VW Polo 86c, mk4 Golf & Audi 80 1.8tq

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

VW Polo 86c, mk4 Golf & Audi 80 1.8tq

ViestiKirjoittaja -DP- » 23.1.2017 15:32

Jees, elikkä tollasella golffin räppänällä tullu tässä muutama vuos ajeltua. Alla aina yhtä laadukas JOMin alusta, toiminu jo sen parivuotta kesät talvet. Kaks ekaa kesää mentiin RH:n ZW1 vanteilla, vaan viime kesäks piti sit jo jotain uutta hommata ja tilalle tuli Brock B1. Näitten kanssa sit tuli tarve päästä alemmas, joten taakse BC racingin lyhyempää ja jäykempää jousta, eteen isompilenkkinen kallistuksenvakaaja ja koiranluut. Pohjapanssarikin piti 4mm pellistä väkerrellä, se onkin useemmat öljpohjat pelastanu, vaikkei tuo nyt kovinkaan matala ookkaan.. :D Elikkäs ton näkösenä siis rullailtiin viime kesä:
Kuva
Kuva
Keulalla siis perus 1.6 8v kone, reilu 240tkm mittarissa, melkolailla perus huolloilla sselvinny, mitä nyt kytkin piti heti ostamisen jälkeen uusia.. Sähköikkunat löytyy, siinäpä nuo hienoudet melkeenpä on. :D

Muutama kuukaus sitten muun huollon ohessa rupesin tulppia vaihtelemaan golffiin, siinä sitten niiden vaihdon "vaikeutta" kiroillessa mietin että olispa vanha kunnon 86c polo, siihen kun se oli niin helppoa.. Pelto/jääautona siis viimoset 10 vuotta toiminu vuoden -89 Polo ilman isompia ongelmia, vaikka onkin kenkää saanu. Siinä sit erehyin vitutuksissani avaamaan nettiauton, eikä menny pitkään kun oli puhelin kädessä ja seuraavana viikonloppuna suunta täältä Itä-Suomesta kohti Raahea hakemaan -85 vuosmallin Poloa. Kuvaa ostokunnosta:
Kuva

Takasin tullessa meinas olla hieman hankaluuksia, kun Polo tykkäs hyytyillä 100km välein. Kotiin päästyä vaihtelin kaasarin peltoautosta vaan eipä tuollakaan ollu vaikutusta, liekö sit puolan johdossa tai jossain sytytyksessä ollu vikaa, kun ei enää niitten nykimisen jälkee oo oikutellut.

Tänhän siis piti olla myyjän mukaan kuskinpenkin ja radion vaihdolla museoleimalle kelpaava. Noh, eipä tossa normaalille leimalle tartennu ku kummatkin helmat ja etuiskarit vaihella.. :D Tai en pelkkiä iskareita hommannu, vaan koko alustan 60/40 madalluksella saksan maalta. Tätä en jaksanu otteeseen ruveta ainakaan vielä säheltämään, kahtoo sitä myöhemmin sitten. Kuvaa alusta vaihdettuna:
Kuva

Ja sitten ne helmat.. Täynnä reikihän nuo oli, hyvin päässy tuolla muovin alla muhimaan. Reikiä löyty myös takakaarista muutamat ja takanta puskurin alapuolelta. Helmat tuli iha uudet hommattua kokonaan, muualle sitten väänneltiin paikkoja. Tuosta kuvasta nyt näkyy vähäse nuita reijän tynkiä helmapelleissä:
Kuva

Ja uudet helmapellit paikoillaan:
Kuva

Loppujen lopuksi koriltaan ja pohjaltaan siistissä kunnossa, enää vaan pieniä pintaruoste täpliä siellä täällä. Alunperinhän oli tarkotus ajella pololla tää talvi aina ens syksyyn asti, mutta totesin että laitetaan nyt tää kesäks kuntoon, ettei ihan ruostu käsiin.

Elikkä siis auto pukeille ja alustan osat ensimmäisenä käsittelyyn. Puhistus ruosteista ja uutta maalia pintaan, taka-akseliin täytyy myös puslien putket uusia, kun puhki ruostuneet.. :D Ennen taka-akselin yms. irrottelua tuli kokeiltua milta ne RH:t näyttäis polon alla, muuten hyvä mutta edestä tulee aika reilusti kaaresta ulos, elikkä pienempää/kapeempaa etsintään.
Kuva

Humppapuoleen sen verran, että löyty "alkuperäinen" c-kasetti soitin. Nykyaikasemman soittimen aattelin piilotella hanskalokeroon, sille sitten hattuhyllylle 4x 4" koaksiaalit ja mahollisesti ehkä golffista subbari konttiin kesäks. C-kasetteja voidaan kuunnella sit alkuperäsillä kajareilla. :D Tai taakse nyt piti vaihtaa uus, kun alkuperänen oli rikki.. Mut tollasta kaijutin koteloa tuloillaan siis hattuhyllylle, mitään ylimääräsiä reikiä en haluu muuten lähes 100% alkuperäseen sisustaan tehä ja porailla.. :)
Kuva

Konehuonettakin tarkotus vähän siistiä ja mm. tuo järkyttävän kokonen 8l lasinpesuneste säiliö pienempään ymsyms.. :D Ruosteiden poisto ja maalailua, jotkut vanteet ja sopivasti laikkaa jousille tarvittaessa, niin eiköhän sillä sitten kesän viiti ajella... :) Dellorton/weberin jne. tupla kaasareita saa myös tyrkytellä! 44mm solexit kävi jo pöydällä, mut tuli todettua että niissä ois ollu liian työmaa sovittaa poloon..

Mut siinä kaikki pääpiirteittäin, päivitellään kun jotakin tapahtuu.. :) Linkin takaa pitäis löytyä albumeita joissa on kuvia lisää poloista ja golffista jne: https://www.flickr.com/photos/139813478@N02/albums
Viimeksi muokannut -DP-, 17.4.2019 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja jii_bee » 24.1.2017 20:38

Huojentavaa huomata etten ole ainoa mieleltään vajaa joka jaksaa vielä parsia nippuun tällaista kasari-Poloa! ;) Täällä on tehty sama havainto: kun kaikki muut huushollin ajoneuvot ovat syystä tai toisesta ajokunnottomia, Polo toimii aina. Ei siitä voi luopua!

Jos tuunaus kiinnostaa, meikäläiseltä löytyisi tuollainen Polon takapuskuria sopusuhtaisempi Mk2 Derbyn puskuri:

Kuva

Derbyn puskimessa päädyt ovat lyhyemmät kuin Polon vastaavassa.
Polosen kyljissä taitaa olla jopa syvennykset tuollaiselle..?

sopivasti laikkaa jousille tarvittaessa

Ennen kuin laikkaat, laske etutolppien jousilautasia. Niitä pystyy pudottamaan parikymmentä milliä. Takana sitten siirrät jousilautasen sokkaa vähän alemmaksi.
Itse tein noin kun vaihdoin 165/50/15 kumit 165/45:iin ja "wheelgap:ia" jäi vähän liikaa.

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 25.1.2017 11:53

Eihän näitä pie mennä hävittämään, autoja parhaimmasta ja varmimmasta päästä! :) Itelle muutenkii lähellä sydäntä tää koppa, kun oppinu ajamaan tälläsellä sillon 10v sitten.

Tommottii puskurihan vois näyttää ihan hyvältä kyllä. Mahollisimman alkuperäsen/ajan mukaisen tyylisenä silleen ajatus pitää, mut toi vois kyl siihenkii kategoriaan vielä hyvinkin sopia. :) Ja kyllähän tuossa syvennykset taitaapi olla, että niittenkin puolesta passais.

Juu, takanta tuon sokkasäädön huomasinkin jo kasaillessa, mutta etutolppien jousilautasiin en ookkaan huomiota kiinnittäny, pittääpä kahtoo niitä tässä. Täytynee kuitenkin eka kahella mimmosta rengasta/vannetta tulee alle. Tarttis Brockeista/RH:n vanteista eka päästä eroon ennen ku viittii uusia ruveta mihkään enemmälti ostamaan, ettei oo jokapaikka täynnä vanteista sitten.. :D

public
-
Viestit: 19
Liittynyt: 23.3.2008 15:56

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja public » 2.2.2017 19:29

Täällä kans työnnellään menemään 86c Poloxilla. Omasta laitteesta pitäisi myös jaksaa tehdä topikki, vaikka nyt se alkaakin olla soiva laite eikä varsinaisesti mikään projekti enää :) Älyttömän kiva tuo on ajaa, ja omista autoista varmaan sympaattisin.

GrapL
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.4.2009 21:26

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja GrapL » 7.2.2017 19:28

jii_bee kirjoitti:Jos tuunaus kiinnostaa, meikäläiseltä löytyisi tuollainen Polon takapuskuria sopusuhtaisempi Mk2 Derbyn puskuri:

Derbyn puskimessa päädyt ovat lyhyemmät kuin Polon vastaavassa.
Polosen kyljissä taitaa olla jopa syvennykset tuollaiselle..?



Niin että mikä derbyn puskuri? Mulla pölyttyy tallissa -82vuosimallin Polo samalla puskurilla joka on 99% varmasti ollut siinä uudesta asti. ;)

Ja jos jollain ois nurkissa 1.1 koneeseen kaasutinta voi yyveenä tarjota!!

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 7.2.2017 21:40

Joihinkin maihin lie myyty nuita alkupään 86c poloja derbyn nimellä. Ton kuvan mukasia kuitenki löytyy mk2 derby hakusanalla googlesta, suomessa tollaset taas ihan poloja kyl. :D

Vaan niin tuo puskuri kulkeutu jo itelle, täytyy siitäkin runko irrotella ja hiekkapuhaltaa + maalata samalla kun tekee saman operaation muillekin osille. Kesäks löyty jo vanteetkin ja kaikki alustan puslat tuli tilattua uretaanisina, sama vaihella kaikki kerralla kun nuo osat on nyt irrallaan.

Jos jollaki muute löytyy kiveniskusuojia tohon takakaarien eteen, niin paiskaa yv! Pääsis noista kaarimuoveista eroon... :D

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja jii_bee » 7.2.2017 23:07

Niin että mikä derbyn puskuri? Mulla pölyttyy tallissa -82vuosimallin Polo samalla puskurilla joka on 99% varmasti ollut siinä uudesta asti. ;)

Takapuskuri. :) Irroitettu Derbystä johon passaisivat myös nämä takaroiskeläpät jos kyseinen ajoneuvo olisi vielä hengissä...
Maski ja konepelti siitä on vielä tallessa.

Kuva

Saattoi olla niin että Derby oli ihan vähän Poloa paremmin varusteltu vaikka käytännössä oli yksi ja sama auto. Tuosta lisää tietoa.

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 6.3.2017 22:06

Jooo elikkäs.. Taakse tuli tosiaan toi lyhempi takapuskuri.
Kuva

Sisustakin tuli purettua melkeen kokonaan pois. Täytyy vanhat vaimennusmatot repii suurinpiirtein pois ja vetää stp goldilla uusiks, kun sitä sattuu olemaan vielä 6 neliöö golffista jälellä.
Kuva

Vanteet tuli kesäks ostettua, lenson bsx 7x15" koossa kaikki 4, 165/45 kumet päällä.
Kuva

Edestä tuli koiteltuu iha jousenkin kanssa et miltä näyttää, oli aika maasturi joten rälläkkä käteen ja jousilautasta 2cm alemmas, lopputulos korkeuden osalta jotain tämmöstä:
Kuva

Ja tommone hiekkapuhallushärveli piti tehä vanhasta kompurasta, vähä mukavampi tolla puhallella alustan osia mitä bilteman imevällä..
Kuva

Taka-akselissahan oli tiedossa jo että puslien putket oli puhki ruostunu, vaan niin vaan löytykin lisää ruostetta.. :D
Kuva

Palanen pois ja lattarautaa tilalle. Ois ehkä isomman paikan voinu kerralla laittaa, mut meni jo..
Kuva

Ja puslan paikat uusiks putkesta. Molemmat siis samasta, koko taka-akselin leveytisestä, putkesta leikelty, että tuli about samaan suuntaan osottamaan.
Kuva
Putken sisähalkasia oli 41mm ja puslien 40mm, joten pyöräytin tohon sisäpuolelle vielä millistä peltiä kierroksen. Sen verran kovat noi uretaanipuslat, että eiköhän ne siellä pysy.

Sit saatiinkii jo about kaikki alustan osat saatiin maaliin ja kasaan kera uretaanipuslat. Tosiaan osille hiekkapuhallus, kerros epoksimaalia ja päälle kaks kerrosta polyuretaanimaalia. Tuntu ainakin aika hyvältä setiltä
Kuva
Kuva
Kuva
Vakaajan koripusliks tuli MaxRpm tekeleet, jotka korjaa vähän caster kulmaa. Saa nähä mitenkä sit ajoon vaikuttaa.

Ja auton allehan ne pääty. Ois kyl voinu olla nuissa vanteissa isompi et edessä, sisemmäs mahtuis hyvin ja tulee muutenki turhan paljon kaarista pihalle.. Takana tulee passelisti kaarelle, mut saa varmaan spacerit hommata ettei näytä niin hölmölle.
Kuva

Ja auringonpaisteeseenkin polonen pääs, työntämällä tosin ku kaasari ja imusarja on pöydällä.
Kuva
Kuva
Edestä pitää pohjaanlyöntikumeja silputa, kun makaa nyt niitten varassa. Pitäs pudota sillä ehkä sentti pari alemmas, kahtoo sit minkä verran jousia tarvii pätkiä..

Seuraavaks sit varmaan vähän korihommia, pintaruosteita ja lommoja yms. piiloon, maalit yms. tuli viikolla haettua.

Saattaa olla vähän sekavaa tekstiä, kun toiselta foorumilta kopioitu kolmesta viestistä ja melkolailla copy&paste meiningillä meni.. :D

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja jii_bee » 6.3.2017 23:13

Ois kyl voinu olla nuissa vanteissa isompi et edessä, sisemmäs mahtuis hyvin ja tulee muutenki turhan paljon kaarista pihalle..

Paljonkos näissä on ET:tä..?

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 7.3.2017 9:02

En yhtään tiiä, puuttuu vanteesta merkintä et kohasta. Mut näkys saavan et20, 30, 35, 38. Voisin melkein veikata tota et20 tai jopa et30, takanta kuitenkin tulee kaarelle about samalla tavalla mitä 8" levee vanne et30.. Mut tosiaan en yhtään oo varma asiasta. :D 35 tai 38 se ei varmastikaan kuitenkaan oo.

E: Mittailujen jälkeen tulin tulokseen että et20 noi..

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 10.4.2017 17:59

Hieman taas päivittelyä.. :D

Lattiat ja kontti alkaa olemaan melkolailla vaimennettu, parit pienet palaset vielä kuskin puolen jakatiloihin ja kontissa varapyörän kotelo loppuu. Oviin sit mattoa kunhan saa alalaitoja vähän hitsuuteltua, kun tais pari pientä kohtaa olla vähän ruosteessa.
Kuva
Kuva
Jos nuo vähän ajomeluja hiljentäis..

Puskurin kiinnitysreikiä kyljistä umpeen, niin saa sit sen pienemmän puskurin laitettua.
Kuva
Kuva

Ja, yks polon räppänä sitten lisää.. :D Vuosmallia -90 oleva coupe polo. Yllättävän siisti koriltaan, ruostetta löysin vaan muutamasta kohasta pintapelleissä, sekä jokuset pienet lommot.
Kuva
Ekat 15 vuotta ollu Mikkelin kaupungin omistuksessa, ja viimoset 4 vai 5 vuotta seisonnassa hajonneen kannen takia.. Kansi ollu jonkun vuoden irrotettuna ja männät jne. päässy aika nättiin ruosteeseen, joten voi olla ettei siitä koneesta enää käyvää moottoria tule. Mukaan kuitenkin 1.3 ruisku kone 5v laatikolla, sekä iso kasa kaikkea muuta roinaa.. :) Tuon ruiskukoneen vois pistää tän rojekti polon keulalle jossakin vaihteessa.

Lensoihin tuli Wolfsburg keskimerkit. Ois vaan pitäny vähän mittailla, kun jäi about 5mm näkyviin alla olevaa VW keskimerkkiä, kahtoo nyt miten pahasti se jää omaa silmää häirittemään..
Kuva

Ja johan tuo punanen paholainen kotiutunu, vielä jäi johtosarja ja toinen umpio myyjälle, kun oli maahan jäätyny. :D
Kuva

Kakkis jetasta kaiketi peräisin tuo kone, autowikiä selaillen tuli tulokseen että tuo vois olla 55hp NZ kone, mutta mene ja tiedä sitten. :D
Kuva

Puuratti tuli kans poloseen tässä haettua, adapteri vielä keksittävä jostain.
Kuva

Ja kokeilinpa ihan huvikseen ottaa jouset ja pohjaanlyöntikumet pois, korkeus olis silleensä ihan hyvä.. :mrgreen:
Kuva

Ovesta rupesin rälläkän kaa ruostepilkkuja vähän poistelemaan, ja tulin tulokseen että sais kyl koko oven maalata.. Ja tota pilkkua kyl löytyy vähän jokapuolelta autoa, nii sais melkeen ylimaalata koko romun.

Tuo punasen kone kyl näyttää aika heikolta, ruostumaan vähän tosiaan päässy, kun seissy ilman kantta. Kansi tuosta ilmeisesti rikki, kun löyty sille lappunen korjausarviosta, ja lasku koeponnistuksesta..
Kuva

Vähän jo kävi mielessä että jos tuosta rojekti polosta ottas koneen jne tuohon punaseen, kävis leimaamassa ja sitte nappasis vielä alustan ja vanteet ja ajelis tolla sitten, niin sais rauhassa räpeltää tota toista. :D Mut tiiä nyt sitten...

Ja golffiinkii tuli sen verran panostettua että takajarrut laittelin kuntoon, rupes jo sen verran ilkeesti rohisemaan. :D
Kuva
Ja rupeshan toi pitämään ajaessa kierrosten mukaan muuttuvaa vinkumista ja tyhjäkäynnillä kuulu rohinaa. Syyks selvis apulaitehihnan kiristin, joten tuli vaihettua se ja sitte hihna siinä samalla

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 22.5.2017 21:59

Joo o, kaikkee tapahtunu. Golffi saatiin leimattua, airbag valo vaan teetti hieman työtä.. Törmäystunnistin oli menny rikki, uus ois maksanu marmorilla 250€, onneks purkaamolta löyty parilla kympillä, ja sillähän tuo saatiin pelittämään. Leiman jälkeen tuli RH:t viskattua alle ja laskettua kesäkorkeuteen.
Kuva

Polojen suhteen suunnitelmat hieman muuttu, ja tulikin porrasperäsestä vaihettua kone tuohon punaseen.
Kuva
Yllättävän helposti suju tuo homma, suurin ongelma tuli kun ei startannu, syynä oli jotta startin heräte oli jääny irti.. :D

Melko nopiaan tuli leimalle tarjottua tuota, ja läpihän se meni ilman ongelmia. Leiman jälkeen alusta alusta ja vanteet alle ja baanalle. :D
Kuva
Kuva
Saishan tuo matalampi olla, vaan raapii joka nurkasta vähän väliä näinkin ollen, eikä edestä vanteet/renkaat anna siihen oikein mahollisuutta, kun tulee sen verran kaarista ulos. Taakse pitäs spaceria hommata, kun nyt jää niin sisään, sillon tosin korkeudensäätösokkaa nostettava pykälällä tai parilla.. :D

Ja tulihan tuo puurattikin tähän laitettua, hieman tosin teetätti työtä saaha se isompiboorinen holkki irti rattiakselista... :D Töötti vielä tuloillaan tuohon.
Kuva

Sellasta tällä erää, pitäs varmaan vähän tiheempään yrittää päivitellä sikäli mikäli jotakii tapahtuu, mut tässä nyt tälleen lyhykäisyydessään. :D

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 29.6.2017 17:46

Poloon tuli töötin nappi ja sitten kasa muita wolfsburg aiheisia härpättimiä. :D
Kuva
Kuva
Vaihdekepin nupin vois vielä samaan sarjaan päivitellä.

Ladon seinään tuli tehtyä reikä, ja laudat siirrettyä takakonttiin.
Kuva
Toi uuden karhee jerrykannu vaan pistää vähäse silmään tuolta, pitäs sitä tavalla taikka toisella jotenkin vanhentaa.

Ja taakse tuli 20mm spacerit, samalla pili kaadet mankeloida ja pykälän verran nostaa perää ylemmäs. Raapii välillä edelleen, mut huomattavasti parempi nuin.
Kuva
Kuva
Ja tulihan tuota nuo muovit käytyä kuumailmapuhaltimella läpi, että sai juhannukseks vähän siistimpään kuntoon.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.6.2017 17:58

Jerrykannu vuodeks pihalle aurinkoon ja tuiskuun ni saa vähän patinaa pintaan..

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 2.7.2017 18:08

Silleen kyllä ois hyvä, vetelis eka hiekkatiellä jonkun kilometrin auton perässä vielä, niin sais vähän kolhujakin matkaan.. :D

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 8.11.2017 18:42

Kesä tuli vaihtelevalla menestyksella rullailtua menemään. Motoparkissa heinäkuussa pääs Polo keittämään, kun flekti ei toiminu.. No ei siinä mitä, lisää nestettä vaan koneeseen ja pikapatentilla johto suoraan akkuun kiinni, tällä päästiinkin sieltä kotia kohtuu hyvin. Mitä nyt viimesen 10km aikana auto hyyty reilu 10 kertaa.. Tätä tuli sit tutkiskeltua, tulpat, virranjakajankansi, tulpanjohdot, bensapumppu, uus polttoaineensuodatin vaiheltua toisesta polosta, vaan eipä ongelma tällä korjautunu.

Ruostetta oli koko kesän tullu suodattimelle, niin tulin tulokseen että tankissa oltava joku isompi roska/ruostehippu joka tukkii bensaletkun, ja aiheuttaa hyytymiset. Eikun peltoautosta tankki irti, kevyt hiekkapuhallus ja ferreksit pintaan, ja se tankki tuohon punaseen kiinni, sillä katoskin sit se ongelma. :D

Alko kuitenkin sit savuttamaan melko reilusti, ja jäähytysnestettä hävis +1l/100km.. Kansipahvinhan tuo keittäminen oli rikkonu, joten eikun kansi irti, putsaus ja lasilevyn päällä suoruuden tarkistus ja uus kannentiiviste väliin. Samalla tuli uusittua myös jakopään hihna ja vesipumppu, kun ne sattu jo hyllystä löytymään. Tällä korjautuikin tuo savutus, ja auton kehtas sit jo leimalle viedä. :D
Kuva
Kuva

Leimalla ei muuta sanomista tullu, kuin apukuskin valon suuntauksesta, joka osotti vähän turhan ylös. Siinä nosturilta lähtöä tehdessä ilmaantu kuitenkin uus ongelma - startti vaan napsu, ja auto piti työntämällä tyrkätä pihalle/käyntiin. Pari kertaa tuon jälkeen läks kyl startilla käyntiin, mutta sillonkin avainta sai käännellä sen 10-20 kertaa ennen ku suostu pyöräyttämään, joten lie startti vaiheltava. Auto saatiin kummiskin navettaan talvisäilöön, samalla tuli tuo laitettua seisontaan.

Ja kuva viimosilta ajeluilta kesäkunnossa, ennen alustan ja rengastuksen vaihtoa vakioksi.
Kuva

About kuukaus sitten tuli kaverilta haettua mk1 derby. Koppa oli kyllä lopulta sen näkönen että tulin lopputulokseen et otetaan kaikki tarvittava osa irti ja koppa romuks.. Oikeastaan ainoa syy tuon hakemiselle oli keulalla oleva 6n polon 1.6 aee kone, jonka joku joskus sinne sovitellu.
Kuva

Kuva

Loppujen lopuks koppaan ei juurikaan mitään jäänyt:
Kuva
Jonkun verran muuten löytyis osiakin tuohon derbyyn, eikun yv jos jollekin olis tarve, niin kahtelen mitä löytyy..

Tuo kone siis tarkoitus sovitella tuohon punasen polon keulalle. Melkolailla suoraanhan tuo menee, moottorin/vaihteiston kannakkeet on samoilla paikoilla kuin 1.3 koneessakin. Alusta ja jarrut ajatus päivitella vastaamaan G40 poloa, jolloin paperilla sais olla se ~138hp, vaikka periaatteessa taitais riittää pelkkä jarrupaineensäätimien lisäys, koska Polo GT malli vastais tehoiltaan tuota 1.6 konetta. Mut täytynee selvitellä asiaa vielä vähän tarkemmin, ennen ku mitään sen suurempaa tekee. :D

Tällä hetkellä tuo 1.6 kone levällään tallissa, ainakin uudet tiivisteet vaihdeltava, kun muutamastakin paikasta vuotaa öljyä.. Ja kansipahvihan se näytti tästäkin olleen menny. Samalla sit tietysti uus jakopää, vesipumppu ja kiristin jne. Lohko tarkotus maalailla ja muutenkin tuota vähän siistiä. Sisuskaluiltaan kyl siistissä kunnossa, kaipa tuo 250tkm asti täydellinen huoltokirja (240tkm asti liikkeiden leimat) johonkin sit vaikuttanu, koneella ajettu nyt siis 268tkm. Koneen vaihdon yhteydessä sit polon konehuone siistittävä ja kaikki johdot yms. laiteltava piiloon, ja muutenkin yritettävä suht kliini tehä siitä. :D Mut kahtelee näitä sit jossain vaiheessa.
Kuva

Vanteetkin tuli tuosta punasesta polosesta myytyä, jotain 14" vannetta kateltava ens kesälle. Ja jollakin tavalla pakko saaha alemmaskin..

Ja golffikin sai aina yhtä komiat peltivanteet alle, kun piti talvirenkaat vaihella.. Samalla tuli 6n polon yläpäät heitettyä eteen ja jätettyä kokeilumielessä apujouset pois, oishan tuo nuin matalana mukava, vaan kuskin vetari paukku aika railakkaasti ja apukuskin puoleinen otti "yllättäen" runkoon kiinni :D Jonkun sentin nostin sit ylemmäs, vaan vielä tartteis muutama sentti nostella, et pääsis sit talvella johonkin..
Kuva
Kuva

Sellanen romaani tällä kertaa, jos tässä yrittäis hieman useammin päivitellä, kun jotain ihmeellisempää tapahtuu.. :D

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.11.2017 14:00

Siinä nosturilta lähtöä tehdessä ilmaantu kuitenkin uus ongelma - startti vaan napsu, ja auto piti työntämällä tyrkätä pihalle/käyntiin. Pari kertaa tuon jälkeen läks kyl startilla käyntiin, mutta sillonkin avainta sai käännellä sen 10-20 kertaa ennen ku suostu pyöräyttämään, joten lie startti vaiheltava.

Ennen startin vaihtoa tarkista että moottorin maadoitus on ok.
Tekee samat vaivat, mutta on paljon helpompi korjata.

USAgti
-
Viestit: 199
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja USAgti » 11.11.2017 21:35

Joo älä hötkyile, itekin just sain nippuun tekniikan kakkiksessa, uus starttikin löytyy, mutta solenoidi siellä vaan naksuu kun avainta kääntää, maa vikaa on vielä jossain, niin kyllä se vielä herää sieltä

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 12.11.2017 11:11

Nojoo, totta kyllä, voi ihan yhtä hyvin olla siinäkin se. Pittääpä ne vilkasta seuraavalla kerralla läpi, jos sais sit vaikka ajamalla sen muutama kymmenen metriä talliin, että saa koneen pois keulalta. :D

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 3.12.2017 21:09

1.6 koneen lohko & öljypohja saatu maaliin, väriks tuli niinkin erikoinen kuin musta. Parempi sekin ku ruoste. :D
Kuva

Kannesta tuli venttiilit purettua irti, jos kevyen läppäyksen tekis ja vaihtelis venttiilivarrenkumit. Mielenkiintonen asia minkä huomasin, oli että tuossa vaan yksittäiset venttiilin jouset. 1.3 koneessa kuitekin tuplajousilla. Hieman jäykemmät nuo 1.6 koneen jouset, vaan ei kyl lähellekkään samaa mitä noi 1.3 tuplajouset. Vähän mietinnässä pitäiskö tuonne heittää sit kasatessa pikkujouset sisään?
Kuva
Kuva
Venttiilit pientä karstaa lukuunottamatta siistissä kunnossa.

Tuossa osia katellessa ja tutkaillessa tuli huomattua et 1.3 koneesta sais kevyemmän vauhtipyörän, eroa 1.6 koneen vauhtikseen 1,25kg. Ohuempihan tuo kyllä on, vaan lohko on sama kummassakin koneessa ja vissiin vaihteistoissakaan ei eroja juurikaan taida olla, joten luulis ainakin äkkiseltään käyvän paikalleen? Levy ja asetelma sit 1.6 koneesta kyllä, kun levy hieman isompi.
Kuva

Putkistoakin tullu jo vähän mietiskeltyä, kaveri toi sille ylimääräsen 900 cbr pakosarja, ja mittojen puolesta putket vaikuttais ainakin äkkiseltään melko sopivilta tuolle koneelle, mitä vähän laskureilla tutkiskelin. "Hankalaks" tuosta pakosarjan muokkaamisesta vaan tekee se ettei oo tigiä, kun näyttäs rosteria olevan tuo.. Sais vaan lähempänä konetta kulkee nuo putket, ja öljyn suodatinkin pitäis saaha kierrettyä. Ja vinoon joutuu laittamaan öljypohjan takia, joten vähän joka kohtaa joutuis muokkaamaan.. :D Toisaalta ei valmis käypänen rosteri pakosarjakaan maksais tuohon kuin jotain 150-200€, niin eipä paljon tuota toinna ruveta muokkailemaan, vaan ainahan ajatuksella voi leikkiä.. :P
Kuva

Semmosia pohdintoja tuon suhteen tälläkertaa. :D

Golfiin tuli perus öljynvaihdot tuossa tehtyä, samalla sit termari+jäähytysnesteet ja kuskinpuolen vetarin ulompi nivel. Väheni naputus kääntäessä, vaan naputteleehan tuo edelleen, lie sit sisempi nivelkin menossa.. Lower your car they said, it will be fun they said, vai miten se meni. :D

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 11.1.2018 18:05

Ja noniiih, rälläkkä lipsahti vähän ja iskarin yläpäät läks irti, takas liimailin, tosin 1,5cm ylemmäs. :D
Kuva
Tosiaan derbystä sillon otin yläpäät talteen, niin niistä tein tuohon noi nyt. Nyt tosissaan keulaa tiputettu 3,5cm ilman jousiin koskemista.. :P

Koneellekin tuli korotuspaloja mallailtua, derbystä noi kannakkeiden kiinnityslärpäkkeet, 2cm nousee kone nyt.
Kuva

Pakkohan se oli konetta sovitella ja kahtoo että se tosissaan mahtuu nousemaan ton verran ylemmäs. Ei ongelmia sen suhteen, takakannakkeesta nostettava pikkasen vielä ylemmäs, kun pakosarja ottaa vakaajaan vähäse, eli himpun tulis kone vakiota enemmän etukenoon..
Kuva
Kuva

Sähköissä sit ollukkii oma tuomaa, sellane sekamelska oli... Vaa alkaa tuosta pikkuhiljaa saamaan selvää, jonkun verran saa karsia vielä ylimääräsiä piuhoja poikkeen. Ja tosiaan sisätilan ja valojen jne- sähköt ei oo vielä tossa kuvassa.
Kuva

6n polon mittariston sovittelukin oma työmaa, piti 86c polon mittariston omat kiinnikkeet leikellä pois että tuo mahtu sinne, kun tosiaan vähäse leveempi. Mittariston kehystä kans joutuu muokkailemaan, et näkyis kokonaan noi lämpö- ja polttoainemittari.
Kuva
Kuva

G40 polon etusatulat tuli saksanmaalta, saa nyt noi jäähytetyt etulevyt sit. Jarrujen osalta alkaa siis olemaan sillee et paperilla sais olla sen 138hp. Taakse tosiaan tarttee laittaa jarrupaineensäädin ja isommat sylinterit, nekii tossa pöydällä oottelis. :D
Kuva

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja Habbo » 12.1.2018 8:38

Peukutan tätä Polo hommaa ihan täysillä. Itsellä kanssa samat fantasiat, joko 1,6 bensa tai 1,4 TDi llä.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.1.2018 12:22

Tuon Polosen mittariston kehyksen saisi varmaan näppärästi naitettua vaikkapa Golf III-kehykseen..? Polon kehykseen veistää reiän johon Kolmosen kehys ilman reunoja uppoaa.
Katkaisijoita joutunee uudelleensijoittamaan, mutta muuten lienee olisi ihan tehtävissä..?

Kuva

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 12.1.2018 23:25

Hmm, ei lainkaan huono ajatus tuokaan, kaverilla sattuis sopivasti olemaan mk3 golffi purussa. Toki mitä tossa tuota polon omaa kehystä kattelin, niin alalaidasta vois saaha levitettyä niin että nuo pikkumittaritkin näkyis. Ja vähän ku sais alalaitaa alemmas taivutettuu ni näkyis sit vikavalot yms. :D

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja jii_bee » 13.1.2018 13:42

Tuossa tehty Kakkikseen vähän samantapainen homma.

Kuva

Kuva

Vähän leikkaa-liimaa-pakkeloi-juttuja niin eiköhän tuo asetu Polosenkin kehykseen ihan siististi.

takakannakkeesta nostettava pikkasen vielä ylemmäs, kun pakosarja ottaa vakaajaan vähäse, eli himpun tulis kone vakiota enemmän etukenoon..

Onkos ne Max Rpm:n casterin korjaus-vakaajapalikat tässä vai ovatko ne vielä sedanin alla..? Kannattaa kokeilla ensin niitä.

Omassa Coupessa Ebay:n rosteri-pakosarja otti myös vakaajaan, joten lämmitin putkea ja naputin siihen montun vakaajan kohdalle.
Kun myöhemmin laitoin vakaajaan caster-palikat, huomasin että näillä pakosarjaa ei olisi tarvinnut muokata ollenkaan. :)

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 15.1.2018 22:00

Hmm, tuohan on varsin siistiks saatu. Eiköhä tuo tosta polon omasta kehyksestä helpoin oo muokkailla, tai kokeilla ainakin.

Joo, ne maxrpm puslat on tuolla jo, muuteha tuo ottas vielä rankemmin kiinni. :D Ei tuo nyt tohon pahasti ota, mut just sen verran että ajaessa kolisis. Helpoin tota takakannaketta muokata, ku täpeillä kuitenkin vaan kasassa nyt. :D Ja ei varmaan tollane pien kallistuksen muutos koneen asennossa vaikuta mihinkään..?

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 28.2.2018 18:23

Poloon tuli viimosella tilattua säädettävä alusta, jos nyt pikkuhiljaa alkas saamaan riittävän matalaks.. :D
Kuva

Toiseen tolppaan tuli laakeri ja napakin prässäiltyä tollasella hitech "prässillä".. :D
Kuva

Mutta mutta, toiseen tolppaan ku meinasin laakeria ruveta laittelemaan, nii huomasin et "olka-akselihan" on halki tosta... Jarrusatula tulis siis tohon kii, montahan kunnon jarrutusta kestäis ku korvakko melkeen kokonaan irti halki.. :D
Kuva

Jotain apurungon/pohjapanssarinrungon tapastakin tuli väännettyä keulaa jäykistämään. Toi pohjapanssarin pelti tosin ihan yliampuvan paksua, sattu vaan olemaan tota 4 millistä sopiva palanen golffin pohjapanssarin jäljiltä.. :D
Kuva
Kuva
Varmaan pittää jotain ~2mm peltiä hommata ja tehä siitä uusiks toi panssari..

Pillerivanteesta tuli levipeltiä väännettyä, 8x13" kokonen tuo siis. Eteen sit about tuuman verran kapeempi näillä näkymin, taakse tuo 8" levee melkolailla passeli. :)
Kuva
Kuva
Vanteille väriks tulossa sama ku konehuoneeseen, eli ral1001, elikkäs beige. :D

mrtuomas
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.8.2017 3:45

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja mrtuomas » 18.3.2018 3:15

Minkä merkkisen alustan hommasit? Omaan steilheckiin alusta mietinnässä, kun keulaa saisi tiputtaa reilusti mutta perä pitäisi vain saada jäykemmäksi.

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 18.3.2018 21:21

Ta tecnix tuo on. Eipä tohon saa suoraan ku TA ja KW alustoja coileina, ta maksaa 500€ kieppeillä ja kw sit reilun tonnin. :D

Tuli tossa vielä tota "apurunkoa" jatkettua taaemmas sinne alkuperäsen tuen tilalle asti. Vähän pientä siistimistä tuolle, niin voiskin jo puhaltaa ja maalata tuon + pohjapanssarin pellin, samalla myös muita irto-osia. Mustaks varmaan noi, nii ei hypi liikaa silmille koneen alta.
Kuva

Poikkitukikin tuli räpelleltyä eteen, vielä mutterit&pultit hommailtava ja hitsailtava tohon keskelle niin saa sit kiristeltyä turhat välykset pois.
Kuva

Runkoonkin sai rasiaporaa ja rälläkkää vähäsen näyttää, niin mahtuu nyt sit vetarit ja tukivarret olemaan. :D
Kuva

Taakse tuli tolpat laiteltua kiinni, siihen asettuu kierteet pohjassa. Eipä kyllä alemmas mahtuiskaan, ei oo näinkään ollen oikeestaan enää tilaa taka-akselin ja rungon välissä.. :D Edessä ei tolppaa oo tuossa kuvassa kiinni, mut about tuolle korkeudelle se sielläkin kierteet pohjassa asettuu. Maavaraa tuossa ~4-5cm vielä pohjapanssarin kohilta, eli hyvinkin ajettavassa korkeudessa. :D
Kuva

Viikonloppu meni konehuonessa pyöriessä, vielä vähäsen saa hitsailla. Saumoihin jäykistehitsauksia, reikiä umpeen ymsyms..
Kuva
Vielä notchit hitsailla loppuun ja 4mm pellistä niitten kohille runkopalkkiin vahvistusta. Kohta puoliin varmaan pääsis sit kittiä levittelemään & hiomaan ja maalia suihkimaan.

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 25.4.2018 18:18

Kyllähän tuota konehuonetta sai aikansa hieroo, ja muutamaan kertaa kittiäkin levitellä uusiks ennen ku tuli riittävän hyvä.. :D Ei se lähelläkään priimaa oo, mut välttänee nyt tällä erää.
Kuva
Kuva
Kuva

Ja tosissaan beigehän siitä lopulta sit tuli, ainaki ihe tykkeen tuosta väristä.. :P
Kuva

Vähäse ruvennu jo takas kasaan päin menemään. Sai nuita kaikkia pikkuhilppeitäkin tossa maalailla ennen ku viitti takas pulttailla.
Kuva

Vaihelaatikko ja kansikin sai vähän vannehopeeta päällee, kahotaa kui kestää maalit kiinni... :D
Kuva

Kantta tossa vähän zoomailin ja kattelin et mitenkä sais mittailtua paljonko jää vähimmillään venttiilin ja männän väliin tilaa. Sinitarra osottautu tässä ihan hyväks, ja lopputulos oli että noin 5,5mm siellä pitäis olla. Elikkä kannesta lähtee nyt millin siivu poikkeen, jollonka puristukset nousee 9,8->10,5. Kahotaa mitäkä tapahtuu sit.. :D
Kuva

Ja sitten maskihommeleita.. En vieläkään tiiä onks toi hieno vai hirvee, mut ainakin erilainen.. :D Nyt ois siis neljää erilaista maskia polon keulalle, kahotaa mikä nuista kaikista sit lopulta päätyy tähän.
Kuva

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja jii_bee » 29.4.2018 18:48

Edessä ei tolppaa oo tuossa kuvassa kiinni, mut about tuolle korkeudelle se sielläkin kierteet pohjassa asettuu. Maavaraa tuossa ~4-5cm vielä pohjapanssarin kohilta, eli hyvinkin ajettavassa korkeudessa. :D

Näin on. Meikällä on ollut Coupen TA Technixit "summer mode:ssa" (edessä ruuvattu alimpaan asentoon, takaa siten että helmalinja on suorassa) pari viikkoa.
Eka paikka joka ottaa maahan kiinni on ne patit johon kiinnitetään poikittaisrauta pohjassa... ja sekin routaisilla hiekkateillä. Kestopäällysteillä saa ajella huoletta. :)

-DP-
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.2.2016 9:27

Re: VW Polo 86c & mk4 Golf

ViestiKirjoittaja -DP- » 17.4.2019 14:47

Hirveesti ei oo pololle tapahtunu, kone saatu paikalleen ja pyörilleen asti. Tolppien kaa oli enempi vähempi ongelmia, toisessa tolpassa jarrusatulan kannakkeessa se halkeama ja ei pultit lukittanu alapalloniveltä paikalleen.. Noh, se onneks korjautu poraamalla 10mm reijät 12mm kokosiks ja m12 pultilla.
Kuva

Uutta vannettakin tuli viime kesänä hommailtua, RSL Cultit, edessä 7x14" ja takana 8x14". Taakse joutu heittämään vielä 20mm lätyn väliin ettei kauheesti jäis etuvanteita sisemmäs.
Kuva
Hyvin nuo omaan silmään istuu, kaaret vaa vaatii aika rankasti mankelia.. :D

Eteen tuli säädettävät yläpäät ni alko saamaan camberit paremmin kohalleen, ehkä jopa himpun miinukselle.
Kuva
Kuva

Rosterista takavaimenninta yms tuli kans kesällä, pitäs vielä pakosarjan ja tuon välille putkisto tehä. Keulalle alumiininen syyläri kiinteellä paisarilla, sille 2x bilteman flektejä.
Kuva

Keulalle tuli myös sähköjä vedettyä, kaipa nuo tollasenaan välttää, kun ei näkyviin jää.
Kuva

Moottorille/vaihteistolle tuli myös mallailtua lisätukea, pääsee ylimääränen golffin säädettävä koiranluu käyttöön.
Kuva

Sitten tämä uusin hankinta.. Sattu kohtuu hintaan löytymään tuossa talvella tollonen 80 audin räppänä. Tietenkin quattrona ja 1.8t aeb koneella varustettuna. Vähän tuosta kutiteltu lisää tehojakin edellisen omistajan toimesta, mm. k04-15 ahdin, isommat suuttimet, isompi välijäähdytin ja tietenkin ohjelma tehty tuolle kokoonpanolle. Edellisen omistajan arvion mukaan pitäs olla se 220-240hp, mut mene ja tiiä.. Mut kohtuu hauska peli talvella tommosen 101 heppasen golffin jälkeen. :D
Kuva

Eipä se kyllä tänkään kanssa menny niinku strömssössä, vajaan viikon kerkesin ajelemaan, niin rupes painelaakeri ääntämään aikasta pahasti, ja kytkin luistamaan.. Öljyä vuoti kans sieltä täältä, joten eiku kone pois keulalta ja kytkin+kasa tiivisteitä, apurunkoa yms uusiks..
Kuva

Muutama viikko ja taas mentiin, kuukauden kerkes siinä ajelemaan, niin ahtoletku sano poks. Se onneks oli helppo ja nopee korjailla metalliputken pätkällä.

RS2 kopiopuskurikin tuli tuossa hommattua. Hieman myös haaveissa jaon muuttaminen tuosta 4x108 jaosta 5x112 jakoon.. Sais nuo RH:t vaikka sit alle, suht samaa tyyliä olis kuin rs2 vakiovanteet. Jonkinlaista alustaakin tuo kyllä vaatis, ja ylimaalauksen.. Sen verran heikossa kunnossa tuo maalipinta. Mut kahotaan nytten mitä tuolle intoutuu tekeemään ja millon, ihan hauska nykysellä pappaluukilla ja peltivanteillakin.. :D
Kuva
Kuva

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

Re: VW Polo 86c, mk4 Golf & Audi 80 1.8tq

ViestiKirjoittaja lucifer » 17.4.2019 18:43

Minkä syyläri toi on?
Tai siis mistä hommasit?


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa