VW "Jetta" '98 ekoTD

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

VW "Jetta" '98 ekoTD

ViestiKirjoittaja tttalja » 5.10.2007 11:57

Esitelläänpä tämä minunkin "wannabee Jetta mk3" Ventoni.

Kyseessä on lähes viimeisiä Ventoja mitä tehtaan linjalta on tullut pihalle. Kilometrejä mittarissa jotakuinkin 390tkm. Värinä tehtaan orkkismetallihohtosininen helmiäislakalla (LR5V), joka vivahtaa violettiin päin säästä riippuen. Varustetaso on (tai oli) sitä perus CL:ää, mutta siitä on parhaan mukaan yritetty päästä eroon - ilmastointi lähinnä puuttuu. Varustelua on kohennettu lähinnä orkkisosilla, jenkkiosilla, tai orkkista vastaavilla osilla, kun ei tuo tingeltangeli kovin miellytä. Kulkine on pysynyt yllättävänkin hyvin kuosissaan kilometreistä huolimatta.

Moottorina oli kevääseen 2011 asti vakiokaluilla oleva aaz 1,9 ekoTD, josta ol ruuvattu "ajettavuutta" hyvin tavanomaisin keinoin, eli syötön säädöllä, karaa kairaamalla ja karan jousen jäykkyyttä säätämällä, sekä ahtoja nostamalla. Alkuperäisestä todella laihasta säädöstä oli perussyöttöä lisätty noin 0,75 kierrosta ja pohjaennakkoa oli hienosäädetty kohdilleen kylmäkäynnistyksen säätövivusta pumpun takaa. Lisäksi pumpun ennakkoa oli kasvatettu karvan yli milliin, johtuen 9mm nestepään aiheuttamasta pitkästä ruiskutusajasta. Ahdonalaisen syötön karaa tuli kairattua kokeilumielessä entistäkin enemmän. Samassa tohinassa maissa olleet ahdot nostettiin hukkaportin tankoa säätämällä noin 0,9 baariin. Välijäähdyttimeksi tuli asennettua etupuskurin alaosaan, lähes huomaamattomasti 700x140x65 kenno, joka auttoi kummasti kulkupuoleen. Kulutus pyörii siinä 4,5-6 l / 100km tuntumassa, koska auto kulki lisääntyneestä savusta huolimatta kovin "sukkasillaan". Tällä on jo kiva ajella. Keväällä 2011 olikin sitten tavoitteena rikkoa 4 l / 100km ja 100kW. Siitä sitten enemmän projektiosastolla

Pari kuvaa aiheesta

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva

Noissa viimeisissä talvikuvissa on siis jenkkipuskuri jo paikoillaan, vr6-lippaa pienemmällä jenkkilipalla (talvimalli).

Suurimpia muutoksia alkuperäiseen uuden "vakiomoottorin" lisäksi
- D2 street standard V013 coiloverit. ~-40 mm (vain... ;) )
- Isommat 280mm etujarrut Audi S2:n Girling 60 tuplamäntäsatuloilla ja EBC yellowstuff-paloilla.
- Lisäksi 25,4mm jarrupääsylinteri
- vr6 levyjarrullinen taka-akseli EBC yellowstuff-paloilla.
- USA-mallin etupuskuri Ranskan mallin keltaisilla, alkuperäisillä Hella-sumareilla ja tummilla vilkuilla
- Originaali Vento vr6-etulippa ähellettynä edelliseen, talvella normi jenkkilippa.
- InPro tummat ajovalot
- Rellun Speedline Turbinet 15" koossa. BBS vr6-look gtd -malliset varmaankin tulossa uusiksi talvivanteiksi.
- 20mm levitystä taka-akselilla
- Vahvistetut etutukivarret Audi TT:n umpikumipuslilla
- Golf III GT Recaro etu- ja takapenkit (etupenkkeihin laitettu lämmittimet)
- Perusputkisto Vento TDi-takavaimentimella
- Vaihdevälin lyhennin mallia Neuspeed
- Manuaalisäätöinen kytkinvaijeri
- 700x140x65 välijäähdytin 2,25" ahtoputkistolla
- Golf Cabrio (mk3.5) IV-mallin nahkaruori (tämä on bolt-on mk3:een)
- Passat W8 sisävalo (kaikki ledit vaihdettu vihreisiin, lisää kotisivuillani)
- VDO comfort lock keskuslukituksen kauko-ohjaus
- RSD konepellin pumput
- Etumaski maalailtu vähän poikkeavammaksi ja varustettu mk4 merkillä ;)
- Ovenkahvat maalattu
- USA-mallin keskikonsoli kokonaisuudessaan, eli takana myös mukiteline
- ICT kaaviovalaistu vaihdevatkain
- VDO 1,5bar ahtomittari
- Jetta-alumiinilistat kynnyksissä
- IV-mallin Aurinkolasikotelo
- Sparcon pieniä sieviä juttuja siellä täällä
- Kontissa lukee Venton sijasta "Jetta" mk4 fontilla ;)
- Astetta laadukkaampaa hifiä (->kotisivut)...
- Yms kivaa pikkuhilpettä...

Soittopeleistä lyhyesti
- Nakamichi cd-500
- Alpine pxa-h700 dsp
- Genesis stereo60, compact four ja miniblock
- Tangband diskantit, Infinityn vihreäkalvoiset midit ja Infinity Kappa perfect 12.1 subi

Tulossa ehkä ajallaan

- Aidot mk3-Recarot olisi kiva löytää jostain.
- BBS:n lm-replicat olisivat myös mukava muutos, tai sitten jotain Porsche-johdannaista
- Hifithän muuttuu koko ajan...

- Öö... Uuden moottorin hienosäätöä. Nastolan perukoilla tapahtuu siis jänniä.

Nettisivuilla jotain hauskaa, sekä ohjeistusta aiheesta.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niin, ja onhan meillä se toinenkin kulkupeli lähes samasta aiheesta:

Yllättäen aaz ekoTd, tämä on kuitenkin pari vuotta vanhempi, eli vuosimallia 1996. Luultavasti Suomen yleisimmällä värillä. Noin 300tkm veivattu.
(Laske montako Ventoa on kuvassa)

Kuva

Se kuulemma pysyy "vakiompana", silti kaivoin sinetit pumpusta irti, kasvatin syöttöä aavistuksen ja laitoin lovetun karan kiinni. Tässäkin on ennakot aavistuksen normaalia aikaisemmalla.

- Hellan originaalit sumuvalot
- VDO comfort lock
- Hella FF300 lisäpitkät talvisin
- Ovenkahvat maalattu
- Blaupunkt Orlando mp46 + Genesis profile 16.02 erillissarja
- Yms. yleishyödyllistä rompetta.
Viimeksi muokannut tttalja, 7.7.2015 13:47. Yhteensä muokattu 37 kertaa.

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 5.10.2007 14:06

Pakko sanoo, et kotisivujen asettelu on hirmu hieno.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 12.5.2008 0:15

Päivityksiä lisätty avaukseen.

RABBITI
-
Viestit: 145
Liittynyt: 30.1.2008 21:07

ViestiKirjoittaja RABBITI » 12.5.2008 1:17

komeet on kyllä kotisivut ja niin on pirssikin ; )
toivottavasti noi kuvat missä ei ole enää noita lisävaloja on uudempia :D
vanteista sait kyllä hyvän näköset :)
Jatka samaan malliin!

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 31.7.2008 20:56

Hipheijaa... D2:set asennettu vihdoin ilkeiden muttereiden luovutettua voiman edessä. Ei niitä paljoa siinä ole, mutta hidastavat huomattavasti asennusta.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 31.7.2008 22:02

Kannattaa vähän muutella syöttöpumppua,jos coolerin laittaa onks pumpussa tommosta kuvassa olevaan ahdonalaista rikastinta?
http://www.netikka.net/vepiku/viritys/perussyotto.jpg

Tarkotan kuvassa vihreen ympyrän sisällä olevaa mutikkaa

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 1.8.2008 7:10

Niinnoh, käyttiksenä tuo tuossa on, joten hirveitä en ala rempomaan irti tuosta koneesta, joten syöttöpumpun sisuskalut saa olla toistaiseksi rauhassa sitä ahdonalaista syöttöä lukuunottamatta. Nyt tuo menee "sukkasillaan" kuten sanoin ja kulkee kun käskee.

Tuossa pumpussa on se ahdonalainen rikastus, mutta sen verran otin auki ja katsoin, että kara on mallia tasainen - Pitää hommata pari kokeiluun jossain välissä ja katsoa mitä tapahtuu.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.8.2008 8:34

Pakko sanoo, et kotisivujen asettelu on hirmu hieno.

Hyvä, että joku jaksaa paneutua nettisivustonsa visuaaliseen puoleenkin. Pari kommenttia kuitenkin:
- vaatii vähintään 1280 px leveän näytön, että ei tarvitsisi kelata sivusuunnassa.
- FF-selaimella klikkaus navigointinuoleen heittää takaisin ylös ja taas pitää kelata takaisin alas.

kara on mallia tasainen - Pitää hommata pari kokeiluun jossain välissä ja katsoa mitä tapahtuu.
Sen olemassa olevan voi rungossa olevan vastintapin puolelta huoletta viilata jyrkäksi ja jos tarvitsee esim. katsastukseen miedommat savut tms. karan voi pyöräyttää toisinpäin, jolloin pumppu käyttäytyy kuin orkkis.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 1.8.2008 9:50

Jep, hienoa että tulee palautettakin. Hommahan on semmoinen, että en osaa (vielä)koodata sitten pätkääkään ja nuo mainitsemasi ongelmat ovat tiedossa. Tääkin vaatii sitä aikaa, oikeata perehtymistä ja motivaatiota... Noi on ollut menossa uusiksi jo hetken aikaa.

Saahan siitä karasta kaiketi tehtyä vaikka neljä eri jyrkkyyttä samaan (varmaan hieno idea, muttaa tosin jää aika ohkaseksi yläpäästä) ;). Mielellään vaikka hommaisi semmosen kokeilukaran, johon tekis eri profiileja ja jättäis täysin vakion talteen. Kahtellaan...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.8.2008 9:57

Itselleni riitti se yksi, jossa viiste on karan toisella puolella puoleen väliin saakka. Ostin toki yhden uuden varallekin, mutta en sitä koskaan tarvinnut, kun helpommin saa säädön resetoitua kääntämällä karaa.
Savun muodostustahan tuolla ainakin saa aikaan, mutta ei juuri tehoa lisää, ellei nosta myös ahtoja ja ahtojen nostosta saatava hyöty edellyttäisi sitten välijäähyä...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 7.12.2008 20:21

Talvivarustelusta tullut tummahko kuva ja lisätty myös kuvatus toisesta perheenjäsenestä, joka vie paikasta a paikkaan b. Uudemmat nettisivut on työn alla, pitäisi vaan yrittää tehdä fiksulla rakenteella ne kasaan.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.4.2009 23:26

Kevään kunniaksi käväisin ottamassa halvalla kameralla uusia kuvia. Lisäksi tietoja vähän päivitetty vastaamaan nykyistä tilannetta.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 2.8.2009 0:19

Välijäähdytin vihdoin ja viimein paikoillaan...

Kuva Kuva

Sovittelin siis 700x140x65 mm välijäähyn 2,25" putkistolla "Jetan" keulille ja hienostihan se sinne soveltui pienen (3-4kk "silloin tällöin iltapäivästä...") sovitteluspektaakkelin jälkeen. Syy-seuraussuhteen johdosta alkoi vuoden vanha Sachsin orkkiskytkin alkoi luistamaan reilulla kaasulla suoritettavissa ohituksissa :(. (prkl....)

Lisäksi etuvalot vaihtuivat tummennettuihin versioihin, kiitos sen kiven joka lävisti entisen oikean umpion.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 4.11.2009 17:41

Jahans. Joulu tuli ainakin tänne maailmankolkalle hitusen aiemmin. Puuhalistalle pääsivät:
- Ihan oikea Jetta mk3 etupuskuri (hionta, maalaus...)
- Hellan tummat äärivalot edelliseen
- Hellan originaalit Ranska-mallin sumarit
- USA-mallin keskikonsolin takaosa. Mukitelinehän mulla tietty onkin ollut jonkin aikaa ;).

Kuva Kuva

Maailmantaloudellisen tilanteen vuoksi työnantaja suo toisinaan aikaa harrastuksille. Periaatteessa ihan hyvä että ehtii tekemään, sekä on enemmän aikaa etsiskellä osasia ympäri maailmaa (halvalla tottakai)... joka toisaalta taas kuluttaa euroja (tai dollareita ;) ).

Rivari-Ana
-
Viestit: 263
Liittynyt: 19.10.2005 17:10

ViestiKirjoittaja Rivari-Ana » 5.11.2009 13:06

hmmm, onkos noi ranska mallin sumarit ihan hacho in mexico? meinaan erilaiset kiinnikkeet on euro ja jenkkimallin puskureissa. meinasitkos tohon keskikonsoliin vetää sähköt ja konttiin solenoidin? itellä on jetassa juurikin solenoidilla takakontti. löytyy ton kansiläpän alta.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 5.11.2009 20:12

Ei, kyllä noi sumarit ihan Germaanialaiset on ja euro-mallia ;). Puskurin mukana tuli myös etuvilkut ja sumarit ja huomasin kiinnikkeiden olevan hiukka erilaiset. Tosin aika pienellä säädöllä nuo eurohärpäkkeetkin sinne nätisti menee. Noi Hellan äärivalot onkin sitten ehdat meksikolaiset.

Takakontin avauspainikekin on olemassa, mutta pitää ensi kesänä katsoa josko sen solenoidin virittäisi sinne kontin lukolle.

Pazih
-
Viestit: 96
Liittynyt: 26.7.2003 17:49

ViestiKirjoittaja Pazih » 6.11.2009 0:35

Mitkäs valot tuossa oikeen on ku en puusilmänä sitä mistään havainnut? Eivätkä omaan silmään ole alkuperäisetkään kyllä, tai siihenkin pätee minun puusilmäisyys. :D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.11.2009 0:40

Olisiko ihan Joey-modatut originaalilamput?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 6.11.2009 11:18

Ajovalot on In.pro:n tummat. Justiinsa sopivan näköset, eivätkä liian mustat. Valot piti kesällä vaihtaa, kun kivi lävisti vanhoista umpioista toisen. Valotehoakin on todella mukavasti, ja se lisääntyi vielä entisestään lyhyiden ja pitkien releytyksellä. Eivätkä olleet edes pahan hintaiset.

Temeko
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2008 16:51

ViestiKirjoittaja Temeko » 7.12.2009 16:16

Mistä hommasit muuten nuo In.Pro:n tummat valot..?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 7.12.2009 19:43


tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 12.12.2009 17:00

Päivittelin hiukka tuoreempia kuvia ensimmäiseen postaukseen taas vaihteeksi. Golf cabrion ohjainpyörä löysi itsensä paikalleen hirveän vikakoodishown ja liukurengaspaketin vaihdon jälkeen. Onneksi ostin itselleni kaapelin, sillä toi koodien nollailu olisi käynyt huollossa kalliiksi. Jenkkimallin puskin on maalauksessa ja pitäisi ihmetellä sitä kiinni ensi viikon aikana. Lisäksi Nastolassa saattaa tapahtua jotain mielenkiintoista pimeiden talvipäivien aikana. Siitä myöhemmin lisää...

Kuva Kuva
Viimeksi muokannut tttalja, 21.12.2009 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

nahkaruori

ViestiKirjoittaja A-j-P » 14.12.2009 21:58

Tuo nahkaruori passaa kö nyrkki silmään :D

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.12.2009 19:12

Jenkkipuskin sai kohtuullisen kovien pohjatöiden jälkeen (vertaa ylempänä olevaan kuvaan) värin pintaansa ja kävin yhden iltapäivän jumppaamassa sitä paikoilleen. Välijäähdyttimelle sai edelleen tehdä puukon kanssa tilaa, eivätkä nuo valotkaan ihan mutkattomasti kiinni asentuneet. Sumuvaloille piti tehdä ylimääräiset kiinnikeraudat, jotta ne asettuisivat paikoilleen, eivätkä vilkutkaan sopineet ilman puukottamista. Venton orkkis VR6-lippa näytti verraten kiinnikkeiltään sopivalta, mutta eipäs sitten sopinutkaan. Pitää kesällä ihmetellä jos se vaikka sinne asentuisi. Nyt lipan virkaa hoitaa puskurin mukana tullut normilippa.

Kuva Kuva

Oikeastaan vain puskurin kiinnikepultit, sivukiinnikelevyt ja sivuvalot olivat ainoita, jotka asentuivat mukavasti paikoilleen. Kaikki muu vaati jonkinasteista sovittelemista. Lisäksi täytyy vielä hankkia suojaritilät nurkkiin ja mustat muovinpalaset noihin keskirimoihin, koska Venton omat eivät käyneet - yllätys...

Noh, tulihan harrastettua... ;)

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 21.12.2009 21:18

Onpa nätti Vento! Asiallisia muutoksia ja hyvällä maulla toteutettu. Onko jotain konkreettista suunnitelmaa moottoripuolelle?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.12.2009 23:53

Kuten tuohon ekaan postaukseeni olen jo lisännyt: "Keväällä 2010 onkin sitten tavoitteena rikkoa 4 l / 100km ja 100kW. Siitä sitten enemmän tuonnempana... "

Tarkoitus ei siis ole tehdä ST-vehjettä, vaan käytännössä rakennetaan aatoksella vähän erikoisempi aaz-perustainen, kestävillä ratkaisuilla varustettu "bluemotion" vaihtomotti, joka sitten ujutetaan keväällä paikoilleen. Tämä sen vuoksi, että auto on ajossa joka päivä, joten kovin pitkäksi aikaa ei pysty telakalle irroittautumaan --- tosin huhtikuusta alkaen voikin melkein ajella jo kaksipyöräisellä ;).

Tänään jo pelästyin, että projekti pitää aloittaa hetimiten, mutta hyvässä ja pahassa ahtoputki vaan oli jäänyt löysälle. Pitää kyllä aika mielenkiintoista ääntä, kun 50cm ahtimen jälkeen ilmat puhaltuvat taivaan tuuliin...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 3.1.2010 16:02

Viime viikolla moottoripukkiin kiinni voimisteltu aihiomoottori alkaa purkautumaan huomenna. Jahka huomisen jälkeen on kuvia jaossa, siirtynee itse moottoriprojekti projektiosaston puolelle, jonne sitä pyritään päivittämään ahkerasti projektin edetessä. Pääspekseistä olemme jo päissämme Aki-76:n kanssa päätetty seuraavaa:

- AAZ lohko, joka porautetaan millin ylikokoon.
- Kampuraksi tulee AHU:n kampiakseli, syystä että kunkkupultti on 16mm ja alapyörän kiinnitys on d-kiilalla, joka siis tarjoaa vakiota huomattavasti kestävämmän ratkaisun
- Veivit tulevat myös AHUsta
- Porauksen myötä myös männät vaihtuvat luonnollisesti uusiin.
- Girdle-levy asennetaan myös kiinni
- Kytkin on aivan jotain muuta kuin vakio ;)
- Kansi virtautetaan ja pinnoitetaan keraamilla
- Ahtimeksi löysin normikäyttöä silmällä pitäen hyväksi havaitun Schwitzerin s1bg:n
- Imusarja on varmasti jotain jännittävän näköistä.
- Pumppuun ehkä pykälää tai kahta suurempi nestepää. Lisäksi kierroksia 500 lisää, jotta pikkuvaihteilla kiihdytettäessä pysytään tehoalueella.
- Ja muuta sipistelyä. Katsotaan mitä keksitään. Tyylinä mahdollisimman OEM --- katsotaan mihin pystytään.

Pääaatoksena on kuitenkin tehdä siis 4 l /100 km -moottori, josta etupyöriltä saataisiin tehoa 100 kW. Lisäksi tällä liikutaan vuositasolla noin 40 tkm, joten nipussa tämän täytyy pysyä. Tiedetään, että tässä on haastetta, mutta ainakin tämä pitää projektin mielenkiintoisena.

Talven aikana siis tehdään rauhassa vaihtomoottori, joka lyödään kiinni keväällä. Tällä olisi sitten kuukauden koeajojen jälkeen tarkoitus suunnata kohti Mantorppia...

Rivari-Ana
-
Viestit: 263
Liittynyt: 19.10.2005 17:10

ViestiKirjoittaja Rivari-Ana » 3.1.2010 18:32

tulipas kerralla kivasti uutta ilmettä. istuiskohan golf vr6 lippa paremmin tuohon jenkkipuskimeen? itellä olis tarkotus kesäksi hommata jettaan uus vr6 lippa mutta kun en vielä tiedä kumpainen sinne käy ja tuon sun yrityksen perusteella veikkaan että golfin lippa saattais mennä sinne sitten heittämällä jos venton lippaa joutui kerta veistelemään.. Mitenkä muuten toteutit rekkarikilven siirron? onko se pelkillä ruuveilla suoraan puskimessa vai teitkö ihan kunnollisen pienen "telineen" kilvelle? tämmönen jetta itseltäni siis löytyy.. :) niin ja mielenkiintonen kone sulla tulossa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 3.1.2010 18:42

Veikkaan, että Golffin lippa on se, mikä tonne lähes heittämällä menee. Ainakin tuo Venton oma vr6-lippa tuli kulmista ulos, eikä näinollen käynyt juuri mitenkään päin, vaikka kiinnikkeet näyttivätkin sopivilta. Omituista, että tuo puskin juuri nimenomaan on mk3 Jetasta, eikä Golffista. Onneksi noi Golffien lipat on halvempia puukottaa sopivaksi ;). Tosin nyt talvella toi mk3 Jetan lippa on kohtuullisen hyvällä korkeudella lumiaurana toimimista silmälläpitäen.

Kilven taakse ostin Motonetistä "lisävalotelinekilventaustan" ja pulttasin puskimeen kiinni. (Keksinhän tuollekin telineelle jonkin järkevän käyttötarkoituksen) Sisemmäksi en kilpeä saa, koska puskuri itsessään on tiellä, mutta kulmaa pitää muuttaa seuraavalla puskurin irroituskerralla. Nyt kun se on vähän takakenossa. Kilpeä en tohon keskiaukkoon laittanut, koska välijäähdyttimeltä loppuisi ilma.

niin ja mielenkiintonen kone sulla tulossa.


Sitä tässä parhaimpamme mukaan yritetään ;).

p.s. Melkein meidän kakkosautokin olisi syksyllä vaihtunut aitoon Jenkkijettaan, mutta joku muu ehti väliin. Noh, vanhat TDi-koneetkin vähän olisivat epäilyttäneet tällaista mekaanista miestä...

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.1.2010 19:48

Omituista, että tuo puskin juuri nimenomaan on mk3 Jetasta, eikä Golffista.

Olisikohan niin, että jenkeissä Golffin ja Jetan etupuskuri ja siihen kuuluvat hilkkeet ovat säästösyistä molemmissa samat?
Muualla maailmassa Ventoihin ja Golffeihin on sitten valmistettu omat osansa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 4.1.2010 21:18

Moottoriprojekti on saanut alkunsa ja sitä voi seurailla projektiosaston puolella

Männä viikolla kävin hakemassa kohtuullisen halvalla aihiovanteet ensi kesää ajatellen. Intran 7x15" vanhan koulukunnan edustajat. Nuo puhalletaan ja maalataan. Kehä tulee valkoiseksi, keskiö Venton siniseksi ja voisihan siihen väliin jonkun kultaraidan maalata, :P

Kuva

195/50/15 renkaat kelvannevat myös katsastusmiehelle, vaikka mitään sickossomvenytyksiä ei nähdäkään.

p.s. Ja vanha moottori näemmä suuttui suunnitelmista sen verran, että poltti päreensä, eli pari talvea ajetun hehkun. Noh, pitänee vaihtaa kaikki...

kiskola
-
Viestit: 39
Liittynyt: 18.2.2008 15:57

ViestiKirjoittaja kiskola » 4.1.2010 22:00

Kyllä tohon jenkkipuskuriin sopii venton vr6 lippa parhaiten tosin pienellä veistelyllä. Itse koitin kans golfin lippaa mutta se jäi päistä vajaaksi.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 4.1.2010 22:41

No perhana. Kulmanipsutko otit pois, vai tarvitsiko myös muuta? Itse olin ainakin vähän ymmälläni sen lipan kanssa, kun ei meinannut taipua sopuisasti. Edestä ja sivuilta alkaen sen sai kiinni, mutta kulma ei meinannut istua. Kiitokset kuitenkin tiedosta.

kiskola
-
Viestit: 39
Liittynyt: 18.2.2008 15:57

ViestiKirjoittaja kiskola » 4.1.2010 22:49

Muistaakseni kulmia ja sivuja jouduin muokkaamaan.. et sivusta tais lähtee kaikki kiinnikkeet pois mut on se silti pysyny hyvin kiinni kun on se päästä kumminki kiinni.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 5.1.2010 22:00

Itse en aaz:n hehkuja ole ennen tätä päivää vaihtanut, mutta olihan urakka, vaikka vain tunti meni aikaa. Luulin jo, että suutinputket saavat väistyä, mutta onneksi ei tarvinnut irroittaa mitään hehkujen tieltä. Välillä oli vähän semmoinen pomminpurkajafiilis, kun ujutin virtakiskon muttereita varovasti paikoilleen väleihin, johon ei sorminensa edes pääse käsiksi. Pari vuotta vanhoista hehkuista kaksi keskimmäistä olivat mykkiä, ties mitkä Berut olivat. Boschia tilalle ja eiköhän noilla kevääseen asti ajele.

kiskola
-
Viestit: 39
Liittynyt: 18.2.2008 15:57

ViestiKirjoittaja kiskola » 6.1.2010 19:19

Miten sä ne kaks hehkua sait irti siitä pumpun takaa? Ite ku joskus vaihdoin ni jouduin ottaa ne kaks suutinta pois edestä että vähän edes tulis tilaa..

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 6.1.2010 21:20

Pitkän malliset 12mm nivelräikkäavain ja 8mm räikkäavain ovat must-työkalut hehkujen kanssa. Lisäksi paljon valkoista pyyhepaperia hehkujen alle, että näki mihin ne virtakiskon mutterit välillä tippuivat ;). Kyllä lainaamani poimintatyökalu tuli tarpeeseen, mutta menihän ne ihan kivasti sinne loppupeleissä. Kärsivällisyyttä ja vakaita käsiä tarvittiin varsinkin sen kenkuimmassa välissä olevan hehkun kanssa, jonne ei sorminensa edes ylety. Kuten sanoin, olo oli kuin pomminpurkajalla. Tänään tuli sitten testattua ja rykäytettyä tuo käymään -22 pakkasessa, eikä pannut yhtään vastaan.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 12.1.2010 22:33

Postipoika toi tänään Intran uudet keskiömerkit (kuvissa vielä suojamuovi päällä) ja tummat vilkut ja välilevyt. Vannesarjan puhallus ja jauhemaalaus ei näemmä hirveitä maksa, joten pitänee viedä ne käsiteltäviksi, jonka jälkeen voi sitten suihkutella keskiöt siniseksi. Renkaiksi olen ajatellut tilata saarivaltiosta Toyo Proxes T1R:t, joissa on hinta-laatusuhde näemmä aika hyvä.


Kuva Kuva

Lisäksi tuleva moottori sai tänään väriä niskaansa

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 17.2.2010 22:55

Jarrut edistyivät nippuun asti. Kyseessä siis noin 1996 16v gti:n Lucakset 280mm levyille tarkoitettuna. Puhallus, maalaus, uunitus ja kasaus uusilla tiivisteillä. Hyvä tuli.

Kuva

Levyjarrullinen taka-akseli on vielä haun alla, mutta ainakin Euroopasta on yksi jo onnistuttu löytämään.

Moottoriprojektikin etenee mäntien rantauduttua Hönölään...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 1.3.2010 19:54

Tuli tänään haettua noi 45 € vanteet satasen jauhemaalauksesta. Prkl, että tuli hyvät. Värinä RAL1013 Oyster white.
Keskiöt vedän varmaankin yllättäen LR5V siniseksi ja siihen valkoisen ja sinisen väliin vielä hento kultaraita. Uutta rengasta alle ja hyvä tulee...

Kuva

Lisäksi piti vaihteeksi kääntyä Hong Kongin suuntaan, kun ei ba15s-kantaisia keltaisia vilkkupolttimoita löytynyt sitten mistään. Motonetissä oli tumman oransseja, jotka osoittautuivat lähemmäs punaista. Noissa tarvikevilkuissa kun ei ole keltaista välilevyä kuten oikeissa on. Nyt on sitten kymmenen kappaleen satsi oikeanlaisia polttimoitakin ja vähemmän pornonpunaiset etuvilkut.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 13.4.2010 22:10

Tulipas tänään äherrettyä koko päivä molempien Ventojen kanssa, pääosa ajasta tosin meni sinisen kanssa. Jarrunesteiden vaihto, rumpujen maalaus, tolppien putsaus, etujarrujen vaihto ja vanteiden sovittelu ja niiden keskireikien hionta sopivaksi yms. pikkukivaa. Yllätyksekseni totesin, että 280 levyille ostamani ja kunnostamani leveän malliset satulat kiinnikkeineen olikin 256mm jähdytetyille. Tämä selittääkin sen, ettei noilla kamoilla ja 280mm levylllä kokeiltuna tuo paketti mennyt noiden valkoisten Intran vanteiden sisään, ehkä sitten isommalla satulankannattimella uppoaa. Noh, ei se mitään, 256mm hilppeet kiinni uusilla jäähdytetyillä levyillä kun nekin löytyivät ja kovaa ajoa. Etitään niitä 280mm kiinnikkeitä sitten kesän mittaan, ellei jopa Girlingin doppelkolbeneita - ihan huvin vuoksi. Nyt auto pysähtyy taas kerran paremmin kuin koskaan, mutta parempaakin voisi vielä hakea.

Ekassa kuvassa vannesovittelua 20mm spacerin kanssa taakse, sopivalta näyttänee. Tosin en tiedä miksi vanteen keskiosa näyttää kummalliselta kuvassa, vaikka tasainen oyster white -väri peittää koko vanteen. Siniseksi meinasin keskiöt vetää, ellei parempia ehdotuksia tule. Toisessa kuvassa jarrupaketti asennettuna hiotuilla käytetyillä Greenstuffeilla. Ehkä parempaakin voisi olla palaosastolla tarjolla, mutta toisaalta vanteet pysyy todistetusti puhtaampana tarvikepaloihin verrattuna.

Kuva Kuva

Loppuviikko keskitytäänkin sitten moottorin rakentamiseen ja moottoripyöräilyyn.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 2.5.2010 20:38

Tässä kevään mittaan tulee syystä (uusi kone) tai toisesta (mahdollista ratailua) kokeiltua eri jarrukombinaatioita. Ideahan lähti tuossa edellisessä postauksessa mainitusta pienestä vastoinkäymisestä, jossa 280 kannakkeet osoittautuivat luultua pienemmiksi. Tänään puhaltelin ja maalailin vr6:n 280mm Lucakset, joihin pitäisi hakea uudet tiivisteet ja lyödä kasaan. Lisäksi Saksan maalta tuli vähän puolivahingossa huudettua S2 audin Girling 60 "dobbelkolbenit" kannakkeineen. jotka luonnollisesti tulevat kokemaan ehostuksen ennen asennusta. Katsotaan nyt mihin noista päätyy loppupeleissä. Olisihan se kiva jos jarrut purisivat oikeasti kunnolla.

Pitäisiköhän tässä testien jälkeen oikein tehdä pieni tietoisku noiden Lucas/Girling-satuloiden sopivuudesta ja jarrujen päivittämisestä? Nyt olisi käytännössä koko sarja:

- 256x13
- 256x20
- 280x22 vr6 / g60 (käytännössä sama)
- 280x22 Girling 60

Noissa kolmessa ensimmäisessä käytetään EBC:n Greenstuffeja paloina ja Girling 60:t saanevat vähän pitävämpää palaa seurakseen, lisääntyneestä pöllystä huolimatta. Ehkäpä jotain EBC:n Yellowstuffin tapaista, ellei arvon foorumilaisilla ole parempia ehdotuksia.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 6.5.2010 22:16

Tulipas räpsäistyä vähän parempia kuvia aiheesta. Tosin satuin olemaan tuolloin hiekkatien päässä ja auton puhtausaste on sitten sen mukainen. Muutenhan se aika meneekin töiden lisäksi uuden moottorin kasaantumista parhaansa mukaan edistäessä.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 8.5.2010 10:24

Mathias Germaaniasta lähetteli ruosteisia jarruosia Olympiavolkkarista. :P

Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.6.2010 11:16

Mantorpin reissu todisti, että Jetan lipsukytkinvoimansiirto kaipaa remonttia sen pitäväksi versioksi palauttamiseksi, joten moottorin ja kytkinpaketin vaihto olisi vähintäänkin toivottavaa. Harmi sinänsä, että ekoTD-projekti viivästyi kampuran linjausongelmien takia, koska radalla olisi voinut huvikseen käydä pari settiä pyörittämässä. Tosin pääsin Motorsport Rsi Beetlen kyytiin radalle, joka sinänsä korvasi aiheutuneen menetyksen ja kasvatti ratalelun himoitsemista entisestään...

Kuva Kuva Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.8.2010 23:41

EkoTD projekti sai vaihteeksi tuulta allensa ja kasaus jatkuu lohkon saavuttua koneistamolta. Sillä välin piti vaihtaa vanteet ja renkaat, koska joku ison ruuvin tapainen päätti mennä takarenkaasta läpi. Eivätkä tosin kolme kesää rullatut renkaat enää niin kaksisessa kunnossa olleetkaan. Viime syksynä erittäin halvalla osamilleni Intran vanteille - jotka siis värjäytin/värjäsin - pyöräytettiin Toyon T1R:t. Täytyy kyllä myöntää, että vaikka hinta on puolet Micheliniä halvempi, ei ole mitään syytä pitää noita ainakaan huonompina gummeina. Lisäksi tuli teetettyä pari tarraa huvin vuoksi...

Kuva Kuva Kuva Kuva

P.s. Jos jollakulla sattuu olemaan <53mm kehältään olevia keskiölätkiä, niin ostaisin mielelläni.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 20.10.2010 23:24

Kirjoitellaanpa tännekin välillä, kun pientä tapahtumaa on havaittavissa.

Kauan etsimäni taka-akseli löytyi vihdoin Keski-Suomen seudulta ja kävin sen eräänä ehtoona hakemassa pois. Tässä välissä haluan erityisesti kiittää kaikkia kaupustelijoita, joista peräti yksi ainoa lähetti aiheesta kuvia, jotka mielestäni ovat tällaisissa kaupoissa todella oleellinen asia. Itseäni ainakin kiinnosti saada niitä kuvia, jotta tietäisi mitä lähtee parinsadan kilometrin päästä hakemaan. Enivei, kyseessä on siis vr6 golffin aksila, jossa on ainakin rumpujarrullisesta poiketen vakaaja, joka kulkee tuon poikkipalkin sisällä.

Tänä ehtoona kävin purkamassa tämän lähestulkoon alkutekijöihinsä, mutta klassiseen jarrupaineensäätimeen piti työntää irroitusaineita muhimaan. Olihan tuo muutenkin aivan totaalisen jumissa pulttiensa osalta, mutta hellää väkivaltaa käyttäen osat erkanivat toisistaan - tuloksena vain kaksi katkennutta pulttia. Tarkoitus on siis heittää tuo akselin runko jauhemaalaukseen ja sen jälkeen kasata koko roska uusilla osilla. Hyödynnettävää tuosta jää itse akseli kiinnitysrautoineen, navat, jarrupaineen säädin ja jarrusatuloiden kannakkeet. Ainakin omasta mielestäni tuo taka-akselin puslien (ja samalla vähän muunkin) uusiminen tällä tavoin on huomattavasti helpompaa, kuin taistella auton alla mitä ihmeellisimmissä asennoissa ihmetellen, että miten jarrupaineensäätimen, saati sitten puslien pultit saa ilman rälläkkää irti.

***Hox, ABS-anturit ja abs-kehät (levyissä kiinni) jäivät ylimääräisiksi. Jos kiinnostaa, niin privalla saa esittää hintatoiveita.***

Lisäksi BBS:t olivat kuukauden päivät hoidossa jauhemaalarilla ja tulivat vihdoin takaisin. Värinä RAL 1013 Oyster White, joka on mukavasti kermanvalkoinen. Aatoksena olisi ehkä jossain vaiheessa etsiä talvirenkaat noille, kun nykyiset Hakkapeliitta 5:t eivät 14" koossa suostu kulkemaan kovinkaan suoraviivaisesti.

Kuva Kuva

Ja tulihan tämänkin auton pohja hitsautettua. Kohta 400tkm ajettu ja ensimmäinen hitsausoperaatio koko autolle. Tosin tällä ensimmäisellä kerralla oli aikamoinen työmaa teetettävänä, mutta onpahan ainakin taas lattiansa osalta vedenpitävä. Kehtaa näyttää katsurillekin ja leiman saatuamme voimme päissämme alkaa suunnittelemaan ekoTD-projektin loppusuoraa.

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 23.10.2010 14:55

Voitko jotain mittoja ottaa cooleri putkistosta.? Olisi tarkoitus oman venton nokalle lähteä kyseistä säleikköä laittamaan ja tarttis vähän suuntaa antavia mittoja kun vähä noviisi oon näissä autohommissa ja vaikee on lähtee tyhjän päältä kauppaan hakemaan tavaraa ja putkistoo rakentamaan!

Kiitos :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 24.10.2010 10:53

Hmm... Suoria pätkiä varmaan 1,5m, kulmia riittävästi ja silikonia suorina tai kulmina. =)

Etukehikkoa sekä puskuria joudut sahailemaan ja viilaamaan riittävästi, että edes tuon pienen coolerin saat mahtumaan.

Voinhan mää jotain mittoja ottaa... Kuvasta näkee jo aika hyvin, että miten noi menee. Ton akun puolen voi tehdä usealla eri tavalla, mun ratkaisu oli tuommoinen.

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 24.10.2010 14:52

Kiitoksia! :) Sitten vielä semmoista, että mistä kannattaisi rosteri?putkistoa lähteä ostamaan?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 24.10.2010 16:55

Rosteria löytynee paikallisesta romuputkasta tms.paikasta. Ihan tukkureilta ostettuna tuo voi olla yllättävän kallista. Oma ahtoputkisto on alumiinia. ;)

Tulihan raapaistua tänään tuo välijäähdytinkompleksi katsastusinssin miellyttämiseksi pois. Täytyy kyllä myöntää, että jotenkin tukalan oloista tuo meno on ilman cooleria.

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 27.10.2010 21:28

Kiitosta vastauksista! Täytyy ajan kanssa ruveta tuota tonne keulalle tiputtamaan! :)

Minkä kytkimen olet laittanut vakion tilalle ja mistä kohtaa olet tulpannut EGRrän?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 27.10.2010 22:49

Kytkin on pari vuotta vanha vakio, ilmeisesti kampuran tiiviste on tihkunut öljyä, kun luistaa jo toista vuotta. EkoTD projektin johdosta ei ole enää kiinnostanut vaihtaa tuota pakettia. Ekoon on ostettu Sachsin race-asetelma ja Sachsin vakiolevy, peruskauraa siis.

EGR on tulpattu egr-putken imusarjan puoleisesta päästä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.10.2010 22:32

Kuriiri toi heräteostoksena Unkarista asti sattumalta ostetut - ah niin ihanan mk4 (tai mk3.5) cabrioletin sivupeilit. Mielenkiintoisen asiasta tekee myös se, että ne molemmat ovat mallia pieni, eli kuskin puoleinen on Lontoon mallin apparin sivupeili. Normaalistihan tuo kuskin peili on tupannut olemaan suurempi kuin apparin puolella. Lämpövastukset näyttivät mittarilla toimivan, ampiainen oli rakentanut pesän toisen peilin sisään ja kuoret joutuu maalamaan jahka betoninaarmut on hiottu pois. Tosin värikin oli väärä, sininen kuitenkin. Laitellaan kuvia sitten, kun on jotain kuvattavan arvoista.

P.s. Peilien kuorten irroittamisessa tämä ohje oli erittäinkin tarpeellinen. Hommaa vielä auttaa se, että varovasti vänkää esim. ruuvarin kanssa ulkolaidasta lähtien tuota kuorta ylöspäin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 4.11.2010 22:47

Joku tässä kyseli tuon ahtoputkiston mallia ja mittoja, niin tässä sitä nyt olisi lattialle purettuna. Tässä tapauksessa putkisto on 2,25" eli 57mm tavaraa, mutta 2" pärjää vallan mainiosti, jopa isommissakin vehkeissä. En ala erittelemään jokaisen putken pituutta, mutta oheisissa kuvissa on kuva otettu mittanauhan kanssa, josta saa vähän osviittaa. Ja tekijästä riippuu paljonko tuota silikonia tuohon haluaa. =)

Vähän lisätietoja:
- Ahtimen lähtö 38mm->51mm yläputki ja mutka 51mm-57mm. (k03 ahdin, varmista lähdön koko!)
- Imusarjalle tulo 57mm->51mm ja imusarjan liitäntä 51mm->45mm

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Vinkkinä lisättäköön, että noita silikonimutkia kannattaa ostaa mahdollisimman pitkillä päillä. Niistä voi vaikka sahailla suoria osuuksia näppärästi. Astetta tiukemmat kaverit tosin hitsaa ton putkiston kasaan...

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 8.11.2010 19:35

Tämäpä helpottaa kovasti! :) vielä helpotusta lisää tuo kuva tuolla projektipuolella maalatusta ahtoputkistosta!

Menikö "jetta" ilman huomautuksia läpi katsastuksesta?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 8.11.2010 19:44

Pitäisi vielä savut käydä ajelemassa ennen näytille vientiä. Eipä tuossa pitäisi olla kummoisia, varsinkin kun pohjakin on hermeettinen tätä nykyä...Saas vaan nähdä ettiskeleekö setä etupuskurin Meksikonhelloista, eli äärivaloista e-merkintöjä. =)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.11.2010 21:39

Jahas, karvan verran vajaa yhdellä kierroksella lisää syöttöä savumerkit näyttivät k-arvoksi noin 2,6. Olen suorastaan yllättynyt... Noh, ens viikolla sitten konttorille.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 23.11.2010 18:25

Tulihan illan iloksi kasattua mk4 cabrion peilit takaisin kuosiinsa. Jos nuo nyt jonnekin lämpimään menisi joskus tässä talven aikana asentamaankin.

Kuva Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 26.11.2010 17:38

Vanteiden ollessa tarpeeksi kauan sisällä lämpimässä, alkavat ne yhtäkkiä yllättäen lisääntymään. Vastaan tuli mielestäni aikamoiset löydöt - halvalla tietenkin. Renaultista peräisin olevat Speedlinen tekemät "turbine"-vanteet, kokoa 6,5" x 15" et36 . Nopealla sisäkehän mittauksella sain ahtaimmasta kohdasta 335mm, kun takana olevissa BBS:ssä on 325mm. Eli ainakin ne S2 jarrut pitäisivät alkaa pikkuhiljaa mahtumaan.

Painotkin piti huvikseen mitata:
Pulverimaalatut BBS:t 6"x15" - 7,6kg
Speedlinet 6,5"x15" - 7,9kg


Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 18.12.2010 11:12

Eilen vein vr6:n taka-akselin maalarille, samaten etutukivarret, joihin asentelen r32:n puslat. Taka-akselille tulee näillä näkymin ~80 Sh uretaanit, koska umpinaisia vaihtoehtoja ei muita tunnu olevan. S2:n Girling 60 etujarruihinkin alkaa löytymään loput osat, ehkä kriittisimpänä iso pääsylkky, joka pitäisi löytää halvalla uuusien hintojen pyöriessä 200€-300€. Keväällä tulee aikamoinen swappi koko alustan ja jarrujen suhteen. 3 vuotta ajetut D2-tolpat pysyvät tosin samoina, pitää vaan nekin putsailla dieselkylvyssä talven jälkeen.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.12.2010 12:40

Jouduitko isojen etujarrujen kanssa muuttamaan pääsylkkyä? KakkosJettaani tulee VR6 passatin etujarrut 54mm satulalla/288x25 levyillä, pitäisikö pääsylkkyä päivittää isommaksi? Nyt siis 9"(?) tehostin ja ilmeisesti se 20.64mm sylkky, pitäisikö hommata 22.2mm pääsylkky?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.12.2010 14:22

G60/Vr6 jarrut tarvii isomman pääsylinterin. Ainakin omassa kakkiksessa loppu puhti pienellä päsylinterillä. Uusi makso jotain 40e motonetissä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 18.12.2010 21:42

Ventossa on 22,2 mm pääsylkky, joka ei tuplamäntäisille S2:n Girling 60 etujarruille riitä juuri alkuunkaan - ainakin olen näin ollut ymmärtävinäni nettiä aikani selattuani. Mäntäpinta-ala noissa satuloissa on 25% suurempi kuin noissa vr6 / G60 / missä vain lucas 54-satulossa. 23,81mm pääsylkky ehkä riittää ja se mitä tavoittelen, on 25,4mm, joka löytyy S2:n tai isompien quattrojen jarrukombinaatiosta vakiona. Pitää varmaan hommata molemmat koot ja seuloa noiden kanssa vakiolla 9" tehostimella sopiva paketti aikaiseksi. Pääasia on että saisi pysähtymisen tuntua, mitä nuo 256mm jarrut eivät vielä tarjoa.

Tuo 22,2mm pääsylkky riittänee hienosti tuolle lucas 54-satulalle. Isommalla voi mahdollisesti tulla ongelmia tuntuman kanssa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.12.2010 22:41

Niin nuo mun satulat on kyllä ATE:n valmistetta, eli samat kuin mk4 GTI:ssä. Mutta pitäisi siis pärjätä tuolla isoimmalla kakkiksen sylkyllä? Mätänet näyttää Passat VR6:een samaa pääsylinterin kokoa 22.2mm, mk4:ssa vastaavasti 23.8mm.

Sopiiko 22.2milliseen 20.64mm jarrunestesäiliö?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 19.12.2010 9:50

Jos se jarrunestesäiliö on kaksireikäinen, niin voisi ehkä käydäkin. Monenmuotoisiahan noita säiliöitä on ollut, mutta liitokset taitavat olla aika tavalla samat. Ehkä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 28.12.2010 10:38

Kävinpäs eilen pesemässä auton ja samalla tutkimassa mitä noiden Cabrion peilien sovittelun eteen tulisi tehdä. Kuten olinkin jo netistä tutkiskellut, niin nuo eivät ole aivan "direct fit", sillä viistosta ylälaidasta tarvitsee eliminoida yksi ylimääräinen lipare ja lisäksi oveen pitää porata peilin kiinnityskohtaan yksi ylimääräinen kiinnitysreikä. Näillä toimenpiteillä peilien pitäisi käydä kohtuullisen mukavasti. Sähköliitin näyttäisi olevan käypä.

Pitänee laittaa kuvasarjaa tapahtumasta, jahka tuon homman saa väkerrettyä. Ei näitä ohjeita kuitenkaan liikaa ole, jos jotakuta vaikka kiinnostaisi tulevaisuudessa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2010 14:14

Enpäs ois totta puhuakseni ihan heti keksinyt laittaa mittaria tonne kajarin reikään :D

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 28.12.2010 14:37

Pitäiskö sen sitten olla hienosti asennettuna a-pilariin ruuvattuun tuning-telineeseen? =)

Itse asiassa kun pakopainemittarikin tuonne jossain välissä ilmestyy, niin joutunee miettimään paikkoja uudelleen. Ehkä modaan sitten tuon mittariston kaukalon.

Ja kun kojelaudan päällinen on sitten sen johdosta taas vapaa, niin siihen mahtuisivat vaikka Tangbandin laajakaistat. :P

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2010 16:43

Pitäiskö sen sitten olla hienosti asennettuna a-pilariin ruuvattuun tuning-telineeseen? =)


EI MISSÄÄN NIMESSÄ.

Mahtuisko ne kaksi mittaria rinnakkain ja laajakaista vielä niiden taakse/eteen?
Tai sitten diskanttien paikat uusiksi. Itellä oli peilikolmioiden ylänurkissa, liimalla alumiinisessa kulmaraudassa kiinni. Auto kun meni perä eellä ojaan niin pysähdysvaiheessa diskantti lensi läskeineen, vain magneetti jäi paikoilleen. Oli nimittäin magneetista epoksilla kiinni ellen väärin muista. Kyllähän siihen nurkkaan saisi varmaan isommatkin diskantit kiinni. Muistelen että eräs high-end friikki oli voittanu samanlaisella diskanttiasennuksella jossain suomalaisessa hifikisassa. Ja sillä oli jotku ihan pirun pienikokoiset disset siellä, ei niitä edes pöllömpi ois huomannu. Muutenkin oli OEM-tyyliset asennukset.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 28.12.2010 17:52

EI MISSÄÄN NIMESSÄ.

Sitähän minäkin...
Tai sitten diskanttien paikat uusiksi. Itellä oli peilikolmioiden ylänurkissa

Juu, onhan tossa autossa jo monenlaista diskanttia ehtinyt olemaan -- myös peilikolmioissa. Noissa Tangbandin diskanteissa vaan tuppaa tuota syvyyttä olemaan sen verran, etteivät mahdu silpomatta peilikolmioihin. Tuo nykyinenkin asennus on tehty lähes minimimitoilla.Tosin pientä motivaatiokokeilua odottaa tuossa vanhan liiton Infinityn diskantit (ei nauhat sentään), jotka saisi näppärästi kadotettua juurikin tuonne peilikolmioon

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2010 18:14

Kuva

Tosson joku taiteellinen näkemys. Ei ehkä ihan tullu täysin se mun ajatus tuossa... Mietin että ois hieman vielä syvemmällä nuo.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.12.2010 22:36

Jos ei mittareita halua a-pilariin, niin vaikka tollein, 1, 2 tai sit tällein.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.12.2010 8:01

Toi viimeinen edustaa jo vähän sitä ideaa, mikä mulla on aiheen suhteen. Mutta miksi ihmeessä tolla kaverilla on 10 barin mitttari? Aika kovat ahdot...

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 29.12.2010 9:03

^Olisko öljynpaine, ahtopaineeks tosiaan taitaa olla asteikko turhan pitkälle...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.12.2010 10:05

Sori, unohtu tuo hymiö tuosta --- ;)

Samaan nippuun voisi mainita, että hakusessa olisi tuo mittariston kehys. Yv tavoittaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.12.2010 13:31

miksi ahtomittarin tarvii olla niin näkyvillä että sitä voi tuijottaa koko ajan? jos jotain tehollista muutosta tapahtuu niin sillon sitä voi ihan hyvin katsoa mutta tarviiko se olla ajossa kokoajan silmien edessä?

itse ratkaisin ahtomittari asian omasta tarpeesta tarpeeksi toimivalla tavalla
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010085.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010086.jpg
okei eihän tuo oo komea varsinkaan tuon mittarin kanssa mutta varsin helpossa paikassa luettava ongelmien esiintyessä. tuonhan vois hienommin saaha tehtyä 52mm mittarilla jossa on letkulähtö taakse päin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.12.2010 17:36

Fedex toi tänään jarrupornoa kahdessa eri koossa. Katsotaan nyt kummalla alkaa tuntuma löytymään jarrupäivityksen jälkeen. Varmaan ei tarvitsisi mainita että sain edullisesti normihintaan verrattuna. Vastaavan ison pääsylkyn pyyntihinnat kun ovat aika korkealla. Laitetaan nyt vielä vastaavat osanumerot jos joku näitä tulevaisuudessa lueskelee.
441 611 021 A --- 25,4mm
853 611 021 --- 23,8mm (näitä voi olla usealla numerolla)

Kuva

miksi ahtomittarin tarvii olla niin näkyvillä että sitä voi tuijottaa koko ajan?

En minäkään tiedä... Kai se tuntuu hienolta. Varsinkin kun keväällä tossa lienee jo pienikokoinen dataloggerikin lämpöjä varten kaverina - ainakin säädön ajan.
Viimeksi muokannut tttalja, 22.1.2011 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.1.2011 15:40

Taka-aksila ja hiukka vahvistetut tukivarret tulivat maalattuina takaisin. Tukivarsiin hitsattiin kauttaaltaan pienet vahvistussaumat, tosin tämä taitaa olla aivan turhaa, mutta hitsattiinpa nyt kuitenkin. =)

Noihin sitten alan sovittelemaan Golf R32 / TT:n umpikumipuslia, joista käsittääkseni pitäisi ottaa keskiholkista 3mm puoleensa tavaraa pois, jotta ne mk3:n koriin sopivat. Uretaaniset ei jostain syystä etupäässä kovinkaan kauheasti kiinnosta. Taka-akselille ei sitten uretaanisia järkevämpää vaihtoehtoa ole, mikäli perän elämisen haluaa kuriin.

Kuva Kuva

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.1.2011 16:19

Itsellä on etupäässä kaikki puslat uretaanista. En ole huomannu ylimääräisiä tärinöitä tai jurinoita.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.1.2011 20:08

Uniballia vaan eteen ni ei elä liikoja. :D En ole katsonu saako mk3 koriin noita uniballeja eteen ja taakse. Mk4 ainakin saa.

Tukivarret ja taka-akseli näyttää hyviltä. Kun saat akselin kasaan niin tuu käymään tallilla niin laitetaan paikoilleen.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.1.2011 20:24

Uniballia vaan eteen ni ei elä liikoja.

Kun mää nyt kuitenkin meinaisin edelleen kaikesta räpellyksestä huolimatta ajella tolla ympäri vuoden - ja paljon. =) On tässä päivänä parina tullut mieleen kesällä kaduiksikin kutsuttuja perunapeltoa muistuttavia ajoreittejä pitkin ajellessa, että etukelkka huutaisi hoosiannaa tiukoilla uretaaneilla, saati sitten unipalloilla. Ehkä justiinsa jotkut pehmeän mallin uretaanit toimis. Tosin violetit Powerflexit on kovuudeltaan 70 Sh, ne puolalaiset mitä mä olen ajatellut taakse on 80 Sh ja samaa saa ympäri autoa. Sitten on vielä se 90 Sh malli...

Katotaan ny mitä vielä keksitään...

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 23.1.2011 2:41

Hitto. Tuolta puolastahan voisikin tilata puslat. Eipä ole hinnalla pilattu :) end OT :)

Hansen
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.6.2009 12:40

ViestiKirjoittaja Hansen » 23.1.2011 22:40

Eikös eteen kävisi kokokuminen tt audin pusla...?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 24.1.2011 0:49

Lueppas siitä mun kuvallisesta viestistä alkuperäinen suunnitelma... =)

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 24.1.2011 8:30

Noihin sitten alan sovittelemaan Golf R32 / TT:n umpikumipuslia

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.2.2011 23:11

Kylmän talven aikana nurkkiin on ilmestynyt kaikkea pientä kivaa...

Kuva Kuva Kuva Kuva

EBC:n keltaista palaa joka nurkkaan, puslat tukivarsiin, halpa etuvakaajan uretaanipaketti, alapallot ja muuta pientä sälää. Lisäksi kepin liikettä lyhennetään miellyttävämpään suuntaan, eli enää ei tarvitse pyytää apukuskia siirtämään jalkaansa vitoselle vaihdettaessa...

Tulihan taka-akselille ne Puolan poikien uretaanipuslatkin. Vaikuttavat vallan mainioilta.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 16.2.2011 4:32

Se on kyl tullu tutuksi tuo apparin jalan hierominen... Aina sai kaverin koipea varoa ku golffilla ja passatilla ajeli. Vanhuksessa ei taida kyseistä ominaisuutta olla...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 20.2.2011 19:26

Tällaista pikku puuhaa sitten tänään tuohon meidän punaiseen. Viime keväänä vaihdettu SNR:n laakeri päättikin oksentaa sisukset pitkin jarrurumpua. Mukava pikku piharemppa kirpeässä talvisäässä. Sisäkooli lähti navasta irti rälläkän avulla.

Kuva

Täytyy muuten myöntää, että on se CRC:n super adhesive laakerirasvakin parin kympin pakkasessa jo aika tahmaa tavaraa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 22.2.2011 22:37

^ Mites se nyt noin? :O Eikö varotellut ees mitään?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.2.2011 22:40

Kyllä siinä alkoi pari päivää ennen kuulemma joku pitämään vähän ääntä, mutta kun auto on 140km päässä, niin jäi diagnoosit aika vähiin. Aattelin että saa jossain lämpimässä kattella sen kuntoon, mutta toisin kävi. Yleensähän noi alkaa vähän ujeltamaan.

arppa87
-
Viestit: 28
Liittynyt: 24.6.2007 0:02

ViestiKirjoittaja arppa87 » 24.2.2011 10:14

Mulla kävi viimekesänä samahomma passatin kanssa. Varmaan 10 sekunttia ennen hajoamista kuulu pieni kirkasu takaa ja sitte alakokin rengas vipattaan :) Oli mukavaa juhannus aattona tien varressa vaihtaa laakeria ku jumittu se sisäkooli kiinni :D

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 3.3.2011 23:53

Liityn ahtopainemittari-keskusteluun vähä myöhässä! Itselläni ko. mittari on tossa vaihdekepin edessä, keksikonsolin sisäpuolella vasemmassa ylänurkassa!

Todella toimiva paikka, ei oo silmien edessä kokoajan, ja muutenkin siellä ihan hyvin piilossa. Jos penkki on tarpeeksi takana voi ahtopaineet katsastaa ilman että tarvii polvea liikuttaa (riippuen koivista) ja jos polvi on eessä nii ei kauheen isoa liikettä tarvii tehdä, että mittarin näkee!! Itse tykkään!!

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 4.3.2011 11:01

Itse en ainakaan haluais mittaria niin alas. Sais olla sellaisella korkeudella, että ei tarvi paljoa irroitella katsetta tiestä. No, jokainen tyylillään..

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.3.2011 23:11

Männä viikolla mentiin punaisella Pyhälle ja takaisin. Tietyin väliajoin tuli mieleeni, että T4 Caravelle yms. pikkubussi olisi loistava hankinta katsellessani neljän hengen ja tavaroiden ahtamista Ventoon, jossa suksiboksi oli vielä lisätilana. Kulutus tällä kuormalla ja hyvällä takakenolla oli semmoista 6l / 100km luokkaa.

Kuva

Käväisin myös vanhuksilla kahvilla ja samalla näpersin ja mallailin hieman alustan osia. Puolan poikien puslat asettuivat todella kivasti paikoillensa, Moogin alapallopaketin osat tuntuivat laadukkaalta, sekä Germaaniasta hankitut uudet merkittömät takasatulat olivat varsin ok. Nyt pitää tehdä vielä tilaus kaikenmoisista pulteista ja nippeleistä, että saa tuon aksilan lopullisesti kasaan ja paikoillensa. Ei tullut halpa keikka tästäkään, vaikka kaikkensa yrittää. =)

Kuva Kuva Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 19.3.2011 21:24

Pientä ähellystä taas tänään taka-akselin parissa ja tuli nuo etutukivarretkin puslitettua. Audi TT:n puslat painuivat sen enempää mukisematta kiinni. Lisäksi hommasin nuo uretaaniset vakaajan puslat ja asensin ne vanhoihin, uudelleen maalattuihin rautoihin kiinni.

Kuva Kuva Kuva

"Jetta" kokee kyllä kevään koittaessa aikamoisen muutoksen sisäisesti:
- Motori
- Kuvien ukivarret eteen
- Uusi vakaajallinen taka-akseli uusilla hilppeillä
- Levyjarrut taakse
- 280mm etulevyt Audi S2:n satuloilla
- Uusi ja isompi jarrupääsylinteri
- Ja muuta pientä kivaa hilpettä ympäriinsä.

Toivottavasti tämä "harrastaminen" kannattaa.

Muistaakos kukaan suorilta taka-akselille tulevien jarruputkien pituuksia tässä paineensäätimellisessä mallissa? Yhteensä 4 putkea pitäisi taka-akselille teettää säätimen jälkeen.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 28.4.2011 21:43

Loput kaipailemani orkkisosat saapuivat Slamitilta, joten illan iloksi kasasin akselin lähes kokonaan. Täytyy kyllä myöntää, että noilla hinnoilla ei esim. ruosteisia ja vääntyneitä jarrukilpiä kannata entrata. Levyjen laakerikoolien laittoon pitää saada pidempää tuurnaa, koska eivät menneet pohjaan asti vanhoja kehiä välissä käyttämällä. Navan ja akselin väliin poltatin molemmille puolille 20mm levityspalat, niin levittäminen käy vähemmän laakerien päälle. Tämä vr6-akseli kun nyt on todettu tasan yhtä leveäksi, kuin normi mk3-akselikin.

Kuva Kuva Kuva

Vinkki: Jarruputkien koot tässä versiossa ovat hatusta heitetyt, kun mistään en niitä selville saanut tällaiseen 4-letkuiseen versioon. Pituudet ovat 2 x 45cm, 110cm ja 15cm.

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 30.4.2011 14:21

Mistä ostettu vento vr6 etulippa? Itse yritin kovasti googlea hyödyntäen jotain paikkaa löytää mistä sitä saisi, mutta eipä oikein löytynyt..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.4.2011 15:35

Merkkiliikkeestä.. Kestää käyttöäkin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 1.5.2011 1:13

Joskus taannoin hommasin tuon Venton oman orkkis vr6-lipan TM Tuningilta. Nykyään astetta vaikeammin saatavilla yhtään mistään. Golffin lippoja onkin sitten pilvin pimein markkinoilla.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa