Kimmo´s Carage - dieselinkatkuista rakentelua

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Kimmo´s Carage - dieselinkatkuista rakentelua

ViestiKirjoittaja p0wer » 9.5.2013 13:57

Otsikkoon ei oikein sopinu kaikki omat vagi- ja harrastekamppeet ja erillisenä topikkeja olis tullu aika iso määrä, joten esittely omasta katraasta listautukoon tähän postaukseen. Yritetään myös päivitellä aina kun jotain muutoksia tapahtuu ja jotain saadaan aikaseksi. Näistä olis oikeesti sivutolkulla tekstiä ja tehtyjä juttuja, mutta kokeillaan tiivistää sopivasti.

Kuvia on reilusti ja foorumin sääntöjä enemmän, mutta otetaan riski koska nykyisin jokaisella on tänäpäivänä ihan varmasti sellanen nettiliittymä ja selain että parikymmentä kuvaa latautuu muutamassa sekunnissa. Thumbbeja en osannu tehdä, ja linkeistä ei välity fiilis, mutta kokeillaan kuitenkin.

VW Golf GL TDI 1994 - myyty

Kuva

Tällainen GL Golf saapui pihaan viimetalvena hieman vahingossakin tilapäiskulkineen tarpeessa, pikkuvikasena, huonoissa säädöissä ja hieman kulahtaneena. Senhän tietää, että taas pääsi harrastamaan.


KUVA

KUVA

KUVA

Sikäli harvinaisen tästä yksilöstä tekee se että ruostetta autossa on todellakin maltillisen vähän ja varusteita on kolmoskoriseksi aika reilusti. Autossa on kaksitoiminen kattoikkuna, sähkölasit edessä JA takana, ratin korkeudensäätö, keskuslukitus jälkiasennetulla hälytysjärjestelmällä ja kauko-ohjauksella, vakionopeudensäädin viiksellä, irroitettava ( ja myös irtoava ) vetokoukku, alkuperäiset ja virheettömät GL:n 14" peltivanteet muovilevikkeillä ja keskikupeilla talvikumppareilla ja 15" Corrado / G60 -vanteet kesärenkuloilla. Taka-akselille asensin keskittävät 16mm spacerit pidemmillä pulteilla.

KUVA

Ajettavuutta on parannettu juuri asennetulla uudella korkeus- ja jäykkyyssäädettävällä alustasarjalla jolla auton saa poikkeuksellisesti myös vakiokorkeudelle tai jopa korotettua (säätövara arviolta +40...-120mm), uusilla iskarin yläpäillä sekä myös kaikki alustan puslat on vaihdettu uretaanisiin. Lähes kaikki alkuperäinen on tallessa ja toimii, jopa moottorin alle tuleva suojamuovi kiinnikkeineen on täysin ehjä ja ensimmäisissä Mk3:ssa käytetty etulokariantennikin on ehjä ja toimiva. Sisusta on käytännössä lähes virheetön, edes kuskin penkin nurkan vaahtomuovi ei ole lähtenyt murtumaan eikä kangas ole lainkaan kulunut. Autoon on lisätty äänenvaimennusta mm. takakonttiin ja jenkkakoneen äänistä huolehtii erillissarja. Sisävaloihin (eteen ja konttiin) on asennettu tehokkaat lämmin valkoiset LED-polttimot ja auton sisustaan on tehty merkittävästi lisä-äänenvaimennusta. Myös alkuperäinen tunkki, hinauslenkki ja työkalut tallessa, ja takalasin naarmutinkin toimii joten OEM-hengessä en nähnyt ideaa poistaa sitä vaan entrata ja huoltaa toiminnan takaamiseksi.

KUVA

KUVA

Laittelin tähän vielä seuraavaa edellisten lisäks:

- Uusi Continental jakohihna kiristimineen ja rullineen
- Uusi vesipumppu, termostaatti ja jäähdytysnesteet
- Uusi moniurahihna + kiristin sekä ohjaustehostimen kiilahihna
- Uudet vaihdelaatikon ja moottorin öljyt + suodatin, aktiivihiili-raitisilmasuodatin
- Uusittu yksi moottorin tukikumi, loput tarkistettu ja havaittu vielä hyviksi
- Suoritettu huolellinen naarmunpoisto, hologramminpoisto sekä kestovahaus ( Virtus 473, 3M, Collinite 476S + Chemical Guys Butter wet wax )
- Uudet GTI:n H1 + H1 umpiot sekä "alavilkut" parkeilla ja sumuvaloilla, kilvenvaloissa lämminvalkoiset LED:t
- Uudet sivuvilkut mallia "savu"
- Uudet lyhkäset EU-tunnuksettomat kilvet


Tekniikan osalta Golf sisältää seuraavaa:

- Portattu ja kunnostettu kansi noin 270tkm kohdalla
- R-koneistuksen VP5 -virinokka
- ARP Kansipultit jotka sisältää pinnapultit sekä tiheäkierteiset mutterit.
- Tuplaplenum-imusarja joka tehty LT:n 6-sylinterisen moottorin imusarjasta, kanavat kohdistettu
- 450 x 300 x 76mm välijäähdytin asennettu huomaamattomaksi keulaan
- Uudemman mallin syöttöpumppu painavammalla hihnapyörällä ( erittäin tärkeä modi tässä moottorissa, säästää hihnaa sekä apuakselia rutkasti )
- DSS Ultime 2 ( 5x0,28mm ) suuttimet
- Tehdasvalmisteinen kestävä valurautainen pakosarja T3-laipalla
- Holset He221W ahdin #8 pesällä
- MAF, EGR ja N75 eliminoitu pois käytöstä, ilmamäärämittarin verkot poistettu
- 3" DP ja 2.5" pakoputki yhdellä vaimentimella
- Cold air intake etupuskurista ilmanohjaimella
- Sachs SRE kytkinasetelma + VR6 -levy
- Pieni teollisuusmallin mittari ahtopainemittarina

Ohjelmasta poistettu kaasun ja jarrun yhtäaikaisen käytön esto, vetävät on tällä hetkellä 5400rpm, ja moottorin luonne on terävä ja mukavan raikkaasti kiertävä. Moottori rakennettu kestämään, joten tää laite tykkää kun sillä ajetaan lujaa. Kampe menossa Dynoon 11. pvä tätä kuuta eli ensilauantaina, joten hieman kiireen pitää että kerkeän tekemään loputkin säädöt valmiiksi. Tällä olis tarkotus lähteä myös Kiikalaan VW Openiin kiihyttelemään viikon päästä, joten jos kampe herätti jollain kiinnostusta niin ostotarjouksia tästä voi esittää ja tulla vaikka katsomaan Golfin kulkua paikanpäälle! :)

VW Taro 2.4D 1991 - myyty

Kuva

Hankinta useamman vuoden takaa tämäkin, ollut uudesta lähtien JKL yliopistolla kuten tarroista saattaa huomatakin kunnes kampe ajautui minulle, ajelin sillä tovin aikaa 84 hevosvoimaisena vaparina ja turbo pyöriskeli mielessä tovin aikaa. Sainkin kaverin innostumaan rojektista ja hän lupautui askartelemaan paskartelemaan nurkkiin jääneistä rojuista setin kiinni, joka hämmästyksekseni puski ulos 100 hevosvoimaa enemmän, eli mukavat 184 heppaa ja 360Nm vakiopumpulla ja 300D mersun vanhalla ahtimella.

Kuva

Kuva

Tää laite on toiminut vuoden verran käyttövehkeenäkin jossain vaiheessa kunnes mopo otti taas tuulta alleen ja alettiin särkemäänkin sitten mäntiä ihan urakalla ja päästiin välillä hakemaan patinaa koivun alta. Ahtimeksi valikoitui Holset HX35 ja pumppuna kävi pariakin erilaista.

Dynovideo vanhalla moottorilla ja Holsetilla: http://www.youtube.com/watch?v=lE773ii6d7k

Tähänkin on hieman parannettu äänieristystä, pohja on melko perusteellisesti läpikäyty ja ruostesuojattu, sisusta siistitty ja harrastettu perushommat. Tehty monenlaista putkistoo, asennettu välijäähdytintä, pari erilaista ahdinta ym. Sisustaan tehty perinteinen huolellinen putsaus, painemittareiden asennus, turbotimer, pakolämpömittari, kangasmatot, jalkatilavalot ym. pienet parannukset.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


2012 tein autoon uuden moottorin:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tehomittausta ei ole toistaiseksi suoritettu näillä palikoilla, mutta ihan mukavastihan tuo suttaa. Tämänhetkinen tilanne on, että todennäköisesti öljy-vesi lämmönvaihdin vuotaa ja veden sekaan pääsee sekoittumaan hiljalleen öljyä, osa on kuitenkin hommattu ja pyritään korjaamaan heti kun prioriteetissä tärkeemmät saadaan tehtyä. Tämän jälkeen auto menee myyntiin, taas, koska edellinen kauppa peruuntui kun huomasin em. vaurion ja ilmoitin siitä ostajalle.


Seat Cordoba 1999 - kesäkäyttis - myydään

Kuva
Auto on alunpitäen hommattu kaveripiiristä jo kuutisen vuotta sitten osittain valmiiksi viritettynä ja siihen on keretty sen jälkeen kaikenlaista pientä silmälläkatsoen suorituskykyä, käytännön mukavuutta ja alkuperäisyyttä. Tai no, onhan siinä vaihtunu kansi, imusarjaa, pumppu, suuttimet, putkisto ja ahdinkin pariin otteeseen sekä vesiruiskukin on asennettu. Autossa on GT Cordoban penkkisarja, kangasmatot, Cupra umpiot, turbotimer, ja alustan puolelta Spax RSX setti, 280mm levyt (uudet RS2 satulat, takalevysetti ja vakaajasetti odottelee yhä asentamista varastossa), takana myös 16mm spacerit. Mittareina löyty ahto- ja pakopaine, pakolämpö sekä ahtolämpö.

Kuva

Äänieristystä ja poppivehkeitä on myös paranneltu asentamalla kaikki piiloon ja alkuperäisiin paikkoihin, mm. vahvistin hanskalokeron taakse, Focal A165 3-tie-erillissarja alkuperäisiin paikkoihin ja soittimeksi perinteisesti Alpinen DSP. GTI-golfnahkaratti ja käsijarrukahva punaisilla tikkauksilla sekä 4kw eberi kaksisuuntaisella kauko-ohjaimella löytyy myös.

Kuva1
Kuva2
Kuva3


Tällä on ajeltu muutama vuosi sitten talviajotkin kunnes huomasin että kaksivedolla, niin etu- kuin takavetoisellakin talviajaminen on ns. tikkua kynnen alle joten funtsasin että nelikko talveks ja tällanen vajaavetonen kesäksi kun tällaisilla tehoilla piisaa mainiosti kaksikin vetävää asfalttipinnalla.

Vartilla on edetty aikaan 14.02 / 169km/h katurenkain, ja seisovalla maililla on ajeltu 241km/h.

Honda Monkey ( Skyteam ST125 ) - myydään 2400€

Keväällä 2009 alkoi mietityttämään että nyt voisi olla tarvetta kaupunkimopolle ja moottoripyöräkortille, kuitenkin niin että massasta erotaan ja mielellään aiheutetaan hilpeyttä ja toisinaan pahennustakin ja näinollen projekti "vapuksi ajoon" voitiin aloittaa! Eipä aikaakaan kun ajelin moottoripyöräkortin, tilasin Monkeyn saksasta ja eräänä raikkaana aamuna viikkoa ennen vappua se paketti sitten tulla putkahti pihaan postin kyydissä. Tämähän on minulle ensimmäinen moottoripyörä, joskin sillon mopoiässä muutamia vuosia sitten on tullut mopoja rakenneltua useitakin ja niitä kerkesi silloin ollakin kymmeniä.

Laitoin vekottimen auton konttiin ja kävin hakemassa tullista 3kk väliaikaiset kilvet sekä konttorilla maahantuontikatsastuksessa. Ennen ensimmäisiäkin ajoja kaasari sai luvan käydä irtaallaan ja saastelaiteet heitettiin koristamaan pahvilaatikon pohjaa ja neulan säädin hieman optimaalisemmaksi jotta kaasu vastaisi hieman herkemmin, ja tietäähän sen TAAS että niinhän se taas keula nousi kohti korkeuksia...

Tilauksen meni siis 160cc kilpamoottori, rattaita, ketjuja, putkea, vaijreita, renkaita, vanteita ym. Moottori olikin äkkinäiselle alkuun melko kunnioitusta herättävä ensimmäisiä kertoja käynnistellessä: pauketta ja päksettä sekä muutaman kerran takaisinpotkimista, kierrosherkkyys on uskomaton. Asensin vakioiden nappuloiden tilalle 10" renkaat sekä +10 swingin, nämä saivat väistyä kuitenkin 100km jälkeen pois koska laitteesta tuli yksinkertaisestikin liian tylsä -vakioswingillä ja renkailla laitos on just niin holtiton kun tällasen pitää olla. Tämän jälkeen alla on ollut kapeampia 10" renkaita, mm. semisliksejä, nappulakumia, jääratapiikkiä, vanteet on vaihtunu useempaan otteeseen eri levyisiksi ym.

Kuva

KUVA

Monkeyn uusi tuleminen tapahtui sitten 2011 keväällä kun mopeti muuttui tosissaan lähemmäksi Hondan ulkokuorta, valmistui siis Replica. Samalla paikalleen vaihtui vielä pykälää suurempi moottori, portattu 4V kansi ja isompi kaasutin, ja tulos oli sitten tämän näköistä:

Kuva

KUVA

KUVA

KUVA

Kuva

KUVA - Ja asianmukainen kilpi tottakai ;)

KUVA

[url]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/375053_382443721787062_1069495014_n.jpg]KUVA[/url]

Potkua tuntuu olevan ihan kiitettävästi ja vauhdit karkaa radalla nopeasti kolminumeroisiksi tai ainakin hyvin lähelle, harmi vain että tuo Dellorto on melko tarkka säädöistään lämpötilan suhteen joten neulaa joutuu välillä säätelemään. Ajatuksissa on käynyt tämän myyminenkin, mutta en oikein tiedä millasen hintalapun tällaiselle räpellykselle kehtaisi laittaa.

VW Kupla -68 laikka-avo

Kuva

Tämä auto on ollu sikäli harvinainen että se on ollu minun omistuksessa ennätykselliset 10 vuotta. Tällä tuli pärtsäiltyä teinipoikana kylän ruisingit ja tulipa ajeltua ihan käyttöpelinäkin useempi kesä ja pelottavan pitkälle syksyäkin.

Kuva

Tähänkin on jotain fiilattu:

1679cc kevyesti piristetty moottori Dellorton nurkkatuplilla ja omatekoisella putkistolla, säädettävä alusta, sähkölasit, keskuslukitus ja kaksisuuntainen hälytin sähkölasiohjauksella. Nyttemmin auto on seisonut noin 4 vuotta navetassa, jonka jälkeen se muutti takaisin kotiin ajatuksena, että se otettaisiin pian takaisin ajoon.


Audi A4 B5 TDI Quattro - talvikäyttis -myyty

Kuva

Tästä ei ole toistaiseksi paljoa kerrottavaa, vakio AFN tappiinsa väännetyllä softalla. Aikaisempi BG TDI pasanen oli omaan käyttöön turhan suuriruokanen ja kallis rankkaan talvikäyttöön, muutenkin jakajapumpullinen moottori on lähempänä sydäntä tämän kokoluokan autossa joten tämä on just täsmälaite mun käyttöön talveksi. Automaatti-ilmastointi, vaaleat nahat, sähkölasit, 3-puolanen ratti ja muut perusvarusteet. Kilometrejä on kertynyt oletettavasti noin 700tkm ja kansi alkaa olla aika väljä, kuluvana kesänä olisi tarkoitus tehdä tähänkin perinteinen kansijumppa + 2260VK - ultime2 -päivitys ja kova kytkin. Em. kombinaatio lähinnä siksi, että moottorin pitää olla välittömästi reagoiva ja mielellään yli 250 hevosvoimainen. Alakerta nyt tuskin on ihmeemmin vielä noilla kilometreillä kulunut, joten tarkoitus ei ole tehdä muuta kuin uusia öljypumppu.

Kuva

Kuva

Kuva

Valopäivityshän tähän tuli tehtyä heti kun auto otettiin talviajoon: Perinteiset Depon DC -umpiot, sekä 70W 5000K -muutossarjat lyhkäsiin ja pitkiin, molemmat CnLightin 45W polttimoilla sekä nopeilla F7 -ballasteilla, parkkivaloiksi valikoitui GP Thunder:t. Kummatkin ja kaikki muutossarjan osat mahtui umpion sisälle, joten ulkopuolelle jää vain alkuperäinen umpion liitin. Jos mielenkiinto tuollaisia valopaketteja vastaan heräsi, voin tehdä tällaisia lisää, myös erimerkkisiin- ja mallisiinkin autoihin haluamillasi ominaisuuksilla. Samalla vaihdoin kaikki muutkin valot ja polttimot uusiin, eli kilvenvaloille uudet lasit, lämminvalkoiset ledit, uudet alkuperäiset "facelift" takaumpiot tehokkaammilla pakkivaloilla ja vielä uudet sivuvilkutkin. Samalla kertaa paikkansa ratin takaa löysi vakkarin viiksi, soittimeksi tuli Alpinen DSP, sisustan osia lähti pesuun ja takapönttö meni roskiin.

Vaihdellaan vielä varmuudeks tukivarsisetti, muutamat puslat, jäykemmät iskunvaimentimet ( Bilsteinit oottaa hyllyssä asennusta ) ja korotustakin tuo huutaa niin kovasti että toivon mukaan alle löytyisi myös hieman korkeammat vieterit. Tekniikkapuolen huolto, kevyt piristys, lisää maavaraa ja vähän siistimistä sisäpuolelta niin uskosin että tää toimii muutaman vuoden hienosti talvikulkineena ja kesän vara-autona. Tän tarkotus ei ole olla hieno, vaan raju talvikäyttis jolla ei penkkoja pelätä tai pikkusia ruostevikoja itketä.

Lisäks muita kulkineita tällä hetkellä:

-Transporter T4 -99 2.5TDI Syncro ( rakennuksessa... )
-Golf 3 GL TDI

Plakkarissa näiden lisäksi vielä pari kulkinetta joiden tulevaisuus on avoinna, eikä niitä toistaiseksi edes julkisteta. Katsotaan miten kalusto lähtee taas muotoutumaan ja vaihtumaan niin kirjotellaan sen mukaan lisää :)
Viimeksi muokannut p0wer, 2.7.2014 15:11. Yhteensä muokattu 10 kertaa.

santtude
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2013 12:42

ViestiKirjoittaja santtude » 9.5.2013 16:08

Kiitettävän kokoinen kalusto sulla, tuo golffi on kyllä aika napakassa kunnossa niin ulkoa, kuin sisäisestikin. Tuota monkiprojektiakin seurasin aikanaan motot.netissä.. :D

Rascal
-
Viestit: 650
Liittynyt: 11.11.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rascal » 9.5.2013 22:37

Mahtavaa kalustoa kyllä:)

Löytyykö linkkiä tuohon monkeyprojektiin?

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 9.5.2013 23:40

Olen kateellinen tuolle kalustolle, varsin hyvännäköistä settiä!
Mistä olet hommannut nuo projektoriumpiot(?) tuohon Taroon ja minkä kokoiset ne on? Ja mikä auto on Kuplan edessä kuvassa, joka otettu navetassa?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 10.5.2013 10:18

Asiallista touhua ;)

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 10.5.2013 12:35

Ja mikä auto on Kuplan edessä kuvassa, joka otettu navetassa?

Eiköhän tuo 412:nen ole?

Kalusto on hyvän näköistä kieltämättä, Taro melko härö kieltämättä madallettuna, leveet pellit alle?

Junis ei vissiin omaa kalustoa ole?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.5.2013 13:46

Kiitoksia, mukava kuulla kommenttia! :) Ihan oikein, nelkkuhan se siinä kuplan edessä köllöttelee. Löytyy erään toisen harrastajan tallista nykyisin Siilinjärven suunnilta samoin kuin tuo Juniskin tuolta Kuopiosta pän.

Tarossa onkin 6.5x16" pellit alla kesävanteina 25mm spacereiden kanssa, levennys ois jees ja leventäjäkin olis tiedossa, mut ajatus on kuitenkin kesän aikana hävittää tuo pois joten menköön tuollaisenaan. Renkaat tosin pitää ostaa uudet kun on edellisen kauden aikana päässeet kulumaan loppuun...

Taron valot on omatekoiset, tähän tarvittiin pari linssiprojektoria, kirkaslasiset umpiot ja vähän kekseliäisyyttä. Noissa on pitkät ja lyhyet ja valoteho on ihan OK halogeneihin verraten vaikka heijastinpinta onkin aika pieni. Umpion koko on perinteinen yleismallinen 5x7" niinkuin noissa alkuperäsenäkin on.

Mankista löytyy aika paljon tarinaa motot.net:n puolelta, mutta linkkailen sen vaikka tänne myöhemmin kunnes saan kuvat sieltä jälleen toimimaan.

Tää päivä onkin sitten varattu Golffin säätämiseen niin pääsee huomenna sitten rullille. Näkeepähän minkä verran jaksaa pikkuholsetti polttoainetta polttaa :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.5.2013 0:28

Olipas touhukas päivä, Golfin mittaus Savon Autotunella paljasti reilut 255Hv ja 430Nm.

Kuva

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 12.5.2013 15:24

Siinä saattaa vaikkapa Audi / Benarikuskilla loksahtaa leuka auki kun polleena lähtee totakin kisottelemaan liikennevaloista :D

Kaikin puolin erittäin asiallisia kulkineita ja pointsit hyvin kuvitetusta tekstistä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.5.2013 15:38

hienot lukemat on ja muutenki hyvä topicci saatu aikaiseksi :) lappu aiheuttaa viimeistään pieniä ostohaluja :)

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 13.5.2013 18:50

Miehekkäästi näyttäs olevan vetoja..!

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 22.5.2013 1:14

Olipas ilo katsella näitä. Erityisesti tuo Golfin kunto lämmitti mieltä. Ja hyvät dynolukemat. T: entinen omistaja. Hyvää jatkoa sekä autoille että omistajalle!

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 23.5.2013 17:21

Kiitosta kiitosta. Hieman osia siihen piti vaihdella että toiminta saatiin tuolle tasolle, myös paikallaan ollut ecu oli vääränlainen ja se vaihtui Cordobasta otettuun yksilöön pienellä johtosarjamuokkauksella, ja eri ohjelmaversioitakin kertyi varmasti 20 kappaletta ennenkuin auto toimi halutusti.

Edellinen viikonloppu päästelty Golffilla ympäri pitäjiä, mittariin tuli reilu 1000 kilsaa lisää ja käytiin siinä samalla myös Kiikalassa kirittämässä varttimaili aikaan ja nopeuteen 14.006 sek / 168,62km/h. 13 sekunnin rajapyykki jäi nyt sitten jälleen saavuttamatta ja luvut on liki prikulleen samat kuin Seatissakin vaikka tehoa olikin hieman vähemmän. Tankillisella ajeltiin reilu 1000 kilsaa kulutuksen jääden 5.15 litraan / 100km sisältäen melkoisen huoletonta oikean jalan käyttämistä ja myös päivän rälläämisen Kiikalassa.

Hauska homma kyllä sikäli kummankin auton kohdalla että stripillä liukastellaan aina, mutta kadulla pito on loistava. Jostain syystä sitä pitoa on puhtaalla asfalttipinnalla paljon enemmän kuin mustaksi sutatulla asfaltilla.

Auto vaihtoi eilen omistajaa, joten tästä lähtien se palvelee omistajaansa eri osoitteessa. Haikein mielin koostin pienen videokoosteen tältä keväältä:

http://www.youtube.com/watch?v=OkcwynKsp30

Tästä on hyvä jatkaa taas seuraaviin koitoksiin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.6.2013 10:42

Jotain sinistäkin välillä :) Seuraavaksi työn alle tuli Lupo kun sain sen vihdoin noudettua maalarilta missä kuskin puoleinen etulokasuoja sai korjauksen ja uuden maalin kaaressa muhineen ruostevaurion takia. Kyseessähän on siis ilmastoitu (kuten tarkkaavaisimmat saattoi ensimmäisestä kuvastakin jo huomatakin), 1.4TDI 55kW moottorilla ja Trendline varustetasolla oleva yksilö.

Kuva1

Kuva2

Kuva3

Muutamia osia odotellaan vielä saapuvaksi tänään tai ensiviikon alussa niin saadaan autoa hieman mieleisemmäksi. Softa kokikin jo päivityksen, ja täytyy sanoa että yllättävän rivakasti tuollainen kori kulkee jo ihan vakio-osilla. Ahdinhan näissä on lähes prikulleen sama kun on esimerkiksi AHU-koneisessa Cordobassa, sillä erotuksena että Cordobassa on millin-pari suuremmat siivet joten sellaistahan voisi pitää huikeana viriahtimena jo. Reilun 110hv ja lähemmäksi kolmea sata Isaacia sieltä on kuitenkin saatavilla tuolla vakioahtimellakin. Lupo saa allensa myös uudet iskarit sekä GTI:n vanteet uusilla kumeilla. Naapuri tuohon jo iski silmänsä, joten voi olla että tämä muuttaa vielä tuohon muutaman sadan metrin päähän kunnes saadaan auto kuntoon ja perushuollot tehtyä.

Kuva

Kovin on sievä tuo lyhkänen lohko.
Viimeksi muokannut p0wer, 23.8.2013 10:25. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 7.6.2013 11:57

Söpö! :D Miks tuossa kuvassa näyttää niinku moottori olis jotenki vinossa?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.6.2013 12:55

Jep! Lupoissa kone on melko vahvasti aina kenallaan, normal :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 23.8.2013 10:22

Kesä olis pikkuhiljaa lusittu ja päivitystä on taas tapahtunu monellakin saralla. Tapahtui niinkin kummallista että taloon erehtyi myös nainen asumaan saman katon alle, mutta Toyota -merkkinen käyttöauto sai allergiareaktioita ja soraääniä jo kavereiltakin eikä auton omistajakaan ollut kovin tyytyväinen 2-vetoiseen varusteettomaan pokemoniin. Näimpä siis Rolla meni kaupaksi ja ajatus oli ottaa pihasta jokin auto tilalle ja alkaa uuden auton etsintään, Tiinan vaatimuksena oli automaatti-ilmastointi, neliveto, diesel, noin 200hv, farmari (hauvan takia), webasto ja nahkasisusta, ja bongasikin hetken päästä Passatin jota lähettiin heti hakemaan pihaan.

Kuva

Kriteerit täyttyi suurilta osin ja varusteita oli hieman kaavailtua enemmänkin, eberi on kaksisuuntaisella kauko-ohjaimella ja myös alkuperäinen peruutustutkakin löytyy, kuten myös vanha VW:n alkuperäinen navigaattori. Vaikka jakajapumpullinen kone olis ollu kuitenkin omaan mieleen ylläpidon kannalta enemmän mieluisampi mutta pari kuukautta mentiin kuitenkin näillä eväillä ja auto havaittiin loistavaksi käyttötarkoitukseen emännän kuitenkin ajellessa pääasiassa tuolla minun talviaudilla Passatin odotellessa huoltoa ja ahtimen vaihtoa suurempaan. Siinä määrinhän tuo Audikin oli kuulema mieleinen että toinenhan sitä piti sitten vielä ostaa, ja eikun taas hakemaan...

Kuva

Vikana oli syöttöpumpun vuoto jonka korjasin heti kotiinpäästyäni uudella nestepään O-renkaalla ja samalla hitsasin murtuneen alumiinisen pumpunkorvake-moniurahihnakiristinhässäkän yhdeksi osaksi ja vaihtelin hihnat, näin vihreä audi pääsi ansaitulle kesälomalle odottelemaan -yllätys yllätys, isompaa ahdinta. Kriteereihin palatakseni tästä ruskeasta puuttuu kuitenkin eeberi ja noin 90 hevosvoimaa (AFN), joten näille on tehtävä jotain ennen talvea. Onhan tämä toki useemman tuhannen euroa halvempikin jos sattuu vahingossa karkaamaan kaseikkoon tai ottamaan pientä iskua vastaan niin ei aiheuta ihan niin suuria ryppyjä otsalohkoon, ja onhan tuo jakarikonekin omaan mieleen mieluisampi, edullisempi ylläpitää ja kulutukseltaankin pienempi. Näillä päätelmillä Passatti menee siis myyntiin ja Audi jää taloon.

Kuva

Mikäs sen mukavampi tapa viettää sunnuntaita veljen lauantaina olleiden nelikymppisten jälkeen, kuin suunnata kipeä tukka Audin konepellin alle. Ruskean ahtimeksi valikoitui käytetty perus GT2252 joka istui AFN:n vakiosarjaan ja suuttimeksi perinteiset "racet" joiden avautumispaineet pumppailin 245 bariin. Katalysaattori ja takapönttö poistui kokonaan, softasta MAF pois, tyhjäkäynti vajaaseen tuhanteen ja muut perusasiat kuntoon niin moottoristahan tuli vakio-osilla varustettuun pumppariinkin nähden eri väkevä, teräväreagointinen, todella tyhjäkäyntisitkeä ja ketterä ajaa, vakio AFN:stä puhumattakaan -eli just mitä haettiinkin.

Kuva

Sielläpä istuu. Ennen talvea asennetaan vielä eeberi, laturi saa uudet liukurenkaat, hiilet, diodit ja laakerit koska alkavat olla jo käyttöikänsä lopussa kun kilometrejä alkaa olla muistaakseni noin 350t, starttikin kannattaisi käyttää varmasti auki ja tarkistaa/huoltaa. Sisustan pesu ja nahkojen käsittely pitää tehdä vielä myös ennen talvea, ja valothan tuohon olisi hyvä vielä laittaa niin näkee jotain eteensäkin.

Lupo taasen sai allensa tuossa kesällä GTI:n vanteet sekä uudet renkaat, uuden lämmityslaitteen kennon ja muuta perushuoltoa ja huolenpitoa, ja tämä lähtikin eilen kohti Ivaloa uusiin seikkailuihin.

Kuva

Sovittelen Cordobaan myös pykälää suurempaa ahdinta, joten näkemän pitää saadaanko maililla jo kohta 250km/h toteutumaan. Ehkä vielä jonain päivänä!

Kuva

Portteri odottelee vielä tallissa rakentajaansa ja vihreekin pitää alkaa kohta kaivelemaan esille, joten eiköhän näillä saa harrastustarpeet tyydytettyä vielä hetken aikaa :)
Viimeksi muokannut p0wer, 23.8.2013 10:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 23.8.2013 10:37

Pakko kysyä: Onko Cordoban ahtimen kylkeen stanssattu peuralogo?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 23.8.2013 10:51

Kyllä siinä sellanen loikkaa, 8 litrasesta koneesta se on lähtöjään.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 23.8.2013 15:14

Noni, olinkin tunnistavinani värin :D
1270 harvesterista?

Onkos tuo vielä hukkaportilla vai joko on VGT?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 23.8.2013 16:08

Aika liki :) Traktorissa tuota on käytetty, ja on VNT.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 9.9.2013 16:30

Tarokin lähti viikko sitten uudelle omistajalle lavallinen osia mukanaan, joten kevyin mielin pääsee jatkamaan jäljellä olevia projekteja eteenpäin. Seuraavaksi työn alle tulee Passat joka jäi myöskin tässä kesällä ylimääräiseksi, näinollen tämäkin siis tulee myyntiin hetken kuluttua.

Kuva

Lisäksi Portteri on muutamana iltana edennyt purkamisen ja suunnittelun merkeissä, vielä avoimena on millainen ahdin ja kytkin siihen sovitellaan. Mokoma projekti vaihtaa öljypumppu, kun joutuu irrottamaan jakolaatikon, kardaanin ja vetarin öljypohjan irroittamiseksi. Samalla vaivallahan siinä sitten tuo laatikkokin irtoaa ja kytkin vaihtuu uuteen ja parempaan.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 9.9.2013 17:48

Passatin sisusta näyttää ainakin toffeiselta :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.9.2013 12:30

Totta, creme-leederit on kyllä jees! Sisusta ja penkit saikin tuossa huolellisen pesun sekä viikon nahkarasvakäsittelyn, niin oli pinttynyttä likaa että kissasaippuakaan ei enää tehonnut joten pesuaineita tuli kokeiltua melko laajalti. Lopputuloksesta tuli kuitenkin ihan OK, joten seuraavaksi keskitytään hetkeksi aikaa konehuoneeseen ja pintapuolisten pienten vaurioiden korjaamiseen.

Tekki vaihteli tuossa pihalla Octaviaan hieman suuremman ahtimen, mutta korvaava tuote olikin sitten viallinen ja löpryytti öljyt lävitse -> Fin-Turbolle tarkistettavaksi tuleeko siitä vielä kalua. Pihasta löyty onneks ajoon joutavia autoja siksi aikaa, joten vihreä audikin otti varaslähdön syksyyn ja hetkeksi sijaiskärsijän roolin. Tekki sai toimimaan ahtimessa paikallaan olleen sähköservonkin, joten N75:sta ei tarvitse enää käyttää ahtojen ohjaukseen. Cordobakin on myös pitkästä aikaa ajossa kun viikon tuossa päästelinkin kaupunkiajelut vain apinamopolla, ja kyllähän se vaan kulkee tuollaisenaankin mukavan keposesti kun vertaa noihin omiin pitkäkattoihin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.2.2014 0:15

Kaikenlaista on taas viiteen kuukauteen mahtunut, joten kirjoitellaampa jälleen hieman tarinaa harrastamisen "iloista".

Koska valinnan varaa tällä kertaa oli, niin parempi puolisko otti Passatin mieluusti omaan käyttöön, joten tästä alkoi pasasen entraus mieleiseen käyttökuntoon. Toinen etuloksu ja takaluukku maalattiin uudestaan alkaneen ruostevaurion ja pienen lommon takia, ja syytä satunnaiseen huonoon käynnistyvyyteen alettiin etsiskelemään. Tästähän tuli sitten semmonen savotta ja liuta vastoinkäymisiä, että herkempää olis saattanu alkaa jo kyrsimään... Vihreä audi vaihtoi omistajaa kaveripiiriin ja ruskea jäi itelle talvikäyttikseksi.

Koska kilsoja oli Passatissa jo yli 300tkm, arvelin että alkuperäinen tandemi alkoi olla käyttöikänsä lopussa ja alipainekarakin jo perinteisesti vuoti ja aiheutti jarru- ja ahdinongelmia, joten uusin sen varmuuden vuoksi patentoimatta alipainepuolta kuntoon. Tarkistettiin myös siirtopumpun toiminta ja tandemipaineet, mutta yhäkin käynnistysongelmat vaivasi. Ostin autoon uudet suuttimet Firad +70% kärjillä ja asensin ne uusien alkuperäisten Bosch:n tiivistesarjojen kanssa paikalleen, ajatuksena että tätä voisi höystää hieman isommalla ahtimella niin kerkeää emäntä duuniin ja harrasteisiin paremmin. Mutta käynnistysongelmat vain jatkuivat, itseasiassa virisuuttimilla ei saatu konetta käymään kuin kolmella ja käynnistäminen vaati joka kerta valtavan pitkän sahaamisen -vaihdettiin myös suuttimien johtosarja kun vanha oli jo hieman kärsinyt. Ohjelmaakin kokeiltiin muokata useampaankin otteeseen ja käynnistyssyöttöä nostettiin todella rajusti, mutta ei. Ei käynnisty sitten millään vaan pelkästään lupailee yhdellä tai kahdella, ja nyt alkoi ideat taas loppumaan. Hommasin kolmannen varmasti ehjän suutinsarjan jossa oli käytetyt huonot tiivisteet, nämä asennettiin sellaisenaan ja TADAA! Kaikki toimii. Lopputulemana siis: Uudet suuttimet isommilla kärjillä olivatkin vialliset, ja alkuperäisten suuttimien tiivisteet olivat niin huonossa kunnossa että karkuuttivat tandemipaineen paluukanavaan, näin ajattelin. Jotenka, otin alkuperäiset suuttimet käsittelyyn, niihin asennettiin virisuuttimiin aikaisemmin asennetut uudet tiivisteet ja suuttimet laitettiin paikalleen. Auto toimii lähes täydellisesti pientä satunnaista rykästelyä lukuunottamatta, joten ajattelin että ehkä nuo alkuperäiset suuttimet onkin sitten jotenkin kuluneet huonoiksi. Kilometrejä kertyi kokonaiset 2000 kappaletta jonka jälkeen käynnistysongelmat tuli takaisin, pitkäänhän taas kuljettiinkin. Ajattelin että kansi on yksinkertaisesti niin kulunut suuttimien poteroiden kohdalta, että edes uudet tiivisteet ei enää pidä koska näky oli tämänlainen:

Kuva

Kuulin että eräs kolmoskorinen Golf olisi vapautumassa tuttavan käytöstä, joten katsomisreissu poiki sitten samantien kaupat, jo silläkin ajatuksella että kukaties kohta saattaa olla yhdelle toimivalle autolle taas tarvetta... Annoin ruskean audin emännälle ajoon ja kuljin sen aikaa tarvittaessa kyytiläisenä. Meni viikko, ja Audi tuli perjantaina ulvoen kotiin -kuulema pitää jännää ääntä eikä jaksa enää kulkea. Kävin kaasuttelemassa ja totesin että ahtimeen on tullut laakerivaurio sillä seurauksella, että ahdin oli muuttunut pelkäksi pakokaasujarruksi -> Audi jonon jatkoksi Passatin kanssa. Mutta hei, onneksi kuitenkin ostin Golfin niin pääsee nainen nilkuttamaan töihin ja takasin sillä aikaa kun pitkäkatoille etsitään ratkaisua ongelmiin!

Silloin Sunnuntaina alkoi kovat pakkaset ja huomasin samana iltana että Golfissa ei aukea kuskin ovi -no, se ei yllätä. Kokeillaan apparin puolta -se aukenee, mutta ei mene enää kiinni. Tää menee taas vahvasti! Eipä auta kun yötä myöden tallille lukkoja putsaamaan ja voitelemaan että olis edes YKSI normaalisti toimiva auto pihassa, ja lukothan alkoikin sitten toimimaan odotetusti pikku herkistelyllä. Huomasin kuitenkin samalla reissulla että takajarrut kohisee, joten kävin maanantaina ostamassa uudet kengät sillä ajatuksella että vaihtelen ne vielä illasta paikalleen. Tuli ilta ja laitoin eberin lämmittämään, mutta polttoaine oli sen verran vähissä ja eberin polttoaineputki sen verran korkealla tankissa että lämmitystä kesti vaan vajaa minuutti jonka jälkeen lämppäri hökäsi ilmat ja lämppäri sammui, onneks pakkasta ei ole kun 10 astetta joten eipä haittaa. Käynnistysyritys, jonka yhteydessä tuli huomattua että hehkut ei toimi. No ei tietenkään toimi! Yritän käynnistää, mutta startti päättää pyöräyttää viimeisen kerran ja lopetti toimintansa vaikka virtaa kyllä on. Nyt ihan oikeesti! Vähän aikaa päätä rattiin hullunkiilto silmissä hallitsemattomien naurunpurkausten saattelemana, jonka jälkeen varastosta varaosastartti ja uudet hehkut konttiin, vehkeet tulille pienen iltaverryttelyn, toisinsanoen golffin työntelyn ja mäkistartin lomassa. Eikun tallille rassaamaan -onneks on kuitenkin kertyny noita varaosia jemmaan. Tässä vaiheessa muutoin harrastukseen varsin avoimin mielin suhtautuva avopuoliso esitti jo mielipiteensä, että voisko tässä taloudessa olla edes yks auto joka toimis normaalisti... Alko kyllä jo itelläkin käyrä nousemaan melko vahvasti.

Vaihtelin vialliset osat ehjiin ja sain toimivan auton, miten mahtava tunne! Vaihdoin lisäksi vanhan 8 bittisen ECU:n tilalle 16 bittisen ajonestopoistetun version -99 Cordobasta ja muokkasin hieman ECU:n johtosarjaa jolloin autossa olevaa hybriditurboa ja "portterin" suuttimia pystyi hyödyntämään helpommin muokattavamman ohjelman myötä. Joten siis, jatkamme jälleen Passatin parissa kun yksi auto on saatu pelaamaan!

Suuttimet taas kerran ylös, taitaa olla jo neljäs kerta. Ajattelin että tällä kertaa myös kansi nousee ylös ja se vaihtuu uuteen. Havaitsin, että alimmainen O-rengas on kulunut tiivistyspinnaltaan neliskanttiseksi ja todella rujon näköiseksi vaikka tämä on ollut paikallaan vain 2000km -en tajua. Mittasin myös että suuttimen poterossa olevat urat eivät ole O-renkaiden kohdalla niinkuin tähän mennessä olen ajatellut, vaan urat ovat O-renkaiden molemmin puolin jonka suuttimen runko on aiheuttanut -> O-renkaiden kohdalla on siis ihan hyvä tiivistys. Keräsin hyllystä käytetyistä tiivisteistä parhaimmassa kunnossa olleet alimmaiset pienimmät o-renkaat ja asensin suuttimet jälleen paikalleen. Moottori alkoikin toimimaan tällä kertaa moitteetta ja kilsoja on tämän jälkeen takana nyt 4000km. En keksi muuta, kuin että nämä uudet pikkutiivisteet olisi olleet jostain syystä huonolaatuiset... tosi kumma juttu.

Kuva
Kuva 2000km ajetuista tiivisteistä

Asensin Passattiin vielä 95Ah Bosch S6:n akun joka vaati pienimuotoista modaamista akkukoteloon ja pohjaan. Iso akku siksi koska autoa lämmitetään todella paljon Eberillä, ja tämä onkin ollut nappivalinta koska auto käynnistyy vielä -25c pakkasiltakin ongelmitta tunnin eeberikäytön jälkeen, ja auto pysyy tarvittaessa pari-kolme tuntia ajosta lämpösenä tuolla koiraharrasteiden parissa ettei hauvat joudu odottelemaan kylmässä treenipaikalla.

Hyllyssä on myös uusi startti ja 140A laturi odottelemassa asennusta koska nykyiset alkuperäiset alkavat olla jo käyttöikänsä loppupuolella vaikkeivat nyt vielä varsinaisesti oireilekaan. Kansihan tähän oli remontoitu jo aikaisemmin, 70tkm sitten. Ohjelma on myös vaihdettu MAF-poistettuun ja noin 160hv / 360Nm tuottavaan versioon, joten pikkusen olisi vielä kiristelyvaroja sielläkin.

Kuva
Kuva

Historia näyttää toistavan itseään. Golf on siis vuoden 1994 TDI GL ja varusteina löytyy sähkölasit edestä ja takaa, kaksitoiminen kattoluukku, kauko-ohjattava keskuslukitus, ilmastointi sekä Eberi kauko-ohjauksella, Finturbon hybridiahdin sekä 0.216:t suuttimet. Vaan eihän se ulkokuoreltaan kyllä ihan edellisen kolkin veroinen ole.

Ihan täysin en malttanut Golfia jättää nykäsemättä, joten asensin autoon Alpinen DSP-soittimen, eteen 4" erillissarjan, 4-tie vahvistimen joka hoitaa etuovien 6.5" midit ~60-120Hz alueelta, ja 6x9:t bassopuolen siitä alaspäin. Kontin sivuposkeen on tulossa kuusysien tilalle kuitenkin 10" pikkubasso joten hattuhyllyllä olevat nuorisoämyrit poistuvat pian toiminnasta. Takaoviin on tulossa myös 6.5" erillissarja alkuperäisille paikoilleen jos joskus sattuu tarvitsemaan ääntä myös takana. Sikoossömi ja perin tarpeellinen USA-mallin mukitelinekin saapui Texasista.

Suoritin huolellisen Painepesun joka tuntuu olevan näppärä tapa lakkojen kuorimiseen punaiselta pinnalta. Ostin myös mustan nahkasisustan oviverhoiluineen, penkinlämmittimillä ja niskatuellisella takapenkillä, tekniikkapuolta lähdin mallailemaan uudemman mallin 02J vaihteistolla keppeineen, ja tilauslistalla on myös Quaifen lukko ARP:n pulteilla sekä pari muuta parannusta jotka paikallinen laatikkomies sitten asentaa paikalleen. Näillä muutoksilla haetaan parempaa vaihdekepin tuntumaa, hieman suurempaa väännönkestoa sekä enemmän pitoa tulevaa moottoria ajatellen. Moottorin ja ulkokuoren resepti alkaa olla aikalailla jo valmiina ja moottorin osalta tavoitteena on nelosella alkavat lukemat, joten tässä vaiheessa voidaankin tunnustaa että mopo on virallisesti keventänyt eturengasta.

Kuva
Golfin etupenkkien entrausta

Lopputulemana siis ruskea B5:n menee poistoon kunnes saan uuden ahtimen vaihdettua paikalleen. Cordoba menee myös keväällä poistoon, ja keskityn rakentamaan tästä Golfista itselleni uutta kesä käyttö-harrasteautoa. Ensitalvena olisi ajatuksena ajella sitten tuolla Portterilla niin kulkee kelkkakin paremmin kyydissä ja jaksaa tulla toinenkin vielä kärrissä. Ai niin, ja sekin tosiaan pitäis vielä turbottaa ennen seuraavaa kautta...

Kuva

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.4.2014 14:32

Hieman kevätpäivitystä, on Audin aika etsiä uutta kotia. Viimeviikolla alle heilahti Bilstein B8 Sprint-iskarit, H&R jouset sekä uudet renkaat kera nelipyöräsuuntauksen.

Kuva

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.7.2014 13:37

Audi lähti keväällä uusiin maisemiin hyvinkin nopeasti, ja tulipa keksittyä tilallekin jo yksi varamenopeli josta taidan kirjottaa lisää vaikka tuossa myöhemmin.

Pari viikkoa keskityttiin porukalla Golfin rakentamiseen lähtökohtaisesti harrastekuntoon kesäksi, ja se tuottikin ihan mukavasti tulosta. Vaikka ulkokuori ei ainakaan vielä ole viimevuoden veroinen niin moottoripuolelle tuli kuitenkin hieman enemmän ytyä, ja ehkä ihan hyväkin näin päin. Projektiin osallistui pääasiassa:

-Louke (polttoainelinjaa, tankkiotin, pinnapulttien asentelua, pakoputken kanssa auttaminen, yleinen ryyp... härväys ja auttaminen kaikissa pikkuasioissa),
-Tekki (sähköt, ecu adapteri, softa, koneen purkaminen, tiskijukkana toimiminen, yleinen ryyp... härväys ja auttaminen kaikissa pikkuasioissa)
-Sami- (palotilat, syöttöpumpun pura-kasaa ja putsaus, moottorin purkaminen ja kasaaminen, kannen kiristäminen, yleinen ryyp... härväys ja auttaminen kaikissa pikkuasioissa). Ilman teitä tää ei olis vieläkään valmis...
-Juha / Vagiservice Oy (vaihdelaatikon, vauhtipyörän ja kampuran stefan vaihto, kytkinpaketin vaihto, vaihdelaatikon eheyttäminen, iso apu pakoputkiston teossa). Tämä oli kriittinen apu dynopäivää edeltävänä yönä.
-Minä (Osien ja tallijuomien haalinta ja taivastelu kädet taskussa, foorumeilla leveily, kuten eräät ammattilaiset harrastetoimintani näkee...)
-Putkolle kansiaihiosta
-Apomiett kannen porttaamisesta
-Nordic Porting Servicelle myös erityiskiitos osatoimituksista ja venttiilitöistä kannen osalta

Loppupeleissä tästä tuli kuitenkin sitten ihan käyttökampe kesäksi, kun jostain syystä tuo passatti viereisellä parkkipaikalla ei ihan niin paljoa houkutakaan... Kuudessa viikossa mittariin on tullut noin 5000km.

19. Huhtikuuta tilanne oli tämä:

Kuva

Aamulla 18. Toukokuuta oltiin tässä vaiheessa, hyvin rakennetun yön jälkeen ja valmiita lähtemään Savonlinnaan.

Kuva

Välissä kerettiin pitää reilu pari viikkoa rakentelutaukoakin, vielä viimeistä osakasaa odotellessa. Kaksi aktiivisinta rakennusviikkoa piti sisällään seuraavaa:

-Moottoritilan järjestely uusia osia varten
-Palotilojen muokkaaminen männät paikallaan yläjyrsintä, vinkua sekä hyvää puukkoa käyttäen ( kyllä, alumiini on aika pehmeää )
-Tankkiottimen muokkaaminen suuremmille linjoille
-Syöttöpumpun vaihto ( jota edelsi ehjänä ostetun pumpun korjaaminen oikeasti ehjäksi )
-Kannen, nokan ja nostajien vaihto
-Ahtimen vaihto
-Polttoainelinjojen suurentaminen, siirtopumpun asentaminen ja polttoainesuodattimen vaihto suurempaan
-Vaihdelaatikon, shifterin ja kytkimen vaihto ( 02J + SRE, ja shifterin siirto taaemmaksi ja korkeammalle )
-Pakoputken teko
-Välijäähdyttimen vaihto ja ahtputkien teko ( valtavaa keulan silpomista )
-Ilmanpuhdistimen sekä sen putkitusten teko
-4bar MAP:n vaihto ecuun ( tulee vielä korvautumaan suuremmalla )
-Ahto- ja pakopainemittareiden asennus ( + Innovate laajakaista ja pakolämpö hollillaan )
-Parin puslan ja alustan pulttien uusinta
-Alustatolppien ja niiden laakerointien vaihto
-Jakopää, hihnoja, letkuja, johtoja, klemmareita yms valtava läjä.

Listasta jäi valtavasti pois kaikkea pientä, kuten kuluneen vauhtipyörän vaihto, stefojen vaihtoa, vaihdelaatikon mystistä vioittumista yms odottamatonta mitä homman aikana tuli vastaan. Sanomattakin liene selvää, että melkosen kiirettähän se sitten pari viikkoa piti vaikka apua olikin tarjolla välillä useastakin kanssaharrastajasta. Silti, sellasta perus 8-18 tuntista tallipäivää piti tehdä ja vielä piti yrittää duunitkin siinä sivussa hoidella, ja auto valmistuikin ruhtinaalliset 3 tuntia ennenkuin sillä lähdettiin dynoon Savonlinnaa kohti.

Kuva
Allekirjoittanut Parkside Performance-yläjyrsimen varressa venttiilisyvennyksiä tekemässä, kiitos Zampalle teippailuista ja palotilojen muotoiluista

Moottori sisältää:

400tkm ajetun 1Z alakerran, 9.8mm nostonen Eero Laaksosen hioma nokka-akseli, kansi on Miettisen Anssin sekä Nordic Porting Servicen käsialaa ja kansipultteina toimii luonnollisestikin Arppilaiset. Lisäksi pakosarja on AFN:n sarjasta muokattu omatekoinen, imusarja 96kw pumpparista, ahtimena HX35 super #8 pesällä, 38mm Tial-kopio hukkaportti, H-Flox 0,341mm suuttimet, 11mm syöttöpumppu painavalla hihnapyörällä, 10mm polttoainelinjat, Carter siirtopumppu, Malloryn marine-polttoainesuodattimen kansi Baldwinin suodattimella, 3.5" pakoputkisto ja 2.5" ahtoputkisto.

Ennen dynopäivää ajattelin että vaihtaisin vielä AFN:n Sputter-KK laakerit OEM pultein alkuperäisten normilaakereiden tilalle, mutta aika loppui kesken, ja toisekseen ajattelin että jos tämä rakennelma nyt jostain ratkeaa niin se tuskin jää kiinni noista laakereista ( jotka muuten maksaa yhteensä lähes 300€ pultteineen tiivisteineen alkuperäisosana ). Nyt kun tämä paketti lähtikin toimimaan odotettua paremmin ja röhkäsi ihan kiitettävät teholuvutkin, niin oli aika antaa moottorille uudet Teboil Gold S öljytkin kun niitä ei ole minun aikana keretty vielä kertaakaan vaihtamaan, miten vanhat liene. Laakereita ei ole vielä tähän päivään mennessä vaihdettu, kun näyttää nuo alkuperäiset luistavan vielä ihan hyvin. Alakerta on siis yhäkin vielä täysin koskematon.

Tässä 1Z moottorissahan on 28mm männäntappi, joka on 2mm suurempi kuin AHU:ssa ja lähes kaikissa muissakin TDI-koneissa. Tämä tekee 1Z:n männästä siten hieman heikomman vähäisemmän materiaalin takia kriittisessä paikassa. Näkemän kuitenkin pitää, mitä moottori tulee vielä kestämään.

Kaikesta huolimatta Lauantain dynopäivillä mitattiin seuraavanlaiset tulokset lähes hatusta vedetyillä säädöillä ja maltillisella 2 barin ahtopaineella, tarkempi säätäminen jäi hieman puolitiehen jälleen ajan loppumisen sekä kytkimen pääsylinterin kenkkuilun takia. Nyttemmin ohjelmaa on hieman hienosäädetty ja pikkuongelmat korjailtu, joten voisi olla aika käydä mittailemassa auto uudestaan.

Ohessa kuitenkin kevään dynolappu raakilesäädöillä ( teho on yhä hyvässä nousussa vielä rajottimenkin kohdalla, joten jonkin verran "ilmaista" tehoa on tarjolla vain vielä kierroksia nostamalla). Nyttemmin erona tuohon lappuun on, että ahdin herää 3500-4000 kierroksen tuntumista täyteen vetoon ja vetoaluetta on pidemmälle. Ts. vääntöä ja tehoa on enemmän. Ahtopainetta on tarjolla hyvinkin plussan puolelle jo 2000 kierroksesta lähtien, joten arkiajossa paketti toimii näin kevyessä autossa myös hienosti. Herättely-AFR:t on säädetty 15:1 tuntumiin, joten ihan mahdottomia määriä auto ei savuuta missään tilanteessa. Tuosta rikastaminen ei vaikuttanut ahtimen herättämiseen, mutta 16:1 tuntumiin laihentaminen herääminen alkoi jo heikkenemään.

Kuva

Osia vaihtui dynon ja VW-openin jälkeen:

-Kytkimen työsylinteri, jolla kytkin alkoi pelaamaan taas normaalisti
-H&R Vakaajasarja ( 22mm eteen / 25mm taakse )
-Uudet kumipuslat alustaan ( pl. taka-akselilla onkin urtsut valmiina )
-Sisusta vaihdettu mustaan ja nahkaiseen


Tulossa on vielä asennukseen:

-Jarrujen päivitys, hyppii kurvit jo ihan oikeasti silmille ( hyllystä löytyy onneksi uudet S2:n satulat ja taakse absilliset levysetit )
-Pari poikkitukea koppaan ja alustaan henkiseksi vahvistukseksi
-Ahto- ja pakolämpömittarit, timerikin olis aika jees
-Kattoikkunan herkistely kuntoon
-Varashälytin + kake keskarille
-Uudemman EDC 15-ecun vaihtaminen ( jotta ohjelmointi onnistuisi siit´edes kaapelin kautta )
-Ilmastoinnin letkun teettäminen
-Sipistelyä ja maalailua konehuoneen, sisustan ja mm. puskuriasennuksen/coolerin osalta. Ja ehkä myös pakoputkiston ääntä voisi hieman yrittää hillitä. On aika rajut. Hyllyssä yksi 500mm soikea 3.5" läpivirtaava Simons asennettavaksi korin tunneliin pystyasentoon, shifterin paikalle. Tunneliin teen hieman lisää tilaa, ja shifterikoppahan olikin nostettu jo korin sisäpuolelle niin tunnelissa on tori reilusti tilaa.

Nykykuosi on aika karu, ja toistaiseksi keskitytään vain tuonne "bisnespuolelle", ulkokuorta voi sitten hinkata kun sen aika tulee. Jos tulee. Kieltämättä, selkänojat alkaa olla jo ihan tarpeelliset tässäkin vaiheessa. Nyttemmin vetäviä kierroksia on nostettu 5800 saakka sekä syöttömäärää lisätty noin kymmenen hevosvoiman verran. Ahtopainetta on nostettu 2.5 bariin ja AFR pyörii täydessä vedossa 17:1 tuntumissa, eli ilmaa voisi riittää tuossa ahtimessa seuraavalle sataluvulle saakka isommilla suuttimilla. Vetäviä kierroksia nostetaan vielä hieman ylemmäksi kunnes ECU vaihtuu, ja saadaan vaihdekohtainen väännön- sekä kierroksien rajoitus. Askel kerrallaan tutkitaan mitä tapahtuu. TDIClubilla tosin torpattiin ajatukset jo siihen, että alkuperäiset veivit taittuu ja männät rikkoontuu jo ennen 200 hevosvoimalla, eikä tätä tietoa tulisi kyseenalaistaa koska kyseessä on yksi USA:n kokeneimmista TDI virittäjistä... Seurataan tilannetta ja tutkitaan mistä purkaantuu, kaasupolkimen ja sen stopparin välistä suhdetta on ainakin pidetty varsin tiiviinä.

Vaihdelaatikko ei toiminut alkuunsakaan VAG alkuperäisöljyillä jotka vaihdettiin sisään tekniikan synnyttämisen yhteydessä, vaihdot olivat TODELLA hitaat. Vaihdoin tilalle Totalin BV 75W-80:t, joilla laatikko alkoi jälleen toimimaan normaalisti. Aika halpaa öljyä, alennuksineen noin 8 euroa litra Motonetissä.

Alusta toimii valtavan hienosti Tuningartin tolpilla ja H&R vakaajilla. Pintakovuutta ei ole, alusta on jämäkkä eikä kallistele. Pito on hyvä, eikä wheelhoppia ole, eturenkaat suuntasin Vagiservicellä suoraan ja kamberia asetin puoli astetta per puoli. Taka-akselin säätö tulossa kun pääsen vaihtelemaan jarruja. 175/60-15" vanhat 5 vuotta vanhat lopussa olevat kitkarenkaat tosin rajottaa tällä hetkellä aika paljon...

700-800 metrin kiihdytys pitävällä pinnalla siivitti auton tässä kuosissa mittarin pohjaan, eli noin 220km/h vauhtiin, joten odottelen mielenkiinnolla seisovan mailin tuloksia. Välitykset riittävät tällä hetkellä reiluun 260km/h nopeuteen.

Joku voisi ostaa tuon Seatin minulta nyt pois, kun taidan keskittyä tämän jalostamiseen enemmän. Siinä olisi jollekin varmasti kestävä, kaikin puolin valmis ja erittäin suorituskykyinen pikkukippo vaikka ympärivuotiseen ajoon sekä harrastekäyttöön.

Tukeri
-
Viestit: 85
Liittynyt: 2.9.2010 10:09

ViestiKirjoittaja Tukeri » 2.7.2014 20:46

Mielenkiintoista!

Laita ihmeessä vähän videota ajosta.

Laatikko varmasti jo kovilla noilla tehoilla.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.7.2014 21:06

Eikös tuollainen isohko hukkis ahdin toimi itsessään jo aika hyvänä vaihdekohtaisena väännönrajoittimena.Ahdin herää vaihteita kelatessa vaihde vaihteelta paremmin, vääntö kasvaa sitä mukaa kun pitokin paranee isoilla vaihteilla.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.7.2014 21:25

Täytyy keksiä jokin video joka ei mene laittomuuksien puolelle, hienosti tuo kyllä nyt kulkee.

Oikealla ajotekniikalla ahdot ovat pari kiloa jo pienimmistäkin vaihteista alkaen, joten väännön annostelu pitoon nähden kaasupolkimella on haastavaa. Hauska katsoa keväisiä kiihdytysvideoita Kiikalasta, miten väärällä tavalla lähtöjä yritti tehdä, tosin olihan tuo kytkinkin viallinen silloin. Kytkimen rajuhko luistattaminen liikkeellelähtiessä ja vaihteenvaihdossa on hyvin tärkeää nopean lähdön saavuttamiseksi. Kierroksia vaan reilusti, tuntuu siitä tykkäävän.

Vaihdekohtainen kierrosrajoitin olisi ajatus tehdä sen takia, että pikkuvaihteilla kierrosten nousu ja rajotin ei olisi niin raju, siitä kun on vain haittaa kiihdyttäessä. Kolmosella ja siitä korkeammilla vaihteilla taasen kierrosrajotin voisi olla jonkin matkaa yli 6000, jolloinka vaihde vaihdettaisiin käytännössä aikasemmin vaihtovalon tahtiin ennenkuin kierrokset pääsevät rajottimelle saakka, joka myöskin hidastaa ahtojen nousua seuraavalla vaihteella. Vaihtovalo oli ajatus toteuttaa EGR:n kartalla.

Mietin tuossa jo että vois käydä Motestilla ottamassa dynovedon, kun siellä on rullilla inertiaakin vähän reilummin. Tulisi hyvä vertailulappu Putkon penkkiinkin. Vääntöäkin pitäisi saada lapulle vähän reilummin.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 117 vierailijaa