Hyviä uutisia ajoneuvoharrastajille

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

Hyviä uutisia ajoneuvoharrastajille

ViestiKirjoittaja Wolle » 11.5.2006 17:00

"Ajoneuvon poistaminen tilapäisesti liikennekäytöstä mahdolliseksi
Ajoneuvojen rekisterikäytäntöä aiotaan yksinkertaistaa siten, että käyttämättömänä seisovan auton voi vastedes poistaa liikennekäytöstä tilapäisesti. Samalla myös ajoneuvoveron maksu keskeytyisi. Ensirekisteröinnin jälkeen auton tai muun ajoneuvon voisi joustavasti poistaa liikennekäytöstä ja ottaa tarpeen mukaan takaisin liikennekäyttöön. Tilapäisesti liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo olisi käyttökiellossa, eli sillä liikkumisesta saisi sakot. Tilapäisesti seisomassa ollutta ajoneuvoa ei yleensä tarvitsisi katsastaa uudestaan, jos entinen katsastus on voimassa. Sen rekisterikilpiä ei tarvitsisi seisomisen ajaksi poistaa."

Lähde: STT 11.5.2006

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 11.5.2006 17:16

Toivottavasti vakuutusyhtiöhin tulee myös samalla tavalla joustoa, ettei tarvis maksaa kuukauden vakuutusta vaikka käyttäis autoa pari päivää siinä kuussa..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.5.2006 19:11

Erittäin fixuja uutisia, kerrankin.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 11.5.2006 19:51

Lisää hyviä uutisia. Linkki. Tarkoittanee siis muitakin kun "amerikanrautoja".
Tuolla myös topicin alkuperäinen teksti Linkki.

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 11.5.2006 23:31

Yksittäin tuotuja autoja ja muuttoajoneuvoja koskevien lievennysten lisäksi myös yksittäisenä valmistettu eli omavalmisteinen moottoripyörä tai muu L-luokan ajoneuvo voidaan rekisteröidä ilman poikkeuslupaa suoraan rekisteröintikatsastuksen perusteella.


Se kyl pojat silleen että se tämä teksti joka on se hyvä uutinen, kukas testaa ekana miten homma toimii?

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 11.5.2006 23:57

^Olisikohan ahdettu mönkkäri omavalmisteinen? , tuskin ainakaan valmistaja omakseen sellaista silloin tunnustaa =)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 12.5.2006 7:15

Mikäs aprillipäivä nyt on, vai onko nuo ministeriön sivut hakkeroitu?
Noin viisasta tekstiä ei ihan helpolla uskois noilla sivuilla näkevän...

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 12.5.2006 7:32

Noi kuulostaa kyllä erittäin hyvältä, mutta on yksi iso kysymys.
Oliko se nyt hesarin sivuilla missä jutussa luki, että jos autosta on kerran palautettu kilvet ei niitä enään saisi takas. Tämähän tarkoitttaa sitä että esim. volkkariporukalta häviää aika paljon pelastettavaa/projekteja. Ei noi päättäjät kuitenkaan tajua lisätä kohtaa, että jos kilvet on palautettu ennnen vuotta 2007 voi ne anoa takaisin.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.5.2006 7:43

Ei tuollaista asiaa voida jälkikäteen päättä, koska ennen kilvet oli pakko viedä pois, jatkossa ei.

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 12.5.2006 10:29

En jaksa uskoa noin täydelliseen suunnanmuutokseen. Kyllä sieltä vielä tulee keppiä persiille oikein urakalla - aivan kuin ennenkin. :p

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.5.2006 10:29

Se kyl pojat silleen että se tämä teksti joka on se hyvä uutinen, kukas testaa ekana miten homma toimii?


Kyllä kai se on CroMo kauppaan lähdettävä, ja ruvettava vääntämään kompressorilohkon ympärille jonkun tyyppistä mopedia

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 13.5.2006 7:59

Siis omavalmisteinen prätkä käy mutta auto ei? Ehdottoman epäreilua! Olisi ollut jo pidemmän aikaa haaveissa rakentaa Lotus Seven replica... Kai se pitää hommata PBR Monkey ja swapata sinne 125cc kone. Kaipa se omavalmisteesta menisi?

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 13.5.2006 12:44

Rolle, ihan samaa speksasin ite, moottori tojotasta, ahdin scaniasta, jarrut porssesta - siis ehtaa orkkis osilla tuunaamista, mutta ei, muutokset tuohon asetukseen ovatten niin pieniä ettei siitä ole varsinaista hyötyä, eli ei pääse rakentamaan omavalmiste autoa.

Toinen hauska seikka on se että muuttoautoana saapi tuoda mitä tahansa mitä muutto maassa on kelvannut, luo kanssa mahdollisuuksia, esim, jos muistelemme ruotsia riivannutta mikroauto kuskia ;)

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 13.5.2006 14:10

Onhan tämä moottoripyörä? Onhan :) http://www.stiatv.co.nz/

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 13.5.2006 14:31

No ihan selvä motskari toi on? Vai mönkijä? Vois olla aika venkula ajettava :-)
Mihinkähän luokitukseen Ariel atom menis? http://www.arielmotor.co.uk/04/frames.htm

Btw: onkohan tuota Atomia missään kilvissä - siis muualla kuin kotomaassaan? Näyttäis kyllä tuotavan ruottiin, mutta taitavat olla ainoastaan ratakäytössä?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 13.5.2006 22:40

Ruottissa joo myyvät, mutta enpä tiedä onko kilvissä? Sairaan kiva olis kyllä kadulla, niin ei tarttis trailerikuningatarta tehdä.

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 15.5.2006 2:21

Tommonen atom voisi olla varsin hauska kesälelu. Todella hyvä vaihtoehto moottoripyörälle, tuntuu tuossa nimittäin yhdistyvän molempien hyvät puolet todella hienolla tavalla.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 15.5.2006 9:58

Atom ei ihan mene Suomessa kevyet nelipyörät L7e-luokkaan, painaa liikaa (raja 400 kg). Ja toinen rajoittava tekijä saattaa olla teho/paino -suhde, tuollaista 2 kg / hevosvoima ei _ehkä_ katsota ihan asetusten mukaiseksi :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.5.2006 10:05

Onko L-luokan ajoneuvoissa muka sama teho/painosuhde käytäntö, kuin M-luokassa?
vrt. moottoripyörät?
nelipyöräisissähän maksimi teho on 15kW, mutta moottoripyörässä sellasta sääntöä ei taida olla?
Viimeksi muokannut Lehtilä, 15.5.2006 10:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 15.5.2006 10:08

^ Tuskin se sama on kuin M-luokassa, taitaisi olla suuri osa tehopyöristä saman tien laittomia :) Nelipyöräinen vertautuu kuitenkin moottoripyöriin enemmän. Hmmm... pitääpä ottaa selvää. Tuo 2kg/hv kuulosti vaan aika arveluttavalta.

EDIT: Lehtilä ehti jo kaivaa maksimitehonkin tuohon. No, tämä asettanee pisteen tälle Atom-haaveilulle :| Ellei sitten joku penkitä tuollaista Atomia 15 kW tehoille, ja mene dynolapun kanssa rekisteröintikatsastukseen. Vaatii ainakin pokerinaamaa.

EDIT2: tuo "kevyet nelipyörät" eli L7e on oma luokkansa, joten siihen ei käsittääkseni voi suoraan soveltaa esim. moottoripyörien tehorajoja. Tuo 15kW kuulostaa itse asiassa hyvinkin uskottavalta rajalta. Eikös tuossa luokassa ole lähinnä näitä mönkijöitä ym.?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.5.2006 10:47

Lisäksi vielä sellainen että nelipyörät (L7e) pitää olla tehtaalta lähtien maksimissaan 15kW, eli penkityslaput eivät auta mitään. Yleensä nuo ovat mönkkäreitä.
Viimeksi muokannut MikaJ, 15.5.2006 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.5.2006 17:53

L7e on nelipyörä ja L6e on kevyt nelipyörä.

AKE kirjoitti:Kolmipyörä (L5e)

Moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

Kevyt nelipyörä (L6e)

Nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 350 kg ilman sähköajoneuvon akkujen massaa ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa. L6e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.

Nelipyörä (L7e)

Nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa, ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW.

”Mönkijä ”



Ajoneuvolainsäädäntö ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvolajia. Jos kansanomaiselta nimeltään ”mönkijä” on EY-tyyppihyväksytty johonkin seuraavista ajoneuvoluokista, koskee ajoneuvoa sitä yleisessä tieliikenteessä käytettäessä rekisteröintivelvollisuus:

* kolmipyöräinen mopo (L2e-luokan ajoneuvo),
* kolmipyörä (L5e),
* kevyt nelipyörä (L6e) tai
* nelipyörä (L7e)

Muunlaiset mönkijät ovat maastoajoneuvoja, eikä niitä siten voida rekisteröidä yleiseen tieliikenteeseen.

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 16.5.2006 1:04

Tässä kolmipyöräinen aikalailla yhtä hauskan oloinen vekotin: http://www.go-t-rex.com/

Kuva Kuva

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 16.5.2006 2:22

Tollasella t-rexillä yrittivät ajaa "Ride with funkmaster flex"-ohjelmassa. Koomista hommaa, kun ei kaverit osannut kytkintä eikä kaasua käyttää. Lopulta niiltä tais loppua bensa johonkin 5km päähän tms.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 7.6.2006 9:36


kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.6.2006 9:42

^ tainneet syödä sieniä tuolla Arkadianmäellä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 7.6.2006 11:03

Täytyy olla jokin myöhästynyt aprillia -juttu...

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 7.6.2006 11:29

http://www.mintc.fi/oliver/upl168-Julka ... 9_2006.pdf

Tuosta linkistä löytyvästä dokumentista voi lueskella lisää aprillipäivän juttuja. Liikenne ja viestintäministeriön julkaisu aiheena Ajoneuvojen korjaaminen ja muuttaminen Suomessa ja prosenttisäännösten uudistamisehdotukset.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 7.6.2006 15:10

"Harrastetarkoitukseen tulisi luoda oma rajoitetun käytön erillisrekisteri, jonka
sisällä identiteetin määräytyminen ja muuttaminen olisi tavanomaista joustavampaa."


Tää nyt vaan yhtenä asiana, mutta jos tossa ehdotuksessa olevista asioista menee edes 50% läpi, niin Suomen autolainsäädännössähän rupee oleen aikasta paljon enemmän järkeä :D

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 7.6.2006 20:05

Ilmajäähy-palstalta lainattua:

Kuuntelin juuri viime torstaina ministeriön korkean virkamiehen juttua asiasta ja melko mielenkiintoiselta vaikuttaa tulevaisuus harrasteautoilijan näkökannalta katsottuna sanotaan nyt vajaan 10 vuoden aikajänteellä.
Tämä prosenttijuttu on vasta ensimmäinen osa suurta uudistusta ja sellainen mieli jäi asiasta, ettei ainakaan asiaa valmisteleva työryhmä mitenkään karsaasti katso ajoneuvoharrastusta.

tainneet syödä sieniä tuolla Arkadianmäellä

Joku "Herra isoherra korkeavirkamies" on vissiin mennyt pikkupäissään lupaamaan: "Jos Suomi voittaa euroviisut niin minä kyllä..." ;D

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 9.6.2006 0:33


sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 9.6.2006 11:48

Jopas jopas.
Seuraavaksi ne varmaan määrää että "harrasteajoneuvorekisterissä" olevan auton ei tarvitse mittauttaa päästöjään paitsi vuosikatsastuksessa (ei siis päästönaikaista). Tätä kuitenkaan emme varmasti tule näkemään.

Ei mutta johan ne nyt harrastelijoita hellii. kohtahan tulee järkeväksi jo rakentaa diisseli-harrasteautoja kun ei tarvitse maksaa sitä ylimääräistä veroa.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 3.7.2006 16:09


HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.7.2006 9:15

Seuraavaksi ne varmaan määrää että "harrasteajoneuvorekisterissä" olevan auton ei tarvitse mittauttaa päästöjään paitsi vuosikatsastuksessa (ei siis päästönaikaista).


Mitäs ne päästönaikaiset mittaukset on? Ikinä en ole kuullut, että kenenkään olisi pitänyt muulloin kuin katsastuksessa mittauttaa päästöt.

Jos kerran aijotaan rajata harrasteautot uuteen rajattuun ajoaikaan, niin tokihan katsastusväliäkin voitaisi harventaa vaikka kahteen vuoteen. Harvoin noilla monellakaan tulee edes kymppiä ajoa vuodessa.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 4.7.2006 12:16

Mistäs luin että harrasteajoneuvoille tulis 30-60 vuorokauden ajoaika vuodelle...
Eli saman verran kuin museoautoille.
Onhan se kumma jos itse tekee autoa josta tykkää ja siihen vaaditaan kuitenkin kaikki lämmittimet yms mitä normaaleihinkin autoihin niin saa vain kuukauden tai 2 ajella.
Kyllä se nyt 6kk pitäs harrasteautoilulle olla.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 4.7.2006 14:39

Hella: pieni ajatuskato nähtävästi...
käytönaikainenpäästömittaushan on luultavasti oikea sanahirviö :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa