Auton osto yksityiseltä, miten maksutapa oikein ?
Valvoja: ffp jäsenet
Auton osto yksityiseltä, miten maksutapa oikein ?
Olen ostamassa autoa yksityiseltä, jolla on rahoitusyhtiön kanssa rahoitussopimus. Nyt kysynkin, miten hoidetaan kauppa oikein maksaessani omalta pankkitililtä pankkisiirtona ? Myyjä sanoi, että hoidan summan hänen tililleen kokonaisuudessaan ja marssimme rahoitusyhtiöön noutamaan rekisteriotteen ilmoitusosan kuittia vastaan. sitten konttorille otteen hakemiseen omiin nimiin. Jäi vähän arveluttamaan moinen, ottakaa kantaa jotta voin toimia oikein
Olen ostamassa autoa yksityiseltä, jolla on rahoitusyhtiön kanssa rahoitussopimus.
Olet siis ostamassa auton rahoitusyhtiöltä. Autohan on rahoitusyhtiön omaisuutta ennenkuin viimeinenkin sentti on maksettu, joten auton nykyiselle haltijalle ei kannata maksaa mitään ennenkuin selvittää asian rahoitusyhtiön kanssa.
Yksi toimintatapa ehdotus: teette kauppakirjan, jossa molempien sotut, osoitteet ja kaikki. Sitten kysytte yhdessä luurissa rahoitusyhtiöltä loppuvelan summan ja tilinro minne maksatte. Maksat myyjälle hänen osuuden, ja sitten faksaat kauppakirjan rahoitusyhtiöön ja maksat heille heidän osuuden. Sitten pitäisi tulla sulle suoraan tuo luovari... Soita ja varmista rahoitusyhtiöstä oikein tapa, niin että he lähettävät luovarin suoraan sinulle, ei myyjälle.
Itse myin rahoitusyhtiön auton siten, että ostaja toi shekin jolla maksettiin rahoitusyhtiön antama loppuvelka ensin heidän tililleen ja sitten loput shekistä minun tililleni. Autosta tehtiin AKEn sivuilta löytyvä luovari, jonka pankki täti faksasi rahoitusyhtiöön maksukuitin kera. Tämän jälkeen rahoitusyhtiö rekisteröi auton uuden omistajan nimiin ja postitti rekisteriotteen hänelle kotiin.
Näin neuvoivat rahoitusyhtiössä toimimaan. Ostajaa pyysin kysymään tämän myös itse rahoitusyhtiöstä ja annoin rahoitusyhtiölle luvan kertoa loppuvelka muillekin kuin minulle puhelimessa. Näillä ostaja saattoi varmistua siitä että puhun totta.
Ostaja varmisti kaupan jälkeen vielä puhelulla rahoitusyhtiöön, että olivat saaneet luovarin ja kuitin maksusta.
Näin neuvoivat rahoitusyhtiössä toimimaan. Ostajaa pyysin kysymään tämän myös itse rahoitusyhtiöstä ja annoin rahoitusyhtiölle luvan kertoa loppuvelka muillekin kuin minulle puhelimessa. Näillä ostaja saattoi varmistua siitä että puhun totta.
Ostaja varmisti kaupan jälkeen vielä puhelulla rahoitusyhtiöön, että olivat saaneet luovarin ja kuitin maksusta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”