Laittaakaapa tänne vinkkejä mitä ois hyvä katsella ja tarkistaa kyseistä kulkinetta ostaessa. Jonkin verran juttua jo searchilla löysinkin.
Eihän nuo enään uusia autoja ole ja kilsoja yleensä reippaasti mittarissa mutta lähinnä tuo syncro-tekniikan tarkastus ja kesto kiinnostaa.
VW Golf mk2 syncron ostoon vinkkejä?
Valvoja: ffp jäsenet
Neliveto noissa Golffin II koreissa ei ole kovinkaan kestävä eikä järkevä. Tai ainakin jos sitä vertaa skylinen tai S4 audin nelivetoon, niin puolet heikompaa tekoa rattailtaan jne. Mutta kyllä tuollainen narulaatikoton syncron laatikko tavallista ajoa kestää hyvin. Virittäminen on sitten ihan toinen juttu. G60:seen tarjoikoitettu narulaatikollinen syncron vaihteisto on hieman kestävämpi kun tuo jäykillä vaihteensiirtäjillä oleva "vaparin"? laatikko
Ostaessa
Kannattaa tarkistaa että laatikko on kuiva vetarien juuresta sekä kardaanin juuresta. Sama homma perässä. Sitten syncroissa menee usein kardaania keskittävä auton keskellä oleva "kumilaakeri". Se kannatta ravistella. Ohjausvaide kannattaa tarkistaa, että on kuiva se on ikävä vaihdettava kuten nuo laatikon stefat. Laatikon stefojen mennessä saattaa joskus olla vainaa myös laatikon sisällä oleva laakerikin josta johtuen vetarin tai kardaanin laatikonpuoleinen napa on päässyt vatkaamaan "stefassa"
Niin kuin tuossa aiemminkin mainittiin että loput sellaisia perus 2 korisen vikoja
Ajaisin autolla jollain pitävällä asfalttikentällä muutaman rahallisen 360 ympyrän kääntäen ratin hitaasti vasemmalle linkkuun ja sitten sama homma oikealla sekä koko proseduuri alusta peruuttaen. Kaikki muu meteli autosta pois eli tuulettajat ja radio. Nivel väljät tulevat yleensä ilmi noin, mutta niiden havainnointia helpottaa se että tuoreessa muistissa on ajelut ehjällä vastaavalla autolla.
Sitten perus koe ajo suoraan, kannattaa valita joku rauhallinen tie jossa pääset siihdyttämään esimerkikisi kolmosella ja siitä suuremmilla vaihteilla niin että painen todella rauhallisesti (kiihtyvyyden huulilla) kaasua lähtien vedättämään 1500 kierroksesta loppuen johonkin 5000 kierrokseen jossa vaihto esiommalle jarrutus ja sama homma seuraavalla vaihteella 1500 kierroksesta 3000. Näin saattat havaita systytyksessä, bensansyötöstä, venttiileistä johtuvia epätasaisena käyntinä, nykimisenä ilmeneviä vikoja.
Sitten sellainen bangladesh ohivuoto testi, eli kun auto käy rahallista (600-900) joutokäyntiä laita ohut pahvi tai paperi pakoputken päähän niin että pidät sitä yhdeltä sivulta ja annat pahvin tai paperin heilua pakokaasusta. Jos tuo koeistin läpsyttää itseään pakoputken päähän, tiedät, että koneremonttia on tiedossa. ..Venttilivuotoa tai sitten jos on vanhempi rautakantinen auto (esim. Fordi kenttiläisellä koneella) niin venttiilit ovat saattaneet syöpyä lyijyttömän bensiinin takia seetittömään kanteen ja jääden kantamaan kenuvipuja vasten
Ostaessa
Kannattaa tarkistaa että laatikko on kuiva vetarien juuresta sekä kardaanin juuresta. Sama homma perässä. Sitten syncroissa menee usein kardaania keskittävä auton keskellä oleva "kumilaakeri". Se kannatta ravistella. Ohjausvaide kannattaa tarkistaa, että on kuiva se on ikävä vaihdettava kuten nuo laatikon stefat. Laatikon stefojen mennessä saattaa joskus olla vainaa myös laatikon sisällä oleva laakerikin josta johtuen vetarin tai kardaanin laatikonpuoleinen napa on päässyt vatkaamaan "stefassa"
Niin kuin tuossa aiemminkin mainittiin että loput sellaisia perus 2 korisen vikoja
Ajaisin autolla jollain pitävällä asfalttikentällä muutaman rahallisen 360 ympyrän kääntäen ratin hitaasti vasemmalle linkkuun ja sitten sama homma oikealla sekä koko proseduuri alusta peruuttaen. Kaikki muu meteli autosta pois eli tuulettajat ja radio. Nivel väljät tulevat yleensä ilmi noin, mutta niiden havainnointia helpottaa se että tuoreessa muistissa on ajelut ehjällä vastaavalla autolla.
Sitten perus koe ajo suoraan, kannattaa valita joku rauhallinen tie jossa pääset siihdyttämään esimerkikisi kolmosella ja siitä suuremmilla vaihteilla niin että painen todella rauhallisesti (kiihtyvyyden huulilla) kaasua lähtien vedättämään 1500 kierroksesta loppuen johonkin 5000 kierrokseen jossa vaihto esiommalle jarrutus ja sama homma seuraavalla vaihteella 1500 kierroksesta 3000. Näin saattat havaita systytyksessä, bensansyötöstä, venttiileistä johtuvia epätasaisena käyntinä, nykimisenä ilmeneviä vikoja.
Sitten sellainen bangladesh ohivuoto testi, eli kun auto käy rahallista (600-900) joutokäyntiä laita ohut pahvi tai paperi pakoputken päähän niin että pidät sitä yhdeltä sivulta ja annat pahvin tai paperin heilua pakokaasusta. Jos tuo koeistin läpsyttää itseään pakoputken päähän, tiedät, että koneremonttia on tiedossa. ..Venttilivuotoa tai sitten jos on vanhempi rautakantinen auto (esim. Fordi kenttiläisellä koneella) niin venttiilit ovat saattaneet syöpyä lyijyttömän bensiinin takia seetittömään kanteen ja jääden kantamaan kenuvipuja vasten
Ajaisin autolla jollain pitävällä asfalttikentällä muutaman rahallisen 360 ympyrän kääntäen ratin hitaasti vasemmalle linkkuun ja sitten sama homma oikealla sekä koko proseduuri alusta peruuttaen. Kaikki muu meteli autosta pois eli tuulettajat ja radio.
Kaverin autoa ostettaessa tuo on juurikin se mitä sillä tein. Myyjä naureskeli kentänlaidalla ja pyöritteli päätään =) Lisäksi suht rivakka lähtö paikaltaan, varmistettiin vielä ettei etupää lähde sutimaan. Vähän ruosteita etsittiin vakiopaikoista ja mentiin paperit kainalossa kahville.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa