Asuntovaunu kuorma-auton perässä? (mikä ajokortti?)
Valvoja: ffp jäsenet
Asuntovaunu kuorma-auton perässä? (mikä ajokortti?)
Nyt heitti kiperäks mulla...
Eli saanko hinata kuorma-autolla vaunua.
Auton kokonaismassa 3510kg (peogeot boxer)
omamassa 2080kg.
Otteessa lukee et suurin sallittu massa 3510kg.
Ajoneuvolle perävaunun suurin sallittu massa jarruin 1600kg.
Ajokorttini ABEC
Elikkä kuorma-autokortti ja lisäks kärrykortti.
Olen hankkimassa n.1000kg painoista vaunua.
Onko laillista vetää kyseistä vaunua minun ajokortillani? Vai tarviiko hommata yhdistelmäkortti...!
Eli saanko hinata kuorma-autolla vaunua.
Auton kokonaismassa 3510kg (peogeot boxer)
omamassa 2080kg.
Otteessa lukee et suurin sallittu massa 3510kg.
Ajoneuvolle perävaunun suurin sallittu massa jarruin 1600kg.
Ajokorttini ABEC
Elikkä kuorma-autokortti ja lisäks kärrykortti.
Olen hankkimassa n.1000kg painoista vaunua.
Onko laillista vetää kyseistä vaunua minun ajokortillani? Vai tarviiko hommata yhdistelmäkortti...!
Viimeksi muokannut austina35, 5.8.2006 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuolla kortilla et saa kuljettaa kuin jarrutonta kärryä.
Sun täytyyy hommata 12tonnin yhdistelmäkortti. Sen saa ihan inssiajolla ja kirjallisilla. Kirjainyhdistelmä lienee sitten ABEC1E.
Sun täytyyy hommata 12tonnin yhdistelmäkortti. Sen saa ihan inssiajolla ja kirjallisilla. Kirjainyhdistelmä lienee sitten ABEC1E.
Viimeksi muokannut EsaT, 4.8.2006 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saako tuon BEC1E muka niin helpolla?
Ainakin kun otin BECE niin siihen pitää nykyään olla työnantajan kirjoittama ajotodistus, että on ajannut riittävästi kuorma-autoa (olisko ollut 6kk?, en tiedä, kun itellä se oli 9kk niin se riitti) ja sen pitää tutkinnonvastaanottaja (inssi-mies) hyväksyä ennen kuin voi ajokorttilupaa hakea poliisilta.
Ainakin kun otin BECE niin siihen pitää nykyään olla työnantajan kirjoittama ajotodistus, että on ajannut riittävästi kuorma-autoa (olisko ollut 6kk?, en tiedä, kun itellä se oli 9kk niin se riitti) ja sen pitää tutkinnonvastaanottaja (inssi-mies) hyväksyä ennen kuin voi ajokorttilupaa hakea poliisilta.
Isoon E:hen, eli yhdistelmäkorttiin, vaaditaan vähintään 3kk päätoiminen työkokemus yli 12tn kokonaispainoisesta kuorma-autosta. Anomuslomakkeet saa katsastuskonttorilta. Tarvittaessa 3kk aika tulee todistaa esim. piirturin kiekoilla. Kun anomus on hyväksytty, voi varata ajan kirjallisiin. Kun kirjallinen koe on hyväksytty, voi varata ajan inssiin. Inssissä voi olla täysperä tai puoliperä, kunhan painoa on riittävästi (olisikohan ollut yhdistelmän kokonaismassa min. 20tn?). Lisäksi yhdistelmä ei saa olla liian matala, eli ei esim. tyhjä tukkiauto, autolavetti, tms. Jos on, niin yhdistelmä tulee kuormata siten ettei sen "läpi näe". Ts. pitää vastata kuormakorista yhdistelmää. Kärrin pituudellakin oli joku alamitta, sitä en nyt enää muista (6m?)
Itse inssissä on ensin peruutuskoe. Eli lyhykäisyydessään keilarata, tms, ja peruutus 90 asteen kulmaan ja "käytävän" perällä olevan kavennuksen ,"portin", läpi. Täysperä peruutetaan omalle puolelle, puolikas oikealle "pimeälle puolelle" (itse kyllä jostain syystä sain peruuttaa puolikkaan omalle puolelle).
Käsittelykokeen kun on saanut hyväksytysti läpi, on vuorossa varsinainen ajokoe.
Itse inssissä on ensin peruutuskoe. Eli lyhykäisyydessään keilarata, tms, ja peruutus 90 asteen kulmaan ja "käytävän" perällä olevan kavennuksen ,"portin", läpi. Täysperä peruutetaan omalle puolelle, puolikas oikealle "pimeälle puolelle" (itse kyllä jostain syystä sain peruuttaa puolikkaan omalle puolelle).
Käsittelykokeen kun on saanut hyväksytysti läpi, on vuorossa varsinainen ajokoe.
Saat vetää jarrullista kärryä kunhan sen kokonaispaino on alle 750kiloa. Ajokorttiluokkien painot luetaan papereista, todellisella kuormalla ei ole mitään merkitystä.
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
C-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
Kun anomus on hyväksytty, voi varata ajan kirjallisiin.
Ei pidä paikkaansa, sillä poliisi ei myönnä ajokorttilupaa ellei niille toimita se "Ajokokemus kuljettajatutkinnon vastaanottajaa varten".
Eli lyhyesti näin:
Haetaan se tyhjä ajokokemus lappu AKE:lta, täytetään omat tiedot, työnantaja omat tiedonsa.
->
Tämä palautetaan AKE:lle, siellä joku (luultavasti se inssin vastaanottaja) hyväksyy sen (kestäiskö n. 1vko, siitä on aikaa kun hain omani, joskus huhtikuussa).
-> Ajokokemus lappu haetaan AKE:lta, viedään se + lääkärintodistus + passikuvat + 40e poliisilaitokselle, ja siellä täytetään ajokorttihakemus.
-> Odotetaan n. 2vko, sitten voi mennä kirjallisiin sinne AKE:lle.
Tämä minulla aika tuoreessa muistissa, kortin kun CE kortin kun sain n. 2vko sitten. (ajokorttiluvan hain jo huhtikuussa, mut ei ollut ehtinyt käydä kirjoittamassa ja ajamassa kun vasta nyt)
Haetaan se tyhjä ajokokemus lappu AKE:lta, täytetään omat tiedot, työnantaja omat tiedonsa.
->
Tämä palautetaan AKE:lle, siellä joku (luultavasti se inssin vastaanottaja) hyväksyy sen (kestäiskö n. 1vko, siitä on aikaa kun hain omani, joskus huhtikuussa).
-> Ajokokemus lappu haetaan AKE:lta, viedään se + lääkärintodistus + passikuvat + 40e poliisilaitokselle, ja siellä täytetään ajokorttihakemus.
Tuon ajokokemuslapun voi myös tulostaa AKE:n sivuilta niin ei tarvi ravata konttorilla.
Mulla ainakin katsastuskonttori otti itelleen sen ajokokemuslapun ja käski mennä tekeen ajokorttihakemuksen.
Eikä sitä kukaan poliisilaitoksella edes kyselly, ainoastaan lääkärintodistus + kuvat ja rahaa kun tossa kuukausi sitten ajelin DE-kortin
ihte ajoin tuossa viimesyksynä C kortin kun oli jäänyt ajamatta. Sitten kyselin tätä C1E:tä niin sanoivat että sitten vuoden päästä voit ajaa sen.
Isäukkeli ajoikin tuon C1E:n tässä taannoin ja siihen tais sisältyä muutama tunti teoriaa ja inssi.
tuo C1E:hän on verraton jos vedät vaikka kuorkiksi rekisteröidyllä sprintterillä (MB) traileria, vaunua tms.
Isäukkeli ajoikin tuon C1E:n tässä taannoin ja siihen tais sisältyä muutama tunti teoriaa ja inssi.
tuo C1E:hän on verraton jos vedät vaikka kuorkiksi rekisteröidyllä sprintterillä (MB) traileria, vaunua tms.
Mulla ainakin katsastuskonttori otti itelleen sen ajokokemuslapun ja käski mennä tekeen ajokorttihakemuksen.
Eikä sitä kukaan poliisilaitoksella edes kyselly, ainoastaan lääkärintodistus + kuvat ja rahaa kun tossa kuukausi sitten ajelin DE-kortin
Taitaa olla ihan paikkakunnasta kiinni, sain sen ajokokemuslapun takaisin kun se uus kortti oli saapunut poliisiasemalle.
Täällä ne ei edes autokoulussa tiedä että jos otan D kortin, niin pitääkö se DE aja erikseen?
Tänään tuli käytyä autokoulussa kysymässä.
Sieltä tuli selkeästi et:
nimismiehenkansliasta lupalappu 40€. passikuvat 2kpl. lääkärintodistus 20€
Ja niiden kans konttorille kirjallisiin ja sen jälkeen inssi peruutus kärryllä 50€.
Ja koko lysti maksaa noin 130€ jos onnistuu laakista..=D
Huomenna alkaa yritys..;D
Kait se jotenkin tollai meni...heh..
Sieltä tuli selkeästi et:
nimismiehenkansliasta lupalappu 40€. passikuvat 2kpl. lääkärintodistus 20€
Ja niiden kans konttorille kirjallisiin ja sen jälkeen inssi peruutus kärryllä 50€.
Ja koko lysti maksaa noin 130€ jos onnistuu laakista..=D
Huomenna alkaa yritys..;D
Kait se jotenkin tollai meni...heh..
OT: mutta tarviiko tuo DE tänäpäivänä mitä. Pohjalla on ABECE.
en nyt ihan varmaa tietoa muista mutta muistaakseni kokemusta piti olla yli 20tonnisella yhdistelmällä 2vuotta ja/tai 150tkm.
muistaakseni ainakin aika lähelle noita lukemia se oli.
Minulle ainakin sanottiin että 1vuosi, ja ne saa kerätä vaikka kaks viikkoa kerralla, eli ei ole niin kun rekkakortissa että pitää olla se3kk (vai oliko se 6kk) putkeen
Itse ajoin yhdistelmä- ja linja-auto kortin intissä. Linja-autokorttiin vaadittiin vähintään yksi vuosi pääsääntöistä ajoa, kokonaismassaltaan yli 12t ajoneuvolla (todisteeksi kiekot). Lisäksi vaadittiin vähintään 21 vuoden ikää.
Kun nämä vaatimukset täytti sai kortin vain suorittamalla kirjalliset ja ajokokeen hyväksytysti. Samat säännöt pätee käsittääkseni myös siviilissä.
Jotta CE-kortin saa siviiliin, on armeijan aikana ajettava vähintään 2000 km ja 40 lähtöä, yli 12t painavalla ajoneuvolla (todisteeksi kiekot). Siviilin säännöistä en osaa sanoa, mutta luultavammin CE-kortin saadakseen pitää olla ajokokemusta väh. 12t ajoneuvolla X määrä kilometrejä?
Linja-auto kortin perään saa automaattisesti E kirjaimen, kun se on jo aiemmin suoritettu.
Ajokorttiluokka on "miehekäs" BE CE DE
Hintaa CE DE kortille tuli 75 EUR :)
Kun nämä vaatimukset täytti sai kortin vain suorittamalla kirjalliset ja ajokokeen hyväksytysti. Samat säännöt pätee käsittääkseni myös siviilissä.
Jotta CE-kortin saa siviiliin, on armeijan aikana ajettava vähintään 2000 km ja 40 lähtöä, yli 12t painavalla ajoneuvolla (todisteeksi kiekot). Siviilin säännöistä en osaa sanoa, mutta luultavammin CE-kortin saadakseen pitää olla ajokokemusta väh. 12t ajoneuvolla X määrä kilometrejä?
Linja-auto kortin perään saa automaattisesti E kirjaimen, kun se on jo aiemmin suoritettu.
Ajokorttiluokka on "miehekäs" BE CE DE
Hintaa CE DE kortille tuli 75 EUR :)
Mitäpä arvon raati on mieltä seuraavasta:
Vetäjä henkilöauto, jossa rekisteriote sanoo:
Max Jarruitta 600kg
Max Jarruilla 1400kg
Max Aisapaino 75kg
Vedettävä kärry:
Omapaino 500kg
Sallittu kuorma 1600kg
Sallittu kokonaispaino 2100kg
Lastia 950kg
Painoa siis 1450kg
Saako vetää?
Muutamalta poliisilta asiaa kyseltyäni olen saanut kolmea eri vastausta.
Toiset sanoo, että se paino punnitaan tasaisella alustalla ja jos aisapainoa on 50-75kg niin asia on kunnossa, koska puntari näyttää silloin kärrille 1375-1400kg
Toiset sanoo, että ei saa, koska kärrin kokonaispaino on tuolloin 1450kg
Kolmas vastaus jota olen saanut on, että ei saa, vaan ko. autossa saa olla perässä kärry, jonka rekisteriotteessa on kokonaispainoksi määritelty enintään 1400kg
Ota tästä nyt sitten selvää.
Vetäjä henkilöauto, jossa rekisteriote sanoo:
Max Jarruitta 600kg
Max Jarruilla 1400kg
Max Aisapaino 75kg
Vedettävä kärry:
Omapaino 500kg
Sallittu kuorma 1600kg
Sallittu kokonaispaino 2100kg
Lastia 950kg
Painoa siis 1450kg
Saako vetää?
Muutamalta poliisilta asiaa kyseltyäni olen saanut kolmea eri vastausta.
Toiset sanoo, että se paino punnitaan tasaisella alustalla ja jos aisapainoa on 50-75kg niin asia on kunnossa, koska puntari näyttää silloin kärrille 1375-1400kg
Toiset sanoo, että ei saa, koska kärrin kokonaispaino on tuolloin 1450kg
Kolmas vastaus jota olen saanut on, että ei saa, vaan ko. autossa saa olla perässä kärry, jonka rekisteriotteessa on kokonaispainoksi määritelty enintään 1400kg
Ota tästä nyt sitten selvää.
Mielestäni tuo kolmasvaihtoehto pitää paikkansa. Ei saa vetää, kärrin kokonaispaino ratkaisee.
Minua kiinnostaisi kärri jossa kok.paino menee 1200 kiloon. Autollani ei saa vetää kuin 1000 kiloa, mutta jos ois vastaava bensa versiona niin sitten olisi raja 1200 kiloa.
Onhan niitä isojakin kuormia vedetty, mutta en tiedä miten ois käyny, jos ois joutunu ratsiaan.
Minua kiinnostaisi kärri jossa kok.paino menee 1200 kiloon. Autollani ei saa vetää kuin 1000 kiloa, mutta jos ois vastaava bensa versiona niin sitten olisi raja 1200 kiloa.
Onhan niitä isojakin kuormia vedetty, mutta en tiedä miten ois käyny, jos ois joutunu ratsiaan.
Tuo ratkaisee, et saa vetää. Ihan selkeästi auton rekisteriotteessa sanotaan että maksimi kärryn paino on 1400kg, aisapaino on vain osa tästä ja sisältyy mainittuun kärryn painoon.Painoa siis 1450kg
Edit: Kolmas vaihtoehto on siis ihan oikein, ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää. Tosin jos ratsiassa punnitsevat pelkän akselipainon eivätkä huomioi aisalle jakautuvaa painoa, saatat selvitä säikähdyksellä. Ei sen näin kuitenkaan pitäisi mennä...
Jos kolmas vaihtoehto on oikein, niin saman logiikan mukaan et saa vetää jarrutonta kärryä lainkaan perässä. Nehän on kaikki järjestään kokonaispainoltaan 750kiloa.
Rekisteriotteen painot määrittävät tarvittavan ajokortin. Ja todelliset painot mitä oikeasti saa vetää. Eli siis joko 1 tai 2 on oikein.
Itse ollaan vedetty tuhansia kilometrejä vuosittain traileria perässä ja kertaakaan kukaan ei ole tullut punnitsemaan painoja. Vaikka välillä on oltu liikeellä hiukan erikoisemmillakin yhdistelmillä. Esim. 508 mersun perässä kaksi autoa trailerilla..
--> Itse ainakin lähtisin vetämään kyseistä pakettia. Vaikka se nyt olisikin muutaman kilon ylipainoinen, niin kiinnijäämisen riski on todella pieni.
Rekisteriotteen painot määrittävät tarvittavan ajokortin. Ja todelliset painot mitä oikeasti saa vetää. Eli siis joko 1 tai 2 on oikein.
Itse ollaan vedetty tuhansia kilometrejä vuosittain traileria perässä ja kertaakaan kukaan ei ole tullut punnitsemaan painoja. Vaikka välillä on oltu liikeellä hiukan erikoisemmillakin yhdistelmillä. Esim. 508 mersun perässä kaksi autoa trailerilla..
--> Itse ainakin lähtisin vetämään kyseistä pakettia. Vaikka se nyt olisikin muutaman kilon ylipainoinen, niin kiinnijäämisen riski on todella pieni.
Miten niin, tuossahan sanotaan että _enintään_ 750kg. Joka tapauksessa kärry siis saa todellisuudessa painaa alle 1400kg oli kokonaispaino mikä tahansa.Jos kolmas vaihtoehto on oikein, niin saman logiikan mukaan et saa vetää jarrutonta kärryä lainkaan perässä. Nehän on kaikki järjestään kokonaispainoltaan 750kiloa.
Huom. Tässä ei nyt ole puhuttu ajokortista mitään, ajokorttisäännöt perustuvat rekisteriotteissa mainittuihin kokonaispainoihin eivätkä todellisiin painoihin joista tässä on puhuttu.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”