VW T4 Multivan Atlantis 2,5TDI -01
Valvoja: ffp jäsenet
VW T4 Multivan Atlantis 2,5TDI -01
Laitetaan tänne tämmöinen, jos tähän vaikka tulisi kerätty itselle pientä tarinaa auton elämästä ja kehityksestä. Tuskin autolle mitään isompia tuning-juttuja tullaan tekemään ja en tiedä tuleeko niitä pienempiäkään tänne päivitettyä, mutta jos tästä jollekin on iloa niin hyvä.
Eli noin vuosi sitten tuli perheeseen tällainen T4 Multivan Atlantis. Pitkään olin moista katsellut ja viimein sopiva löytyikin aika helpolla mobile.de:n kautta, laitettiin välittäjä asialle ja lopulta auto laivaan.
Auto on vuosimallia 2001 ja mittarissa oli 180tkm ostohetkellä. Moottori on 2,5l TDI, punaisella i:llä, (AXG) eli 151hv pitäisi olla tehoa ja kyllähän tuo aika mukavasti kulkee ottaen huomioon yli kahden tonnin omamassa.
Varustetason suhteen olin aika kriittinen ja tiettyjä must varusteita oli listalla ja tästä kyseisestä yksilöstä löytyy kaikki mitä vaadittiin sekä vähän lisää, mm: istuimet 2+2+3, climatronic-ilmastointi sekä eteen että taakse, sähkölasit ja -peilit, eberi kellolla, cruise, ajotietokone, ESP, kattoluukku, kyynärnojat edestä ja keskiriviltä, avattavat sivuikkunat takana, joku talvipaketti, sävylasit, VW-navi.
Muutama kuva ostohetkeltä:
Autolle ei ole kuluneen vuoden aika juuri muuta tehty kuin ajettu ja normaalit huollot. Vähän pesty ja vahattu tietysti.
Takimmainen penkki ei ole juuri ollut paikallaan, sen tilalla matkustaa koirat häkissään.
Laitoin alle vanhasta pakusta jääneet kesärenkaat, koossa 245/40/18 alle.
Tämä on nykytilanne:
Eli noin vuosi sitten tuli perheeseen tällainen T4 Multivan Atlantis. Pitkään olin moista katsellut ja viimein sopiva löytyikin aika helpolla mobile.de:n kautta, laitettiin välittäjä asialle ja lopulta auto laivaan.
Auto on vuosimallia 2001 ja mittarissa oli 180tkm ostohetkellä. Moottori on 2,5l TDI, punaisella i:llä, (AXG) eli 151hv pitäisi olla tehoa ja kyllähän tuo aika mukavasti kulkee ottaen huomioon yli kahden tonnin omamassa.
Varustetason suhteen olin aika kriittinen ja tiettyjä must varusteita oli listalla ja tästä kyseisestä yksilöstä löytyy kaikki mitä vaadittiin sekä vähän lisää, mm: istuimet 2+2+3, climatronic-ilmastointi sekä eteen että taakse, sähkölasit ja -peilit, eberi kellolla, cruise, ajotietokone, ESP, kattoluukku, kyynärnojat edestä ja keskiriviltä, avattavat sivuikkunat takana, joku talvipaketti, sävylasit, VW-navi.
Muutama kuva ostohetkeltä:
Autolle ei ole kuluneen vuoden aika juuri muuta tehty kuin ajettu ja normaalit huollot. Vähän pesty ja vahattu tietysti.
Takimmainen penkki ei ole juuri ollut paikallaan, sen tilalla matkustaa koirat häkissään.
Laitoin alle vanhasta pakusta jääneet kesärenkaat, koossa 245/40/18 alle.
Tämä on nykytilanne:
Jossakin testissä uudempaa T5 Multivania joku kuvaili lapsiperheen märäksi uneksi. Atlantis on varmaan aikanaan ollut monen pakukäyttäjän vastaava unelma, miksei vieläkin. Herättää ansaittua huomiota ja kiinnostusta, mikä tosin näkyy hinnoissakin. Pienillä kilometreillä nuo Multivanit ovat melko arvokkaita. Matkailuautoksi rekisteröitynä noiden käyttökustannukset ovat todella kohtuullisetkin, huoletonta ajoa.
Kyllähän tämä aika näppärältä on tuntunut, varsinkin T4 pakun ja erään pikku farkun jälkeen. Mahtuu ihmiset, eläimet ja tavarat aika mukavasti kyytiin. Jos jotain parannettavaa haluaa hakea niin liukuovi myös kuskinpuolella olisi erittäin näppärä takapenkkiläisten kannalta, sekä takamatkustamon ilmanpoisto saisi olla tehokkaampi, tahtoo mennä takalasit huuruun toisinaan. Ainakin T5-mallin busseissa on näkynyt katolla pieni puhallin/poisto, olisi varmaan pakallaan myös tässä. Onko kenelläkään tietoa tuon toiminnasta/tehosta ja hinnasta?
Alkaa olla nuo kesäkumit sileät ja uudet pitäisi löytää. Koska nykyinen ei ole mikään mukavuusrengastus niin ajattelin siirtyä tuumaa pienempään kokoon. Onko tietoa miten Audin A4/A6 orginellit 17" vanteet kestäisivät tämmöisessä? Nykyiset 18" halpis vanteet eivät ole kestäneet.
Matkailuautoksi rekisteröintiä on vahvasti harkittu.
Alkaa olla nuo kesäkumit sileät ja uudet pitäisi löytää. Koska nykyinen ei ole mikään mukavuusrengastus niin ajattelin siirtyä tuumaa pienempään kokoon. Onko tietoa miten Audin A4/A6 orginellit 17" vanteet kestäisivät tämmöisessä? Nykyiset 18" halpis vanteet eivät ole kestäneet.
Matkailuautoksi rekisteröintiä on vahvasti harkittu.
Pakko kyllä hieman kommentoida kun itselle on nyt kertynyt kokemuksia useammista Multivaneista sekä retkeilystä kyseisillä vekottimilla. Omiin kokemuksiin perustuen tuollanen uudempi T4 on kokonaisuudessaan mielestäni paras multivaneista jos havittelee tilavaa ja kestävää perheautoa, omat kotkotuksensa toki on tuossakin korimallissa mutta ne ovat pieniä verrattaen uudempiin multivaneihin joissa vikoja ja ominaisuuksia riittää moninkertaisesti. Retkeilyyn tuollanen Multivan on mielestäni surkea, jopa pakussa riittää paremmin tilaa nukkumiselle ja tavaroille. Viime kesänä ajeltiin pakulla saksaan ja multsarilla kotio, karu totuus tuli ilmi pakusta multsariin siirryttäessä että eihän täällä ole tilaa nimeksikään, eikä mukavuuskaan noin retkeilykäytössä päässyt pakun tasolle. Pakuun mahtuu sentään 3-4 tavaroineen nukkumaan, multsariin nipin napin 2. Harmi että multsari on aina lyhyt, tilaa on lopunpeleissä tosi niukasti.
Mutta, ihan hyvä kompromissi perheauton ja retkeilyauton väliltä, jokaisesta osa-alueesta sillä selviää tyydyttävästi. Samalla hintaa tosin saisi tilavammankin auton paremmilla varusteilla, mutta se taas on asia erikseen. Kyllähän T4 on autona hyvä, sillä ajaa huollettuna ns. maailman tappiin asti.
Noin henkilökohtaisesti pitäisin T5 Multivania kokonaisuudessaan perus-lapsiperheen painajaisena, eri asia sitten harrastaja joka tietää mitkä kohdat autosta vaatii milloin mitäkin huolto-ohjelmaan merkkaamattomia huoltoja ja ylläpitotoimenpiteitä ettei suuremmat vauriot pääse niin nopeasti yllättämään.
Mutta, ihan hyvä kompromissi perheauton ja retkeilyauton väliltä, jokaisesta osa-alueesta sillä selviää tyydyttävästi. Samalla hintaa tosin saisi tilavammankin auton paremmilla varusteilla, mutta se taas on asia erikseen. Kyllähän T4 on autona hyvä, sillä ajaa huollettuna ns. maailman tappiin asti.
Noin henkilökohtaisesti pitäisin T5 Multivania kokonaisuudessaan perus-lapsiperheen painajaisena, eri asia sitten harrastaja joka tietää mitkä kohdat autosta vaatii milloin mitäkin huolto-ohjelmaan merkkaamattomia huoltoja ja ylläpitotoimenpiteitä ettei suuremmat vauriot pääse niin nopeasti yllättämään.
Kiva että ihmiset ovat löytäneet tänne kommentoimaan.
Itse en antanut autoa hankittaessa lainkaan painoarvoa retkeilyominaisuuksille, eikä niitä myöskään ole tullut sen enempää vielä kokeiltua, tuskin tuleekaan. Meidän tarpeeseen tässä lyhyessäkin mallissa on riittävästi tilaa, kun takapenkki on poistettu ja miksi sitä kuljettaisi mukana kun ei siellä kukaan istu. Edellinen paku oli pitkällä akselivällä ja kyllä tämä aika paljon näppärämmin kääntyy. Pitkä malli oli ehkä hitusen mukavampi tienpäällä, meni vähän tasaisemmin heitoista.
Vanteiden osalta täytyy jatkaa katselemista vielä. Mitään suuria kuormia tulla kuskaamaan, mutta kyllä sitä kuormaa äkkiä kertyy esim lomareissulle lähdettäessä. 7,5 tai 8 tuumaa leveä ET43-47 lienee aika passeli 225/55 kumeilla? Vai heittääköhän 8 tuumaa leveällä ET43:lla jo mahdottomasti kuraa kyljelle?
Itse en antanut autoa hankittaessa lainkaan painoarvoa retkeilyominaisuuksille, eikä niitä myöskään ole tullut sen enempää vielä kokeiltua, tuskin tuleekaan. Meidän tarpeeseen tässä lyhyessäkin mallissa on riittävästi tilaa, kun takapenkki on poistettu ja miksi sitä kuljettaisi mukana kun ei siellä kukaan istu. Edellinen paku oli pitkällä akselivällä ja kyllä tämä aika paljon näppärämmin kääntyy. Pitkä malli oli ehkä hitusen mukavampi tienpäällä, meni vähän tasaisemmin heitoista.
Vanteiden osalta täytyy jatkaa katselemista vielä. Mitään suuria kuormia tulla kuskaamaan, mutta kyllä sitä kuormaa äkkiä kertyy esim lomareissulle lähdettäessä. 7,5 tai 8 tuumaa leveä ET43-47 lienee aika passeli 225/55 kumeilla? Vai heittääköhän 8 tuumaa leveällä ET43:lla jo mahdottomasti kuraa kyljelle?
Noniin, nyt on vanteet ja kumit tilattu ja toimitusta odotellaan. Valinta kohdistui VW:n omaan Estemo-malliin, koossa 8x17 ET45. Tuohan on siis Borbetin VW:lle valmistama ja on ollut tarjolla Sharaniin sekä T4:seen. Kumeiksi Kumhon KU31 225/55/17 101XL, tiedä noista kumeista sitten, yhtään ei ole kyseisestä merkistä kokemusta entuudesta.
Pyörät löytyi Saksan eBayn kautta, hakusanaksi Estemo, hintaluokka 450€.
Nämä ovat ymmärtääkseni Borbetin valmistamat, kantavuutta on myös riittävästi. Mikäli T4-Wikiä on uskominen, tätä vannetta on ollut tarjolla T4 Last Edition -malliin sekä Sharaniin.
ET45 on mielestäni juuri passeli 8" vanteelle, jää vielä hieman kaarien sisäpuolelle yläreunastaan. Nuo nykyiset 18" pyörät ovat myös ET45 ja 8 tuumaa leveät. Ensimmäisissä kuvissa näkyvät BBS:n valmistamat 16 tuumaiset alut ovat ilmeisesti tämän mallin ensiasennuspyörät ja ovat 7 tuumaa leveät ja ET49, juuri passelit talvipyörille.
Nämä ovat ymmärtääkseni Borbetin valmistamat, kantavuutta on myös riittävästi. Mikäli T4-Wikiä on uskominen, tätä vannetta on ollut tarjolla T4 Last Edition -malliin sekä Sharaniin.
ET45 on mielestäni juuri passeli 8" vanteelle, jää vielä hieman kaarien sisäpuolelle yläreunastaan. Nuo nykyiset 18" pyörät ovat myös ET45 ja 8 tuumaa leveät. Ensimmäisissä kuvissa näkyvät BBS:n valmistamat 16 tuumaiset alut ovat ilmeisesti tämän mallin ensiasennuspyörät ja ovat 7 tuumaa leveät ja ET49, juuri passelit talvipyörille.
En tiedä miksi ETKA puhuu 15" pyörästä, koska silmällä näyttäisi siltä että 16" pienempi vanne ei sovi jarrujen ympärille. Ohjekirja (ja rekisteriote) antaa kooksi 205/60/16, ohjekirjassa lisäksi koot 215/60/16 ja 225/60/16.
Myönnän että valitsemani kumit ovat isohkot, hieman matalampi profiilikin olisi varmaan ollut riittävä. Katsotaan nyt ensin että kuinka mahtuvat pyörimään ja miten käyttäytyvät ajossa. Mukavuus on varmasti eritasolla kuin nykyiselle 245/40/18 rengastuksella, toivottavasti uraherkkyys myös hieman paranee.
Myönnän että valitsemani kumit ovat isohkot, hieman matalampi profiilikin olisi varmaan ollut riittävä. Katsotaan nyt ensin että kuinka mahtuvat pyörimään ja miten käyttäytyvät ajossa. Mukavuus on varmasti eritasolla kuin nykyiselle 245/40/18 rengastuksella, toivottavasti uraherkkyys myös hieman paranee.
Täytyy hieman ottaa takaisin, muistelin, että tuo on 2003, joten katsoin sen mallin speksejä.
Ei voi suoraan sanoa noissa mahtuuko 15" vanne paikoilleen. Ex- caravellessa ET23 vanne vaati 5 mm spacerin, että puolien ja jarrusatulan väliin sai tilaa (Girling). Nykyinen ATE-jarruilla varustettu Multivan ei samalla vanteella spaceria tarvitse.
Ei voi suoraan sanoa noissa mahtuuko 15" vanne paikoilleen. Ex- caravellessa ET23 vanne vaati 5 mm spacerin, että puolien ja jarrusatulan väliin sai tilaa (Girling). Nykyinen ATE-jarruilla varustettu Multivan ei samalla vanteella spaceria tarvitse.
T4-Wiki osaa kertoa että ATE-jarrullisia olisi 15" ja 16" pyörillä, mikä määrää pyörän koon, onko levyt isommat toisessa?
Asiasta ilmastointiin, nyt alkaa ilmastointihuolto saada jo koomisia piirteitä. Kylmän tulo siis lakkasi jo tovi sitten, ensin kokeiltiin ns. täyttöhuoltoa. Aineet saatiin ulos, mutta uusia ei sisään. Molemmat täyttöliittimet rikki, toinen jumissa ja toinen vuotaa, eli korkeapaineputki pitää vaihtaa. Auto on käynyt huolllossa jo useamman kerran yrittämässä putken vaihtoa, mutta taisi olla jo kolmas kerta kun tuli väärä osa. Mikähän siinä oikean osan löytämisessä on niin vaikeaa...
Asiasta ilmastointiin, nyt alkaa ilmastointihuolto saada jo koomisia piirteitä. Kylmän tulo siis lakkasi jo tovi sitten, ensin kokeiltiin ns. täyttöhuoltoa. Aineet saatiin ulos, mutta uusia ei sisään. Molemmat täyttöliittimet rikki, toinen jumissa ja toinen vuotaa, eli korkeapaineputki pitää vaihtaa. Auto on käynyt huolllossa jo useamman kerran yrittämässä putken vaihtoa, mutta taisi olla jo kolmas kerta kun tuli väärä osa. Mikähän siinä oikean osan löytämisessä on niin vaikeaa...
Itsellä on tuo ilman varoitinta oleva ATE-systeemi, jossa 69x156 korvakkeelliset palat, kuten myös Motonet kertoo.
Noniin, paketti saapui maailmalta ja pyörät on vaihdettu alle. Ensivaikutelma oli pieni pettymys - olisihan ne vanteet voineet olla vähän isommatkin - mutta mukavuus ja rengasmelu paranivat kyllä reilusti verrattuna edeltäneeseen 18" settiin.
Aamuinen kännyräpsy:
Kumeina nyt siis Kumhot koossa 225/55/17, minkäs verran noihin pitäisi laittaa paineita?
Lisäyksenä vielä: Täälläkin on ollut joskus juttua renkaiden massasta, punnitsimpa sitten huvikseni noita pyöriä:
Talvikumit: vanne BBS, kumi Bridgestone Noranza 215/60/60 = 21kg
Vanhat kesäkumit: vanne TSR Sugo, kumi Pirelli PZero 245/40/18 = 20,5kg
Uudet kesäkumit: vanne Borbet, kumi Kumho KU31 225/55/17 = 22,5kg
Mitä tällä tiedolla tekee - en minä ainakaan mitään...
Aamuinen kännyräpsy:
Kumeina nyt siis Kumhot koossa 225/55/17, minkäs verran noihin pitäisi laittaa paineita?
Lisäyksenä vielä: Täälläkin on ollut joskus juttua renkaiden massasta, punnitsimpa sitten huvikseni noita pyöriä:
Talvikumit: vanne BBS, kumi Bridgestone Noranza 215/60/60 = 21kg
Vanhat kesäkumit: vanne TSR Sugo, kumi Pirelli PZero 245/40/18 = 20,5kg
Uudet kesäkumit: vanne Borbet, kumi Kumho KU31 225/55/17 = 22,5kg
Mitä tällä tiedolla tekee - en minä ainakaan mitään...
Noniin ilmastointihuolto osa neljä tms... Korkeapaineputki vaihdettu ja aineet saatu sisään. Huolto veikkasi että kompura sökö, kun ei tee kylmää, magneettikytkin ottaa kyllä kiinni. Onkohan näissä nyt sitten eri kompuroita riippuen onko ilmastointi vain eteen vai eteen ja taakse? Myös vinkkejä mahdollisista muista vioista voisi heittää. Korkeapaine puolen paineet oli jotain 7bar, matalapainepuolta ei pysty mitata (venttiili jumissa).
Pyörät on nyt hetken pyörineet alle ja ihan hyvältä ovat tuntuneet, aika mukavat verrattuna edellisiin pykälää isompiin, urissa vetely on myös poissa. Pientä täristystä välittyy rattiin nopeuden ollessa +100km/h. Renkaiden epätasapainohan varmasti voi aiheuttaa tuollaista, mutta mistäs muusta toi voisi johtua?
Pyörät on nyt hetken pyörineet alle ja ihan hyvältä ovat tuntuneet, aika mukavat verrattuna edellisiin pykälää isompiin, urissa vetely on myös poissa. Pientä täristystä välittyy rattiin nopeuden ollessa +100km/h. Renkaiden epätasapainohan varmasti voi aiheuttaa tuollaista, mutta mistäs muusta toi voisi johtua?
Edellisestä postista onkin kulunut aikaa. Tässä välillä on ollut kovaa ajoa, kilometrejä mittarissa on karvan yli 300 tkm. Tielle ei ole kertaakaan jääty, mutta täytyy myöntää että kilometrit alkaa näkyä ja tuntua.
Tässä välillä on vaihdettu erinäinen määrä niveliä, jarrut laitettu, eberiä korjattu, pakoputkea uusittu eli perus jumppaa.
Moniurahihnan kiristäjän pultti oli mennyt poikki, syy ei ole selvinnyt.
Myöskin flektit syylärin takaa vaihdettu. Tämä olikin oma operaationsa löytää paikalleen käyvät tarvikemallin puhaltimet, marmoritiskiltä olisi saanut mutta olivat melko arvokkaat. Ilmeisesti fektien rikkoutumisen seurauksena ilmastoinnin kompuran magneettikytkin otti itseensä ja käämi paloi, vaihdettiin siis kompurakin.
Monta 'vikaa' on nytkin päällänsä. Jostain tulee myös märkää apparin jalkatilaan, vuotaisikohan tuulilasi vai mistä vikaa pitäisi hakea?
Ilmeisesti turbon siivet jumittaa, ruostekorjaukseen ja maalarillekin olisi asiaa...
Autoa on tarkoitus vielä pitää joten jotainhan näillekin kaikille pitäisi tehdä.
Nyt katsastus lähenee ja takajousi on poikki. Samalla kertaa voisi vaihtaa myös iskarit, meinasin laittaa tilalle Eibach B12 Pro Kitin. Onko tästä käyttäjäkokemuksia?
Tässä välillä on vaihdettu erinäinen määrä niveliä, jarrut laitettu, eberiä korjattu, pakoputkea uusittu eli perus jumppaa.
Moniurahihnan kiristäjän pultti oli mennyt poikki, syy ei ole selvinnyt.
Myöskin flektit syylärin takaa vaihdettu. Tämä olikin oma operaationsa löytää paikalleen käyvät tarvikemallin puhaltimet, marmoritiskiltä olisi saanut mutta olivat melko arvokkaat. Ilmeisesti fektien rikkoutumisen seurauksena ilmastoinnin kompuran magneettikytkin otti itseensä ja käämi paloi, vaihdettiin siis kompurakin.
Monta 'vikaa' on nytkin päällänsä. Jostain tulee myös märkää apparin jalkatilaan, vuotaisikohan tuulilasi vai mistä vikaa pitäisi hakea?
Ilmeisesti turbon siivet jumittaa, ruostekorjaukseen ja maalarillekin olisi asiaa...
Autoa on tarkoitus vielä pitää joten jotainhan näillekin kaikille pitäisi tehdä.
Nyt katsastus lähenee ja takajousi on poikki. Samalla kertaa voisi vaihtaa myös iskarit, meinasin laittaa tilalle Eibach B12 Pro Kitin. Onko tästä käyttäjäkokemuksia?
Hiljaista ollut päivitysten suhteen. Niveliä on vaihdettu ja pakoputkea korjattu, muutoin vain ajoa.
Onko raadilla ideoita mistä lähteä etsimään syyllistä märälle lattiamatolle pelkääjän jalkatilassa. Se ei mitä todennäköisimmin ole tuulilasi (vaihdettu juuri uuteen), kattoluukku (teipattu yli), ilmastoinnin kondenssi (lammikko syntyy auton alle). Nyt viime päivät taas satanut ja tulva on jälleen tosiasia.
Voiko tuulilasin ja nokkapellin välisestä kourusta jotenkin vesi joutua sisälle lattiamaton alle? Tai puhaltimen kotelosta? Miten tuon puhaltimen kotelon saa auki?
Onko raadilla ideoita mistä lähteä etsimään syyllistä märälle lattiamatolle pelkääjän jalkatilassa. Se ei mitä todennäköisimmin ole tuulilasi (vaihdettu juuri uuteen), kattoluukku (teipattu yli), ilmastoinnin kondenssi (lammikko syntyy auton alle). Nyt viime päivät taas satanut ja tulva on jälleen tosiasia.
Voiko tuulilasin ja nokkapellin välisestä kourusta jotenkin vesi joutua sisälle lattiamaton alle? Tai puhaltimen kotelosta? Miten tuon puhaltimen kotelon saa auki?
Kyllä kai tuo takamatkustamon säätöpaneli ilmastoinnille löytyy kaikista Atlantis mallin autoista. Mielestäni se on turha, lapset siellä yleensä istuu ja ei ole iso vaiva säätää kuskinkaan sitä.
Pari 'typeryyttä' tuossa takatilan jäähdytys/lämmitys systeemissä mielestäni on; kuumaa puhalletaan vain etupenkkien takaa lattialle -> jalkoja polttaa ja muuten on vilpoista sekä kylmää puhalletaan katosta, puhallin takanurkassa paneleiden sisällä, raitisilmasuodatinta ei ole.
En tiedä johtuuko lämmitysjärjestelmästä vai huonosta ilman poistosta mutta talvella takaikkunat tuppaa huurtumaan.
Pari 'typeryyttä' tuossa takatilan jäähdytys/lämmitys systeemissä mielestäni on; kuumaa puhalletaan vain etupenkkien takaa lattialle -> jalkoja polttaa ja muuten on vilpoista sekä kylmää puhalletaan katosta, puhallin takanurkassa paneleiden sisällä, raitisilmasuodatinta ei ole.
En tiedä johtuuko lämmitysjärjestelmästä vai huonosta ilman poistosta mutta talvella takaikkunat tuppaa huurtumaan.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa