Golf '95 & Golf '01 4motion

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.2.2014 11:11

Joissain Moparin isolohkoissa yms toi keinuvipujen öljyruiskutus on toteutettu ulkopuolelta. Esim t-haaralla jostain öpaineanturi yms lähdöstä letku venttiilikoppaan ja kopan sisällä on sit putki missä suuttimet.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.3.2014 14:59

Nelonen niputtuu pikkuhiljaa.

Kuva

Kannentiivisteeseen WHT:n CopperGaskettia siinä toivossa, että tulevaisuudessa ei enää tiivistevuodon takia tarvitse moottoria aukaista.

Kuva

Kansi kiinni. Nuo loiskelevyt tuli tiivistettyä Wurthin tiivisteliimalla, jolle lupaillaan jatkuvaksi lämpötilan kestoksi -50C..+250C.

Moottori nippuun uudella jakopäällä ja yläpään tiivisteillä. Minulle väitettiin, ettei venttiilikoppaan löydy irtotiivistettä mistään, mutta ainakin elringiltä sellaisen saa osanumerolla 577.240. Kasatessa tuli myös rasvailtua moniurahihnan kiristäjärullan laakeri, kun oli jo rasvan vähyyden puolesta vaihtokunnossa, ja ennen remonttia jo ääntäkin piti. Äänet loppuivat rasvauksella. Myös ahdin tuli puhdistettua, kun siivet jo takertelivat niin pahasti, että aukesivat vain pari milliä.

Kuva

Loppu kasaaminen olikin aivan perinteistä pultin pyörittelyä ja purettujen osien paikkojen muistelemista.

Kuva

Jälleen onnistunut "viritys" kun kaikki pelaa remontin jälkeen. Täytyy sanoa että tulipahan melko pirteä kapistus remontin yhteydessä. Johtunee varmaan uudesta välijäähdyttimestä..

Seuraavaksi leima-ukolle syyniin, kunhan taas aikaa lohkeaa..

Leimauksen jälkeen asennetaan tästä pussista tarkoin käyttötarkoitusta varten valikoitu yksilö:

Kuva

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.8.2014 19:47

Long taim nou siin, eh?

Vanhemmalla Golffilla tuli käytyä diiselin käryisen kaveriporukan kanssa Pudasjärven No Speed Limit -tapahtumassa. Mitään ei saatu vieläkään rikki vaan vanhus kesti vajaan 550km reissun arvokkaasti. Olisi varmaan pitänyt jättää hinausköydet ja työkalut kotiin kyseiseltä reissulta..

Tuloksesta kevyesti itsekin yllätyin, mutta hyväksyttävähän se on kun kerta nopeusnäyttö sellaista näyttää.


Kuva

Vedosta vielä video-materiaalia TÄSTÄ linkistä.


Nelkku-Golfikin on ajanut asiansa oikein hyvin. Mitä nyt keväällä vajaan 2tkm päästä käyttöönotosta porsi kytkimen työsylinteri ja auto joutui sen takia seisontaan muutamaksi kuukaudeksi. Osa on kuitenkin nyt pari viikkoa sitten vaihdettu Sachsin tarjoamaan SRE-versioon, ja sen jälkeen tyytyväisiä kilometrejä on takana jo pari tkm. Jossain vaiheessa näytti pahaenteisesti siltä, että remontin jälkeen kytkin alkoi nostettujen syöttöjen takia luistamaan, mutta onneksi näyttää siltä, että kytkin luisti vain työsylinterin porsimisesta aiheutuneista jarruneisteistä levyn pinnalla. Muutaman kunnon levyn lämmityksen jälkeen ei enää luisto-ongelmia ole ollut.. Vielä. Isompaa suutinta on jo jemmassa ja ahdin-valintojakin on laskeskeltu kuukausia. Jonkunlainen suunnitelma on siis jo rakentunut excel-taulukoihin. Siitä lisää sitten kun on sen aika..

Nelkun suhteen pitäisi seuraavaksi alkaa pintakäsittely-hommiin, joten jos jollakin on ruosteetonta kontinluukkua tarjota lyhyt-peräiseen mk4 Golfiin, tarjous otetaan ehdottomasti huomioon, eritoten mikäli värikoodi sattuu olemaan LC9Z. Vaihdossa voin tarjota rahan sijasta myös edellisen postauksen viimeisen kuvan "pussin" sisältöjä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.12.2014 3:26

"Tyyppivikojen" korjausta jälleen Nelkusta.

Tällä kertaa syksyllä sorarallia ajaessa yhtäkkiä autosta tulikin etuveto ja ohjainlaitteen muistiin oli ilmestynyt vikakoodi. Vikakoodi kuitenkin hävisi poistolla eikä se uusiutunut. Ja taas mentiin. Asialle en kuitenkaan tehnyt mitään sen suurempaa silloin ja se hieman unohtuikin, mutta ensilumien sadettua vikatilat uusiutuivat parikin kertaa. Koodilla googleteltuani kävi ilmi että se oli esipainepumpun aiheuttama. Juttuja lukiessani kävi myös ilmi, että viallisella esipainepumpulla ajellessa itse haldexin ohjainlaitekin saattaisi tykätä kyttyrää. Tästä kimpaantuneena sitten taas Google auki ja jälestämään uutta esipainepumppua/pumpun moottoria. Noh, uudet esipainepumput tuntuivat kalliilta siihen nähden että harrastusmieltä löytyy. Sumuiselta saarelta sitten löytyi uusi esipainepumpun moottori tiivistesarjan kera. Sellaista siis tilaukseen. Auton huoltokirjassa tai kuiteissa ei näkynyt mitään viitteitä haldexin huolloista, jotenka sellainenhan sitten oli hyvinkin ajankohtaista suorittaa samaan vaivaan. Asian aiheellisuus tuntui tärkeältä eritoten näin talven korvilla, jotta se (mahdollinen) luminen ajanjakso sitten mennään luotettavasti mutta sujuvan liukkaasti.



Kuva

Tällainen tuotepaketti tuli sitten kerättyä maailmalta. Esipainepumpun moottori ja haldex-öljynsuodattimen avain Briteistä, loput Laakkosen kiiltävältä tiskiltä. Otin tulevaisuuden varalta kaksi öljytuubia, mutta yhdellä pärjää vallan mainiosti tällaisessa perushuollossa.



Remonttia varten nosturi olisi ollut suht näppärä keksintö, mutta jälleen kerran pohjan alle rymyttiin hallitunkin ja pukkien turvaamana. Tässäpä seuraavaksi pieni kertomus yhdestä tyylistä, miten pumpun korjaus sekä öljyjen vaihto onnistuu.

Ensimmäisenä avasin öljypropun ja valuttelin öljyt pois. Öljyproppu on suht pieni ja huomaamaton, mutta siinä se on rättinivelen takapuolella, tasaisella alueella. Avaimeksi käy 5mm kuusiokulma.

Kuva



Öljyt kun on kipossa, on hyvä irroittaa jo tässä vaiheessa sähköliitin pumpun yläpuolelta. Paksu musta muovinen suojakuori ei anna periksi yhtään, muutakuin kääntelemällä jatkos-/nivelosista, joten ei kannata käyttää turhaa väkivaltaa. Liitinkin oli suht jämäkästi tarttunut kiinni. Apuna tarvitsi pientä tasapäistä meisseliä.

Kuva



Tuumailin, että rättinivelen ja esipainepumpun välissä on liian vähän tilaa jotta pumpun saa vedettyä suoraan eteenpäin pois syvennyksestään, joten irroitin kardaanin perästä. Kiinnityspulttien alla näytti olevan erikokoisia tasapainotukseen käytettyjä rikkapainoja, joten pulttien paikat olisi hyvä merkata, kuin myös rättinivelen asento ristikkoon nähden. Tai itse ainakin näin tein..

Kuva



Pumppu on kiinni kahdella 4mm kuusikulmaisella pultilla. Toinen näkyykin alareunassa helposti, mutta toinen on vähän jännemmässä paikassa esipainepumpun yläpuolella. Tilaa on kuitenkin sen verran että irtoaa ihan perus työkaluilla.

Kuva

Kuva



Sittenpä vain pumppua ulospäin kammeten esim. tasapäisellä meisselillä ja pumppu pöydälle. Hieman näytti tarttuneen sakkaa esisuodattimeenkin jo.

Kuva



Sähkömoottoriin päin lähdetään etenemään purkamalla nuo kuvassa näkyvät kolme T10 kantaista pientä torxia pois, joista kahdella irtoaa tuo esisuodatin.

Kuva



Sittenpä irtoaa tuo ruuveilla kiinni ollut päätykappale, jonka alta öljypumpun hammasrattaat paljastuvat.

Kuva



Jälleen irroitellaan 3kpl T10 torxeja, jolloinka saadaan tuo öljypumpun osio irti muusta rungosta. Hammaspyörät ovat irtaallaan, joten sisempikin lähtee erittäin helposti sähkömoottorin akselin päästä vetämällä.

Kuva



Sähkömoottori on enää yhden torx-ruuvin takana, jolla sähkömoottorin öljystä eristävät runkokappaleet ovat kiinni toisissaan. En tiedä tämän torxin kokoa, mutta pienempi se on kuin T10. Pakista ei kyseistä työkalua löytynyt, niin tässä kohdin jouduin käyttämään hieman mielikuvitusta ja väkivaltaa. Loppujenlopuksi tämä hiuksen hento ruuvi katkesi..

Kuva



Sieltähän se sähkömoottori löytyi. Ja kuten ennalta on kuultu/arvattu, niin akselin stefahan oli jo alkanut vuotamaan ja haldex-öljyä oli päässyt moottoriin. Moottori ei vielä varsinaisesti uinut öljyssä, mutta oli ylt-ympärinsä siinä. Ei varmaan hirmu kauaa olisi siltikään oireittensa perusteella kestänyt, loppu-talveen ehken, hyytyen tuurin tietäen parhaimmille ajokausille. Mutta onpahan nyt ehjä aihio korjattavaksi ja vaihdettavaksi sitten kun tämä nyt vaihdettu kampe hajoaa..

Kuva

Kuva



Nyt sitten nitkutellen johdotuksen suojaputki irti pumpun kotelon takalaidasta ja sähköjohdot poikki jotta sähkömoottorin saa vedettyä ulos kotelosta. Viimeisen päälle jos tekisi, purkaisi sähköliittimen jottei johtoihin tarvitsisi tällaista väliliitosta tehdä. En jaksanut alkaa kikkailemaan liittimen kanssa..

Kuva



Esipainepumppu purettuna. Musta sähkömoottori on uusi tuleva.

Kuva



Eipä sitten muutakuin kaikkien osien liotus bräkliinissä. Pinttyneimmille hieman teräslaikkaa jotta pahin irtomoska lähtee pois asennusta sotkemasta. Osien huolellisen puhdistuksen jälkeen vanhat tiivisteet pois ja uudet paikalleen.

Kuva

Kuva



Seuraavaksi vuorossa uusien johtojen tinaus uuteen sähkömoottoriin ja johtojen ujutus läpivienteihin. Hieman jouduin sähkömoottorin perää modaamaan ettei johdot jääneet litistyksiin sähkömoottorin ja kotelon kuorien väliin.

Kuva



Sitten pumppu läjään vastakkaisessa järjestyksessä odottamaan asennusta, joka sekin tapahtuu ikäänkuin kuvia takaperin selaten.

Kuva



Vielä haldex-öljyjen suodattimen vaihto. Ensin en meinannut mokomaa kikkaretta perämurikasta löytää, mutta olikin niin hyvin piiloitettu apurungon taakse, että ei osunut heti silmään. Sielä se oli ahtaassa raossa haldexin ohjainlaitteen vieressä.

Kuva

Kuva



Tuo on kyllä sellainen paikka, että ilman tuota suodattimen erikoistyökalua tuo on tekemätön paikka minkään sortin pihdeillä. Työkalunhan saa tehtyä 46mm hylsystä, mutta itse en vaivautunut kun tuo avain maksoi vähemmän kuin se 46mm hylsy. Näppärästi se sinne kävi, vielä paremmin pienen käyttötilaa antavan muokkauksen jälkeen.

Kuva

Kuva



Suodatin kiinni, ja mallailemaan öljyjä sisään. Tämä öljyjen laitto on jokseenkin mielenkiintoinen tapahtuma, kun se tapahtuu öljypropun reijästä. Öljyputkilon nokassa on pienoinen kierteytyksen pätkä, joka sopii öljypropun jengoille. Putkilo pysyy näin itsekseen ropun reijässä, mikä auttaa kyllä asiaa varsinkin näin lattian rajassa tehtynä. Minulla ei putkilo kuontunut ropun reikään minkäänlaisen aseen kanssa vähän tilan takia, joten survasin sitten räikän päällä öljyt sisään. Tässä vaiheessa kannattaa etsiä öljyproppu kätösiin ja olla pirun nopea putkilon irroituksessa ja propun asennuksessa, ettei kaikki 275ml uutta öljyä kerkeä valua kainaloon. Ei kannata kuitenkaan hätiköidä niin, että saa propun kierteen mukiloitua. Se kun on varsin hento M10x1 ja alumiinia.

Kuva



Eipä sitten muuta kuin paikkojen puhdistukset ja tarkistukset että homma hoitui ilman pahimpia uusia vuotoja ja koeajolle. Aikaa tämä otti taas muutakin välissä härvätessä n. 6h. Jos käsissä on uusi kokonainen esipainepumppu, ei hommaan mene aikaa nimeksikään. Eniten aikaa vie tuo sähkömoottorin sovittelu koteloon niin että se saattaisi jopa toimiakin.


-------------------------------------


Jottei tämä topicki nyt karkaa ihan kuvalliseksi huoltokirjaksi, niin laitellaanpas pari kuvaa siitä mitä "behind the scenes" tapahtuu.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuli siis hommattua tuollainen aivan liian iso työkone-ahdin aivan liian isolla pakopesällä. Onneksi harrastajapiiristä löytyi pienempi pakopesän aihio, joka sitten sorvissa hangattiin pakosiipeen sopivaksi. Enää jäi vain siis aivan liian iso kompurapuoli. Katsotaan sitten tulevaisuudessa, että minkälaista käyttöä tälle keksitään ja missä kulkuneuvossa.
Viimeksi muokannut Sami-, 3.5.2015 9:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.5.2015 9:11

Kevät etenee, ajokaudet lähenee. Tallin pimeässä nurkassa taas jotain pientä tapahtunut kevään mittaan. Edellisen postauksen ahdinkin löysi paikkansa.



Kaikkeen siis tottuu, jopa luotettavuuteen. Siispä pari vuotta hautuneet suunnitelmat toteen ja kokeilemaan sekä etsimään niitä rajoja. Kevät-talvesta luotettavasti pelannut kolkkikoppa talliin, ja konepelti auki. Tarkoituksena on lähteä harjoittelemaan compound-ahtamisen "saloja", kun sellaista yhtä ahdinta ei tunnu järkevästi löytyvän millä tavoitteita voisi saada toteutumaan.

Paikallaan ollut ahdin irti, ja ihmettelemään, että jopas jotakin. Pakovuotoa havaittavissa pakosarjan ja adapterin välistä. No, ihmekkös tuo kun ylin kiinnitysmutteri pyörinyt aikojen saatossa pois. Aukaisin myös ahtimen pakopuolen kunnon tarkistamiseksi, koska tähän asti ei pakolämmöstä ole ollut mitään tietoa. Pakosiipi sekä muikut näytti olevan OK. Pakolämpöjä on varmasti ollut pitkien ruiskutusaikojen takia, mutta ei näköjään liiaksi asti jotta tuhoja olisi syntynyt. Samalla ahtimeen tehtiin tulevaa käyttöä silmällä pitäen vihdoin ja viimein kunnollinen rajoitinruuvi sekä VNT-vivusto. Alipainekelloksi laitettiin uudehko 1749V:n alkuperäistuote. Putsauksen ja pienen pakosarjan modifioinnin jälkeen uusien pulttien kanssa ahdin takaisin paikalleen.

Seuraavaksi aletaan hahmottelemaan ahtimelle jatketta. Väliputken tieltä piti myös sisäkierrolle meneviä vesiletkuja järjestellä uusiksi ja paisuntasäiliökin samassa tohinassa vaihtoi konetilan puolta. Vähän mallailua ja downpipen suunnittelua. Öljynpaluun liitännät sovellettiin itse. Kun ahtimet alkoivat olemaan paikallaan, ja downpipekin valmis, kietaistiin kuumien putkien päälle hieman lämpönauhaa. Seuraavaksi mallailtiin hieman ahtoputkia.






Kuva

Tämä on projektin nykytilanne. Tavoitteena tällä kokoonpanolla on lähennellä, toivottavasti joskus jopa ylittää 4:lla alkavat lukemat. Tarkoituksena ei ole käyttää imupuolelle ruiskutettavia lisäaineita, vaan pärjätä pelkästään dieselin ja ilman voimin.

Koeajokin on jo suht likellä. To-do-listalla on vielä sitä ennen ohjaustehostajan öljysäiliölle kiinnityspiste, konehuoneen johtosarja fiksusti nippuun, letku&johto-sulkeiset mittareille ja hukkaporteille sekä nesteet koneeseen. Lopullisiin tehotavoitteisiin pääseminen edellyttää myös koko polttoainepuolen päivittämisen tankista kanteen asti.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa