vakuuttamattoman auton osto

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Arska
-

vakuuttamattoman auton osto

ViestiKirjoittaja Arska » 5.8.2006 18:23

Eli, sedältä olis ehkä tarkotus ostaa vw jetta joka on kilvissä ja leimaa jäljellä vielä syyskuun loppuun. Tämä auto on seisonta vakuutuksissa tällä hetkellä. Mitenkä on että kun ostan auton ja teen luovarin niin saanko ajaa sillä sen 7 päivää eli tuleeko siihen automaattisesti liikenne vakuutus? Mitäs sitte kun ite laitan auton seisontaan niin mun pitää ottaa siihen uus vakuutus niin maksaako se seisonta vakuutus? Verot varmaan pitää maksaa vaikka auto olisi seisonnassa?

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.8.2006 18:54

-Saat ajaa niillä vanhoila vakuutuksilla sen 7 päivää.
-Joudut ottaa vakuutuksen, seisonta vakuutus maksaa murto-osan oikeasta vakuutusmaksusta
-verot täytyy maksaa seisonnassakin. (tuliko se lakiuudistus että jos auto seisoo niin ei veroa? vai oliko se vasta ehdotus?viisaammaat kertokaa)

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 5.8.2006 21:56

Jos seisonta-aika kestää yli 30 vuorokautta, seisonta on maksuton.
Näin on ainaki mun käyttämässä vakuutusyhtiössä ollu...

Arska
-

ViestiKirjoittaja Arska » 5.8.2006 22:49

se jäi vielä epäselväksi että kun se on nyt seisonnassa ja luovari kirjoitettuna niin, saako sillä luovarilla ajaa sen 7pv vai pitäääkö ennen ajoon lähtöä ottaa liikennevakuutus?

Kari.L
-

ViestiKirjoittaja Kari.L » 6.8.2006 9:03

Saat ajaa sillä luovarilla, ja jos et ole päivämäärää laittanut, sillä voi ajella niin pitkään kun kehtaa. Päivämäärä vaan pitää rustata lappuun ennen kun pysäytetään. aka mannevakuutus.

(noin ei tietenkään kannata tehdä, koska moinen toiminta on laitonta)

Jos seisonta-aika kestää yli 30 vuorokautta, seisonta on maksuton.
Näin on ainaki mun käyttämässä vakuutusyhtiössä ollu...

Missäs firmassa näin hienosti on asiat? Vaihdan heti vakuutusyhtitötä...

Arska
-

ViestiKirjoittaja Arska » 6.8.2006 9:54

Missäs firmassa näin hienosti on asiat? Vaihdan heti vakuutusyhtitötä...

Taitaa tuossa olla perää kun kaveri mulle kans tosta höpisi ku sillä oli auto seisonnassa.

topgun
-

ViestiKirjoittaja topgun » 6.8.2006 11:12

Niissä vakuutusyhtiöissä, joissa minulla on vakuutuksia ollut, on käytäntö ollut ettei seisonta-aikaa hyvitetä jos se kestää alle 30 päivää.

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 6.8.2006 12:59

Taitaa olla niin ettei noissa kalliimmissa oo tämmönen käytäntö.
Pakko se sitte on mainostaa, Pohjantähdessä on yli 30vrk seisonta-aika maksuton.
Ja jos maksettua vakuutusta on, se hyvitetään takaisin kun ilmoittaa ajoneuvon seisontaan joka kestää esim. 2 kuukautta.

Lainaus Pohjantähden vakuutuksen tuoteselosteesta http://www.pohjantahti.fi/julkaisut/Ajo ... eloste.pdf

"Seisonta-ajan hyvitys

Jos ajoneuvosi on todisteellisesti poissa liikenteestä vähintään 30 päivän ajan, on Sinulla mahdollisuus saada hyvitys vakuutusmaksusta kyseiseltä ajalta. Seisonta-ajasta on ilmoitettava etukäteen Pohjantähdelle puhelimitse tai määrämuotoista lomaketta käyttäen."

Tuon lisäksi myös seisonta-ajan ilmoitus käy kätevästi netissä.

Eli kuten itselleni on sattunut, olen maksanut vakuutusmaksun yhden erän (4 erässä vakuutus), joka on siis kolmelle kuukaudelle ja noin 90 euroa autolleni.
Olen kuukauden ajanut ja sitten huomannut että en tarvitse autoa seuraavien puolen vuoden aikana, ja teen puhelimitse ilmoituksen seisonta-ajasta ajalle xx.xx.200x - xx-xx-200x joka on noin puoli vuotta. Minulta on kysytty tilinumero, jonka olen kertonut samalla ihmetellen mihin tätä tarvitsevat.
Seuraavien muutamien viikkojen aikana tililleni on tullut hyvitys noilta kahdelta (2) käyttämättä jääneeltä kuukaudelta jotka olin jo maksanut, ja selvisi myös miksi tilinumeron kysyivät :)

Ai niin, tais Pohjantähdelläki olla joku pieni summa mikä alle 30 vuorokauden seisonnasta maksetaan, tätä ei tarvitse maksaa jos seisonta kestää yli 30vrk.
Viimeksi muokannut liteFun, 6.8.2006 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lasse_koo
-

ViestiKirjoittaja lasse_koo » 6.8.2006 13:04

Itselläkin Pohjolassa tullu seisotettua nyt autoo parisen vuotta enkä siitä kyllä muuta ole maksanu kun autoverot.

austina35
-

ViestiKirjoittaja austina35 » 6.8.2006 13:33

Jaahas..
Elikkä sit siirrettävä kesäautojen vakuutukset.
Pienikin säästö miljoonan alku..=D
Mutta kumpi kyseessä Pohjola vai Pohjantähti?
Vai molemmissa?

xite
-

ViestiKirjoittaja xite » 6.8.2006 15:17

Tapiolassa seisonta myös "ilmainen". Hyvitys jos seisonta kestänyt väh. kuukauden. Itsellä oli auto seisonnassa heinäkuun ja taisi n. viidenkympin verta tullu hyvitystä

Niiranen
-

ViestiKirjoittaja Niiranen » 6.8.2006 16:53

Itellä kummassakin autossa vakuutukset Lähivakuutuksessa ja sama juttu on, että jos auto on seisonnassa yli kuukauden, niin seisonta-aika on maksutonta. Jos seisottaa autoa alle kuukauden, niin jo maksettuja vakuutusmaksuja ei siltä seisonta-ajalta hyvitetä.

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 7.8.2006 10:13

Toki kannattaa katella yhtiöitten laskureita. Itellä oli joskus Fennia joka vaihtui halvempaan Pohjantähteen... Ja nyt Pohjantähti vaihtui Nordeaan (vain noin 50 euron säästö vuodessa, mutta eikös se piiiiitkällä aikavälillä tee jo miljoonan?).
Halvinta on paha sanoa, kyllä siinä jonku verran vaikuttaa se autoki mille vakuutuksen ottaa.

Paituvei, Lähivakuutus on ainakin VW osalta kalliimpi kuin Pohjantähti.

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”