kannattaako pyörän pultit öljytä?
Valvoja: ffp jäsenet
kannattaako pyörän pultit öljytä?
Itselläni on ollut tapana aina öljytä pyörien pultit kun vaihdan talvirenkaat. Siis pieni tippa öljyä kierteelle. En sitten tiedä mistä olen sen oppinut...jotain perinteitä kait. Tarkoituksena siis helpottaa avaamista keväällä. Pyörät eivät ole ajossa irtoilleet.
Onko oikein vai väärin tehdä näin?
Työkaveri sanoi ettei se kierre voi edes ruostua koska sinne ei vesi pääse väliin lainkaan. Itselläni on kyllä sellainen perstuntuma aika usein kun jotain alustan pultteja availee on kierrekin ruosteessa.
Onko oikein vai väärin tehdä näin?
Työkaveri sanoi ettei se kierre voi edes ruostua koska sinne ei vesi pääse väliin lainkaan. Itselläni on kyllä sellainen perstuntuma aika usein kun jotain alustan pultteja availee on kierrekin ruosteessa.
Kyllä voi ruostua kiinni, aina kun metallien välissä on jokin tila, niin sinne myöskin kosteus pääsee.
Itse käytän kuparitahnaa, pysyy hieman paremmin kuin nestemäiset voiteluaineet ja kestää hyvin ympäristön vaikutteita.
Jotkut vannevalmistajat ilmoittavat pulttien/muttereiden kiristysmomentin ns. kuivamomenttina, jolloin mitattu momentti on ilmoitettu rasvaamattomalle kierteelle, kyseisen asian voi ottaa huomioon tai sitten ei, pääasia että vanne pysyy suorana, paikallaan ja pultit ei ruostu kiinni.
Itse käytän kuparitahnaa, pysyy hieman paremmin kuin nestemäiset voiteluaineet ja kestää hyvin ympäristön vaikutteita.
Jotkut vannevalmistajat ilmoittavat pulttien/muttereiden kiristysmomentin ns. kuivamomenttina, jolloin mitattu momentti on ilmoitettu rasvaamattomalle kierteelle, kyseisen asian voi ottaa huomioon tai sitten ei, pääasia että vanne pysyy suorana, paikallaan ja pultit ei ruostu kiinni.
Viimeisimmässä Etumatkaa -lehdessä (joka oletettavasti kaikille VAG -omistajille tulee, on juttua renkaanvaihdosta ja myöskin rasvattujen ja rasvaamattomien pulttien momenttieroista.
Ruostumaan pultit eivät Suomen oloissa pääse, koska renkaat vaihdetaan vähintään pari kertaa vuodessa. Itse putsaan pultit kaikesta liasta ja rasvasta ennen kiinni laittoa.
Ruostumaan pultit eivät Suomen oloissa pääse, koska renkaat vaihdetaan vähintään pari kertaa vuodessa. Itse putsaan pultit kaikesta liasta ja rasvasta ennen kiinni laittoa.
Aika sissi on, joka rasvaamattomatkin volkkarin pyöränpultit saa jumiin normikäytöllä.
Romikselle tuli joku vuosi sitten velivenäläisen satku Audi, jonka orkkisvanteita himoitsin. Ilmeisesti ei oltu ihan viime vuosikymmenen aikana pultteja auottu, sillä ne olivat oikeasti tiukassa. Vanne itse oli "hapettunut" tosin vieläkin tiukempaan.
Romikselle tuli joku vuosi sitten velivenäläisen satku Audi, jonka orkkisvanteita himoitsin. Ilmeisesti ei oltu ihan viime vuosikymmenen aikana pultteja auottu, sillä ne olivat oikeasti tiukassa. Vanne itse oli "hapettunut" tosin vieläkin tiukempaan.
Muistakaa myös että harva ihmisistä käyttää renkaan vaihdossa momenttiavainta, ja ilman tuota on täysin turhaa keskustella mistään muustakaan hienostelusta.
Suosittelen tälläisen hommaamaan jos vähänkään tuntuu sille että ei halua välttämättä kieroksi niitä uusia ja hienoja vanteita.
Normaalisti käytetyn 120Nm momentin saa vedettyä ilman rasvaakaan noihin pultteihin, mutta jos käytössä on joku korkeampi, niin oikean momentin saavuttaminen kuivalla pultilla on kohtuullisen työn takana.
Mitään haittaa liukasteista/kierteiden suojaamisesta ei ole edelleenkään.
Suosittelen tälläisen hommaamaan jos vähänkään tuntuu sille että ei halua välttämättä kieroksi niitä uusia ja hienoja vanteita.
Normaalisti käytetyn 120Nm momentin saa vedettyä ilman rasvaakaan noihin pultteihin, mutta jos käytössä on joku korkeampi, niin oikean momentin saavuttaminen kuivalla pultilla on kohtuullisen työn takana.
Mitään haittaa liukasteista/kierteiden suojaamisesta ei ole edelleenkään.
Normaalisti käytetyn 120Nm momentin saa vedettyä ilman rasvaakaan noihin pultteihin, mutta jos käytössä on joku korkeampi, niin oikean momentin saavuttaminen kuivalla pultilla on kohtuullisen työn takana.
Siis jos momenttiavaimella vedät, niin se 120Nm on 120Nm voima oli välissä sitten vaikka kosmonauttien sissijuustoa. Ei vaikuta lihastyön voimaan.
Mutta mikäli kiristysmomentti on ilmoitettu kuivalle puhtaalle pultille, niin silloin rasvattuna sitä pitää vähentää, määrä sitten riippuu rasvan laadusta. Normaaleja lukitteita käytettäessä sitten taas momenttia pitää lisätä, koska se ei toimi liukasteena vaan ahdistavana.
Siis eihän kukaan oikeesti käytä mitään momenttiavaimia normaali siviiliautossa, normaaleilla vanteilla?? Eikä myöskään rasvaa pultteja? Sen vielä jotenkin ymmärsi, kun oli jossain autoissa mutterit + pölykapselit. Saattoi helpottaa availua. Olen vaan sitä mieltä että yhtä tarpeellista kuin ne kortsut paavin lompakossa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ehkä toimii ilman rasvaakin, mutta on se vaan niin paljon kivempi pyöritellä kirskumattomia silkinpehmeästi pyöriviä pultteja.
Aluvanteissa joskus kartiot juuttuu kiinni ja silloin muistaa että ei oo laittanu muutamaan vuoteen rasvaa väliin. Pultit aukeaa pamahtaen kun ne on jumissa.
Yleensä laitan ihan jotain lirua spray-tavaraa. Sekin riittää pariksi vuodeksi kerrallaan.
Että ei niitä kai tarvi vaseliinissa kylvettää sentään :)
Aluvanteissa joskus kartiot juuttuu kiinni ja silloin muistaa että ei oo laittanu muutamaan vuoteen rasvaa väliin. Pultit aukeaa pamahtaen kun ne on jumissa.
Yleensä laitan ihan jotain lirua spray-tavaraa. Sekin riittää pariksi vuodeksi kerrallaan.
Että ei niitä kai tarvi vaseliinissa kylvettää sentään :)
Ihmiset saavat olla mitä tahansa mieltä asioista, sen estämiseen ei edes suomen hienot verolait pysty.
Mutta miksi fiksut ihmiset tehtaalla ilmoittavat jonkun kiristysmomentin, kun jokainen sissijuustolla pelaava sankarihan omaa käsissään luontaisen kyvyn kiristää jokaisen pultin oikeaan momenttiin ilman mitään tietoa oikeista työkaluista tai arvoista?
Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen että en ala riskeeraamaan kalliita ja ei niin kalliita vannesettejä sen vuoksi etten jaksaisi niitä kiristää oikeaan ohjearvoon, varsinkin kun vielä kynnystä keventää se että tuollaisia momenttiavaimia sattuu löytymään tallista.
Mutta miksi fiksut ihmiset tehtaalla ilmoittavat jonkun kiristysmomentin, kun jokainen sissijuustolla pelaava sankarihan omaa käsissään luontaisen kyvyn kiristää jokaisen pultin oikeaan momenttiin ilman mitään tietoa oikeista työkaluista tai arvoista?
Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen että en ala riskeeraamaan kalliita ja ei niin kalliita vannesettejä sen vuoksi etten jaksaisi niitä kiristää oikeaan ohjearvoon, varsinkin kun vielä kynnystä keventää se että tuollaisia momenttiavaimia sattuu löytymään tallista.
Miksei pääsisi? Ei se pultin reikä tai pultti yleensä takaa mitenkään suojattu ole...Työkaveri sanoi ettei se kierre voi edes ruostua koska sinne ei vesi pääse väliin lainkaan
Kuparitahnaa olen sipaissut aina kun ovat alkaneet kierteet näyttämään täysin kuivilta ja joskus vaseliiniakin. Mutta vain kierteisiin, ei missään tapauksessa kartioon.
Se mulle jäi vähän auki, että miten ne vanteet menee kieroksi, jos ei käytä momenttiavainta? Ja itse en käytä sitä senkään vuoksi, kun käytän aina pulttipyssyä. Toki jokainen saa käyttää sitä momenttiavainta vaikka tankinkorkkiin, jos tahtoo.
Minkä takia sylinterinkansi menee kieroksi jos se kiristetään sieltä täältä ilman mitään momentteja?
Kun metalliin kohdistuu erilaisia voimia, niin sillä on tapana muuttaa muotoaan sen voiman alla joka/jotka on suurempia kuin muut.
Tähän hyvänä esimerkkinä on juurikin tuo sylinterinkansi, sama ilmiö on mahdollinen myöskin vanteissa, kytkimessä, vauhtipyörässä, taka-akselin kiinnityksessä ja vaikkapa seinälevyn kiinnityksessä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
no siis ainut mikä tulee ku aluvanne veetään liian tiukkaan on se että pultti jumahtaa kiinni ja se muuten pysyy tiukasti. tai sit rikkoo vanteen pultin kartiot. itse en jaksa edes vääntää momenttiin vanteita vaikka momenttiavain löytyy... ristikkoavaimella ku vääntää sopivasti niin pysyy eikä mee liian tiukkaan tai löysään.
Kyllä auton ohjekirja tai korjaus-opas käskee laittaa tiettyjä aineita tiettyihin paikkoihin. pyörän pultit vedetään kuitenkin puhtaina ja kuivina annettuun momenttiin. Vai monessako uudessa autossa olette rasvattuja pultteja nähneet? rasvauksesta en kuitenkaan nää muuta haittaa kuin lian tarttuvuus.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei oteta liikaa stressiä asiasta.
Ne on aina ennenkin harjaatuneen (?) automiehen tunteella kiristetty varmuudeksi sopivasti yläkanttiin ja se on tähänkin asti toiminut. Miksei toimisi vastaisuudessakin...
Ihan hitunen jotain öljypohjaista liukastetta joskus ettei hirviästi ruostu ja se on siinä.
Mulle uudet pyöränpultit maksoi Motonetissä jotain 1,5 € kipale ja jos pultti kymmenen vuoden välein menee niin entäs sitten. Siitä varresta näkee jos se on ylikiristetty entiseksi ja silloin voikin hankkia uusia pari kappaletta hanskalokeroon kolisemaan.
Eli siis ei kannata tehdä näin yksinkertaisesta asiasta rakettitiedettä :)
Ne on aina ennenkin harjaatuneen (?) automiehen tunteella kiristetty varmuudeksi sopivasti yläkanttiin ja se on tähänkin asti toiminut. Miksei toimisi vastaisuudessakin...
Ihan hitunen jotain öljypohjaista liukastetta joskus ettei hirviästi ruostu ja se on siinä.
Mulle uudet pyöränpultit maksoi Motonetissä jotain 1,5 € kipale ja jos pultti kymmenen vuoden välein menee niin entäs sitten. Siitä varresta näkee jos se on ylikiristetty entiseksi ja silloin voikin hankkia uusia pari kappaletta hanskalokeroon kolisemaan.
Eli siis ei kannata tehdä näin yksinkertaisesta asiasta rakettitiedettä :)
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Näinpä^ ei se tosissaan ole kun vääntää kiinni ristikkoavaimella tai koneella vielä parempi ja ei ne pultit varmasti sieltä tipu jos niissä vähän jotaki rasvaa oliskin helpottaa sitä irrottamista jos ovat pitkään renkaat alla. Melkonen terroristi pitää olla että vahingossa sen renkaan pultin katki kääntää:)
Caravellessa on tosiaan itsekiristyvä pultti: jos kiristää pultin auton omalla avaimella, sitä ei enää samalla avaimella saa auki. Audifinnsin puolella kyselinkin, että osaako joku sanoa, miksi samankierteinen ja samalla kartiolla varustettu pultti on tuossa mallissa varustettu 19 mm avainkannalla, jos kiristysmomentti kuitenkin on sama kuin vastaavilla pulteilla muissa VAG -laitteissa?
Itse olen vag -laitteisiin vaihtanut renkaita -70 -luvulta saakka ja vain kerran olen saanut VAG -pyöränpultin poikki. Tämä tapahtui pulttikoneen kanssa asentaessani peltivannetta kolmoskoppaisen alle.
Itse en ole koskaan käyttänyt momenttiavainta pultteja kiristäessäni eikä koskaan ole rengas irronnut tai edes löystynyt puutteellisen pultin kireyden takia.
Tuolla se maahantuojan lehden artikkeli.
Itse olen vag -laitteisiin vaihtanut renkaita -70 -luvulta saakka ja vain kerran olen saanut VAG -pyöränpultin poikki. Tämä tapahtui pulttikoneen kanssa asentaessani peltivannetta kolmoskoppaisen alle.
Itse en ole koskaan käyttänyt momenttiavainta pultteja kiristäessäni eikä koskaan ole rengas irronnut tai edes löystynyt puutteellisen pultin kireyden takia.
Tuolla se maahantuojan lehden artikkeli.
itsekin on kantapään kautta tullut opittua pulttien rasvaamisen tärkeys: III-koppasen alkuperäiset bbs:t tuli laitetua alle heinäkuussa ja "kiireessä" en viitsinyt kuparitahnaa laittaa. Lokakuussa talvirenkaita alle vaihtaessa lukkomutterin avain muljahti kun pultti oli lievästi sanottuna napannut kiinni. Loppupeleissä aukesi vasta kun saatiin hitsattua mutteri kiinni lukkopultin päähän.
Siis kuparitahnaa tai tervaspraytä aluvanteiden pultteihin. peltivanteeseen pulttihan ei yleensä jumi kiinni ellei ole pulttimopolla täysillä vedetty kiinni.
Siis kuparitahnaa tai tervaspraytä aluvanteiden pultteihin. peltivanteeseen pulttihan ei yleensä jumi kiinni ellei ole pulttimopolla täysillä vedetty kiinni.
^Omituista kyllä kokemukset ovat juuri päinvastaiset. Aluvanteen pultit eivät ole ikinä jumiutuneet lujaan, mutta peltivanteissa sitäkin enemmän. Momentiavainta on tullut joskus käytettyä, mutta todella harvoin. Ainahan nuo käsin vääntää kyllä turhankin kovaan, se oikea momentti on yllättävän vähän.
Itellä kävi niin, että kun auton matkassa tuli siis Audin 15" alumiinivanteet ja peltivanteet. Tuossa sitten kun aloin talvirenkaita vaihtamaan niin huomasin että ne pultit on väärän malliset. Mulla ei oo ikinä ollu pallokantaisia pultteja tuon auton mukana vaan kartiokantaiset. Mut ku se Audin orkkisaluvanne ainaki näyttää siltä, että siihen kuuluu ne pallokantaiset pultit. Ja oli muuten kesävanteilla tiukassa pultit ku liikkeessä oli laitettu pyssyllä. Ei ois ikinä mun voimilla lähteny tien päällä auki...Niin ja nuo kesävanteet siis eivät ole nuo Audin aluvanteet.
Niinpä siis oletan, että jo alunperin on tuossa autossa ollut väärät pultit. Ainaki ne pallokantaiset meni paljon nätimmin paikalleen ku kartiomalliset.
Onko kukaan muu huomannu samaa? Siis että "orkkispultit" ois väärät? Käytettynä tuo on yksityiseltä ostettu, mutta en vain millään usko että he olisivat uusia pultteja tuohon ostaneet...
Nyt kyllä taloudesta onneksi löytyi yhdet ylimääräiset pallokantaiset pultit niin ruuvasin niillä kiinni.
Ja kyllä, kuparirasvaa sipaisin ihan hiukkasen kantaan ja kierteeseen.
Niinpä siis oletan, että jo alunperin on tuossa autossa ollut väärät pultit. Ainaki ne pallokantaiset meni paljon nätimmin paikalleen ku kartiomalliset.
Onko kukaan muu huomannu samaa? Siis että "orkkispultit" ois väärät? Käytettynä tuo on yksityiseltä ostettu, mutta en vain millään usko että he olisivat uusia pultteja tuohon ostaneet...
Nyt kyllä taloudesta onneksi löytyi yhdet ylimääräiset pallokantaiset pultit niin ruuvasin niillä kiinni.
Ja kyllä, kuparirasvaa sipaisin ihan hiukkasen kantaan ja kierteeseen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Öö... Nyt meni ohi kummat vanteet on Audi original?
Äipällä A3:ssa kesäalut on tarvike ja talvivanteet Audin omat. Talvivanteisiin pallopäiset pultit (ilmeisesti samat kun VAG:n peltivanteissa) ja tarvikevanteisiin kartiomaiset.
Jos on joskus vaihtanu / hankkinu vanteita nii äkkiäkös unohtuu pultit viedä jälkikäteen jos on jonnekin unohtunu.
Äipällä A3:ssa kesäalut on tarvike ja talvivanteet Audin omat. Talvivanteisiin pallopäiset pultit (ilmeisesti samat kun VAG:n peltivanteissa) ja tarvikevanteisiin kartiomaiset.
Jos on joskus vaihtanu / hankkinu vanteita nii äkkiäkös unohtuu pultit viedä jälkikäteen jos on jonnekin unohtunu.
H.Jormalainen: Niin, itsekin huomasin että hiukan huonosti kerroin. Eli siis nykyiset talvivanteet on ne Audin orkkisvanteet, 15". Ja kesävanteet on 18" tarvikevanteet, joissa siis kartiokantaiset pultit.
Ja ku mie oon luullu, että alumiinivanteissa ois aina (juu, olen väärässä) kartiokantaiset pultit. Mut joo, nuo Audin orkkis aluvanteet on tullu mulle ihan kartiokantaisilla pulteilla. Ja sehän tässä hirvittää, ku mulla ei oo ikinä kaksia pultteja tuohon tullu, niin kun oon tuon auton ostanu, niin siinä on ne peltivanteet ollu niillä samoilla kartiokantaisilla pulteilla kiinni. Eli väärillä :)
Ehkä sillä edellisellä omistajalla on sitte hävinny ne jonneki ne pallokantaiset pultit ku mulle asti ne ei oo ikinä kyllä tullu.
Ja ku mie oon luullu, että alumiinivanteissa ois aina (juu, olen väärässä) kartiokantaiset pultit. Mut joo, nuo Audin orkkis aluvanteet on tullu mulle ihan kartiokantaisilla pulteilla. Ja sehän tässä hirvittää, ku mulla ei oo ikinä kaksia pultteja tuohon tullu, niin kun oon tuon auton ostanu, niin siinä on ne peltivanteet ollu niillä samoilla kartiokantaisilla pulteilla kiinni. Eli väärillä :)
Ehkä sillä edellisellä omistajalla on sitte hävinny ne jonneki ne pallokantaiset pultit ku mulle asti ne ei oo ikinä kyllä tullu.
No niin mieki oon kuvitellu, mut mulle ei käyny niin...Ehkä ne on jääny sit edelliselle omistajalle. Mut ku jotenki silti mietityttää ku uskoisin että edellinen omistaja on vaihdattanut aina liikkeessä renkaat. Eikö ne siellä kuitenki kato ettei mee vääränlaiset pultit paikalleen?
Mulla kyllä on vararenkaana tommonen Audin 15" aluvanne, mutta se nyt ei ratkaisevasti vaikuta, koska siihen kuuluisi juurikin ne pallokantaiset, mitä en koskaan ole auton mukana saanut.
Meniköhän vähän OT:ksi nyt ;) Sorry for that!
Mulla kyllä on vararenkaana tommonen Audin 15" aluvanne, mutta se nyt ei ratkaisevasti vaikuta, koska siihen kuuluisi juurikin ne pallokantaiset, mitä en koskaan ole auton mukana saanut.
Meniköhän vähän OT:ksi nyt ;) Sorry for that!
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
Edellisessä kakkosgolperossa vm. -91 oli kyllä niin helvetin helposti jumahtavat pultit ettei mitään rajaa. Ne ei auennut edes pulttipyssyllä (tehokkaalla semmoisella) jos ei muistanut laittaa Paaaljon rasvaa väliin. Pari kertaa niitä hiltsailtiin ja smirkelöitiin ja kuumennettiin ja vaikka mitä pieneläimiä uhrattiin että saataisiin vaihdettua paremmin ajokauteen sopivaa rinkulaa alle. Jumahti niin kesä- kuin talvipyörät, ja kerran irrotettiin nastat kun ne lähti helpommin kuin renkaat.
Oli ihan orkkis pultit ja orkkis peltivanteet. Harmi kun on jo paalissa, lajoittaisin muuten lukkarille.
Tuon auton jälkeen olen aina muistanut laitta hieman mörkövassua pultin kierteisiin ja kartioon. Nykyisessä autossa pitää muistaa myös laittaa napaan, jos aikoo saada renkaan nätisti irti pulttien irtoamisen jälkeen. Helpottaa kummasti myös kesäalujen sovituskartion irroitusta.
Oli ihan orkkis pultit ja orkkis peltivanteet. Harmi kun on jo paalissa, lajoittaisin muuten lukkarille.
Tuon auton jälkeen olen aina muistanut laitta hieman mörkövassua pultin kierteisiin ja kartioon. Nykyisessä autossa pitää muistaa myös laittaa napaan, jos aikoo saada renkaan nätisti irti pulttien irtoamisen jälkeen. Helpottaa kummasti myös kesäalujen sovituskartion irroitusta.
Harmi kun on jo paalissa, lajoittaisin muuten lukkarille
Kiitos kauniista ajatuksesta. Näin joulun tienoilla jo ajatuskin lahjan saamisesta lämmittää 8)
Montaa ollaan mieltä "öljyämisestä". Tuossa aiemmin mainittiin noista portterin itsekiristyvistä pulteista: kesällä puhdistin vanhat (pikeentyneet) rasvat pulteista kokonaan pois, mutta en havainnut sillä olevan mitään merkitystä ilmiöön, tiukassa ovat edelleen.
Joku vetää kuivana ja joku liukasteen kanssa. Eipähän niin kirsku kun laittaa sopivaa öljyä väliin.
Mukava oli vaihtaa emännän Corollaan renkaat, kun edellinen renkaan vaihto suoritettiin Vianorilla, niin siellä oli joku apina kiskassut pulttikoneella Momentin. Ei meinannu tammösen riisitautisen paino 80kg riittää puolenmetrin varren päässä että sai pultit auki. Ja kyllä, yritin oikeaan suuntaan. Narskahtivat vähän pultit kun aukesivat lopulta.
Mukava oli vaihtaa emännän Corollaan renkaat, kun edellinen renkaan vaihto suoritettiin Vianorilla, niin siellä oli joku apina kiskassut pulttikoneella Momentin. Ei meinannu tammösen riisitautisen paino 80kg riittää puolenmetrin varren päässä että sai pultit auki. Ja kyllä, yritin oikeaan suuntaan. Narskahtivat vähän pultit kun aukesivat lopulta.
Suosittelen kyllä jollain momenttiavaimella laittamaan momenttiin pultit, jos aikoo saada tien päällä auki. Meinaan kotona laitoin pulttipyssyllä kiinni (ei oo kyllä ikinä menny kieroks vanteet ku tasasesti kiristää) ja koulussa vaiheltii alapallot ja raijetangot päät, meinas ongelmia tulla kun pyörän pultit ei lähdekkään auki koulun pyssyillä.. Eikun puolentoista metrin vartta peliin ja vääntämään, just ja just aukes :D Että momenttia siinä kerrakseen, rasvannu en oo niitä ainakaan vuoteen.
Ikinä ole ollu irroittaessa ongelmaa, kun on vain vassua hipassu pultin nokkaan ja käsituntumalla "momenttiin". Niin alumiinit kuin peltisetkin.
Kerran tosin oli vihreän eskortin huollossa pulttiapina vetäny pyssyllä mutterin piukkaan, eikä lähtenyt sitten millään muulla keinoin kuin mutteri rikkomalla. Itku olis voinu tienpäällä tulla jos rengas olisi vaikka kajahtanut jossain retuperällä.
Kerran tosin oli vihreän eskortin huollossa pulttiapina vetäny pyssyllä mutterin piukkaan, eikä lähtenyt sitten millään muulla keinoin kuin mutteri rikkomalla. Itku olis voinu tienpäällä tulla jos rengas olisi vaikka kajahtanut jossain retuperällä.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Juu kyllä ne pultit pyssylläkin saa turhan tiukkaan, näin kävi kun ostin uudet kesägummit ja vanteet ja laittoivat gummikorjaamolla alle pyssyllä ruuvaten, pyssyssä oli kyllä sellainen momenttivarsi kiinni. Sitten kun kotona irrotin, joutui vääntämään pitkällä varrella ja pyörä rivas tyhjää.
Itse olen rasvaillut pultit, etupyörän pulteissa tervaspray on kurjaa tavaraa, kun se kovettuu kuumassa ja käsin väännellen hikeä pukkaa. Itse siivosin tervajämät tinnerillä pulteista ja tilalle vaseliinia. Aluvanteiden kanssa olen käyttänyt vaseliinia tai kuparitahnaa ohutta kerrosta pyörännavassa sillä alut tuppaa syöpymään muuten navan keskiöön kiinni ja irrotuksen joutuu tekemään rautakangella.
Ei pyöränpulttien kanssa mitään momenttimagiaa tarvita, maalaisjärki pitäisi riittää tai koneiden korjailussa kertynyt kokemus. Ja kuten edellä mainittiin, jos pultit rasvaa tarvittava momentti on pienempi.
Itse olen rasvaillut pultit, etupyörän pulteissa tervaspray on kurjaa tavaraa, kun se kovettuu kuumassa ja käsin väännellen hikeä pukkaa. Itse siivosin tervajämät tinnerillä pulteista ja tilalle vaseliinia. Aluvanteiden kanssa olen käyttänyt vaseliinia tai kuparitahnaa ohutta kerrosta pyörännavassa sillä alut tuppaa syöpymään muuten navan keskiöön kiinni ja irrotuksen joutuu tekemään rautakangella.
Ei pyöränpulttien kanssa mitään momenttimagiaa tarvita, maalaisjärki pitäisi riittää tai koneiden korjailussa kertynyt kokemus. Ja kuten edellä mainittiin, jos pultit rasvaa tarvittava momentti on pienempi.
aihetta sivuten, on muuten uskomattoman järeätä kamaa tuo kakkiksen alkuperäinen pyöränpulttiavain, vaikka ulkonäkö antaa olettaa jotain aivan muuta. muutama vuosi sitten makkaravanteita irrottaessa oli pultit kirrannu sen verran, että kolmet ristikkoavaimet hajotettiin ennenkuin kokeiltiin sitten tuota omaa työkalua. johan aukes.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuossa on momenttiavainta tarpeeksi. Käyttöohjeena todettakoon että kiristys varsi kiinni ja avaus varsi auki.
Itse en varsinaista rasvaa sinne väliin yleensä laita, mutta suihkautan joka pultin kosteaksi crc:llä. Mukavampi se on sitten sinne pyöritellä kun vähän kostea ja ruostetta vähän poistaa/ehkäisee ehkät.. Ja useimmiten pulttipyssyllä kiinni, mutta jätän vähän löysälle, niin että sitten avaimella näppi tuntumalla väännän sitten sopivaan tiukkuuteen.. Ei siinä mielestäni momenttia tarvitse, kun kyllä sen saa aika hyvin tosiaan perstuntumalla väännettyä sellaseen tiukkuuteen että kiinni pysyy, mutta mahdollisuuksia avata vielä muullakin kuin puolentoista metrin vääntimellä..
Joskus nuorna miesnä armeijan jälkeen olin kaupungilla Transit-kuskina jonkin aikaa. Työkaluna oli huippu avolava vm. -81, vaparidiesel, yksi hehkutulppa imusarjassa... Duuniin kuului vaihtaa siihen sesongin mukaiset renkaat itse. Siinäpä sitten ensimmäistä kertaa vaihtaessa tuskailin, kun ei irtoa kuskin puolelta, ei sitten **tullakaan. Repsikan puolelle olin jo vaihtanut ilman mitään murheita.
Kävin varastolta sitten isompaa pulttimopoa 3/4" kannalla, kun romutonttu kysyi, jotta mihin tartten moista tykkiä. Kerroin murheeni, johon hän osaaottavasti: "Ekkö tiänny, että vanhemmissa Ransiiteissa on kuskim pualella vasenkätisek kiärteet?"
No en tiänny. Olin sitten kerinnyt sen verran pinkeälle mutterit kiriä, että tarvitsin tosiaan sen isomman pulttitykin avaamiseen...
Kävin varastolta sitten isompaa pulttimopoa 3/4" kannalla, kun romutonttu kysyi, jotta mihin tartten moista tykkiä. Kerroin murheeni, johon hän osaaottavasti: "Ekkö tiänny, että vanhemmissa Ransiiteissa on kuskim pualella vasenkätisek kiärteet?"
No en tiänny. Olin sitten kerinnyt sen verran pinkeälle mutterit kiriä, että tarvitsin tosiaan sen isomman pulttitykin avaamiseen...
buy dapoxetine us
2013 30 1279 88 <a href=https://enhanceyourlife.mom/>can you buy priligy online</a>
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa