Tosiaan tuli tarve ostaa auto ja löytyi sopivan läheltä ja sopivalla hinnalla -97 vuoden passatti. Valinta kriteereinä oli luotettava ja vähä kulutuksinen auto. Auton valintaan saattoi osaltaan vaikuttaa myös se, että perheen muut autot olivat vaggilaisia sekä käyttökokemuksia passatista löytyi jo vuodesta -92 aina tähän päivään asti.
Speksejä pasuunasta:
Moottori 1.8l 20V
Manuaalivaihteisto
Vuosimalli 1997
Varusteita:
-Vakionopeudensäädin (alipaine)
-Sähköikkunat edessä ja takana
-Penkinlämmittimet
-Eberspächer kellolla
-Ajotietokone
-Kauko-ohjattava keskuslukitus (kauko-ohjaus jälkiasennettu)
Ilmastointi tuosta ikävästi puuttuu, ei olisi mahdoton asentaa, mutta melko kallis ja työläs projekti.
Muutama kuva ostokunnosta:


Passatti oli ollut noin 2 kuukautta omassa käytössä ja muuta ihmeellistä en ollut tehnyt kuin maalannut kylkilistat korin väriin sekä asentanut kromilistat sivuikkunoiden ympärille, kuten 3bg:ssä. Loppukesästä maalasin myös helmalistat mustiksi, kun eivät pysyneet mustina kahta viiikkoa pidempään.

Katsastusaikakin tuli etee ja jo ennen katsastusta tiesikin, että tuskin tulee leimaa kun oikealta edestä kuului kuopissa kolinaa ja tukivarsihan siellä veteli viimeisiään. Tuli haettua kuukausi lisäaikaa ja siinä sitten nettiä selaillessa päätin tilata suoraan vahvistetun tukivarsisarjan. Tämä siksi, kun tukivarret tuntui olevan ”kalliita” ostaa erikseen ja kun vaihtaa vain yhden niin sen tietää, että joku toinen tukivarsi antautuu seuraavaksi ja saa olla koko ajan niitä vaihtamassa.
Samalla tuli tilattua säädettävä alustasarja, mallia JOM. Ajattelin, että vaihtuu siinä samalla kun kaikki jo valmiiksi auki. Lisäksi pieni madallus kiinnosti. :)
Alustasarjasta ei ole itsellä mitään huonoa sanottavaa, toiminut hienosti, helppo säädettävyys sekä halpa.

Viime kesänä alkoi ärsyttään vakio keskikonsoli, varsinkin sen kyynärnoja. Oli olevinaan koko ajan tiellä, kun konsolissa piti lompakkoa tms. Sopiva löytyi purkuautosta (3BG).
Samalla kertaa asensin hiilikuituteipit sisätiloihin jalopuun päälle, kromilistat ovipahveihin ja kojelautaan, kromirinkulat mittaristoon sekä ledit sisävaloihin.
Eberin kellokytkin löysi myös paikkansa tuhkakupista, entisen omistajan/eberin asentajan toimesta ”roikkui” johdon varassa.



Konehuone näytti mielestäni myös kovin ankealta ja likaiselta. Se saikin pientä ehostusta kesän mittaan. Slamitilta tuli oikeanpuolen suoja sekä purkuautosta akkukaukalon suojamuovi.
Bensan/pakokaasun haju tuli aina sisälle kun oli hetken paikaallan ja syyksi paljastui haljennut huohotinputki. Tuli ne vaihdettua uusiin ja samalla kun imusarja oli irti, se maalattiin mustaksi, jotta sopisi paremmin konehuoneen väreihin.
Tältä moottoritila näyttää tällä hetkellä:

Iltojen pimetessä vaihdoin ajovalot Depon xenon umpioihin, samalla vaihtui myös etu- ja sivuvilkut kirkkaisiin. Verrattuna kerran kiillotettuihin vakioumpioihin, valotehon voisi sanoa triplaantuneen, ei voi olla kuin tyytyväinen! Peruutusvaloihin asensin myös ”teholedit”, nyt näkee myös peruuttaa.
Ennen joulua tuli ostettua hellan lisävalot sekä muutama xenon-sarja. Lisävaloille koneistin kiinnikkeet tarvikemaskiin, koska halusin valot mahdollisimman lähelle maskia, eikä sopivia kiinnikkeitä löytynyt valmiina. Lisävalojen kuoret maalasin korinväriin.
Xenonit löysi tiensä auton omiin pitkiin sekä lisäpitkiin, näillä näki mukavasti eteensä.
Valotehosta voisin laittaa kuvia kun illat taas alkavat pimentyä.
Lisävaloista en nyt parempaa kuvaa löytänyt.

18” aluvanteet tarttui jossain vaiheessa matkaan ja ne laitettiin tänä kesänä auton alle. Replica vanteethan nuo, muttei mielestäni kannata sijoittaa ”merkki”vanteisiin, ainakaan tämän auton kohdalla. Ei sitten ainakaan harmita niin paljoa, jos joku vanne saisikin vähän osumaa tai joku onnistuisi ne varastamaan.
Etuvanteet 8” leveät ja takana 9”. Taakse koneistin 10mm lätyt, jotta sai vannetta vähän ulommas.
Vanteilla Nexenin pyörät, 225/40 koossa. Ensimmäiset ”kiinanrenkaat” omassa käytössä, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään moitittavaa.
Vanteiden vaihdon yhteydessä tuli alustasarjaa säädettyä jokunen sentti alemmas.. Taas…
Pasuuna on tällä hetkellä kuvien mukaisessa kunnossa.



Pari viikkoa sitten kyllästyin passatin vakio kaiuttimiin ja tilasin Rainbowin erillissarjat eteen ja taakse. Ostin sarjoille lisäksi vahvistimen. Vahvistimelle en keksinyt oikein mitään järkevää paikkaa, joten tein sille vanerista tuollaisen seinän. Tein siihen samalla tuollaisen säilytyslokeron, jotta säilytystilaa menisi mahdollisimman vähän hukkaan. Tuonne saa mukavasti mm. lumiharjan ja sateenvarjon.


Kaiuttimien vaihdon yhteydessä tuli myös revittyä vanhat (puoliksi irronneet) äänieristeet ovista pois ja asennettua uutta tilalle. 2,2mm bityylimattoa ja päälle 8mm ääni/lämpöeriste mattoa. Autosta olinkin jo aiemmin vaimentanut lattian, takaluukun, hattuhyllyn sekä konepellin.
Katto olisi vielä projektina, siinä toivossa että autosta saisi vieläkin hiljaisemman, vaikkakin 3b ja 3bg mallit ovat alkuperäisenäkin jo todella hiljaisia, mutta kyllä vaimennuksella on ollut ihan korvin kuultava vaikutus.
Katon vaimennuksen yhteydessä saatan maalata kattoverhoilun mustaksi, maalit ainakin olisi jo valmiina. Pitää ottaa muutama kuva ja muokata katto mustaksi, en halua, että autosta tulee liian synkkä. Kokemukset kokomustasta sisustasta ovat tervetulleita.
Vaimennuksesta ei ikävä kyllä tullu montaa kuvaa otettua, alla muutama huonolaatuinen kännykällä napattu kuva.



Seuraavana hommana olisi lainata/tehdä kaarimankeli ja mankeloida etulokarit. Raapii jyrkemmissä käännöksissä jos sattuu kuoppia olemaan ja ikävästi syö rengasta…
Ratin vaihto kolmipuolaiseen on myös jossain vaiheessa edessä ja nahkapenkit harkinnassa, mutta epäilen.
Tälläsellä kulkupelillä mennään nyt, päivittelen tänne sitä mukaan jos ja kun jotain tulee tehtyä.
-Saku