Kuvia päivittelen tuonne - http://robingarage.tumblr.com/ - sitä mukaan mitä niitä tulee räpsittyä ja siirrettyä koneelle.
Kun oma ensimmäinen -94 tehtaalta pois päästetty CarvaLacci mallin mk3 Golpero alkoi olla liikaa kilometrejä nähnyt omaan ajoon (3kk aikana 13tkm ja mittarissa jo valmiiksi +300tkm) ja ryttyili tämän tuosta jostakin, sekä vei bensaa enemmän kuin oli järkevää, päätin loruilla Nettiautoon ilmoituksen valmiiksi ja sehän lähti tämän jälkeen lähestulkoon heti pihasta.
Kyseiseen automalliin kuitenkin ihastuneena (päässä ollut aina muutama ruuvi löysällä…) päätin ruveta hieromaan kauppoja sen hetkisestä laina-autosta, elikkäs vuotta nuoremmasta (-95) GTi mallin Kolopallosta, jolla rullailtu 274500tkm tuolloin. Koneena on tuo 2.0 8v tykki…


Auto on teknisesti todella hyvässä kunnossa, sillä edellinen omistaja on sitä rempannut ja seisottanut korjaamolla viimeisen kolmen vuoden aikana useammankin satalappusen edestä. Maalipinta on kuitenkin todella huono, kuskinpuolen kylki täynnä naarmua yms sekä pelti on saanut hennon ruskean kukkaistutuksen paikoittain päällensä.
Eli kaikenlaista näperrystä löytyy, kuten aina. Tällä hetkellä isoimpina kytkin ja nuo etuvalot polttimoineen.
En käsitä, miten ihminen hakee Biltemasta lähes ilmaisia polttimoita ja olettaa jotain niillä näkevänsäkin.
Pieni hurjastelureissu Motonetiin kuitenkin sai kiukun leppymään, kun onnistuin löytämään tuikkuja, joilla näinä vesisadeiltoina ja –öinä jotain jo näkeekin.
Night Breakereista olisin ollut onnellinen, vaan olivat loppu.
Vielä kun keksisi miten niitä umpioita saisi säädettyä näyttämään ylemmäs, kun korkeudensäätömoottori on kopista käsin ylimpänä ja meinaa tehdä kipeetä ajaa oikeasti pimeällä kelillä ilman pitkiä, kun valokeila on about vähän reilun autonmittainen.
TUIKKUJA + himottava taustakuva
Pakoputkisto on mallia tarvike ja pitää sellaista meteliä, että tallilla täytyi jo ennen auton omistajuuden saamista katsastaa ylimääräisten pönttöjen kunto ja määrä, jotta osaa käydä kantamassa tarvittavat rojut Mätänetistä taikka Biltemasta kunhan rahapussi pulskistuu.
Pönttöjä löytyi sopivasti, eli enää puuttuu 2,5” putkenpätkät ja asennusjuomat, niin alkaisi kotteron kaikki rutkat 115 hevosvoimaa kuulua kansalle kiitettävästi, sekä NE haarovälissä olemattomat lisävarusteet kasvaisivat ainakin potenssissa 5.
PÖNTÖT
Koska tekniikkapuoli on siis juuri laiteltu ja hyväksi sekä ”meneväksi” todettu, on voitu hipostelut ja haaveilut suunnata huolella ulkokuoren pariin.
Eturoiskeläpät on heitetty pois, takakaarien orkkismuovit on ruuvattu kiinni, on mietitty helmamuovien paikalleen laittamist, ja täysin sopimattomat lisäpitkätkin on onnistuttu repimään nokalta jne..
Mutta sitten se absoluuttisesti tärkein; onhan autolta nyt poistettava tämä järkyttävä maastoauto/keulimisluukki!
Elikkäs ei muuta kuin vähän käytetystä alustasarjasta ostoilmoitus voorumeille ja parin viikon päästä paketin kotiinkantaminen MH:n hellästä huomasta.
Madaltamisen hoitaa nyt syksyn ja ehkä vielä talvenkin ajan Jomin punatolppainen käytetty coilisatsi, jossa säätövaraa koko tolpassa on minun mittanauhan mukaan 170mm…eiköhän tuolla tipu!
Tulipa tolppia hiplailtua ja puunailtua joutessani, sekä hihkuttua kun ensimmäistä kertaa tällaisiin puuhiin itse pääsee ja saa ns. oikeat lelut autoonsa.
TOLPAT
TOLPPA ASENNUSJUOMINEEN
Harmikseni hirveän matalaksi tuota ei vielä kehtaa jättää, kun äiteemuorikin sillä oman auton puutteessaan koheltaa..
Mutta ehkä sitä nyt pahimmat wheel capit saa aisoihin silti, vai? Ehkä? Kai?
…Ja saihan sillä sitä nenää n. 55mm alemmas, vielä tarttee takapää heittää paikoilleen kunhan vain ehtii tallille häärimään.
Elikkäs nyt tämmönen lievä btcf-approved etukeno.

LISSÄÄ
VIELÄKIN
ja ny loppu!
Tästä kehtaa vielä muutaman kierteen verran ruuvata alas päin, kunhan saa ensiksi sen takapään mukaan kanssa.
Nykyisin autossa pyörii sellaiset mustat ja suhteellisen pyöreät koossa 195/50 ja vanteina 6,5x15 Oxxot.
Näitä en enää tämän kesärengaskauden aikana ole vaihtamassa jo pelkistä rahoituspoliittisista syistä, joten kiristelkäähän hampaitanne ja koettakaa kestää, hyvät kanssaihmiset!
Toteutuksen alaisena ja tulevaisuuden to do -listaa:
- Mallin oikea etulippa aka GTi/Vr6 (? Ehkä mahtuu, ehkä ei..)
- Putkiston heppailu ja vaihtaminen!
- 6n2 Polosen tai Audin kolmipuolainen ratti / Nardi ?
- Ainakin osittainen maalaus / ruosteiden puhallus!
- Lasien tummennus jollain ”oikealla” kalvolla
- Ulkokuoren muu sormeilu
- Helmojen kiinni laittaminen
- Kaarien mankelointi + muovien leikkaa&liimaa -operaatio
- FINnittömät kilvet
- Merkitön maski ?
- Kavereiden hankkiminen, yksin on tylsä cruisailla!
Done so far:
- Joey mod (atm puoliks keulalla....)
- EBC:n levyt takana, palat ympäriinsä
- Tummat peitelätkät sumareille
- Uudet vanteet *kehkeh*
- JOMiiiit
- Vaihdekepinnuppi = Sparcon pallero
!* merkityt = MUST DO IMMEDIATLY/AS SOON AS POSSIBLE.
Antakaahan risuja ja ruusuja sekä ehdotelkaa jotain mukavuuksia, joita tuolle kipolle voisi oikein tehdä. Tosi yksilöllisiähän nämä mk3 Kolopallot on, että ei sen puoleen..
Edit -- Kuvia paranneltu ja tekstiä päivitetty 19.2. --