Hyviä uutisia ajoneuvoharrastajille
Valvoja: ffp jäsenet
Hyviä uutisia ajoneuvoharrastajille
"Ajoneuvon poistaminen tilapäisesti liikennekäytöstä mahdolliseksi
Ajoneuvojen rekisterikäytäntöä aiotaan yksinkertaistaa siten, että käyttämättömänä seisovan auton voi vastedes poistaa liikennekäytöstä tilapäisesti. Samalla myös ajoneuvoveron maksu keskeytyisi. Ensirekisteröinnin jälkeen auton tai muun ajoneuvon voisi joustavasti poistaa liikennekäytöstä ja ottaa tarpeen mukaan takaisin liikennekäyttöön. Tilapäisesti liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo olisi käyttökiellossa, eli sillä liikkumisesta saisi sakot. Tilapäisesti seisomassa ollutta ajoneuvoa ei yleensä tarvitsisi katsastaa uudestaan, jos entinen katsastus on voimassa. Sen rekisterikilpiä ei tarvitsisi seisomisen ajaksi poistaa."
Lähde: STT 11.5.2006
Ajoneuvojen rekisterikäytäntöä aiotaan yksinkertaistaa siten, että käyttämättömänä seisovan auton voi vastedes poistaa liikennekäytöstä tilapäisesti. Samalla myös ajoneuvoveron maksu keskeytyisi. Ensirekisteröinnin jälkeen auton tai muun ajoneuvon voisi joustavasti poistaa liikennekäytöstä ja ottaa tarpeen mukaan takaisin liikennekäyttöön. Tilapäisesti liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo olisi käyttökiellossa, eli sillä liikkumisesta saisi sakot. Tilapäisesti seisomassa ollutta ajoneuvoa ei yleensä tarvitsisi katsastaa uudestaan, jos entinen katsastus on voimassa. Sen rekisterikilpiä ei tarvitsisi seisomisen ajaksi poistaa."
Lähde: STT 11.5.2006
Yksittäin tuotuja autoja ja muuttoajoneuvoja koskevien lievennysten lisäksi myös yksittäisenä valmistettu eli omavalmisteinen moottoripyörä tai muu L-luokan ajoneuvo voidaan rekisteröidä ilman poikkeuslupaa suoraan rekisteröintikatsastuksen perusteella.
Se kyl pojat silleen että se tämä teksti joka on se hyvä uutinen, kukas testaa ekana miten homma toimii?
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Noi kuulostaa kyllä erittäin hyvältä, mutta on yksi iso kysymys.
Oliko se nyt hesarin sivuilla missä jutussa luki, että jos autosta on kerran palautettu kilvet ei niitä enään saisi takas. Tämähän tarkoitttaa sitä että esim. volkkariporukalta häviää aika paljon pelastettavaa/projekteja. Ei noi päättäjät kuitenkaan tajua lisätä kohtaa, että jos kilvet on palautettu ennnen vuotta 2007 voi ne anoa takaisin.
Oliko se nyt hesarin sivuilla missä jutussa luki, että jos autosta on kerran palautettu kilvet ei niitä enään saisi takas. Tämähän tarkoitttaa sitä että esim. volkkariporukalta häviää aika paljon pelastettavaa/projekteja. Ei noi päättäjät kuitenkaan tajua lisätä kohtaa, että jos kilvet on palautettu ennnen vuotta 2007 voi ne anoa takaisin.
Rolle, ihan samaa speksasin ite, moottori tojotasta, ahdin scaniasta, jarrut porssesta - siis ehtaa orkkis osilla tuunaamista, mutta ei, muutokset tuohon asetukseen ovatten niin pieniä ettei siitä ole varsinaista hyötyä, eli ei pääse rakentamaan omavalmiste autoa.
Toinen hauska seikka on se että muuttoautoana saapi tuoda mitä tahansa mitä muutto maassa on kelvannut, luo kanssa mahdollisuuksia, esim, jos muistelemme ruotsia riivannutta mikroauto kuskia ;)
Toinen hauska seikka on se että muuttoautoana saapi tuoda mitä tahansa mitä muutto maassa on kelvannut, luo kanssa mahdollisuuksia, esim, jos muistelemme ruotsia riivannutta mikroauto kuskia ;)
Onhan tämä moottoripyörä? Onhan :) http://www.stiatv.co.nz/
No ihan selvä motskari toi on? Vai mönkijä? Vois olla aika venkula ajettava :-)
Mihinkähän luokitukseen Ariel atom menis? http://www.arielmotor.co.uk/04/frames.htm
Btw: onkohan tuota Atomia missään kilvissä - siis muualla kuin kotomaassaan? Näyttäis kyllä tuotavan ruottiin, mutta taitavat olla ainoastaan ratakäytössä?
Mihinkähän luokitukseen Ariel atom menis? http://www.arielmotor.co.uk/04/frames.htm
Btw: onkohan tuota Atomia missään kilvissä - siis muualla kuin kotomaassaan? Näyttäis kyllä tuotavan ruottiin, mutta taitavat olla ainoastaan ratakäytössä?
Onko L-luokan ajoneuvoissa muka sama teho/painosuhde käytäntö, kuin M-luokassa?
vrt. moottoripyörät?
nelipyöräisissähän maksimi teho on 15kW, mutta moottoripyörässä sellasta sääntöä ei taida olla?
vrt. moottoripyörät?
nelipyöräisissähän maksimi teho on 15kW, mutta moottoripyörässä sellasta sääntöä ei taida olla?
Viimeksi muokannut Lehtilä, 15.5.2006 10:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
^ Tuskin se sama on kuin M-luokassa, taitaisi olla suuri osa tehopyöristä saman tien laittomia :) Nelipyöräinen vertautuu kuitenkin moottoripyöriin enemmän. Hmmm... pitääpä ottaa selvää. Tuo 2kg/hv kuulosti vaan aika arveluttavalta.
EDIT: Lehtilä ehti jo kaivaa maksimitehonkin tuohon. No, tämä asettanee pisteen tälle Atom-haaveilulle :| Ellei sitten joku penkitä tuollaista Atomia 15 kW tehoille, ja mene dynolapun kanssa rekisteröintikatsastukseen. Vaatii ainakin pokerinaamaa.
EDIT2: tuo "kevyet nelipyörät" eli L7e on oma luokkansa, joten siihen ei käsittääkseni voi suoraan soveltaa esim. moottoripyörien tehorajoja. Tuo 15kW kuulostaa itse asiassa hyvinkin uskottavalta rajalta. Eikös tuossa luokassa ole lähinnä näitä mönkijöitä ym.?
EDIT: Lehtilä ehti jo kaivaa maksimitehonkin tuohon. No, tämä asettanee pisteen tälle Atom-haaveilulle :| Ellei sitten joku penkitä tuollaista Atomia 15 kW tehoille, ja mene dynolapun kanssa rekisteröintikatsastukseen. Vaatii ainakin pokerinaamaa.
EDIT2: tuo "kevyet nelipyörät" eli L7e on oma luokkansa, joten siihen ei käsittääkseni voi suoraan soveltaa esim. moottoripyörien tehorajoja. Tuo 15kW kuulostaa itse asiassa hyvinkin uskottavalta rajalta. Eikös tuossa luokassa ole lähinnä näitä mönkijöitä ym.?
L7e on nelipyörä ja L6e on kevyt nelipyörä.
AKE kirjoitti:Kolmipyörä (L5e)
Moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.
Kevyt nelipyörä (L6e)
Nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 350 kg ilman sähköajoneuvon akkujen massaa ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa. L6e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.
Nelipyörä (L7e)
Nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa, ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW.
”Mönkijä ”
Ajoneuvolainsäädäntö ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvolajia. Jos kansanomaiselta nimeltään ”mönkijä” on EY-tyyppihyväksytty johonkin seuraavista ajoneuvoluokista, koskee ajoneuvoa sitä yleisessä tieliikenteessä käytettäessä rekisteröintivelvollisuus:
* kolmipyöräinen mopo (L2e-luokan ajoneuvo),
* kolmipyörä (L5e),
* kevyt nelipyörä (L6e) tai
* nelipyörä (L7e)
Muunlaiset mönkijät ovat maastoajoneuvoja, eikä niitä siten voida rekisteröidä yleiseen tieliikenteeseen.
http://www.mintc.fi/oliver/upl168-Julka ... 9_2006.pdf
Tuosta linkistä löytyvästä dokumentista voi lueskella lisää aprillipäivän juttuja. Liikenne ja viestintäministeriön julkaisu aiheena Ajoneuvojen korjaaminen ja muuttaminen Suomessa ja prosenttisäännösten uudistamisehdotukset.
Tuosta linkistä löytyvästä dokumentista voi lueskella lisää aprillipäivän juttuja. Liikenne ja viestintäministeriön julkaisu aiheena Ajoneuvojen korjaaminen ja muuttaminen Suomessa ja prosenttisäännösten uudistamisehdotukset.
"Harrastetarkoitukseen tulisi luoda oma rajoitetun käytön erillisrekisteri, jonka
sisällä identiteetin määräytyminen ja muuttaminen olisi tavanomaista joustavampaa."
Tää nyt vaan yhtenä asiana, mutta jos tossa ehdotuksessa olevista asioista menee edes 50% läpi, niin Suomen autolainsäädännössähän rupee oleen aikasta paljon enemmän järkeä :D
Ilmajäähy-palstalta lainattua:
Joku "Herra isoherra korkeavirkamies" on vissiin mennyt pikkupäissään lupaamaan: "Jos Suomi voittaa euroviisut niin minä kyllä..." ;D
Kuuntelin juuri viime torstaina ministeriön korkean virkamiehen juttua asiasta ja melko mielenkiintoiselta vaikuttaa tulevaisuus harrasteautoilijan näkökannalta katsottuna sanotaan nyt vajaan 10 vuoden aikajänteellä.
Tämä prosenttijuttu on vasta ensimmäinen osa suurta uudistusta ja sellainen mieli jäi asiasta, ettei ainakaan asiaa valmisteleva työryhmä mitenkään karsaasti katso ajoneuvoharrastusta.
tainneet syödä sieniä tuolla Arkadianmäellä
Joku "Herra isoherra korkeavirkamies" on vissiin mennyt pikkupäissään lupaamaan: "Jos Suomi voittaa euroviisut niin minä kyllä..." ;D
Jopas jopas.
Seuraavaksi ne varmaan määrää että "harrasteajoneuvorekisterissä" olevan auton ei tarvitse mittauttaa päästöjään paitsi vuosikatsastuksessa (ei siis päästönaikaista). Tätä kuitenkaan emme varmasti tule näkemään.
Ei mutta johan ne nyt harrastelijoita hellii. kohtahan tulee järkeväksi jo rakentaa diisseli-harrasteautoja kun ei tarvitse maksaa sitä ylimääräistä veroa.
Seuraavaksi ne varmaan määrää että "harrasteajoneuvorekisterissä" olevan auton ei tarvitse mittauttaa päästöjään paitsi vuosikatsastuksessa (ei siis päästönaikaista). Tätä kuitenkaan emme varmasti tule näkemään.
Ei mutta johan ne nyt harrastelijoita hellii. kohtahan tulee järkeväksi jo rakentaa diisseli-harrasteautoja kun ei tarvitse maksaa sitä ylimääräistä veroa.
Seuraavaksi ne varmaan määrää että "harrasteajoneuvorekisterissä" olevan auton ei tarvitse mittauttaa päästöjään paitsi vuosikatsastuksessa (ei siis päästönaikaista).
Mitäs ne päästönaikaiset mittaukset on? Ikinä en ole kuullut, että kenenkään olisi pitänyt muulloin kuin katsastuksessa mittauttaa päästöt.
Jos kerran aijotaan rajata harrasteautot uuteen rajattuun ajoaikaan, niin tokihan katsastusväliäkin voitaisi harventaa vaikka kahteen vuoteen. Harvoin noilla monellakaan tulee edes kymppiä ajoa vuodessa.
Mistäs luin että harrasteajoneuvoille tulis 30-60 vuorokauden ajoaika vuodelle...
Eli saman verran kuin museoautoille.
Onhan se kumma jos itse tekee autoa josta tykkää ja siihen vaaditaan kuitenkin kaikki lämmittimet yms mitä normaaleihinkin autoihin niin saa vain kuukauden tai 2 ajella.
Kyllä se nyt 6kk pitäs harrasteautoilulle olla.
Eli saman verran kuin museoautoille.
Onhan se kumma jos itse tekee autoa josta tykkää ja siihen vaaditaan kuitenkin kaikki lämmittimet yms mitä normaaleihinkin autoihin niin saa vain kuukauden tai 2 ajella.
Kyllä se nyt 6kk pitäs harrasteautoilulle olla.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa