Sillä aikaa kun farkku-Golf on kerännyt lunta päällensä ja odottanut sopivaa asennusaikaa, käyttöauton virkaa on hoitanut puolitoista vuotta takaperin hankittu '89 Golf GT.
Takaviistokuva
Kakkikselle ei tuolloin ollut edes tarvetta, mutta pitihän se kotiuttaa "kun halvalla sai" (20€).
Ostohetkellä leimaa oli jäljellä vielä 3kk, vioiksi kerottiin toisinaan vilkutteleva laturin merkkivalo ja parkit jotka palavat vain toisella puolella jos virrat on katkaistu... Ajovalon umpioiden, pakoputken ja takajarrusatuloiden todettiin olevan melko uudet, joten arveltiin että eiköhän tässä ole autoa koko rahan edestä.
Sisusta
Sisältä löytyi harvemmin tavattu musta / tummanharmaa GT-sisusta, suurimmat puutteet olivat vanhemman malliset vilkku- ja pyyhkijänviikset sekä hattuhylly.
Mattojen alla olevat äänieristeet tuntuivat kosteilta, joten ovien kosteussulkumuovit vaihdettin ehjiin sekä varmuuden vuoksi uusittiin myös lämmityslaitteen kenno. Menetettyjen äänieristeiden tilalle keksittin seuraavanlainen ratkaisu:
2mm kumimatosta leikattiin alkperäisen äänieristeen mallinen pala jonka toiselle puolelle liimattiin sopivan paksuinen rouhepuristeäänieristysmatto.
Jälkeenpäin ajateltuna joku vähemmän vettä imevä eristemateriaali olisi parempi vaihtoehto jos vesivahinko sattuu uusiutumaan.
Lopuksi penkit ja matot pestiin painehuuhtelulaitteella, viikset vaihdettiin tuoreemman mallisiin ja kontin päälle asennettiin käyttämätön hattuhylly joka löytyi Nettivaraosasta.
Tekniikka
Konepellin alta löytyy perinteinen, uutena 90 kappaleen konilauman tuottannut 1.8 GU.
GT:n kuorissa moottori tuntuu tiheämmin välitetyn laatikon ansiosta pirteämmältä mitä onkaan.
Laturin merkkivalo asettui uusimalla laturin hiilet, samalla vaihdettiin öljyt, tulpat + muut sytytysosat ja jäähdytinnesteet.
Jakohihnan ja kiristimen vaihtoajankohdasta ei myöskään ollut tietoa joten nekin vaihdettiin.
Samalla selvisi, kuinka edellisen omistajan kertoma "auton tehoja on laskettu nuorison käyttöä silmällä pitäen" oli toteutettu:
apuakselin jako oli hampaan pielessä joten ei ihme, että meno oli hieman kuminauhamaista.
Päädyistä hieman vuotava jäähdytin ja ilmanpuhdistimen ilmanottoputki tulivat myös uusittua.
Vaikka yleisesti murheenkryyniksi haukuttu kaasutin toimi niin kuin pitääkin, sekin purettiin ja puhdistettiin ja kasattiin uusilla tiivisteillä.
Lähes poikki olevien lämpöaikakytkimen johtojen ehjäämisen jälkeen menoa pystyy jälleen säätelemään myös kaasulla... :)
Jarruja ehostettiin uusilla levyilla ja paloilla, myös jarruputket vaihdettiin uusiin kun alkuperäiset olivat jo melko rapeat. Samasta syystä taka-akseli vaihtui Mk3 GTI:n akseliin. Kolmosen akseliin päädytiin siksi, että se sattui olemaan irrallaan ja hyllyssä siihen sopivat uudet puslat.
Pienellä askartelulla akselista saatiin kaikin puolin "pulttaa kiinni"-sopiva myös Mk2: een.
Kori
Ulkopuolelle ei alunperin pitänyt tehdä mitään mutta kuinkas siinä taas kävikään...
Osia vaihdettiin seuraavasti:
- Weitec:in -60mm alustasarja + madaltavat etujousilautaset
- etupuskuri ilman lampun pesureita
- kirkkaat etu- ja sivuvilkut
- GTI-takavalot
- uudet rekisterikilvet
Noiden lisäksi
- takapuskuri vaihdettiin ehjään
- käännettiin takalasin pyyhkimen "nollakohta" vaakatasoon
- sipaistiin vetokoukkuun hiema mustaa Hammeritea ja takahiekkapelti siistittiin sparypurkki-tavaralla.
- kuurattiin sammalet pois pinnasta ja ehostetiin muoviosat
- maalattiin VW-merkit ja pyyhkijänvarret
Tosin sanoen "myyntifiksaus" vaikka ei tätä mihinkään olla myymässä...
Tuulilasi oli jossain vaiheessa vaihdettu vahingossa sävymalliseen, joten sivulasitkin vaihdettiin samanlaisiin. Takalasi on edelleen kirkas, koska spoilerin rei'illä varustettua sävylasia ei varastoista löytynyt.
Talvella GT:n alla ovat pyörineet Variantista lainatut G60-peltivanteet GL-kehillä, kesällä 16" OZ:n Superleggerat 195/45 renkailla.
Edellä listatuista osista etupuskuri on ainoa joka varta vasten hankittiin Golfia varten. Loput osista löytyivät varastoon kertyneitä rojuja kaivellessa.
Auto ei misssään nimessä ole virheetön kuten konepellin ruostepaiseista voi päätellä, mutta pikku siistimisellä vanhasta kakkiksesta tuli ihan mukava käyttöpeli.
Ei aina tarvita sitä ruoste-konepeltiä (vaikka tässä sellainen onkin), vinoon asennettuja rekisterikilpiä ja tarrakirjoa että muutkin bongaavat kakkiksen parkkipaikalta... :)
Golf GT
Valvoja: ffp jäsenet
...myös jarruputket vaihdettiin uusiin kun alkuperäiset olivat jo melko rapeat. Samasta syystä taka-akseli vaihtui Mk3 GTI:n akseliin. Kolmosen akseliin päädytiin siksi, että se sattui olemaan irrallaan ja hyllyssä siihen sopivat uudet puslat.
Etteks te lue näitä juttuja ollenkaan? :D Itse käsitin että akselikin oli rapea, joten se vaihtui myös. Ja nurkassa oli mk3:n akseli + puslat, joten semmoiset sinne laitettiin.
Aihio on kyllä ihan kiva. Kaverilla oli joskus vuosia sitten työmatkakulkineena samanlainen (tosin miljoonasti mädämpi).
Itse vaihtaisin ehkäpä nuo etupenkit johonkin vähän sporttisimpiin (esim. Recarot mallia GTI/Corrado tjsp.). Ja tietty nuo ulkokuoren ruosteet piiloon. Ja miks ei ihan vähän spaceria vanteille. ;)
OEM puna-mustat takavalot on kyllä tyylikkäät ja sopii tähän kuin nenä päähän. Niinkuin kirkkaat vilkutkin. Näiden ja G60 peltejen kanssa auton yleisilme kirkastui kummasti!
Markku M. kirjoitti:Itse käsitin että akselikin oli rapea, joten se vaihtui myös. Ja nurkassa oli mk3:n akseli + puslat, joten semmoiset sinne laitettiin.
Juuri näin. Eroavaisuutta akseleilla on
- jarruputkien/letkujen kiinnikkeissä
- jarrupaineensäätimen jousen kiinnityksessä
- puslien halkaisijassa
- käsijarruvaijerin kiinnityksessä
Mk2:
Mk3:
Kolmosen akseli on myös 20mm leveämpi, mikä ulkonäön puolesta on oikeastaan vain hyvä asia: nyt raideleveys näyttäisi olevan sama edessä ja takana eikä tarvita spacereita. Kiinnikkeiden eroavaisuuksista selvittiin swappaamalla ne akselista toiseen.
J'ni kirjoitti:Koukku on vähän hassu omaansilmään ja konepellin täplät sais vielä fiksata
Koukku on tarpeen peräkärryllisessä taloudessa joten siitä ei luovuta. Tästä kuvasta taas käynee ilmi miksi täpliin ei olla koskettu :)
Toki jos jonkun nurkissä lojuu edullinen, oikean värinen, suora ja ruosteeton konepelti, voisihan tuo vaihtaakin...
Muutkin varusteluehdotukset olisivat kyllä ihan varteenotettavia, mutta nyt tärkeintä on että Golpero liikkuu ja hoitaa käyttöauton viran siihen asti kun levällään olevat ajopelit ovat taas nipussa.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa