Elikkäs tämäkin auto on kokenut pieniä muutoksia edellisten päivitysten jälkeen. Välillä alla oli Lensot koossa 9x16 joka nurkassa ja tällä hetkellä pyörii Borbetin a:t joka nurkassa tietysti 9x16 koossa.
Lensot tuli sitte myytyä kun kaveri erehty myymään noi borbetit! :D
Viime kesän värin vaihdon jälkeen sikisi idea että pitäs saaha voimaa pellin alle. Ja riittävästi. Jotenkin mielessä vaan piipahteli tiisselitekniikan asettelu konehuoneeseen ja niinpä tuumasta toimeen yhdeltä tutulta puolivahingossa löyty kolaroitu Cordoba jossa oli 1.9tdi ALH mylly. Asiaa tutkiskeltuani ja kyseltyäni totesin että sehän sinne passaa ihan pienokaisin muutoksin.
Seatti kärrättiin trailerilla pihaan ja eikun konetta irroittamaan siitä. Kuvat laitan kyseisestä tapahtumasta kunhan pääsen toiselle koneelle jossa ne kuvat on.
Seuraavaksi sitten kesäloman alussa aloitettiin Golfin rakentaminen. Ensiksi poistin kojelaudan ja muut helposti irtoavat tavarat joita ei tarvita enää uuden tekniikan kanssa.
Vanhasta 1.8 bensakoneesta oli jo antautunut tiivisteen joten se sylki öljyä vähän joka puolelle. Olihan mittarissa jo 386 tuhatta kilometriä.
Seuraavaksi otettiin entiset johdot pois ja alettiin suunnittelemaan nestekytkintä ja sähkökaasua. Ratkaisuksi keksin hienoisen patenti kytkinpolkimeen jotta tulipeltiin saatiin kiinni sylinteri.
Sähkökaasun patentoin tulipeltiin kiinni ja vanhalla vaijerilla toimimaan..
Seuraavaksi laiteltiin sitten johtosarjaa sisuksiin. Se kyllä aiheutti hieman päänvaivaa että miten päin se oikein asettus sinne mutta pientä mietiskelyä ja kyllähän se sopii!
Tullaan toki kiinnittämään paremmin, väliaikaista vain :)
Johtosarjan saatuani oikein pään, arvelimme että asentasimme moottorin ja laatikon vetareitten kanssa paikoilleen. Tutkiskeltuani moottoria, huomasin että erinäisiä pieniä rakennuspuuhia oli vielä tehtävä, irroitin ohjaustehostimen pumpun, laitoin lyhyen moniurahihnan joka kiertää vain kampuran ja laturin rullat + kiristäjä, vaihdoin oikean takakannakkeen vanhasta koneesta, startin ja korvakon kiinnitin, vetarit uusilla 12.9 kuusiokoloilla kiinni yms tällaista pientä säätöä.
Ja sinnehän se motti hyppäsi muita mutkitta!
Aikani johtoja ja ahtoputkia näpläiltyäni ja soviteltuani konehuone näyttää jo tältä:
Ahtoputket on sommitteluvaiheessa että jostain pitäisi löytää mutkat ja kunnon klemmarit? Mikä olisi hyvä firma?
Sommittelin keulille Subaru Imbreza GT:n orggis välijäähyttimen ainakin kokeeksi, tilaa ei hirveemmin jäänyt :D
Autokin peräti hörähti käyntiin ja ei anna yhtään vikakoodia! :) Pari suutinta vaan fuskaa hieman, näihin perehdytään myöhemmin juhannuksen jälkeen ja yritetään jonkinlaiseen ajokuntoon saada.
Vaihdettua on siis tultua uusiksi ainakin:
Uusi turbo Borgwarner (130 heppasen vastaava, Fin turbo)
Stage 3 suutinkärjet (Fin diesel)
Sachs parempi kytkin ja paineasetelma
Kaikki stefat
Jakopää + vesipumppu
Lyhyt moniurahihna (730mm)
Paikoilleen tulee siis:
ALH TDI mylly
Seatin laatikko
Seatin vetarit
Seatin virtalukon seutu
Golfin uudenmallin sähköjen vilkkuviikset
Seatin sähköt + mittaristo
Golfin rattiakseli
Muokattu poljinsetti
Nestekytkin
Vaijeri/sähkökaasu (:D)
Korjailemma virheitä paremmalla aikaa + lisää kuvia.
Hyvää JUHANNUSTA!