Vw Polo Coupe -90
Valvoja: ffp jäsenet
Vw Polo Coupe -90
Tervehdys kaikki harrastajat!
Ajattelin laittaa omankin kotteron tänne foorumille ja tähän kävijöiden kaluston puolelle kun eihän tämä mikään projekti ole vaan enemmän tämmönen pienimuotoinen ulkonäön ehostus-operaatio.
Elikkäs käyttöautona meillä toimii tuo emännän 1.8t passatti ja kattelin sitten näppärää kakkosautoa netistä ja bongasin ihan tästä lähistöltä tämän 1.3 coupen. Kriteereinä olikin että koritöitä ei tarvitsisi heti ruveta tekemään ja tässä vaikutti koppa olevan varsin iskussa. Paikanpäällä olin jo hurmion vallassa auton todella hyvästä korista ja ensi silmäyksellä ennenkun passatista ulos pääsin päätin jo että tuo se otetaan matkaan. Varsinkin kun hintakin oli vallan sopiva. Kilometrejä autolle on kertynyt semmoset reilu 180 000. Kävin auton äkkiä läpi sekä koeajulla ja ostoaikeet sen kun varmistuivat. Paperit tehtiin varsin pikaisesti ja kotimatka autolla meni suupielet korvissa, mitä nyt pientä nykimistä havaitsin mutta en niin huolestunut. Seuraavana päivänä nykiminen paheni eikä pelannut kunnolla enää kun automaattiryyppy päällä. Tarkastelun tuloksena syyksi paljastui jo joskus kertaalleen millälie massalla "kuntoon" kötöstelty kaasarin kumilaippa
https://imagizer.imageshack.us/v2/629x3 ... WFzYxs.jpg
joka imi ilmaa välistä kaasaria käännellessä oikein suhinalla. Nyt on auto seissyt pajalla noin viikon odottamassa vwheritagelta tilaukseen laitettua laippaa ja jospa se ensi viikon aikaan postiin tulisi.
Ja tuohon vakio kuntoohan volkkaria en jätä vaan tuossa pientä listaa jota olisi tarkoitus askarrella kunhan kopperon saan takasin liikenteeseen ja budjetti antaa myöten. Ensi kesän ajeluihin olisi tarkotus olla auton enemmän omaan silmään istuva:
Alustaan 80/60 setti
Sinkkuvalomaski
Ykköskopan gti lippaa keulaan
Perushuolto, öljyt nesteet filtterit etc
Lippavanteet (barzetta cross-spoke, ats classic, barcetta classic vaihtoehdot on mielessä mylkänneet) TAI levennetyt pellit ja kromi-pillerit
Ja muuta pientä kuten pesurit pois puskurista, jonkun vaihtamat tummat etuvilkut ajattelin vaihtaa orkkis porkkanoihin.
Parempia kuvia laittelen heti ku käyn autolla ja sitä mukaa kun askartelu etenee, tuossa ens alkuun pari:
Ulkoa:
https://imagizer.imageshack.us/v2/629x3 ... ue15FH.jpg
Konehuonetta kaasari irti:
https://imagizer.imageshack.us/v2/629x3 ... dwqTJf.jpg
Takaa:
https://imagizer.imageshack.us/v2/304x3 ... 1HFhVD.jpg
Sivusta:
https://imagizer.imageshack.us/v2/303x3 ... 1iJoui.jpg
Ajattelin laittaa omankin kotteron tänne foorumille ja tähän kävijöiden kaluston puolelle kun eihän tämä mikään projekti ole vaan enemmän tämmönen pienimuotoinen ulkonäön ehostus-operaatio.
Elikkäs käyttöautona meillä toimii tuo emännän 1.8t passatti ja kattelin sitten näppärää kakkosautoa netistä ja bongasin ihan tästä lähistöltä tämän 1.3 coupen. Kriteereinä olikin että koritöitä ei tarvitsisi heti ruveta tekemään ja tässä vaikutti koppa olevan varsin iskussa. Paikanpäällä olin jo hurmion vallassa auton todella hyvästä korista ja ensi silmäyksellä ennenkun passatista ulos pääsin päätin jo että tuo se otetaan matkaan. Varsinkin kun hintakin oli vallan sopiva. Kilometrejä autolle on kertynyt semmoset reilu 180 000. Kävin auton äkkiä läpi sekä koeajulla ja ostoaikeet sen kun varmistuivat. Paperit tehtiin varsin pikaisesti ja kotimatka autolla meni suupielet korvissa, mitä nyt pientä nykimistä havaitsin mutta en niin huolestunut. Seuraavana päivänä nykiminen paheni eikä pelannut kunnolla enää kun automaattiryyppy päällä. Tarkastelun tuloksena syyksi paljastui jo joskus kertaalleen millälie massalla "kuntoon" kötöstelty kaasarin kumilaippa
https://imagizer.imageshack.us/v2/629x3 ... WFzYxs.jpg
joka imi ilmaa välistä kaasaria käännellessä oikein suhinalla. Nyt on auto seissyt pajalla noin viikon odottamassa vwheritagelta tilaukseen laitettua laippaa ja jospa se ensi viikon aikaan postiin tulisi.
Ja tuohon vakio kuntoohan volkkaria en jätä vaan tuossa pientä listaa jota olisi tarkoitus askarrella kunhan kopperon saan takasin liikenteeseen ja budjetti antaa myöten. Ensi kesän ajeluihin olisi tarkotus olla auton enemmän omaan silmään istuva:
Alustaan 80/60 setti
Sinkkuvalomaski
Ykköskopan gti lippaa keulaan
Perushuolto, öljyt nesteet filtterit etc
Lippavanteet (barzetta cross-spoke, ats classic, barcetta classic vaihtoehdot on mielessä mylkänneet) TAI levennetyt pellit ja kromi-pillerit
Ja muuta pientä kuten pesurit pois puskurista, jonkun vaihtamat tummat etuvilkut ajattelin vaihtaa orkkis porkkanoihin.
Parempia kuvia laittelen heti ku käyn autolla ja sitä mukaa kun askartelu etenee, tuossa ens alkuun pari:
Ulkoa:
https://imagizer.imageshack.us/v2/629x3 ... ue15FH.jpg
Konehuonetta kaasari irti:
https://imagizer.imageshack.us/v2/629x3 ... dwqTJf.jpg
Takaa:
https://imagizer.imageshack.us/v2/304x3 ... 1HFhVD.jpg
Sivusta:
https://imagizer.imageshack.us/v2/303x3 ... 1iJoui.jpg
Viimeksi muokannut Juutuubi, 12.9.2014 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noniin, päivitellääs tätäkin vähän. Elikkä tänään tuli tuo kumilaippa kaasariin YLI KOLMEN VIIKON ODOTTELUN jälkeen! Ja piti tulla viikossa. Olivat unohtaneet postittaa sen tilauksen alunperin ja laittoivat vasta kun mainihin että missähän mahtaa kalikka viipyä. No mutta sinne se paikalleen heitettiin ja auton räkiminen eikun jatkui. Ei toiminut tasakaasulla lainkaan. Hetken tutkailun tuloksena ja pierburgin auki käyttämisen jälkeen syy löytyi. Eli pääsuuttimessa roska. Suutin puhtaaks ja kohokammiosta ruiskulla kans roskat pois, kaasari kasaan ja aikun iloisen tasasti pyörii! :) Ens viikolla hoitelen kiukaaseen uudet nesteet, öljyt ja filtterit. Sen jälkeen alkaakin alustan hommaaminen. Palaan asiaan kuvien kanssa sitten kun saan alustan. Mukavaa syksyä kaikille! :)
Noniin askartelukin nytkähti taas vauvan askeleen eteenpäin.
Nakkasin paikalleen tuon sinkkuvalo-maskin, kiitos vaan vielä jii_bee:lle maskista! Maskin varmaan vielä maalaan merkkeineen mattamustaksi kunhan joudan niin saa tuon sävyeronkin merkistä ja maskista hävitettyä. Tosin tuossa kuvassa se vielä jotenkin korostuu. Ja vanne-asiaan tuli tehtyä päätös ja hain romikselta 4kpl Opelin 14" peltivalsseja levitys-aihioiksi. Vielä täytyy hakea 4 kpl lisää joista yhdistelen sitten sarjan Polon alle. Aikanaa pari kappaletta vähä vastaavan näkösiä bemarin vanteita levittelin ja niistä tuli kyllä mieluisat nii eiköhän nuistakin nätit saada. Loppuun parit kuvat:
Nakkasin paikalleen tuon sinkkuvalo-maskin, kiitos vaan vielä jii_bee:lle maskista! Maskin varmaan vielä maalaan merkkeineen mattamustaksi kunhan joudan niin saa tuon sävyeronkin merkistä ja maskista hävitettyä. Tosin tuossa kuvassa se vielä jotenkin korostuu. Ja vanne-asiaan tuli tehtyä päätös ja hain romikselta 4kpl Opelin 14" peltivalsseja levitys-aihioiksi. Vielä täytyy hakea 4 kpl lisää joista yhdistelen sitten sarjan Polon alle. Aikanaa pari kappaletta vähä vastaavan näkösiä bemarin vanteita levittelin ja niistä tuli kyllä mieluisat nii eiköhän nuistakin nätit saada. Loppuun parit kuvat:
Juuh. Elikkä hain tänään romikselta loput 4 kpl 14" vanteita joista hyödynnän takakehät levitysaihioihin. Pyrin huomenna aloittamaan vanteiden työstämisen.
Nuista otetaan huulta vanteisiin
Tuommoinen istukkakkin tekeentyi jonka saan sorviin ja siihen vanteen pultattua kiinni
Käytin vielä keulalla yhtä vannetta ja varmistin että ne varmasti sinne passaa ennenkun alan nuita leventämään.
Tuossa laskeskelin ja mittailin niin tulin siihen tulokseen että taidan tehdä eteen 7" leveät ja taakse 8" Jos nyt laskin oikein niin ET:t tulisi nuille olemaan levennyksen jälkeen eteen 30 ja taakse 18. nykyisiin vanteisiin verrattuna tulisi siis edestä 27mm ja takaa 52mm ulommas vanteen reuna.
Nuista otetaan huulta vanteisiin
Tuommoinen istukkakkin tekeentyi jonka saan sorviin ja siihen vanteen pultattua kiinni
Käytin vielä keulalla yhtä vannetta ja varmistin että ne varmasti sinne passaa ennenkun alan nuita leventämään.
Tuossa laskeskelin ja mittailin niin tulin siihen tulokseen että taidan tehdä eteen 7" leveät ja taakse 8" Jos nyt laskin oikein niin ET:t tulisi nuille olemaan levennyksen jälkeen eteen 30 ja taakse 18. nykyisiin vanteisiin verrattuna tulisi siis edestä 27mm ja takaa 52mm ulommas vanteen reuna.
Vannesavottaa sain tänään aloteltua ja viipaloin vanteet sorvissa ja rälläkällä paloiks ja heppailin kasaan. Leveydeksi tuli eteen noin 6,5" ja taakse 7,5"
Elikkä ensin otin levitettävistä vanteista ulkokehät irti rälläkällä ja oikaisin vanteen sorvissa kun en hieman viallisen sorvin takia pystynyt suoraan katkaisuterällä sorvissa ottamaan.
Sitten otin sorvin ja rälläkän kanssa metelöiden toisista vanteista takapuolelta sopivan levyiset kehät irti. Tässä tapauksessa etuvanteisiin noin 38mm lipat ja takavanteisiin reilu 60mm sisämitaltaan
Ja heppailin valssit kasaan:
Sarja hepattuna hitsausta vailla:
Vakiovanne ja levitetty takavanne mallattuna
Huomenna hitsailen migillä vanteen renkaan alle jäävän sauman ja tigillä näkyvälle puolelle pikkusen näpäkän sauman. Ja jos siitä nyt silmää miellyttävän näkönen tulee niin jätän sen sauman siihen enkä hio/pakkeloi. Mutta kattoo nyt miltä se alkaa näyttää.
Elikkä ensin otin levitettävistä vanteista ulkokehät irti rälläkällä ja oikaisin vanteen sorvissa kun en hieman viallisen sorvin takia pystynyt suoraan katkaisuterällä sorvissa ottamaan.
Sitten otin sorvin ja rälläkän kanssa metelöiden toisista vanteista takapuolelta sopivan levyiset kehät irti. Tässä tapauksessa etuvanteisiin noin 38mm lipat ja takavanteisiin reilu 60mm sisämitaltaan
Ja heppailin valssit kasaan:
Sarja hepattuna hitsausta vailla:
Vakiovanne ja levitetty takavanne mallattuna
Huomenna hitsailen migillä vanteen renkaan alle jäävän sauman ja tigillä näkyvälle puolelle pikkusen näpäkän sauman. Ja jos siitä nyt silmää miellyttävän näkönen tulee niin jätän sen sauman siihen enkä hio/pakkeloi. Mutta kattoo nyt miltä se alkaa näyttää.
Tänään pyöräytin vanteet vielä sorvissa ja hoksasin että toisesta takavanteesta oli käytettävä vielä kehä irti ja puristeltava suoraksi kun oli jäänyt muutaman millin soikeaksi.Tuo kehä onkin varmaan joskus johonki kiveen mihin lie ajettu kun oli ihan topakka ruttu reunassa. Sitte pärryytin sähkörotanpaskat vanteisiin
Huomenna kiikutan vanteet hiekkapuhallukseen. Makustelin vielä huvikseni vähä ohimennen miltä ne näyttäs valkeina.
Mietin tosiaan että vetäskö ne sitten valkeiks? Vai vannehopealla kylmästi? Vai mustat ja kromipilleri? Vai mustat ja kromikehät jos jostain löytys? Siinäpä se onkin pähkäily.
Huomenna kiikutan vanteet hiekkapuhallukseen. Makustelin vielä huvikseni vähä ohimennen miltä ne näyttäs valkeina.
Mietin tosiaan että vetäskö ne sitten valkeiks? Vai vannehopealla kylmästi? Vai mustat ja kromipilleri? Vai mustat ja kromikehät jos jostain löytys? Siinäpä se onkin pähkäily.
Tänään kävi vanteet työkaverin käsittelyssä joka puhaltaa pöläytti ne. Ei sitten yllättäen työpaikalla eilen taas joku vekotin toiminut eli tällä kertaa tiggi. Perkele. En siis saanu sillä hitsattua vanteiden näkyvää saumaa kehistä vaan tyydyin siihen että tirruutin migillä sinne pienen sauman ja hioin tasaseksi.
Eli kittaus-hommiin joutui. Kerkesin tänään kitata tuon saumakohdan vanteista ja koittelin nopeasti töistä lähtiessä minkälainen urakka hiomisen kanssa ens viikolla oottaa. Ei loppuunsa paha, aika helppo hioa tuota muovi-kittiä.
Eli ens viikolla hion vanteet valmiiks maalia varten. Pintaväriä en oo vielä päättäny. Mielipide vaihtuu tunnin välein. Miten ois kuitenkin mustat ja punainen vannenauha reunaan? No mutta tuumitaan vielä ja mielipiteitä otan vastaan mieluusti. Alkaavat jo muistuttaa vanteita.
Eli kittaus-hommiin joutui. Kerkesin tänään kitata tuon saumakohdan vanteista ja koittelin nopeasti töistä lähtiessä minkälainen urakka hiomisen kanssa ens viikolla oottaa. Ei loppuunsa paha, aika helppo hioa tuota muovi-kittiä.
Eli ens viikolla hion vanteet valmiiks maalia varten. Pintaväriä en oo vielä päättäny. Mielipide vaihtuu tunnin välein. Miten ois kuitenkin mustat ja punainen vannenauha reunaan? No mutta tuumitaan vielä ja mielipiteitä otan vastaan mieluusti. Alkaavat jo muistuttaa vanteita.
Nii, kyllä luulen että hopeaksi ne tulee vedettyä. Vielä jos saisin tuon työpaikan maalarin houkuteltua vetämään ruiskulla värit pintaan niin ei tarviis paukkupullojen kanssa pelleillä. Mutta sittempä mietinnässä onkin rengastus. En mitään karmeeta pallo-venyä oikein halua. Rengas-onlinesta kattelin sopivia niin miltähän maistus semmonen valinta että taakse 185/50 ja eteen 165/55?
Niin paljon kun tykkään dokumentoida tekemisiäni niin heitän vielä pari potrettia tähän kylkeen. Pari viikkoa sitten sen verran askartelin aikani kuluks että hypistelin tuota konehuonetta maalaamalla ilmanputsaria, vaihdoin bensa-filtterin ja tuon haitari-putken pakosarjasta putsariin kun oli repaleinen, vaihdoin vähä alipaine-letkua ja askartelin tuommosen imu-torven :D No, en tiiä menikö se torvi nyt teini-tuning puolelle mutta teinpähän kuitenkin. Saahan tuon vaihdettua joskus originaaliin varsin helposti jos alkaa ällöttää.
Tuossa vielä takaa, maalipinta on kyllä mukavasti säilynyt
Edit: pläräsin foorumia ja rupes kiinnostamaan todella paljon tommonen tuhkan harmaa, mltähän näyttäs tuo meikäläisen valsseissa. http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... G_8908.jpg
Tuossa vielä takaa, maalipinta on kyllä mukavasti säilynyt
Edit: pläräsin foorumia ja rupes kiinnostamaan todella paljon tommonen tuhkan harmaa, mltähän näyttäs tuo meikäläisen valsseissa. http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... G_8908.jpg
Ja iltaa! Päivitellääns pikkusen viikon sipistelyjä näin perjantain ratoksi. Viikon aikaan tuli heitettyä talvikumit poolon alle ja samalla vähän mallattua miten nuo tehdyt vanteet sinne istuu. Kuvassa roikkuu siis ihan vapaana että yläreunahan kääntyy vielä jonkun verran sisäänpäin kun maahan istutetaan ja madalletaankin vielä. Että kahtoo sitten valmiina teetänkö isällä cnc-koneella limppua väliin jos näyttää turhan ujolta.
Vertailun vuoks 145 talvikumi :D
Ja suurin ilon aihe on nuo vanteet mitkä työkaveri ruiskutti pohjaväriin loppuviikosta. Alkaa näyttää jo oikein mainiolle! :) Ja pintavärin laskettelen paukkupullosta. Kingin vannehopea. Kaveri oli sillä tuhnautellut vanteensa joskus aikaa sitten ja niitä valsseja ihmettelin viikolla sen auton alla ja hyvältä näytti väri. Taidan vetästä siihen vielä jonkun matta-lakan pintaan suojaks kans. Alustan vielä tälle vuodelle kun alle saan niin oon tyytyväinen. Ja porkkana-vilkkua sun muuta pientä paan tuosta kohta tilaukseen. Parit kuvat vanteista pohjamaalissa.
Edit: Unohtupa kokonaan mielestä tuo jäykkä taka-akseli että eipähän se madallus siellä camperia muuta. Että vois jäädäkkin ihan hipleästi tuohon kaaren hollille.
Vertailun vuoks 145 talvikumi :D
Ja suurin ilon aihe on nuo vanteet mitkä työkaveri ruiskutti pohjaväriin loppuviikosta. Alkaa näyttää jo oikein mainiolle! :) Ja pintavärin laskettelen paukkupullosta. Kingin vannehopea. Kaveri oli sillä tuhnautellut vanteensa joskus aikaa sitten ja niitä valsseja ihmettelin viikolla sen auton alla ja hyvältä näytti väri. Taidan vetästä siihen vielä jonkun matta-lakan pintaan suojaks kans. Alustan vielä tälle vuodelle kun alle saan niin oon tyytyväinen. Ja porkkana-vilkkua sun muuta pientä paan tuosta kohta tilaukseen. Parit kuvat vanteista pohjamaalissa.
Edit: Unohtupa kokonaan mielestä tuo jäykkä taka-akseli että eipähän se madallus siellä camperia muuta. Että vois jäädäkkin ihan hipleästi tuohon kaaren hollille.
Viimeksi muokannut Juutuubi, 14.10.2014 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noniin. Päivitelläämpäs vähäsen vaikkei mitään radikaalia olekkaan tapahtunut. Öljyt ja nesteet vaihtelin pannuun ja olivat sen näköset että ei oo ihan hetkeen taidettu vaihtaa. Täytyy vielä myöhemmin panna joku pesu-aine nesteen sekaan ja huuhella systeemi/ uusia nesteet vielä kerran. Oli sen verta paskasen näköstä litkua. Liekö pelkillä vesillä ajeltu joskus.
Samalla askartelin tuon gti-golfin lipan keulille ja tummat vilkut kans pois ja porkkanat tilalle..
Paikallisesta kangas-kaupasta kipasin silmää miellyttävää kuosia ja askarreltiin emännän kanssa hattuhyllylle vähä mieluisempi ilme.
Originaali olikii tympeän värinen:
Mutta nyt miellyttää silmää :D
Vanteetkin tuli tosiaan tehtyä renkaita vaille. Kumit hommailen sitte keväällä samalla kun tilailen emännän passattiin kesärenkaat. Alusta on ollu tulossa revoteciltä jo varmaan kuukauden. Oli tilapäisesti loppu. Tosin eipä sillä kiire kun ajattelin muutenkin talven ajella tuolla raktori-moodilla. Päivitellään taas jos jotain tapahtuu mutta tuskmpa ennen kevättä kovin kummoisia.
Juu ja serkulta tuli ostettua sekavassa mielentilassa tuommoset Hellan huomiovalot ja meinasin lykätä polon keulaan mutta tulin siihen tulokseen että taidampa jättää lykkäämättä. Myydään eteenpäin jos ei mieli sitten muutu joskus tulevaisuudessa.
Edit: Lisätään vielä tuo tämänpäiväinen kötöslely tähän samaan syssyyn. Elikkä etupäässähän tuossa on kaiuttimelle paikka kojelaudan päällä keskellä. Siihen laitoin aikoja sitten ritilän alle elementin kotiteatterin taka-kajareista joita mulla on ylimääräsenä tuolla komerossa pari. Eihän siitä kuulunut kun pärinää perkele kun ei kunnolla saanu sitä kajaria sinne kiinni ja tyhjää reikää ympärillä vaikka kuinka. Joten tänään porsastelin ruokiksella tuommosen laipan mihin pulttasin tuon elementin ja tuon laipan sitte ruuvasin siihen ritilän tilalle. Eipä rämise enää ja soikin paljo paremmin. Päällystin vielä koko paskan tuolla samalla kankaalla kun hattuhyllyn.
Samalla askartelin tuon gti-golfin lipan keulille ja tummat vilkut kans pois ja porkkanat tilalle..
Paikallisesta kangas-kaupasta kipasin silmää miellyttävää kuosia ja askarreltiin emännän kanssa hattuhyllylle vähä mieluisempi ilme.
Originaali olikii tympeän värinen:
Mutta nyt miellyttää silmää :D
Vanteetkin tuli tosiaan tehtyä renkaita vaille. Kumit hommailen sitte keväällä samalla kun tilailen emännän passattiin kesärenkaat. Alusta on ollu tulossa revoteciltä jo varmaan kuukauden. Oli tilapäisesti loppu. Tosin eipä sillä kiire kun ajattelin muutenkin talven ajella tuolla raktori-moodilla. Päivitellään taas jos jotain tapahtuu mutta tuskmpa ennen kevättä kovin kummoisia.
Juu ja serkulta tuli ostettua sekavassa mielentilassa tuommoset Hellan huomiovalot ja meinasin lykätä polon keulaan mutta tulin siihen tulokseen että taidampa jättää lykkäämättä. Myydään eteenpäin jos ei mieli sitten muutu joskus tulevaisuudessa.
Edit: Lisätään vielä tuo tämänpäiväinen kötöslely tähän samaan syssyyn. Elikkä etupäässähän tuossa on kaiuttimelle paikka kojelaudan päällä keskellä. Siihen laitoin aikoja sitten ritilän alle elementin kotiteatterin taka-kajareista joita mulla on ylimääräsenä tuolla komerossa pari. Eihän siitä kuulunut kun pärinää perkele kun ei kunnolla saanu sitä kajaria sinne kiinni ja tyhjää reikää ympärillä vaikka kuinka. Joten tänään porsastelin ruokiksella tuommosen laipan mihin pulttasin tuon elementin ja tuon laipan sitte ruuvasin siihen ritilän tilalle. Eipä rämise enää ja soikin paljo paremmin. Päällystin vielä koko paskan tuolla samalla kankaalla kun hattuhyllyn.
Hieman päivitystä tähän väliin taas kuitenkin. Pooloa käytin konttorilla tuossa viime viikolla ja leima pamahti lappuun tyhjäkäynti-seosta säätämällä. Ei muita huomautuksia, Seuraavana onkin leimasta askarreltava tuo emännän Passatti.
Speksejä siitä sen verran mitä muistan; Alla FK:n coilit. Kone tehty joskus uusiks. H-veivit. uudet männät jne. Penkitetty 230 kaakkia ja 400 väännöt. Nahkasisusta sun muuta. Pikkuvikoja meinaa pukata vaan askarreltavaks. Lasin nostinta sun muuta on saanu korjailla tasaseen. Muuten ihan näpäkkä kulkine.
Ja jottei menis tauot töissä ihan kokonaan paskanjauhuuks niin väänsin tehä haman tulevaisuuden varalle tommosen kaari-mankelin polon tunkista. Toimivuudesta en osaa sanoa kun en oo kaaria koskaan mankeloinu enkä tommosta väkertäny. Testailee joskus johonki romuun ku joutaa.
Ja sitte ups:n setä toi saksan terkut tänään työpaikalle. Eli alustan. Katellaan miten se tuolla setillä alkaa asettumaan. Takana tolpissa 7-portainen sokka-säätö, eiköön tuo sillä tarpeeks tonttiin asetu tähän hätään ja eessähän onkii sitte rälläkkä-säätö eli joku jousijumppa jos vielä traktor-mode. Ah. On se sen verran kuumottava paketti että en varmaan jaksa mihinkään kevääseen ootella vaan kuha on muijan hopassa leima ni nakkaan polon alle ja vedän nimismiehen kiharaan nii että c-kasetit pomppii kojelauvalla.
Speksejä siitä sen verran mitä muistan; Alla FK:n coilit. Kone tehty joskus uusiks. H-veivit. uudet männät jne. Penkitetty 230 kaakkia ja 400 väännöt. Nahkasisusta sun muuta. Pikkuvikoja meinaa pukata vaan askarreltavaks. Lasin nostinta sun muuta on saanu korjailla tasaseen. Muuten ihan näpäkkä kulkine.
Ja jottei menis tauot töissä ihan kokonaan paskanjauhuuks niin väänsin tehä haman tulevaisuuden varalle tommosen kaari-mankelin polon tunkista. Toimivuudesta en osaa sanoa kun en oo kaaria koskaan mankeloinu enkä tommosta väkertäny. Testailee joskus johonki romuun ku joutaa.
Ja sitte ups:n setä toi saksan terkut tänään työpaikalle. Eli alustan. Katellaan miten se tuolla setillä alkaa asettumaan. Takana tolpissa 7-portainen sokka-säätö, eiköön tuo sillä tarpeeks tonttiin asetu tähän hätään ja eessähän onkii sitte rälläkkä-säätö eli joku jousijumppa jos vielä traktor-mode. Ah. On se sen verran kuumottava paketti että en varmaan jaksa mihinkään kevääseen ootella vaan kuha on muijan hopassa leima ni nakkaan polon alle ja vedän nimismiehen kiharaan nii että c-kasetit pomppii kojelauvalla.
Päivää pöytään. Tuli tuossa muijanki rassi askarreltua leimasta läpi. Puuhastelua oli sen verran että yläpallonivel keulasta väljä, katalysaattorin laitoin takasin paikalleen ja keulan 50% jarruheitto korjaantu uusilla hiluilla. Pooloon nakkasin alusta alle ja ens tuntuma on kyllä melkonen kuoppatutka kivireki. Tosin empä tuota tuohon alle 200 hintaan ihan täydellistä kyytiä oottanukkaan. Mutta jämäkkä on, on ku mikroautolla ajelis. Perässähän onkii se sokkasäätö jonka asentaessa sääsin toisiks alimpaan asentoon. Sitä piti jälkeenpäin nostaa pari pykälää kun keuli niin perkeleesti. Keula taasen ei puonnu lähellekkään sitä mitä sarjan piti pudottaa niin lyhensin jousia keulasta vielä sen verran kun pystyi että jäi vielä asiallisesti jännitykseen lautasten väliin. Vaihoin samalla etutolppiin uudet yläpään laakerit jotka oli varmaan 15mm paksummat kun alkuperäiset eli ne ilmeisesti pienensi sitä madalluksen määrää sen verran sit. Ajellaan nyt tuolla setupilla kevääseen asti ja katellaan sitte kesävalssien kanssa paljoko sitä keulaa pitäs vielä taikoa alemmas että alkaa istumaan silmään.
Vakio etujouset ja uudet vielä lyhentämättömänä:
Pikkukuva vakio alustalla ja isompi uudella. Näyttää että keulassa ei oo tapahtunu mitään mutta kyllä sekin tipahti. Mutta alemmas pitää vielä saada.
Edit: Pari kuvaa lisätty.
Vakio etujouset ja uudet vielä lyhentämättömänä:
Pikkukuva vakio alustalla ja isompi uudella. Näyttää että keulassa ei oo tapahtunu mitään mutta kyllä sekin tipahti. Mutta alemmas pitää vielä saada.
Edit: Pari kuvaa lisätty.
Mukava kuulla että joku jaksaa nuita höpinöitä lueskella :) Juu jatketaan ehdottomasti tarinointia autosta, viime postauksen jälkeen ei ole Poloseen tapahtunut oikeastaan mitään. Mitä nyt ajettu ja tankattu. Jokapäiväsessä ajossa on ollut. Hienosti pelaa, mitä nyt välistä tuntuu että valoista lähtiessä pitää pikkusen hakea oikeaa kaasun määrää tai meinaa hyytyä. En oo niin jaksanu siitä murehtia. Kovilla pakkasilla ei vaan mikään kovin lämmin kyyti mutta kesäkshän tämän oikeestaan ostinkin. Tarkenoohan tuolla ku emäntä virkkas myssynkin. Passatin perkele teki kovien pakkasten aikaan temput ja oksenti öljysä pitkin pihoja. Eipä tuossa sen isompi homma ollu kun yks o-rengas poikki oljyjäähyn välistä. Joo oon itekkin tosi tyytyväinen valsseihin. Näyttää tavallaan vähä niinkun orkkis vanteelta mutta huuleva :) Tietty tuohon sauman viimeistelyyn ois voinu panostaa aika paljon enemmän. Tänään sain sen verran kuitenkin edistymään tuota hommaa että raaskin tilata 2 kpl kesärenkaita. Saapi nuo saatanan sirkkelinterät mopon renkaat alta pois. Eli taakse ne 185/50 merkiltään Rotalla. Eipä oo kokemusta moisesta merkistä mutta eiköön nuo alla pyöri. Eteen ajattelin tilailla parin viikon päästä 165/55 Nangkangit niin pääsee nakkaamaan sankot alle ja smyygailemaan miltä se pirssi alkaa näyttämään. Mukavaa kevättä lueskelijoille :)
Nii tuli minustaki vähä turhan pullava kumi mutta mänkööt nyt. Hivenen pelon sekaisin tuntein ootan koe-sovitusta mänöökö nuo munkit sinne sitte mitenkään. Rengas valinnassa apinoin hiukan kaveria jolla oli oman poolonsa alla samanlevyisillä valsseilla muistaakseni 195/45 kumit ja näytti minusta hyvältä. Ja kattelin sillon että korkeus eroa ei ollu ku muutama milli verrattuna tuohon omaan settiin mut jotenki kyllä näyttää tuossa turhan muhkeelta.
En oo nuille ET:tä laskenu. Alunperin piti levittää ulospäin vanteista 7 ja 8 tuumaa leveät joille ET:t ois ollu laskujeni mukaan eteen 30 ja taakse 18. mutta niistä nyt tulikin sitte 6,5 ja 7,5" eli paljos siitä nyt lukemiks tuleekaan. Joo eteen en oo sovitellu vielä lainkaan, etupäästä puuttuu vielä kumitkin. Passattiin on tilattava välissä uudet kesäkumit ja vetonivelkin siitä alko saatana nalkattamaan. Ja Poloki näköjään alko temppuilla ja pyöriä papattamaan tyhjäkäyntiä kolmella pytyllä. Välillä neljällä välillä kolmella. Sitäki pitäs vissiin keritä tutkimaan. Pistäs ihmeessä topiccia pystyyn ni seuraillaan! :)
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Yhden 90 audin tolppa asennuksiin joskus vähän sekaantuneena jäi myös tuolla Ta-technicsin alustalla korkeaksi olisko ollut merkinnöiltä 60/40. Eikös tässä ole vähän samanlainen tuo etutolppa ratkaisu ettei coileja ainakaan silloin juuri saanut mutta nyt näkyi jo diudiin jotain budjettiluokan säädettävää olevankin. Completokselta löytyi silloin pari vuotta sitten lääkettä lyhemmillä jousilla tuohon audiin ja takapäässä oli myös tuo sokkasäätö jolla sai passattua auton melko suoraan. Siihen sai 195/45-15 renkaan asettumaan aika mukavasti kaarien kanssa olisko ne lyhyemmät vieterit ollut nimellisesti 80/60 madaltavat autohan on täysin eri mutta ainakin pudottivat juurikin sen verran kuin oli mainittu eroa. Vilkuilin niin vajaalla satkulla oli poloonkin lyhempiä vietereitä Ta-technicsillä 70/60 ja FK:lla 85/70.
Nykyinen settihän on 80/60 ja edestä vielä jouset lyhensin muttei vieläkään asetu tarpeeks matalalle.
Edit; Ja löytyy tähän myös coileja mutta hinta on sitten turhan tomera tässä vaiheessa. Jousia ei kärsi enää lyhentää tai jäävät kolisemaan löysälle ylös tunkatessa. Eikai siinä muuten mitään mutta kun ajattelin saada jonkun näköisen merkinnän paperiin tuosta alustasta vielä.
Edit; Ja löytyy tähän myös coileja mutta hinta on sitten turhan tomera tässä vaiheessa. Jousia ei kärsi enää lyhentää tai jäävät kolisemaan löysälle ylös tunkatessa. Eikai siinä muuten mitään mutta kun ajattelin saada jonkun näköisen merkinnän paperiin tuosta alustasta vielä.
Jousia ei kärsi enää lyhentää tai jäävät kolisemaan löysälle ylös tunkatessa.
Etupäätä saa madallettua vielä sentin-pari kun irroittaa alajousilautasen ja hitsaa kiinni alempana. Tässäkin tapauksessa iskarin vartta joutuu lyhentämään ettei jouset jää löysälle.
Coilovereissa myös etujoustintuen raidetangon varsi taisi olla siirretty alemmas.
Täytyy miettiä millä lailla tuota keulaa laskee. Ajellaan varmaan tämä kesä kuitenkin tuolla korkeudella. Ehkä. Pukkaa aika paljon muuta projektia päälle. Vkl aikaan kylläkin pitäisi keretä rullailemaan taka-kaarista se sisäänpäin kääntyvä huullos pois kun parkuu perkele kumit kaarin joka mutkassa. Ja TAAS ilmeisesti joudun vaihtamaan sen kumilutteron kaasarin alle kun tuntuu imevän ilmoja välistä ku kaasaria kääntelee ja tyhjäkäynti hävis. Jo on vittu, puolen vuoden väleinkö nuita saa olla vaihtamassa. Täytyy tutkia sekin. Viilaamistahan tuossa on mutta kyllä yleis-ilmeseen oon jo oikein tyytyväinen :)
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa