Golf Gti 16v -88 "getari"
Valvoja: ffp jäsenet
Golf Gti 16v -88 "getari"
Autokuumeen houreissa 2011 helmikuun lopussa bongasin nettiautosta vuoden 1988 tuotoksia olevan Golf Gti:n.
Hakusessa oli juurikin kolmiovinen Golffi, koska sellaisen olin aikaisemminkin omistanut. Onnekseni Lahteen tuli myyntiin vielä Gti malli 16v PL koneella. Rahoituksen järjestyttyä otin junan kohti Lahtea ja koeajoa. Auto oli ikäisekseen loistavassa kunnossa, kaikki toimi paitsi mittariston ajotietokoneen taustavalo. Myös muita pienempiä puutteita löytyi ostohetkellä, esim. edestä puuttui spoileri, volkkarimerkki takana oli vääränlainen ja 16v merkit puuttui edestä sekä takaa. Autossa on varusteina mm. musta lattia- ja kattoverhoilu, ajotietokone ja lisävarusteena löytyy ABS jarrut. Värinä toimii Atlas Grau metalliväri. Golffi lähti samana iltana mukaani.
Puutteet korjattuani vaihdoin myös mankan kolmoskorisen Golfin gamma radioon ja takavaloina toimineet Hellan tummentamat tummat valot vaihtuivat orginaaleihin punamustiin. Öljyt suodattimineen vaihtuivat ja vaihteiston vetolaipan öljyvuoto korjattiin. Samoin suodatinjalassa oleva öljynpaineen anturi vaihdettin, koska se vuosi öljyä. Sisusta on yllättävän hyvässä kunnossa eikä kuskinpenkissä ole normaalia reikää sivuttaisverhoilussa (vielä).
Auto on uitettu saksasta vuonna 2004 ja ostin sen suomessa olleelta toiselta omistajalta. Kori on lähes ruosteeton, alusta pitäisi suojata kesän aikana. Tähän mennessä kilometrejä on kertynyt n.5500km omassa omistuksessa ja autossa niitä on n.198000km. Keskikulutus on tankkaus.com :n mukaan pysynyt hillityssä 8.1l/100km
To do list:
finnitön kilpi (tehty)
vaihteensiirtäjien puslien uusinta (osat on jo) (tehty)
katalysaattorin poisto (tehty + uusi lambda)
jakohihnan vaihto (tehty kiitos Juha tuutoroinnista)
kytkinpaketin vaihto (ravistaa) (tehty)
alustan ruostesuojaus (tehty)
uudet talvirenkaat G60 vanteilla ja mustilla keskikupeilla
kesävanteiden pulverimaalaus talvella ja uudet kesärenkaat (uudet kesärenkaat on)
Hakusessa oli juurikin kolmiovinen Golffi, koska sellaisen olin aikaisemminkin omistanut. Onnekseni Lahteen tuli myyntiin vielä Gti malli 16v PL koneella. Rahoituksen järjestyttyä otin junan kohti Lahtea ja koeajoa. Auto oli ikäisekseen loistavassa kunnossa, kaikki toimi paitsi mittariston ajotietokoneen taustavalo. Myös muita pienempiä puutteita löytyi ostohetkellä, esim. edestä puuttui spoileri, volkkarimerkki takana oli vääränlainen ja 16v merkit puuttui edestä sekä takaa. Autossa on varusteina mm. musta lattia- ja kattoverhoilu, ajotietokone ja lisävarusteena löytyy ABS jarrut. Värinä toimii Atlas Grau metalliväri. Golffi lähti samana iltana mukaani.
Puutteet korjattuani vaihdoin myös mankan kolmoskorisen Golfin gamma radioon ja takavaloina toimineet Hellan tummentamat tummat valot vaihtuivat orginaaleihin punamustiin. Öljyt suodattimineen vaihtuivat ja vaihteiston vetolaipan öljyvuoto korjattiin. Samoin suodatinjalassa oleva öljynpaineen anturi vaihdettin, koska se vuosi öljyä. Sisusta on yllättävän hyvässä kunnossa eikä kuskinpenkissä ole normaalia reikää sivuttaisverhoilussa (vielä).
Auto on uitettu saksasta vuonna 2004 ja ostin sen suomessa olleelta toiselta omistajalta. Kori on lähes ruosteeton, alusta pitäisi suojata kesän aikana. Tähän mennessä kilometrejä on kertynyt n.5500km omassa omistuksessa ja autossa niitä on n.198000km. Keskikulutus on tankkaus.com :n mukaan pysynyt hillityssä 8.1l/100km
To do list:
finnitön kilpi (tehty)
vaihteensiirtäjien puslien uusinta (osat on jo) (tehty)
katalysaattorin poisto (tehty + uusi lambda)
jakohihnan vaihto (tehty kiitos Juha tuutoroinnista)
kytkinpaketin vaihto (ravistaa) (tehty)
alustan ruostesuojaus (tehty)
uudet talvirenkaat G60 vanteilla ja mustilla keskikupeilla
kesävanteiden pulverimaalaus talvella ja uudet kesärenkaat (uudet kesärenkaat on)
Viimeksi muokannut Kilu, 23.4.2017 14:41. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Getarin kytkin otti ja petti mut keskelle Helsinkiä, noh kaverin avustuksella hinattiin auto työpaikan pihalle seisomaan.
Laatikko irti ja viaksi selvisi kytkin akselin menneen painelevystä läpi. Edellinen omistaja oli vaihtanut tarvikeosia vanhojen tilalle ja tässä näkee tuloksen.
Noh kaverin kautta Sachsin kytkinpaketti irtosi sopivaan hintaan, mutta vauhtipyörä näytti todella huonolta. Ebayn kautta metsästin uuden orginellin vauhtiksen Saksasta 49€ (+19€postit).
Osia odotellessa uusin autoon myös vaihdevivuston puslat ja kampiakselin stefan jotka olin haalinut varastoon jo aikaisemmin.
Uusipaketti kiinni moottorissa. Pistin myös uuden automaattisäätösen kytkinvaijerin manuaalisäätöisen tieltä. Getari toimii nyt hienosti kytkimen osalta.
Mutta nyt nokkien ketju pitää aikamoista rallatusta, mitä mieltä olette kannattaako uusia myös nokkaketjun rattaat samalla kun ketjun vaihtaa? Ainut on että rattaat on kiinni nokissa niin pitäis sit nokatkin vaihtaa. Nyt tosin muodostuu mahdollisuus pistää KR:n imunokka PL koneeseen -> kannattaako ja pystyykö PL:n moottorinohjaus tälläseen vaihtoehtoon?
Laatikko irti ja viaksi selvisi kytkin akselin menneen painelevystä läpi. Edellinen omistaja oli vaihtanut tarvikeosia vanhojen tilalle ja tässä näkee tuloksen.
Noh kaverin kautta Sachsin kytkinpaketti irtosi sopivaan hintaan, mutta vauhtipyörä näytti todella huonolta. Ebayn kautta metsästin uuden orginellin vauhtiksen Saksasta 49€ (+19€postit).
Osia odotellessa uusin autoon myös vaihdevivuston puslat ja kampiakselin stefan jotka olin haalinut varastoon jo aikaisemmin.
Uusipaketti kiinni moottorissa. Pistin myös uuden automaattisäätösen kytkinvaijerin manuaalisäätöisen tieltä. Getari toimii nyt hienosti kytkimen osalta.
Mutta nyt nokkien ketju pitää aikamoista rallatusta, mitä mieltä olette kannattaako uusia myös nokkaketjun rattaat samalla kun ketjun vaihtaa? Ainut on että rattaat on kiinni nokissa niin pitäis sit nokatkin vaihtaa. Nyt tosin muodostuu mahdollisuus pistää KR:n imunokka PL koneeseen -> kannattaako ja pystyykö PL:n moottorinohjaus tälläseen vaihtoehtoon?
Kiitos kommenteista!
Fiilistelyä Hernesaaren ilta-auringossa...
Voiman merkit ja parkissa Kauppatorilla
Jos joltain löytyy hyväkuntosia G60 peltivanteita myytäväks niin pistäkää privaviestiä...
Fiilistelyä Hernesaaren ilta-auringossa...
Voiman merkit ja parkissa Kauppatorilla
Jos joltain löytyy hyväkuntosia G60 peltivanteita myytäväks niin pistäkää privaviestiä...
Herätin getarin käyttöön melkein kahden vuoden seisotuksen jälkeen. Pesu ja tuuletus sekä virkavaltaa vältellen tallille pääsiäisen aikaan.
Uutta orginellia osaa on kahmittu vuoden mittaan reilusti. Uudet jarrut iskin kiinni joka nurkkaan ja samalla uusin kaikki mahdolliset pultit ilmausruuveista lähtien, jotta ensi kerralla on urakka vaivattomampaa. Taka-akselin puslat ja H&R:n 60/40 alusta odottaa vielä asennusta ennen katsastusta.
Tekniikka pelaa "ison huollon" (kaikki suodattimet + tulpat + öljyt + uusi akku) jälkeen kuin unelma. Ainoa miinus on, että pääsiäisenä ABS järjestelmä päätti aloittaa kiukuttelun
=> jarrupaineet on tiessään ja ABS-valo palaa iloisena keskikonsolissa.
Epäilisin maadoitusongelmaa, mutta sitä lähden tutkimaan lähipäivinä. Kaikki ABS-anturit olivat aika raskaan pölymoskan peitossa, mutta puhdistin ne samalla kun jarrut olivat auki.
Lisää seuraa tulevilla viikoilla...
Uutta orginellia osaa on kahmittu vuoden mittaan reilusti. Uudet jarrut iskin kiinni joka nurkkaan ja samalla uusin kaikki mahdolliset pultit ilmausruuveista lähtien, jotta ensi kerralla on urakka vaivattomampaa. Taka-akselin puslat ja H&R:n 60/40 alusta odottaa vielä asennusta ennen katsastusta.
Tekniikka pelaa "ison huollon" (kaikki suodattimet + tulpat + öljyt + uusi akku) jälkeen kuin unelma. Ainoa miinus on, että pääsiäisenä ABS järjestelmä päätti aloittaa kiukuttelun
=> jarrupaineet on tiessään ja ABS-valo palaa iloisena keskikonsolissa.
Epäilisin maadoitusongelmaa, mutta sitä lähden tutkimaan lähipäivinä. Kaikki ABS-anturit olivat aika raskaan pölymoskan peitossa, mutta puhdistin ne samalla kun jarrut olivat auki.
Lisää seuraa tulevilla viikoilla...
Onko tuosta katkaistu jotakin pois olka-akselista? Kuva Vai katsonko/muistanko väärin. Eli semmonen rauta mikä kiertää satulan.
Edit: siis tuommoinen rauta joka menee tosta levyn keskustan vierestä. Vai onko tommonen vaan G60-osissa? Muita kun ei ole tullut itsellä purettuakaan kakkiksissa.
Edit: siis tuommoinen rauta joka menee tosta levyn keskustan vierestä. Vai onko tommonen vaan G60-osissa? Muita kun ei ole tullut itsellä purettuakaan kakkiksissa.
Viimeksi muokannut Sebastian, 10.4.2013 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tälläsenä se on tehtaalta tullut. Sen tiedän sanoa, että mitään swappia ei jarruihin ole tehty.
Kuitenkin tänään selvisi alustavasti ABS toimimattomuus. Eli jarrupaine on kadoksissa, eikä ihmekkään kun pressure warning switch (191 927 821) polttaa toista 30A sulaketta. Näin sähkönen pumppu ei pääse tuottamaan painetta jarruille.
Nyt alkaa tuon osan metsästys, jos joltain löytyy varastosta niin viestit on tervetulleita!
Kuitenkin tänään selvisi alustavasti ABS toimimattomuus. Eli jarrupaine on kadoksissa, eikä ihmekkään kun pressure warning switch (191 927 821) polttaa toista 30A sulaketta. Näin sähkönen pumppu ei pääse tuottamaan painetta jarruille.
Nyt alkaa tuon osan metsästys, jos joltain löytyy varastosta niin viestit on tervetulleita!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo tässähän on täysin sähköinen jarrutehostin.
ABS vika selvisi ja jarrut on jälleen tikissä! Tein hätiköityjä johtopäätöksiä painevaroitus kytkimen kanssa.
Virtapiirikaaviota seuraten ohitettiin toinen ABS rele (J185), jolloin pumppu pyörähti käyntiin. Rele auki ja sehän oli viallinen. Onneksi uusi maksaa vain 27 eur. Tässä selvittiin säikähdyksellä...
Katsastus on aina vaan lähempänä :)
Kiitos ohjeistuksesta Kentsulle!
ABS vika selvisi ja jarrut on jälleen tikissä! Tein hätiköityjä johtopäätöksiä painevaroitus kytkimen kanssa.
Virtapiirikaaviota seuraten ohitettiin toinen ABS rele (J185), jolloin pumppu pyörähti käyntiin. Rele auki ja sehän oli viallinen. Onneksi uusi maksaa vain 27 eur. Tässä selvittiin säikähdyksellä...
Katsastus on aina vaan lähempänä :)
Kiitos ohjeistuksesta Kentsulle!
Savun hälvettyä voi hiukan jo avautua mitä viime kesänä sitten kävikään...
Kesän tavoitteena oli näyttää getarille hiukan kotimaataan ja vierailla sukulaisissa graniittisen gaggiksen luona Wörtherseellä. Matkahan taittui Tukholmasta Tanskan läpi Berliiniin ja sieltä kohti Königsseetä, jolloin Ingolstadtin tietämillä rupesi tapahtumaan.
Osasyyllisenä tapahtumaketjuun saattoi tosin olla halu kokeilla, olivatko getarin suoritusarvot vielä kohdillaan. Öljynlämmöt nousi tämän seurauksena n. 130 asteeseen ja pientä kolinaa alkoi kuulua A9 moottoritietä paahtaessa. No siitä kolistelle seuraavasta liittymästä levähdyspaikalle ja saksan liikkumisturvaan yhteys. (Ja kyllä, GTI:ssä oli liikkumisturva voimassa)
Liikkumisturva Tiguanilla matka jatkui Paffenhofenista Königsseelle. Paikallisesta Volkswagen Centeristä tuli tieto 2. sylinterin kiertokangen laakerivauriosta ja getari jäi korjaamon pihalle.
Kaverin kautta löydettiin sitten n. 16km päästä tapahtumapaikkaa paja jota isännöi seppä 3. polvessa. Getari saikin sepän toimesta uuden kunnostetun moottorin ja kävin nyt lokakuussa noutamassa gaggiksen Kranzbergista Travemünden kautta takaisin Suomeen.
Sain sepältä vielä tuliaisiksi peräkontin täynnä vanhan/vaihtomoottorin osia. Näistä sitten selvisi tämä laakerivaurio konkreettisesti. Myös kampiakseli on entinen.
No mutta uusi moottori on kohta sisäänajettu (1500km). Ja odottaa ensimmäistä öljynvaihtoa.
Ens kesänä uusiks...eiku...
Ja älkää kysykö mitä road trip loppujenlopuks tuli maksamaan.
Kesän tavoitteena oli näyttää getarille hiukan kotimaataan ja vierailla sukulaisissa graniittisen gaggiksen luona Wörtherseellä. Matkahan taittui Tukholmasta Tanskan läpi Berliiniin ja sieltä kohti Königsseetä, jolloin Ingolstadtin tietämillä rupesi tapahtumaan.
Osasyyllisenä tapahtumaketjuun saattoi tosin olla halu kokeilla, olivatko getarin suoritusarvot vielä kohdillaan. Öljynlämmöt nousi tämän seurauksena n. 130 asteeseen ja pientä kolinaa alkoi kuulua A9 moottoritietä paahtaessa. No siitä kolistelle seuraavasta liittymästä levähdyspaikalle ja saksan liikkumisturvaan yhteys. (Ja kyllä, GTI:ssä oli liikkumisturva voimassa)
Liikkumisturva Tiguanilla matka jatkui Paffenhofenista Königsseelle. Paikallisesta Volkswagen Centeristä tuli tieto 2. sylinterin kiertokangen laakerivauriosta ja getari jäi korjaamon pihalle.
Kaverin kautta löydettiin sitten n. 16km päästä tapahtumapaikkaa paja jota isännöi seppä 3. polvessa. Getari saikin sepän toimesta uuden kunnostetun moottorin ja kävin nyt lokakuussa noutamassa gaggiksen Kranzbergista Travemünden kautta takaisin Suomeen.
Sain sepältä vielä tuliaisiksi peräkontin täynnä vanhan/vaihtomoottorin osia. Näistä sitten selvisi tämä laakerivaurio konkreettisesti. Myös kampiakseli on entinen.
No mutta uusi moottori on kohta sisäänajettu (1500km). Ja odottaa ensimmäistä öljynvaihtoa.
Ens kesänä uusiks...eiku...
Ja älkää kysykö mitä road trip loppujenlopuks tuli maksamaan.
Ajotietokeen kulutusmittari ongelmasta on lisää tuolla => http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=942139#942139
Tämä getari on viettänyt aikalailla pitkää hiljaiseloa.
Viime foorumi päivityksen jälkeen kulutusmittari heräsi taannoin toimimaan mittariston anturin uusinnalla, keskikonsoli on vaihtunut Votexin versioon Lupon juomatelineillä ja autoon on myös asennettu alkuperäinen keskuslukitus.
Auto seisoo liikennekäytöstä poistettuna tällä hetkellä puolilämpimässä tallissa Varsinais-Suomessa.
Ajettu tänä vuonna vain kesä-heinäkuu ja ennen seisontaa katsastettu kehuilla.
(edit 21.2.2016: poistettu hiljaisesta myynnistä)
Viime foorumi päivityksen jälkeen kulutusmittari heräsi taannoin toimimaan mittariston anturin uusinnalla, keskikonsoli on vaihtunut Votexin versioon Lupon juomatelineillä ja autoon on myös asennettu alkuperäinen keskuslukitus.
Auto seisoo liikennekäytöstä poistettuna tällä hetkellä puolilämpimässä tallissa Varsinais-Suomessa.
Ajettu tänä vuonna vain kesä-heinäkuu ja ennen seisontaa katsastettu kehuilla.
(edit 21.2.2016: poistettu hiljaisesta myynnistä)
Viimeksi muokannut Kilu, 21.2.2016 14:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Golf Gti 16v -88 "getari"
Kokeillaas löytyykö tätä kautta saksalaisen korjaamon hävittämiä sytkäjohtojen ohjainputken klipsejä. Alkaa harmittaa toi nykyinen nippusideratkaisu.
Eli näitä:
Klipseille löytyy osanumerot 027 905 478 B & 027 905 478 C mutta näitä ei ole saanut enää moneen vuoteen marmorilta.
Osaisikohan joku sanoa myös, että mitäköhän mieltä museoautotarkastaja on H&R:n alustasarjasta? Tähänhän ei saa orggisalustaa enää uutena ja toi H&R:n kiintee setti 60/40 on kuitenkin ulkoisesti aika maltillisen näköinen. Prosentit tietty löytyy otteelta. Pari vuotta olis vielä museokilpiin...
Eli näitä:
Klipseille löytyy osanumerot 027 905 478 B & 027 905 478 C mutta näitä ei ole saanut enää moneen vuoteen marmorilta.
Osaisikohan joku sanoa myös, että mitäköhän mieltä museoautotarkastaja on H&R:n alustasarjasta? Tähänhän ei saa orggisalustaa enää uutena ja toi H&R:n kiintee setti 60/40 on kuitenkin ulkoisesti aika maltillisen näköinen. Prosentit tietty löytyy otteelta. Pari vuotta olis vielä museokilpiin...
Re: Golf Gti 16v -88 "getari"
Jos vakio alusta on vielä jotenkin voimissaan, niin laita se säilöön ja takaisin paikoolleen kun museoinnin aika tulee.
Re: Golf Gti 16v -88 "getari"
En kyllä näkisi estettä museoinnin suhteen. Onhan noita matalempia alustoja ollut saatavilla näihin kautta aikojen. Itse ainakin lähtisin koittamaan kun sen aika tulee.
Siisti auto btw :)
Siisti auto btw :)
Re: Golf Gti 16v -88 "getari"
Kiitos kommenteista ja Anssille erityismaininta kun avasit silmät Classic Partsin suuntaan.
Lähti laatikollinen pikkuhilpettä tilaukseen. Tulipahan tilattua ebayn kautta uudet polttoainesuuttimet ja öljypohja tiivisteineen.
Lähti laatikollinen pikkuhilpettä tilaukseen. Tulipahan tilattua ebayn kautta uudet polttoainesuuttimet ja öljypohja tiivisteineen.
Re: Golf Gti 16v -88 "getari"
Kylläpä taas gti kuume nousee kun tälläisiä postauksia lukee.. Lailla pitäs kieltää. Erittäin komea pelastettu getari!
Re: Golf Gti 16v -88 "getari"
Getari on vaihtanut omistajaa ja liikkuu nykyään Alavudella rekkarilla GTI-2.
Toivon getarille pitkää elämää ja ehkä vielä näemme jossain. Tämän topicin voisi pistää jäähylle.
Toivon getarille pitkää elämää ja ehkä vielä näemme jossain. Tämän topicin voisi pistää jäähylle.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa