Golf Mk4 GTI

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Koomik
-
Viestit: 5
Liittynyt: 10.6.2013 18:41

Golf Mk4 GTI

ViestiKirjoittaja Koomik » 6.1.2016 13:38

Toisella foorumilla tullutkin tarinoitua tästä, mutta näin flunssassa ollessa tylsyyksissäni ajattelin, että voisihan tästä kertoa tännekkin. Osan tekstistä kopioin nyt suoraan, mutta haitanneeko tuo.
Eli kyseessä on Jazz Blue värinen VW Golf mk4 GTI vuosimallia 2000, joka on kulkeutunut Saksasta tänne Suomeen 2007. Auton kävin hakemassa Seinäjoelta tammikuussa 2012, eli hetken on kerennyt olemaan jo minun omistuksessa. Osto vaiheessa autolla oli keretty rullailla jo melkein 220 tkm, mutta jotain isompia huoltoja oli tehty noin. 200 tkm kohdalla, kuten jakopää, turbo ym. Myös kori oli hyvässä kunnossa, joten suht. luottavaisin mielin olin auton suhteen. Varusteiltaan auto on perus GTI, eli ei mitään sen ihmeempään, sisältä löytyy sini-mustat kangas Recarot ym. Moottori on AGU tyyppinen 1.8 20VT, johon oli jo ostaessa asennettu Karalan softa. Jotain pieniä oem-henkisiä muutoksia olikin ensimmäinen Suomen omistaja sattunut tekemään. Näitä olivat mm. R32 sivuhelmat, Votexin jubi-tyyppinen takahelma ja joku kopio jubi-tyylinen etuhelma. Eli koria oli rakenneltu Jubileum-mallin suuntaisesti, tämä sopi omaankin silmään hyvin.

Tällainen auto oli suurin piirtein minulle tullessa:
Kuva

Eka vuosi ajeltiin autolla tuossa kuosissa ja jätettiin muutokset suosiolla seuraavalle kesälle. Vuodelle 2013 suunnitelmat olivat simppelit, vanteet ja alusta laitettiin tilaukseen. Alustaksi valitsin BC-Racingin V1 sarjalaisen ja jousiksi joka kulmaan 150mm/10kg. Vanteita tuli arvottua hetki, niiden piti olla concave tyyppiset ja fitmentistä haluttiin suhteellisen härski. Niinpä päädyin 3SDM 0.01:n ja ne tulivat 9,5x18” kokoisina joka kulmaan. Vanteet olivat tietenkin aivan liian isolla et:llä, (40) ja jakokin oli väärä, joten tilannetta helpottamaan tilattiin Tommi’s Billetin pinnapultilliset adapterit. Renkaiksi vanteille pyöräytettiin Toyo Proxes T1 sportit koossa 215/40-18. Kun kaikki tarvittava oli saatu haalittua, päästiin sovittelemaan. Ihan helpostihan ei mk4:ssa tuo 9,5” eteen uppoa, joten kaarista piti mankeloida pokkaukset lyttyyn sekä pullistaa kaaria hieman ulospäin. Myös et:t piti laskea aika millilleen.. Siinä samalla tuli laitettua Koy sheriffin pohjapanssari, FK:n etuvakaaja ja vmaxx:n säädettävät vakaajanpystytangot. Lisäksi laitettiin Polo 6N:n iskarin yläpäänkumit ja lautaset. Näitten muutosten jälkeen alusta säädettiin niin alas, kun sen sillä hetkellä sai ja toivottiin, että 9.5” leveä etuvanne uppoaa kaariin.
Ja sinnehän ne sujahti ja vieläpä aika kivasti. Kausi 2013 mentiin näin:

Kuva

Kuva

Kesälle 2014 oli taas muutamat muutokset suoritettavana, jotka kosketti lähinnä koria ja auton korkeutta. Puskurit olivat suhteellisen rujossa kunnossa, joten ne maalautettiin uudelleen. Samalla etupuskurinlistasta siloteltiin kilvenpaikka pois ja etuhelma vaihtui oikeaan jubi-malliseen. Myös peilinkuoret, maski ja puskurin ritilät sai päälleen uutta kiiltävää mustaa ruiskusta, koska niidenkin pinta oli surkea. Ylimaalaus olisi ollut kaikista paras vaihtoehto, mutta siihen ei tällä kertaa pystynyt rahaa uhraamaan, joten kori myllytettiin huolellisesti pesukintaallakin kirjottelevan _paffa:n toimesta. Korkeuden hieromiseen kuului notchin teko, kallistuksenvakaajan muokkaus ja uudet 70mm pitkät vakaajanpystytangot, jotka tehtiin orkkis metallisia tankoja muokkaamalla. Lisäksi great platesit löysi tiensä paikalleen. Näillä eväillä saatiin suht. kiva paketti korkeuden suhteen ja vetarin raapimis ongelmat vähentyivät. Myös kori alkoi miellyttää omaa silmää:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuon alemmaks sitä ei noilla renkailla saanut, jos halusi vielä kääntyä.
Näillä eväillä mentiin aikalailla kesä 2014 ja tulipa muutama tapahtuma kierrettyä samalla. Ajatus auton myymisestä oli hiipinyt mieleen, mutta en vain saanut päätettyä mikä seuraavaa harrastekiesin virkaa alkaisi toimittaa. Tulin tulokseen, että annetaan neloselle vielä ainakin ensi kesä aikaa ja aloin miettimään, mitä keksisi kaudelle 2015. Vanteet olivat alkaneet tökkiä omaa silmää ja nettiä selatessa tuli vastaan erittäin harvinaiset ja laadukkaat sekä ennnen kaikkea riittävillä spekseillä olevat 3-osaiset Cargraphic Racingit. Myyjän kanssa väännettiin hinnasta hetki kättä ja kohtahan vanteet olivatkin jo omassa varastossa. Speksit ovat 9x18” et30 ja 9.5x18” et35. Kaikissa 2.75” ulkokehät. Nämäkin ovat siis väärällä jaolla (5x112), joten jo edellisten vanteiden kanssa palvelleet adapterit iskettiin näiden kaveriksi, tosin hieman muokattuna. Istuvuudesta tuli aika tarkalleen samanlainen mitä edellisten vanteinen kanssa. Kausi 2015 piti sisällään myös tuttua joka vuotista korkeuden hieromista ja kuinkas muutenkaan, kun alaspäin. Tämä hoidettiin uusilla jousilla jotka ovat nyt takana 120mm/14kg ja edessä 120mm/16kg.

Kuva

Kuva


Kuva

Kauden viimeiset muutokset tehtiin ennen CDLC Fitted Festejä ja ne pitivät sisällään konepellin maalauksen, maalipinnan läpikäynnin, lohkolämppärin pistokkeen deletoinnin etupuskurista ja takaa tiputin vielä puoli senttiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Siinäpä tiivistelmä tämän auton neljästä viime vuodesta. Osa kuvista on tälläkin foorumilla kirjoittelevien ottamia, kiitos kuvista heille. Alla vielä listaa tehdyistä muutoksista:

Alusta:
-BC-Racing V1 coilit 120mm/14kg & 120mm/16kg jousilla
-Muokattu FK:n etuvakaaja ja 70mm vakaajan pystytangot
-ECS great platesit
-Polo 6N yläpään kumit ja lautaset

Vanteet ja renkaat:
-13/14 setuppi: 3SDM 0.01 9,5x18” et 20 edessä & et 18 takana adaptereiden jälkeen.
-Toyo Proxes T1 Sport 215/40-18
-Nykyinen setuppi: Cargraphic Racing 9x18” et 11 & 9,5x18” et14 adaptereiden jälkeen.
-Achilles ATR Sport 205/40-18 & 215/40-18
-Mustat pyöränmutterit

Kori:
-Jubi etuhelma
-Votex takahelma
-R32 sivuhelmat
-Siloteltu puskurinlista
-OEM US-mallin takavalot
-Depon joey mod tyyliset etuvalot
-OEM tummat sivuvilkut
-Stubby antenni
-Kiiltävän mustat maski, peilinkuoret ja b-pilarit
-OEM jubi GTi-badget
-Kaaria rulattu ja levitetty mankelilla hieman
-Led kilvenvalomoduulit
-Koy sheriff pohjapanssari
-Frame notch

Sisusta:
-OEM sini-mustat Recarot
-Kenwood 6,4" 2-din soitin
-Macromin erkkasarja
-Kaikki valot vaihdettu ledeihin
-R32 tyyliset keskikonsolin paneelit

Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa