Golf GT

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Golf GT

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.3.2013 12:31

Sillä aikaa kun farkku-Golf on kerännyt lunta päällensä ja odottanut sopivaa asennusaikaa, käyttöauton virkaa on hoitanut puolitoista vuotta takaperin hankittu '89 Golf GT.

Kuva

Takaviistokuva

Kakkikselle ei tuolloin ollut edes tarvetta, mutta pitihän se kotiuttaa "kun halvalla sai" (20€).
Ostohetkellä leimaa oli jäljellä vielä 3kk, vioiksi kerottiin toisinaan vilkutteleva laturin merkkivalo ja parkit jotka palavat vain toisella puolella jos virrat on katkaistu... Ajovalon umpioiden, pakoputken ja takajarrusatuloiden todettiin olevan melko uudet, joten arveltiin että eiköhän tässä ole autoa koko rahan edestä.

Sisusta

Sisältä löytyi harvemmin tavattu musta / tummanharmaa GT-sisusta, suurimmat puutteet olivat vanhemman malliset vilkku- ja pyyhkijänviikset sekä hattuhylly.

Kuva Kuva

Mattojen alla olevat äänieristeet tuntuivat kosteilta, joten ovien kosteussulkumuovit vaihdettin ehjiin sekä varmuuden vuoksi uusittiin myös lämmityslaitteen kenno. Menetettyjen äänieristeiden tilalle keksittin seuraavanlainen ratkaisu:
2mm kumimatosta leikattiin alkperäisen äänieristeen mallinen pala jonka toiselle puolelle liimattiin sopivan paksuinen rouhepuristeäänieristysmatto.

Kuva Kuva

Jälkeenpäin ajateltuna joku vähemmän vettä imevä eristemateriaali olisi parempi vaihtoehto jos vesivahinko sattuu uusiutumaan.
Lopuksi penkit ja matot pestiin painehuuhtelulaitteella, viikset vaihdettiin tuoreemman mallisiin ja kontin päälle asennettiin käyttämätön hattuhylly joka löytyi Nettivaraosasta.

Tekniikka

Konepellin alta löytyy perinteinen, uutena 90 kappaleen konilauman tuottannut 1.8 GU.
GT:n kuorissa moottori tuntuu tiheämmin välitetyn laatikon ansiosta pirteämmältä mitä onkaan.

Kuva

Laturin merkkivalo asettui uusimalla laturin hiilet, samalla vaihdettiin öljyt, tulpat + muut sytytysosat ja jäähdytinnesteet.
Jakohihnan ja kiristimen vaihtoajankohdasta ei myöskään ollut tietoa joten nekin vaihdettiin.
Samalla selvisi, kuinka edellisen omistajan kertoma "auton tehoja on laskettu nuorison käyttöä silmällä pitäen" oli toteutettu:
apuakselin jako oli hampaan pielessä joten ei ihme, että meno oli hieman kuminauhamaista.
Päädyistä hieman vuotava jäähdytin ja ilmanpuhdistimen ilmanottoputki tulivat myös uusittua.

Vaikka yleisesti murheenkryyniksi haukuttu kaasutin toimi niin kuin pitääkin, sekin purettiin ja puhdistettiin ja kasattiin uusilla tiivisteillä.
Lähes poikki olevien lämpöaikakytkimen johtojen ehjäämisen jälkeen menoa pystyy jälleen säätelemään myös kaasulla... :)

Jarruja ehostettiin uusilla levyilla ja paloilla, myös jarruputket vaihdettiin uusiin kun alkuperäiset olivat jo melko rapeat. Samasta syystä taka-akseli vaihtui Mk3 GTI:n akseliin. Kolmosen akseliin päädytiin siksi, että se sattui olemaan irrallaan ja hyllyssä siihen sopivat uudet puslat.
Pienellä askartelulla akselista saatiin kaikin puolin "pulttaa kiinni"-sopiva myös Mk2: een.

Kori

Ulkopuolelle ei alunperin pitänyt tehdä mitään mutta kuinkas siinä taas kävikään...

Kuva

Kuva

Osia vaihdettiin seuraavasti:

- Weitec:in -60mm alustasarja + madaltavat etujousilautaset
- etupuskuri ilman lampun pesureita
- kirkkaat etu- ja sivuvilkut
- GTI-takavalot
- uudet rekisterikilvet

Noiden lisäksi

- takapuskuri vaihdettiin ehjään
- käännettiin takalasin pyyhkimen "nollakohta" vaakatasoon
- sipaistiin vetokoukkuun hiema mustaa Hammeritea ja takahiekkapelti siistittiin sparypurkki-tavaralla.
- kuurattiin sammalet pois pinnasta ja ehostetiin muoviosat
- maalattiin VW-merkit ja pyyhkijänvarret

Tosin sanoen "myyntifiksaus" vaikka ei tätä mihinkään olla myymässä...
Tuulilasi oli jossain vaiheessa vaihdettu vahingossa sävymalliseen, joten sivulasitkin vaihdettiin samanlaisiin. Takalasi on edelleen kirkas, koska spoilerin rei'illä varustettua sävylasia ei varastoista löytynyt.
Talvella GT:n alla ovat pyörineet Variantista lainatut G60-peltivanteet GL-kehillä, kesällä 16" OZ:n Superleggerat 195/45 renkailla.

Edellä listatuista osista etupuskuri on ainoa joka varta vasten hankittiin Golfia varten. Loput osista löytyivät varastoon kertyneitä rojuja kaivellessa.
Auto ei misssään nimessä ole virheetön kuten konepellin ruostepaiseista voi päätellä, mutta pikku siistimisellä vanhasta kakkiksesta tuli ihan mukava käyttöpeli.
Ei aina tarvita sitä ruoste-konepeltiä (vaikka tässä sellainen onkin), vinoon asennettuja rekisterikilpiä ja tarrakirjoa että muutkin bongaavat kakkiksen parkkipaikalta... :)
Viimeksi muokannut jii_bee, 16.3.2013 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

J`ni
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2008 18:13

ViestiKirjoittaja J`ni » 12.3.2013 13:36

Ah, nelivalomaski, g60 pellit yms.. Todella näpsäkän näköinen hopeisena. :)
Koukku on vähän hassu omaansilmään ja konepellin täplät sais vielä fiksata,
mutta all in all kivannäköinen kakkis.

edit. Tästä kyllä huomaa kuinka pienillä asioilla saa autosta aivan erilaisen.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.3.2013 13:48

GU & AEN -yhdistelmä on kyllä mukava paketti kakkiksessa, todellaki pirteämmän tuntunen mitä onkaan eli ns. köyhän miehen GTI :) G60:n nokka ja pakosarja tuo vielä ylemmille kierroksille vähän tenkua lisää, niin varsin kipakka on kiihtymään. Mutta siisti peli!

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.3.2013 13:22

Jep! :D
Peukku!

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 13.3.2013 13:30

Naminami, lisää GT Golfeja ilmestynyt tännekin! Varsin näpsäkän näköinen yksilö, tykkään paljon.
Miksi muuten kolmoskoppasen akselin vaihdoit? Eikö GTn oma levyjarruakseli ollut hyvä?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.3.2013 13:43

...myös jarruputket vaihdettiin uusiin kun alkuperäiset olivat jo melko rapeat. Samasta syystä taka-akseli vaihtui Mk3 GTI:n akseliin. Kolmosen akseliin päädytiin siksi, että se sattui olemaan irrallaan ja hyllyssä siihen sopivat uudet puslat.


Etteks te lue näitä juttuja ollenkaan? :D Itse käsitin että akselikin oli rapea, joten se vaihtui myös. Ja nurkassa oli mk3:n akseli + puslat, joten semmoiset sinne laitettiin.

Aihio on kyllä ihan kiva. Kaverilla oli joskus vuosia sitten työmatkakulkineena samanlainen (tosin miljoonasti mädämpi).
Itse vaihtaisin ehkäpä nuo etupenkit johonkin vähän sporttisimpiin (esim. Recarot mallia GTI/Corrado tjsp.). Ja tietty nuo ulkokuoren ruosteet piiloon. Ja miks ei ihan vähän spaceria vanteille. ;)
OEM puna-mustat takavalot on kyllä tyylikkäät ja sopii tähän kuin nenä päähän. Niinkuin kirkkaat vilkutkin. Näiden ja G60 peltejen kanssa auton yleisilme kirkastui kummasti!

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 13.3.2013 14:57

Pahoitteluni, tekstin lukeminen/sen ymmärtäminen näin puhelimen näytön kautta on vaikeampaa. Mutta jatkakaa, selvisi siis syy akselin vaihtoon..

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 14.3.2013 10:10

Ei tähän oikeen ole mitään lisättävää. Sisustaan recaroa niin paranee mukavuus useamman potenssin. Itsellenikin vaihdoin jotkut G60 sport recarot ja aij että, voittaa ainakin nykyisen pappamallin A6 penkit :)

Noihin vanteisiin muuten sopii ne keskilätkät. Näyttä mielestäni ihan kivalle.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.3.2013 21:30

Kyllä! Nuo mustat keskiöt on G60 pelleissä piste iin päälle!

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.3.2013 18:16

Markku M. kirjoitti:Itse käsitin että akselikin oli rapea, joten se vaihtui myös. Ja nurkassa oli mk3:n akseli + puslat, joten semmoiset sinne laitettiin.

Juuri näin. Eroavaisuutta akseleilla on
- jarruputkien/letkujen kiinnikkeissä
- jarrupaineensäätimen jousen kiinnityksessä
- puslien halkaisijassa
- käsijarruvaijerin kiinnityksessä

Mk2:

Kuva Kuva

Mk3:

Kuva Kuva

Kolmosen akseli on myös 20mm leveämpi, mikä ulkonäön puolesta on oikeastaan vain hyvä asia: nyt raideleveys näyttäisi olevan sama edessä ja takana eikä tarvita spacereita. Kiinnikkeiden eroavaisuuksista selvittiin swappaamalla ne akselista toiseen.

J'ni kirjoitti:Koukku on vähän hassu omaansilmään ja konepellin täplät sais vielä fiksata

Koukku on tarpeen peräkärryllisessä taloudessa joten siitä ei luovuta. Tästä kuvasta taas käynee ilmi miksi täpliin ei olla koskettu :)

Kuva

Toki jos jonkun nurkissä lojuu edullinen, oikean värinen, suora ja ruosteeton konepelti, voisihan tuo vaihtaakin...
Muutkin varusteluehdotukset olisivat kyllä ihan varteenotettavia, mutta nyt tärkeintä on että Golpero liikkuu ja hoitaa käyttöauton viran siihen asti kun levällään olevat ajopelit ovat taas nipussa.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 5.9.2015 18:42

GT:n tuoreimmat kuulumiset:

Kuva

Kori alkoi olla vähemmän näkyvistä paikoista sen verran rapsakka, että katsoin parhaaksi laittaa käyttökelpoiset osat talteen ja lopun lusikoiksi.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 5.9.2015 19:58

Lukkoon?? :D


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa