

Keulalla siis perus 1.6 8v kone, reilu 240tkm mittarissa, melkolailla perus huolloilla sselvinny, mitä nyt kytkin piti heti ostamisen jälkeen uusia.. Sähköikkunat löytyy, siinäpä nuo hienoudet melkeenpä on. :D
Muutama kuukaus sitten muun huollon ohessa rupesin tulppia vaihtelemaan golffiin, siinä sitten niiden vaihdon "vaikeutta" kiroillessa mietin että olispa vanha kunnon 86c polo, siihen kun se oli niin helppoa.. Pelto/jääautona siis viimoset 10 vuotta toiminu vuoden -89 Polo ilman isompia ongelmia, vaikka onkin kenkää saanu. Siinä sit erehyin vitutuksissani avaamaan nettiauton, eikä menny pitkään kun oli puhelin kädessä ja seuraavana viikonloppuna suunta täältä Itä-Suomesta kohti Raahea hakemaan -85 vuosmallin Poloa. Kuvaa ostokunnosta:

Takasin tullessa meinas olla hieman hankaluuksia, kun Polo tykkäs hyytyillä 100km välein. Kotiin päästyä vaihtelin kaasarin peltoautosta vaan eipä tuollakaan ollu vaikutusta, liekö sit puolan johdossa tai jossain sytytyksessä ollu vikaa, kun ei enää niitten nykimisen jälkee oo oikutellut.
Tänhän siis piti olla myyjän mukaan kuskinpenkin ja radion vaihdolla museoleimalle kelpaava. Noh, eipä tossa normaalille leimalle tartennu ku kummatkin helmat ja etuiskarit vaihella.. :D Tai en pelkkiä iskareita hommannu, vaan koko alustan 60/40 madalluksella saksan maalta. Tätä en jaksanu otteeseen ruveta ainakaan vielä säheltämään, kahtoo sitä myöhemmin sitten. Kuvaa alusta vaihdettuna:

Ja sitten ne helmat.. Täynnä reikihän nuo oli, hyvin päässy tuolla muovin alla muhimaan. Reikiä löyty myös takakaarista muutamat ja takanta puskurin alapuolelta. Helmat tuli iha uudet hommattua kokonaan, muualle sitten väänneltiin paikkoja. Tuosta kuvasta nyt näkyy vähäse nuita reijän tynkiä helmapelleissä:

Ja uudet helmapellit paikoillaan:

Loppujen lopuksi koriltaan ja pohjaltaan siistissä kunnossa, enää vaan pieniä pintaruoste täpliä siellä täällä. Alunperinhän oli tarkotus ajella pololla tää talvi aina ens syksyyn asti, mutta totesin että laitetaan nyt tää kesäks kuntoon, ettei ihan ruostu käsiin.
Elikkä siis auto pukeille ja alustan osat ensimmäisenä käsittelyyn. Puhistus ruosteista ja uutta maalia pintaan, taka-akseliin täytyy myös puslien putket uusia, kun puhki ruostuneet.. :D Ennen taka-akselin yms. irrottelua tuli kokeiltua milta ne RH:t näyttäis polon alla, muuten hyvä mutta edestä tulee aika reilusti kaaresta ulos, elikkä pienempää/kapeempaa etsintään.

Humppapuoleen sen verran, että löyty "alkuperäinen" c-kasetti soitin. Nykyaikasemman soittimen aattelin piilotella hanskalokeroon, sille sitten hattuhyllylle 4x 4" koaksiaalit ja mahollisesti ehkä golffista subbari konttiin kesäks. C-kasetteja voidaan kuunnella sit alkuperäsillä kajareilla. :D Tai taakse nyt piti vaihtaa uus, kun alkuperänen oli rikki.. Mut tollasta kaijutin koteloa tuloillaan siis hattuhyllylle, mitään ylimääräsiä reikiä en haluu muuten lähes 100% alkuperäseen sisustaan tehä ja porailla.. :)

Konehuonettakin tarkotus vähän siistiä ja mm. tuo järkyttävän kokonen 8l lasinpesuneste säiliö pienempään ymsyms.. :D Ruosteiden poisto ja maalailua, jotkut vanteet ja sopivasti laikkaa jousille tarvittaessa, niin eiköhän sillä sitten kesän viiti ajella... :) Dellorton/weberin jne. tupla kaasareita saa myös tyrkytellä! 44mm solexit kävi jo pöydällä, mut tuli todettua että niissä ois ollu liian työmaa sovittaa poloon..
Mut siinä kaikki pääpiirteittäin, päivitellään kun jotakin tapahtuu.. :) Linkin takaa pitäis löytyä albumeita joissa on kuvia lisää poloista ja golffista jne: https://www.flickr.com/photos/139813478@N02/albums