutta ei välttämätön) ja sopivanpituinen laudanpätkä
jonka saa tuettua vanteen reunoja vasten.
- lauta laitetetaan vannetta vasten ja pointteri lautaa vasten.
pointteri osoitetaan juuri pyörän etupuolelle kohtaan josta
voi mittata etäisyyden toiselle puolelle. Pointerin kohtaan
laitetaan merkki maahan. Sama toistetaan toisella puoleta ja
mitataan merkkien väli rullamitalla. Nyt on saatu akseliväli
(+ laudanpaksuus) pyörien kohdalta. Otetaan mitta ylös.
- Laitetataan lauta vannetta vasten vaakatasoon, osoitetaan
pointterilla seinälle ja merkitään pointterin seinään osoittamat
kohdat tussilla. Mitataan väli seinämerkeistä.
Esim. kun auton pyörät ovat kahden metrin päässä seinästä
niin yksi aste haritusta merkitsee sitä että seinämerkkien
väli on 3,5cm enemmän kuin renkaan etupuolelta mitattu väli.
Aurauksen tai harituksen vaikutuksen seinällä voi laskea
kaavalla tan(haritus tai auraus) x etäisyys (cm) = mittavaikutus (cm)
- Jos heittoa löytyy niin tämä on siitä kätevä keino että
kun aurauskulmaa säätää pyörästä niin saman tien voi tarkistaa
säädön vaikutuksen laittamalla laudan ja pointterin vannetta
vasten ja osoittamalla pointterilla seinälle. Jos oli äsken
hokannut laittaa merkin siihen mitä mitan pitäisi olla
niin säätö on helppoa.
- Säädön jälkeen kannattaa viellä mitata molemista pyöristä
seinälle tulevien merkkien väli.
- lauta laitetetaan vannetta vasten ja pointteri lautaa vasten.
pointteri osoitetaan juuri pyörän etupuolelle kohtaan josta
voi mittata etäisyyden toiselle puolelle. Pointerin kohtaan
laitetaan merkki maahan. Sama toistetaan toisella puoleta ja
mitataan merkkien väli rullamitalla. Nyt on saatu akseliväli
(+ laudanpaksuus) pyörien kohdalta. Otetaan mitta ylös.
Akseliväli? Kai tässä tarkoitetaan raideväliä?
Tuosta tulee hieman virhettä, se mitta täytyisi ottaa pituussuunnassa tasan akselin keskeltä. Jos kulmat ovat aluksi paljon pielessä, voi tässä kohtaa merkittävä virhe. Esimerkiksi jos renkaan etureuna on takareunaa 10mm sisempänä, mitattuun raideväliin tulee 5mm heitto.
Itse olen säädellyt aurauskulmat suunnilleen nollille alumiinilinjarin avulla, linjari etuvannetta vasten ja silmämääräisesti suora linja takavanteen ulkoreunaan. Tämä tosin toimii vain jos auraus saa olla 0 ja raideväli on sama edessä ja takana. Vastaavasti camperin saa nollille kun roikottaa luotilankaa vanteessa kiinni.
Edit: Noin säädin pari vuotta sitten eikä ainakaan vielä ole ilmennyt outoa renkaiden kulumista tai sanomista ajo-ominaisuuksissa. Sitä ennen maksoin 63e etupään kulmien säädöstä, rattikin jäi tuon jäljiltä vinoon :/
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuossa mainitussa menetelmässä vaikuttaa olevan paljon virhetekijöitä.
Ehdotan että tasapaksuun lankkuun kiinnitetään laserosoitin ja lankkua pidetään tasaisesti rengasta vasten. Kaveri piirtää seinään pisteen. Sit sama toisella puolella. Lankku pidetään samoin päin ettei osoittimen vino kiinnitys vaikuta. Taas piste seinään. Sit peruuttamaan n metriä ja samalla lailla pisteet seinään. Loppu on laskentaa.
Olen kanssa ihmetelly tuota kalliissa autossa paskojen renkaiden yms. käyttöä. Ehkä ne ei sit vaan tajuu.
E: Mutta koska halpa tulee kalliiksi ja kallis on hyvää niin halpaa kannattaa ostaa :)
Ehdotan että tasapaksuun lankkuun kiinnitetään laserosoitin ja lankkua pidetään tasaisesti rengasta vasten. Kaveri piirtää seinään pisteen. Sit sama toisella puolella. Lankku pidetään samoin päin ettei osoittimen vino kiinnitys vaikuta. Taas piste seinään. Sit peruuttamaan n metriä ja samalla lailla pisteet seinään. Loppu on laskentaa.
Olen kanssa ihmetelly tuota kalliissa autossa paskojen renkaiden yms. käyttöä. Ehkä ne ei sit vaan tajuu.
E: Mutta koska halpa tulee kalliiksi ja kallis on hyvää niin halpaa kannattaa ostaa :)
Oletko Jormalainen kaikessa viisaudessasi kuullut tälläisistä termeistä kuin
Camber
Caster
Kaartoharitus
Kulkukulma
Jättö
Mitkä nekin mitataan ja säädetään tuossa samalla.
Eikä noilla kakkakopassa niinkään ole väliä, muuta uudessa autossa jos joku on vähänkin pielessä niin aina puoltaa johonkin suuntaan.
Camber
Caster
Kaartoharitus
Kulkukulma
Jättö
Mitkä nekin mitataan ja säädetään tuossa samalla.
Eikä noilla kakkakopassa niinkään ole väliä, muuta uudessa autossa jos joku on vähänkin pielessä niin aina puoltaa johonkin suuntaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä kakkiksesta saa auraukset välttävästi kohilleen pelkällä mittanauhalla.
On tullu kenttäolosuhteissa (ralli) suunnattua. Työpaikalla kun olen tarkistanut niin tehtaan toleransseissa ovat olleet. Toleranssit tosin ovat aika isoja uusissakin autoissa.
Suuntaus kannattaisi tehdä noin kerran vuoteen vaikka ennen katsastusta. Löytyy samalla mahdolliset välykset ja muut katsastukseen vaikuttavat viat, ja säästyy näin jälki tarkastukselta.
On tullu kenttäolosuhteissa (ralli) suunnattua. Työpaikalla kun olen tarkistanut niin tehtaan toleransseissa ovat olleet. Toleranssit tosin ovat aika isoja uusissakin autoissa.
Suuntaus kannattaisi tehdä noin kerran vuoteen vaikka ennen katsastusta. Löytyy samalla mahdolliset välykset ja muut katsastukseen vaikuttavat viat, ja säästyy näin jälki tarkastukselta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No eikös se kuitenkin mene niin, että jos esim etupään aurausta säädetään tulee mitata molempien akselistojen auraus ja ajoneuvon kulkukulma, jotta varmistetaan, että auto kulkee suoraan.
Esim auraukset voivat molemmilla akseleilla olla ohjearvojen mukaiset, mutta akselit toisiinsa nähden vinossa, joten kulkukulma on vituillaan, ja ratti vinossa ja auto puoltaa. Korjauksessa täytyy kaikkien renkaiden aurausta toisiinsa nähden muuttaa.
Esimerkiksi vaihdetaan Golffin taka-akselin puslat, eli akseli pitää irroittaa kannakkeistaan. No auraus ei varmaa kärryakselissa muutu, mutta ratti menee vinoon ja auto puoltaa remontin jälkeen. Tarvitaan nelipyöräsuuntaus, jotta akseli saadaan säädettyä suoraan ja voidaan joutua säätämään etupään kulmiakin, jotta kulkukulma saadaan mieleiseksi. Eikö?
Kunnolla tehty nelipyöräsuuntaus ja kulmien säätö vie aina aikaa noin tunnin ja se tehdään lähes poikkeuksestta yli 10 tuhannen euron laitteistolla, joten 70 euroa on mielestäni varsin järkevä hinta moisesta työstä.
Kait se tuolla lankullakin onnistuu jos ei halua maksaa., mutta ei se ihan niin simppeliä ole, mitä Jormalainen antaa olettaa.
Esim auraukset voivat molemmilla akseleilla olla ohjearvojen mukaiset, mutta akselit toisiinsa nähden vinossa, joten kulkukulma on vituillaan, ja ratti vinossa ja auto puoltaa. Korjauksessa täytyy kaikkien renkaiden aurausta toisiinsa nähden muuttaa.
Esimerkiksi vaihdetaan Golffin taka-akselin puslat, eli akseli pitää irroittaa kannakkeistaan. No auraus ei varmaa kärryakselissa muutu, mutta ratti menee vinoon ja auto puoltaa remontin jälkeen. Tarvitaan nelipyöräsuuntaus, jotta akseli saadaan säädettyä suoraan ja voidaan joutua säätämään etupään kulmiakin, jotta kulkukulma saadaan mieleiseksi. Eikö?
Kunnolla tehty nelipyöräsuuntaus ja kulmien säätö vie aina aikaa noin tunnin ja se tehdään lähes poikkeuksestta yli 10 tuhannen euron laitteistolla, joten 70 euroa on mielestäni varsin järkevä hinta moisesta työstä.
Kait se tuolla lankullakin onnistuu jos ei halua maksaa., mutta ei se ihan niin simppeliä ole, mitä Jormalainen antaa olettaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mä en kyllä tota Rollen pointtia ymmärrä. Miksi tarkistaa kaikki kulmat jos vaikka pyörän aurauskulma toisella puolella muuttuu remontissa.
Itseäni ei olisi muut kulmat voineet vähempää kiinnostaa raidetangon pään vaihdossa. Samaan kulmaan laitoin aurauksen kun oli ennen remonttiakin. Puslien vaihdon jälkeen on kyllä säädetty koneella kun ei noita kotona enää mittaa erkkikään.
Mun mielestä ei ole Rollen menetelmässä järkeä kun jos oireettomasta autosta huvin vuoksi tehdään seitsemän kympin hintaisia mittauksia vaan sen takie että nukkuu yönsä paremmin.
Ja jos aurauksen säädöstä keskustellaan niin ei siihen mun mielestä muut kulmat kuulu kun mainittu. Auraus on auraus ja muut kulmat on muita kulmia. Kulkukulmaan ym. tässä ei oteta kantaa.
Eri asia se on jos on muutakin vaihdettu kun vaikka em. raidetangon pää.
Miksi ei aurauksen säätö ole noin simppeliä kun esitin?
Itseäni ei olisi muut kulmat voineet vähempää kiinnostaa raidetangon pään vaihdossa. Samaan kulmaan laitoin aurauksen kun oli ennen remonttiakin. Puslien vaihdon jälkeen on kyllä säädetty koneella kun ei noita kotona enää mittaa erkkikään.
Mun mielestä ei ole Rollen menetelmässä järkeä kun jos oireettomasta autosta huvin vuoksi tehdään seitsemän kympin hintaisia mittauksia vaan sen takie että nukkuu yönsä paremmin.
Ja jos aurauksen säädöstä keskustellaan niin ei siihen mun mielestä muut kulmat kuulu kun mainittu. Auraus on auraus ja muut kulmat on muita kulmia. Kulkukulmaan ym. tässä ei oteta kantaa.
Eri asia se on jos on muutakin vaihdettu kun vaikka em. raidetangon pää.
Miksi ei aurauksen säätö ole noin simppeliä kun esitin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No jos halutaan tarkasti asiaa käsitellä aiheen piirissä niin ehdottamani sopii tehdä myös auto takaperin taka-akselille jolloin voidaan puhua monikossa aurauskulmista.
Tuota itsekin olen mieltä ja siksi ihmettelin Rollen mielipidettä että kaikki pyöränkulmat pitäisi tarkistaa aurauksen muuttuessa.Tuskin kukaan yleensäkin oireettomaan autoon mitään muutakaan remonttia rupee tekemään!
Huoh
Ilmeisesti Jormalainen ei ole ikinä suorittanut nelipyöräsuuntausta? Kulkukulma liittyy hyvin oleellisena osana aurauskulmiin.
Jos raidetangon pää nyt esimerkiksi vaihdetaan, tulee ohjauskulmat säätää. No siinä tapauksessahan tosiaan auraus edessä pelkästään muuttuu. Kuitenkin jos säädetään pelkästään etupään auraus, joka tosiaan onnistuu tosiaan kotikonsteinkin edellämainiuilla tavoilla, voi tulla ongelmia.
Jos etupään auraus saadaan _täysin_ samaan arvoon kun missä se edellisen nelipyöräsuuntauksen (ennen raidepään vaihtoa) jälkeen on ollut, kaikki lienee ok. Mutta mikäli aurauskulma muuttuu vaikka valmistajan ilmoittamien toleranssien rajoissa, muuttuu auton kulkukulma , jonka pienikin muutos monissakin automalleissa (esim VW Transporter T4 ja neliveto B5 alustat) vaikuttaa huomattavasti auton kulkuun. Tällöin tarvitaan nelipyöräsuuntaus, joka on ainoa tapa saada kulkukulma säädettyä halutuksi. Ja se ei noilla lankuilla onnistu vaikka ajaisi sivuttain. Tätä on aikoinaan niin monta kertaa yritetty, ja niin monta asiakasreklamaatiota olen aiheesta käsitellyt, että jonkinlaista ajatusta aiheesta on.
Mutta tehkää autoillenne minun puolestani mitä lystäätte. Yritin vaan oikoa epäkohtia, jos joku asiasta tietämätön joskus yrittää löytää tietoa aiheesta.
Auraus on auraus ja muut kulmat on muita kulmia. Kulkukulmaan ym. tässä ei oteta kantaa.
Ilmeisesti Jormalainen ei ole ikinä suorittanut nelipyöräsuuntausta? Kulkukulma liittyy hyvin oleellisena osana aurauskulmiin.
Jos raidetangon pää nyt esimerkiksi vaihdetaan, tulee ohjauskulmat säätää. No siinä tapauksessahan tosiaan auraus edessä pelkästään muuttuu. Kuitenkin jos säädetään pelkästään etupään auraus, joka tosiaan onnistuu tosiaan kotikonsteinkin edellämainiuilla tavoilla, voi tulla ongelmia.
Jos etupään auraus saadaan _täysin_ samaan arvoon kun missä se edellisen nelipyöräsuuntauksen (ennen raidepään vaihtoa) jälkeen on ollut, kaikki lienee ok. Mutta mikäli aurauskulma muuttuu vaikka valmistajan ilmoittamien toleranssien rajoissa, muuttuu auton kulkukulma , jonka pienikin muutos monissakin automalleissa (esim VW Transporter T4 ja neliveto B5 alustat) vaikuttaa huomattavasti auton kulkuun. Tällöin tarvitaan nelipyöräsuuntaus, joka on ainoa tapa saada kulkukulma säädettyä halutuksi. Ja se ei noilla lankuilla onnistu vaikka ajaisi sivuttain. Tätä on aikoinaan niin monta kertaa yritetty, ja niin monta asiakasreklamaatiota olen aiheesta käsitellyt, että jonkinlaista ajatusta aiheesta on.
Mutta tehkää autoillenne minun puolestani mitä lystäätte. Yritin vaan oikoa epäkohtia, jos joku asiasta tietämätön joskus yrittää löytää tietoa aiheesta.
Viimeksi muokannut rolle, 14.12.2006 23:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Jokainen taplaa tyylillään, mutta riippuen ihan siitä mikä paskalintta alla on niin tuskin alkaisin tekemään kovin kalliita säätöjä halpaan autoon jolla ei mitään väliä, mutta jos yhtään osaa arvostaa autoaan niin pitää siitä kyllä huolen niin pienissä kuin isoissa mittakaavoissa
( foordissa oli öljynvaihtovälikin 2-3 vuotta ja jakohihna ei kiinostanut vähäkään vaikka sama remmi oli ainakin 7 vuotta vanha jne jne, mutta toitsasta on tallessa lähes kaikki tankkauskuititkin ja kirjanpito päivämääristä milloin ja millä kilometreillä on renkaat vaihdettu jne jne. )
Mutta esim. tuossa omassa projektissa ei tulisi mieleenkään alkaa säätään samalla tavalla kulmia kuin joskus foordin linttaan ( suksisauvojen ja mitan avulla) vaan kyllä aion käyttää asianmukaisella säädätyksella kun joka ikinen osa on alustan osilta uusittu ja vaihdettu, eikä mitään ole enää korissa kiinni. Omasta mielestä häviää koko hommasta pohja jos jättää säätämisen mutu meiningille, tuskin kotikonstein on laitettavissa siihen tarkkuuteen minkä itse ainakin vaadin jokaisesta säädettävästä paikasta( mutta olenkin tällainen lähes perfektionisti ja nysvääjä)
Ajakoon ne jotka haluaa ajokoiran tyyppisillä autoillaan, mutta itse pidän kuitenkin ainakin huolta autosta josta on köyhä saanut maksaa perseensä kipeeksi tai jota on perse kipeänä rapannut harraste käyttöön, mustalaiset erikseen joiden pitää saada halvoilla kuluilla auto eteen päin pois käsistä.
( foordissa oli öljynvaihtovälikin 2-3 vuotta ja jakohihna ei kiinostanut vähäkään vaikka sama remmi oli ainakin 7 vuotta vanha jne jne, mutta toitsasta on tallessa lähes kaikki tankkauskuititkin ja kirjanpito päivämääristä milloin ja millä kilometreillä on renkaat vaihdettu jne jne. )
Mutta esim. tuossa omassa projektissa ei tulisi mieleenkään alkaa säätään samalla tavalla kulmia kuin joskus foordin linttaan ( suksisauvojen ja mitan avulla) vaan kyllä aion käyttää asianmukaisella säädätyksella kun joka ikinen osa on alustan osilta uusittu ja vaihdettu, eikä mitään ole enää korissa kiinni. Omasta mielestä häviää koko hommasta pohja jos jättää säätämisen mutu meiningille, tuskin kotikonstein on laitettavissa siihen tarkkuuteen minkä itse ainakin vaadin jokaisesta säädettävästä paikasta( mutta olenkin tällainen lähes perfektionisti ja nysvääjä)
Ajakoon ne jotka haluaa ajokoiran tyyppisillä autoillaan, mutta itse pidän kuitenkin ainakin huolta autosta josta on köyhä saanut maksaa perseensä kipeeksi tai jota on perse kipeänä rapannut harraste käyttöön, mustalaiset erikseen joiden pitää saada halvoilla kuluilla auto eteen päin pois käsistä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja kuinka ilmeisen väärässä tämä käsitys onkaan. Kuka lienee sen sinulle kertonut? Tai suuntauksen käsitteestä riippuen; varsinaista suuntausta ei tarvinut tehdä koska mittauspöytäkirja näytti arvojen olevan kohdillaan. Tarkalleen ottaen pelkkiä mittauksiahan ne olivat kun ei suuntausta tehty.Ilmeisesti Jormalainen ei ole ikinä suorittanut nelipyöräsuuntausta?
Auraus ei käsittääkseni liity kulkukulmaan vaan se etupyörien "kokonais kulma". En enää muista mikä se oli nimeltään. On jo sen verran monta vuotta ajodynamiikan luennosta. Se kulma mitä on pyörien suunta jos auraus asetetaan nollaksi ja ratti keskelle. (Huomioiden tietysti taka-akselin kulma)
Ja kaikki fysiikan labrat käyneet tietää että täysin samaksi ei mitään saa joten totta kai joku hyväksyttävä toleranssi pitää olla. Joku aiheesta enemmän kiinnostunut voisi tehdä virhelaskennan jos jaksaa. Itse vedin varman päälle ja peruutin autoa niin paljon kun hallissa mahtui. Suurin piirtein vuoden sen jälkeen tehdyssä koneellisessa mittauksessa auraus oli hyvin lähellä tehtaan arvoa joka muistaakseni oli nolla.
Edelleen kiinnostaa Rollen mielipide siitä mikä on mielestäsi vikana esittämässäni lankulla aurauksen mittaamisessa? Itse olen edelleen vankasti sitä mieltä että sillä saa aurauksen säädettyä haluamakseen.
E: Ja oleten että ymmärsit että jos molempia puolia muutetaan korjauksessa niin niiden välissä tehdään mittaukset ja säädöt...
Auraus ei käsittääkseni liity kulkukulmaan vaan se etupyörien "kokonais kulma"
Kulkukulmaa pystytään säätämään vain ja ainoastaan molempien akseleiden molempien pyörien aurauskulmia muuttamalla. Yhden akselin kokonaisaurauksen kanssa sillä ei ole tekemistä.
Yhden akselin aurausta noilla lankuillla pystyy säätämään, kulkukulmaa ei kuten olen jo kaksi kertaa sanonut. Turha jankata enempää. Kotikonsti kulkukulma määrittämiseenkin on. Sellainen auton ympärille viritettävä lankasysteemi, jollaista käytimme kilpa-autovarikolla laitteiston keveyden ja edullisuuden vuoksi.
Kyllä minäkin olen tekun ajodynamiikkatunnit käynyt, mutta minä ainakaan niistä mitään käsitystä käytännöstä saa.
Enää en jaksa aiheesta väitellä, koska tämä ei johda mihinkään. Kaikkien alojen asiantuntijaa on vaan uskottava ja luovutettava.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa