mc cormick International 434 Diesel "natikka"

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

mc cormick International 434 Diesel "natikka"

ViestiKirjoittaja Renek » 18.12.2010 23:30

Eli tuollaisia natikoita majailee kaksi omissa nurkissa Toinen on ollut suvussa jo montakymmentä vuotta ja toinen tuli sitten hankittua viime talvena, tämän vanheman kiukutellessa.

Eli kyseessä neli pyttysiä 2,52 l

Kuva

Eli tässä tämä uudempi yksilö, joka on jonkun kovalla työllä laitettu TÄYSIN kuntoon, eli koneeseen on uusittu jarrut, kytkin, vaihteisto, moottori, Kaikki valot ja jälkikäteen lisätty työvalot, kone on täydessä tiekunnossa eli kaikki vilkkuja myöten toimii, koneeseen on lisätty öljynpainemittari sekä jäähdytysnesteen lämp. mittari (jotka jostain syystä lakkasivat toimimasta), sekä päävirta katkaisia teho koneessa on huimaavat 43hv. Koneeseen on tehty avarampi putki, joten äänet ovat "muhkeammat", Kone ottaa enemmän kierroksia kun vakio, sekä vaihteiston välityksiä on muutettu joten nopeus varmasti normaali renkain noin 40 km/h. Kone on rekisterissä. Kone on lähinnä peltokäytössä eli maan muokkausta sekä perunoiden istutukset tms.
Tunteja koneella varmaankin on selaiset 5-6t h
Sekä kone on runkoa myöden maalattu
Kone on muistaakseni Vuosimallia 1971


Sitten vuoroon pääsee tämä suvussa kauemmin ollut yksilö
Kuva
eli kone on täysin samallainnen mutta siihen ei ole tehty muutakuin perus huollot (öljynvaihdot), eli koneeseen pitäisi uusia jarrut kytkin sekä moottorin lohko vuotaa öljyä, öljypohja "solmussa" ollut tosin jo 30 vuotta. Koneen pellit ovat aika heikossa hapessa Tunteja on Ainakin 8t veikkaan kuitenkin että kohta tulee 10t tuntia täyteen.

Kone on metsäkäytössä. ja TÄYSIN alkuperäsiessä kuosissa, hyllyssä on sarja työvaloja odottamassa asennusta mutta ei kovilla pakkasilla viitsi.

Uskollinen kone on jo tänäkin talvena kuljettanut liki 500 tukkia tienvarteen, ja jonkun verran vielä on pystyssä kuusta, jonka jälkeen pitää alkaa tekemään koivutukkia, eli töitä piisaa.
Ja konehan oli vuosimallia 1969
Ja menossa kesällä todennäköisesti nyt täysi remppaan moottori on niin väljä että lapiollinen hiekkaa tuskin haittaisi mitään.


Kuva

Eli tässä minun koneita.

Täällä lisää kuvia: http://picasaweb.google.com/11058090827 ... Traktorit#
Viimeksi muokannut Renek, 2.1.2011 2:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 19.12.2010 4:39

HIENOA!! välillä jotain muutakin kun autoja :D

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 19.12.2010 10:38

Nää on niitä ikiliikkujia, tuohon aikaan kun noita traktoreita valmistettiin, kilpailtiin laadulla. Nykytraktorit on vähän mitä sattuu, jos jokin anturi sattuu vähän ottamaan häiriötä kone pysähtyy siihen. Joulukuusia ;)
Täältä löytyy myös 434. Osaatkos sanoa minkälaisia muutoksia vaihteistoon on tehty että on saatu kulkemaan? Vai löytyykö näistä se natikan oma "kertoja" vai miksi sitä nyt kutsuttiinkaan..

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 19.12.2010 12:22

Ripauksen uudemmalla / isommalla tuli oma "ura" aloitettua viitisentoista vuotta takaperin, IH 674 -74. Hienoja laitteita :) Perhana että olis helmi hankkia tuollainen 70-luvun lopun nopea malli natikka.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 19.12.2010 17:57

Koneissa on molemmissa "lisävaihde" (nopea ja hidas alue) itsellä ei tarkempaa tietoa, voi tietysti olla ettei välttämättä mitään, vaan kone ottaa kunnolla kierroksia, ei oikeen voi vertailla kun mittarit ei toimi ja äänet on ihan erit ihan tyhjäkäynnilläkin.

Sekä hyvin mahdollista että vanhempi kone on vain hukannut puristukset ekä täten saa kunnolla tehoa renkaille asti, se on todella laista kun tähän uudempaan vertaa tällä on ilo ajaa kun vaihteita voi vaihtaa miten lystää ja vääntyö piisaa, mutta vanhemman kanssa saa olla niin tarkkana ettei sammu kun väärän vaihteen laittaa päälle ja kytkimen hiukan rivakammin päästä, osa syynä tähän tietysti kytkimen kuluneisuus.

Mutta olen kuullut että jos koneeseen vaihtaa jonkun 700 sarjan perän saisi koneelle nopeutta likemmäs 70km/h, mutta varmaa tietoa ei ole !

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.12.2010 8:56

Onhan se lievää itsesuojeluvaiston puutetta pistää tuommoinen vanha traktori kulkemaan niin lujaa.. Ajo-ominaisuuksiahan kun tuommoisessa ei ole pätkääkään :)

Itellä on pihahommissa täysin alkuperäiskuntoinen ja räpeltämätön Massey Ferguson 35X -63. Kaikki toimii paitsi äänimerkin nappi on jumissa.
Tossa muutama viikko sitten puolen vuoden seisonnan jälkeen lähti avaimesta tulille -14 asteen pakkasella.. Tehkääs sama tämän päivän traktoreilla 47 vuoden päästä. Väittäisin että aika hiljaista on :)

Muutaman kerran joku vanha isäntä on poikennut pihaan ja halunnut ostaa pois mutta enpäs myy.. Joskus vielä puran mokoman osiksi ja laitan kaikki tiptop kuntoon..

Hienoja laitteita nuo vanhat raktorit.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 21.12.2010 14:26

On juu, tuo oli tuo uudempi lähes puolvuotta käyttämättä seisoi tallissa, ja ekalla käyntiin, on ne ihme vehkeitä, ko uusia ei meinaa saada käyntii jos ne on seisonu 2kk !

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 13.1.2011 10:49

Täältä löytyy myös tuommonen Wanhempi mc cormick. En ole vasta hankittuun laitteeseen tutustunut vielä oikeen intensiivisesti. Myyjän kertoman mukaan ratin vasemmalla puolella oleva vipu on pikavaihde jolla vehje saadaan kulkemaan yli viittäkymppiä! Kyseisessä kamppeessa kuitenkin puuttuu lootasta joku ratas.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 21.1.2011 17:06

en tiiä mitä lie tekee itsellä ei ole kummasakaan koneessa koskaan ollut kiinni ko. vipu, paikka kyllä löytyy, lootan kyljessä kylläkin on nopeusalueen valintakeppi.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 13.4.2011 16:16

http://4.bp.blogspot.com/_BAIuGkm12-s/T ... 00/ta1.jpg

tuossa käyttöhjeesta skannaamani kuva.

Eli 434 kulkee vakio 12.4-32 renkain huiput 28.6km/h ja pikavaihdemalli huiput 39.3km/h. Näin siis normi pumpun säädöillä muistaakseni maksimikierrokset 2150rpm.

Vaihdekepin vasemmalla puolella oleva vipu on kertoja. Tuo pikavaihde on lyhyesti sanottuna hydraulisesti kytkettävä planeettavaihteisto joka sijaisee kotelossa kytkimen jälkeen ennen vaihdelaatikkoa. Pikavaihdetta käytetään vivulla joka on kojetaulussa ratin vasemmalla puolella. Se on ollut lisävarusteena ja melko harvinainen.

Mulla on rinnakkaismalli 276 jossa on hiukan vähemmän tehoa kuin 434:ssa mutta pääpirteittäin sama laite. Jos jollakulla on myydä pikavaihteellinen 434 niin voin tehdä tarjouksen :)

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 17.4.2011 1:25

Olisiko mahdollista että mulla olis tollanen pikavaihde kun mulla on ratin molemmin puolin tapit pystyssä, toisessa tapissa on käsikaasu, mutta toisen puolen tapista puuttuu vipu, ei kait niitä vipuja siihen oo huvikseen laitettu ?

Mulla on molemmissa koneissa tollaset tapit osaako kukaan kertoa uskaltaako noita koittaa vääntää ja katsoa mitä tapahtuu ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.4.2011 1:42

Koita vaikka käännellä pyörää ja tutki tuon mysteerivivun vaikutusta. Tuskin siihen mitään itsetuhovipua on laitettu :)

Kai tuommoinen moottori kylmänä pyörii toisesta takapyörästä käännellen ihan ihmisvoimin?

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 17.4.2011 9:53

Kuva

Vaihda kokeeksi tuo käsikaasuvipu tuonne vasemmanpuoleiseen tappiin ja kokeile mitä tapahtuu. Kyllä sillä mun mielestä voi pienen koeajolenkin tehdä ja testata toimiiko pikavaihde. Itse en kyllä lähtisi pyörittelemään renkaasta, aika turhaa hommaa sellainen.

Meidän 434:ssä ei ole ko. tappia ollenkaan, tais olla vaan pelkkä reikä sen kohdalla.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 17.4.2011 15:09

taitaa olla paremman koneet mulla... molemmista löytyy kyseinen tappi, täytyy joskus tutkia kun saa inspiraation.

Ja ehdottomasti teen sen vanhemmalla koneella ensin ! siitäkun laatikko valittaa muutenkin siihen malliin että kohta alkaa katoammaan vaihteita.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 17.4.2011 19:06

Sehän on mielenkiintoinen juttu.

Jos alat remontoida, multa löytyisi varaosakirja jossa on pikavaihteenkin räjäytyskuvat. Osia ei enää saa mistään, mutta kyllä pätevä koneistaja rattaita tekee.

Se vipu käyttää hydrauliventtiiliä, venttiili puolestaan käyttää pientä hydraulisylinteriä joka puolestaan joko jarruttaa tai päästää planeettavaihteiston kuoren pyörimään. Hydraulista käyttöä pikavaihteen yhteydessä on pieni pumppu joka ottaa peräöljyä. Järjestelmän suodatin on pestävää mallia ja se sijaitsee vaihdekepin etupuolella. Peräöljyä siis pitää olla ainakin tarkistusaukkoon asti (vaihdelaatikon oikealla puolen tulppa) että pikavaihde toimii. Järjestelmälle on ollut myös vivun yläpuolella kojetaulussa keltainen öljynpaineen merkkivalo, palaa mm. kytkin pohjassa.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 18.4.2011 17:58

nykyisin pelkkä reikä kojetaulussa kuten kuvasta näkee, Toisessa koneessa ainakin lampun kotelo paikallaan.. taidan piruuuttaa kokeilla... voisi jo viikonloppuna jos erehtyy ajelemaan viimeistään kesällä...

onko koneessa perä ja vaihteistoöljyt samassa tilassa ?

Lähinnä sitä että voi jotutua lisäilemään... aika tyhjä taitaa olla rahinasta jo rutinasta päätellen.



Taitaa tulla Laturinkin vaihto kohta eteen, kun on tuota laturin valoa sillointällöin poltellut ja nyt oon laittamassa työvalosarjaa kiinni siihen vielä (laitan lampuista kuvia kun kerkeän ottamaan)
Viimeksi muokannut Renek, 18.4.2011 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 18.4.2011 18:17

Peräöljy ja vaihteistoöljy ovat samassa tilassa. Täyttöroppu vaihdekepin oikealla puolella, tarkistusroppu oikealla puolella jarrupoljinten lähellä. Tyhjennysroppuja on kaksi, toinen ulosottoakselin alapuolella ja toinen muistaakseni tasauspyörästön alla eli sillä kohtaa missä jarrut on.

Jos ei ole tietoa öljystä eikä viimeisestä vaihdosta, on syytä laittaa uudet öljyt. Perää voisi huuhtoa laittamalla vajaan öljyn lisäksi polttoöljyä pesua varten ja sitten kevyttä ajoa, öljysotkun poislasku. Ajanoloon peräöljy kerää vettä eikä enää voitele, muuttuu valkoiseksi. Esim. Caterpillar ohjeistaa monille koneille pesun polttoöljyllä.

Ohjekirjan mukaan pikavaihteelliseen 434:ään menee perään ja vaihteistoon 24litraa, perusmalliin 21.6l. Öljyhsuositus pikavaihteelliseen on IH Hy-Tran, mutta käytännössä sinne kelpaa varmasti nykyajan kaikki peräöljyt jotka täyttää luokituksen API GL-4. Nesteellä on esim. Gear MJ-46 joka vastaa Hy-Trania.

Hydrauliikkaöljy on sitten erikseen siinä perärepussa, 11.4 litraa. Sinne saa laittaa yleisöljyä, ohjekirjan mukaan samaa kuin moottoriinkin. Paitsi että ei kannata, kerran laitoin 10w30 dieselmoottoriöljyä ja siitä syntyi reipas pirtelö eli vaahtosi älyttömästi. Mielellään perä tai hydrauliikkaöljyä sinnekin.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 18.4.2011 19:57

Gröhöm... alkuperäset vaihteistoöölit ajettu varmaan vähintäään 15 000H taitaa olla aika kesällä vaihtaa...

eli siis laittaisin vaihteistoon/perään öljyä vaikka 3/4 normaalista ja loput diesel polttoainetta ja ajelisin hiukan edes takas tossa pihassa ja päästäsin taas ulos ja heittäsin kunnon öljyt sisään ?

Hydr. öljyt vaihdettu syksyllä kun sihdit putsattu (pakkasilla kuoli hydrauliikka) tosin katosi taas viimetalvena syystä tai toisesta kai alkaa pumppu vetää viimisiään.. Mutta kun on asiaan päästy niin miten kun tossa toisessa ikäänkuin luistas kytkin.. huomaa kun työntää painavaa lumivallia niin vaikka kytkin olisi kokonas ylhäällä niin kone ei liiku... kunnes huomaat että saappaan kärki hipoo poljinta...

siis kytkin kokonaisuudessaan rempattu 2 vuotta sitten.
Viimeksi muokannut Renek, 18.4.2011 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 18.4.2011 20:04

Ja pitäskö jostain hommata alkuperänen öljynpaine anturi ja valo kun valo korvattu mittarilla mikä putoaa nolliin kun ajaa montuuun... hiukan pelottaa kunnei tiiä yhtään onko sielä oikeesti paineita ... vinkkejä tästä ?

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 29.4.2011 18:24

Öljynpaineen merkkivalon anturiksi kelpaa esim. massikkaan käypä tarvike. Mun Natikasta hajosi pari kk sitten anturi ja varaosa löytyi Farmilaitteesta Lempäälästä, siis Sparex tarvike ja oli made in England. Suosittelen, maksoi 5EUR.

Siis suomeksi sanottuna sinne käy lähes mikä tahansa anturi joka on 1/8 tuuman kierteellä. En ole varma onko se R vai NPT kierre koska lohkon kierteeseen menee kumpikin. Yleensä antureita saa R-kierteisenä. Lohkon pääöljykanavassa on kaksi tuolla kierteella olevaa reikää, taaemmassa talttaurallinen tulppa. Eli siis voit siirtää vaikka sen mittarin taaempaan reikään jos saat kohtuu voimankäytöllä tulpan auki.

Öljynpaineelle ei löydy moottorin korjausoppaasta kunnon suositusarvoa, mutta paineenrajoitusventtiilin aukeamispaineelle löytyy muistaaksi 2-2.5bar arvo. Omasta 276 mittasi tyhjäkäynnillä-täysille kylmällä koneella reilu 2bar, kuumalla koneella tyhjäkäynnillä noin 1bar, kierrokset tapissa 2bar. Öljynpaine riippuu laakerien kunnosta, öljylaadusta ja öljyn lämpötilasta. Nuo minun arvot on vielä ihan ok, öljy 10w30, ajattelijn kesäksi laittaa 15w40 nousee paineetkin.

Kytkinongelmaan ei oikein osaa sanoa mitään, voi olla katkaisun paikka. ehkä jotakin näät avaamalla pohjaluukun.

Varmaan voit pyörittää isommallakin pö pitoisuudella peräöljyä, liikatäyttöä ei ehkä kannata tehdä jos vaikka kytkinakselin stefa falskaa, menee litkut kytkimeen ja taas saa rempata.

Jos entisöinti ei kiinnosta niin ehdottomasti viisain valinta on halpa vaihtovirtalaturi Lucas kopio 45A laturi, esim. Traktorivaraosa ja tarvike myi mulle Tampereella sellaisen 60€ hintaan. Vaihtovirtalaturi on helppo kytkeä, mulla on vielä johtosarjan uudistus kesken joten laturinkin johdotus on tilapäinen: Vedin 6mm2 kaapeli starttiin plussanapaan, 1.5mm2 johdon merkkivalolle. Tasavirtalaturin säätimen johtonipu vedin sivareilla poikki, otin jännitteeliset narut irti ja poistin säätimen. Kannessa kiinniolevan laturin kannakkeen joutuu lyhentämään ja tekemään uuden kiristinraudan (hydr. pumpun kiinnitysruuviin). Laturi saattaa ottaa kiinni konepellin saumaan, sitäkin voi joutua pajottamaan.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 2.5.2011 20:00

Joo tosiaan tuo on nyt hiukan jäänyt, kipeän jalan kanssa en ole viittinyt testailla, ko on tietenki kytkinjalka paskana...

Katkaisu ei oikeen huvita... (nimimerkillä: yhtä traktoria koko vapun kasanneena kytkin rempan jälkeen....)

Täytyy nyt tässä tutkiskella, kerron lisää kun saan itsestäni irti mennä sitä tutkimaan.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa