VW Multivan 2.5 TDI -99
Valvoja: ffp jäsenet
VW Multivan 2.5 TDI -99
Tuollainen kulkine tuli pihaan eilen
Melko perus Multivan, rekisteröity matkailuautoksi, istumapaikkoja seitsemän. Varusteita ei vallan mahdottomasti ole, manuaalinen ilmastointi ja tehtaan varusteena ProjektZwo -linssiumpiot sekä Westfalian vetokoukku ja käyntiaikainen Webasto. Vissiin vakiona noissa Multivaneista löytyy on takatilaan erillinen lämminilma- ja raitisilmapuhallin.
Tiedä, onko jälkiasennus, mutta antenni on tuulilasiin integroituna, kuten tuossa toisessakin pakussani.
Matkustamo, jossa kätevästi irrotettavat stuertin istuimet:
Kilkkeet, jotka erottavat bussin matkailuautosta:
En ihan tarkkaan ole vielä sisäistänyt, mitä haustaa tuossa ProjektZwo:sssa oikein on
Hieman ihmetystä aiheutti se, että tuossa ei ole sävylaseja, onhan sellaiset jo melko neekerimallin henkilömalleissakin. No, taakse pitää laittaa tummennukset, joten ei haittaa.
BTW: Tornado Red LY3D on IMO eräs parhaista volkkarin väreistä.
Suunnitelmissa on joitakin juttuja, ainakin tuota hervottoman korkeaa maavaraa pitää saada hieman madallettua. Webastoon pitää saada esilämmitystoiminto kellolla ja mahdollisesti kaukolla.
Koiravarustusta pitää vielä miettiä, voi olla, että kolmen istuttava, vuoteeksikin taitettava penkki joutuu väistymään.
Niin, ja trendiin sopivasti vanteiden mallin tulee olla ProjektZwo.
Loput kuvat
Melko perus Multivan, rekisteröity matkailuautoksi, istumapaikkoja seitsemän. Varusteita ei vallan mahdottomasti ole, manuaalinen ilmastointi ja tehtaan varusteena ProjektZwo -linssiumpiot sekä Westfalian vetokoukku ja käyntiaikainen Webasto. Vissiin vakiona noissa Multivaneista löytyy on takatilaan erillinen lämminilma- ja raitisilmapuhallin.
Tiedä, onko jälkiasennus, mutta antenni on tuulilasiin integroituna, kuten tuossa toisessakin pakussani.
Matkustamo, jossa kätevästi irrotettavat stuertin istuimet:
Kilkkeet, jotka erottavat bussin matkailuautosta:
En ihan tarkkaan ole vielä sisäistänyt, mitä haustaa tuossa ProjektZwo:sssa oikein on
Hieman ihmetystä aiheutti se, että tuossa ei ole sävylaseja, onhan sellaiset jo melko neekerimallin henkilömalleissakin. No, taakse pitää laittaa tummennukset, joten ei haittaa.
BTW: Tornado Red LY3D on IMO eräs parhaista volkkarin väreistä.
Suunnitelmissa on joitakin juttuja, ainakin tuota hervottoman korkeaa maavaraa pitää saada hieman madallettua. Webastoon pitää saada esilämmitystoiminto kellolla ja mahdollisesti kaukolla.
Koiravarustusta pitää vielä miettiä, voi olla, että kolmen istuttava, vuoteeksikin taitettava penkki joutuu väistymään.
Niin, ja trendiin sopivasti vanteiden mallin tulee olla ProjektZwo.
Loput kuvat
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Etuvalojen kehyksiä olen nähnyt korin värissä. Umpiopaketin otin tänään irti, kun piti hieman parannella korkeudensäädön kiinnitystä. Aika tiukassa näytti olevan tuo kehys ja umpiosydeemin mukana purkui johtojen muodossa puoli keulaa.
Lähivaloissa on lissi, kaukoissa ei. Valoteho on aikas hyvä, mitä eilen pimeällä testasin. Releytystä ja parempaa poltinta voisi asentaa. Xenoneita en taida uskaltaa laittaa.
Lähivaloissa on lissi, kaukoissa ei. Valoteho on aikas hyvä, mitä eilen pimeällä testasin. Releytystä ja parempaa poltinta voisi asentaa. Xenoneita en taida uskaltaa laittaa.
Hieno vani, mutta mitenkäs se on mahollista että ei ole sitä 1.9m (vai paljonkos se olikaan) sisäkorkeutta reilulta alalta (että pystyy seisomaan) ja kuitenkin matkailuauto...? onkos määräykset muuttunut "parempaan" suuntaan ettei tartte reikiä tehdä kattoon ja laittaa lasikuitukappale autoa rumentamaan?
matkailuautoksi riittää kun on takatilassa kaksi istumapaikkaa, kaksi makuupaikkaa 60x180cm, kiinteä sisäkäyttöön tarkoitettu keittolevy, vaatteille riittävä säilytystila, vaahtosammutin ja olikohan muuta.. toi 190cm sisäkorkeus vaaditaan, mikäli haluaa verovapaan matkailuauton..
se joka tietää paremmin korjatkoon.. itellä tuo gl vippi bussi on muuttumassa kevään aikana matkailuautoksi myös..
se joka tietää paremmin korjatkoon.. itellä tuo gl vippi bussi on muuttumassa kevään aikana matkailuautoksi myös..
Niin näistä matkailuautosäädöksistä on spekuloitu tuolla
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=122827&highlight=multivanit
Nykysin vaativat useimmilla konttoreilla vähän kiinteämpiä ratkaisuja kuin vuosi pari sitten, mutta lainsäädäntö ei ole muuttunut mihinkään, ainostaan tulkinta kiristynyt.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=122827&highlight=multivanit
Nykysin vaativat useimmilla konttoreilla vähän kiinteämpiä ratkaisuja kuin vuosi pari sitten, mutta lainsäädäntö ei ole muuttunut mihinkään, ainostaan tulkinta kiristynyt.
Aika outoa, että tällainen luokka on saanut olla noinkin pitkään lainsäätäjän silmien alla. Tapettiinhan aikanaan mm. petroli- ja nestekaasukäyttöisetkin Suomen autokannasta törkeän korkealla verolla sukupuuttoon. Taitaa tosin matkailuautoluokassakin varsinkin isompien, päästölukemattomien kohdalla viikate heilua, kun käyttövoimavero 2011 ns. pompsahtaa.
Jännä juttu, että tuossa on selkeästi halvempi liikennevakuutus kuin entisessä, vaikka se on kuusi vuotta vanhempi. Kasko on suurin piirtein sama.
Edellisessä pakussa on tullut öitä vietettyä, lattiallehan mahtuu pieni ihminen nukkumaan vaikka poikittain. Tässä on tain istuin taitettavissa makuuasentoon (istuinosa liukuu puolisen metriä eteen). Matkan varrelle on tosin jäänyt tavaratilan kansi, joka täydentää vuoteen. Jos sellaisen haluaa, helppo nikkaroida itse.
Koiraharrastajat arvostavat kovasti ilmastoitua autoa, mutta ilmastoinnin puute ei ole ongelma, koska ajoviima jäähdyttää autoa tehokkaasti. Ongelma on ilmastoiduissakin autoissa paikallaan olevan auton nopea kuumeneminen -autoa kun ei voi pitää kaynnissä koko aikaa.
Tämän mallin erillinen raitisilmapuhallin on eika jees, entisessähän piti laittaa häkin kulmaan erillinen, ruma flekti. Auton oman puhaltimen voi laittaa toimimaan lisäakun kautta.
Madallusjouset on taakse tilattu, ei tuota kestä katsella, kun on niin tötterön näköinen. Samoin pistin tilaukseen Webaston c-kitin, jolla saa esilämmityksen käyttöön. Pirullista lähteä liikkeelle kylmällä autolla, tuossahan ei ole lohkistakaan..
Jännä juttu, että tuossa on selkeästi halvempi liikennevakuutus kuin entisessä, vaikka se on kuusi vuotta vanhempi. Kasko on suurin piirtein sama.
Edellisessä pakussa on tullut öitä vietettyä, lattiallehan mahtuu pieni ihminen nukkumaan vaikka poikittain. Tässä on tain istuin taitettavissa makuuasentoon (istuinosa liukuu puolisen metriä eteen). Matkan varrelle on tosin jäänyt tavaratilan kansi, joka täydentää vuoteen. Jos sellaisen haluaa, helppo nikkaroida itse.
Koiraharrastajat arvostavat kovasti ilmastoitua autoa, mutta ilmastoinnin puute ei ole ongelma, koska ajoviima jäähdyttää autoa tehokkaasti. Ongelma on ilmastoiduissakin autoissa paikallaan olevan auton nopea kuumeneminen -autoa kun ei voi pitää kaynnissä koko aikaa.
Tämän mallin erillinen raitisilmapuhallin on eika jees, entisessähän piti laittaa häkin kulmaan erillinen, ruma flekti. Auton oman puhaltimen voi laittaa toimimaan lisäakun kautta.
Madallusjouset on taakse tilattu, ei tuota kestä katsella, kun on niin tötterön näköinen. Samoin pistin tilaukseen Webaston c-kitin, jolla saa esilämmityksen käyttöön. Pirullista lähteä liikkeelle kylmällä autolla, tuossahan ei ole lohkistakaan..
Ovh taitaa olle jotain 440€ paikkeilla. Tietämättä, mitä sarjaan aivan tarkalleen ottaen sisältyy, pidän hintaa kalliina, kun kellon saa erikseen 80€ hintaan ja vesipumppu on muutaman kympin. Kaukosäätö olisi tuohon saman verran lisää, ei kyllä repeä siihen vielä tässä vaiheessa. Laitan sitten vaikka kännykkäohjauksen.
Sarjassa "älä luota kaikkeen, mitä jobbari sanoo":
Käynnistelin aamulla kylmää autoani lähteäkseni noutamaan tilaamaani c-kitiä Webastoa varten. Jotakin katselin pellin alla ja kuin sattumalta satuin kaivelemaan putkien ja johtojen seasta lämmittimen tyyppikilven. Liike pysähtyi kohtalaiseksi toviksi, kun luin kilvestä kirjaimet "D3WS". Piti lukea toistekin, että uskoin laitteen olevan eberi. Sen verran hiljainen oli laite käydessään ollut, että uskoin sen oikeasti olevan Webasto, kun myyjä oli niin kertonut.
No, c-kitin tilaus peruttiin, kuten kitin asennuskin. Toiseen kauppaan tilaamaan eberin vastaavaa sarjaa ja sille asennusta. Sikäli tuuri, että eberin sarja on nopeampi asentaa ja kustannukset siten halvemmat, kittikin on hieman edullisempi. Lisäksi noita kokonaisia varalaitteita saa mahdollisen eberin täystuhon sattuessa melko edullisesti.
Käynnistelin aamulla kylmää autoani lähteäkseni noutamaan tilaamaani c-kitiä Webastoa varten. Jotakin katselin pellin alla ja kuin sattumalta satuin kaivelemaan putkien ja johtojen seasta lämmittimen tyyppikilven. Liike pysähtyi kohtalaiseksi toviksi, kun luin kilvestä kirjaimet "D3WS". Piti lukea toistekin, että uskoin laitteen olevan eberi. Sen verran hiljainen oli laite käydessään ollut, että uskoin sen oikeasti olevan Webasto, kun myyjä oli niin kertonut.
No, c-kitin tilaus peruttiin, kuten kitin asennuskin. Toiseen kauppaan tilaamaan eberin vastaavaa sarjaa ja sille asennusta. Sikäli tuuri, että eberin sarja on nopeampi asentaa ja kustannukset siten halvemmat, kittikin on hieman edullisempi. Lisäksi noita kokonaisia varalaitteita saa mahdollisen eberin täystuhon sattuessa melko edullisesti.
mulla on vähän sellanen käsitys, että aika monessa t4 portterissa olis juurikin tuo d3ws lämppäri tehdasasenteisena.. itselläni on myös samanlainen lämmitin tuossa '01 bussissa..
btw kävin tuota kahtomassa hämäläisellä ja samalla käytiin koeajamassa se harmaa multivan generation, joka oli silloin pihassa.
btw kävin tuota kahtomassa hämäläisellä ja samalla käytiin koeajamassa se harmaa multivan generation, joka oli silloin pihassa.
punasta ei päästy ajelemaan, kun ei ollut kilpiä silloin paikallaan, joten ajosta ei osannut sanoa, mutta silminnähtävää vikaa ei näkynyt eikä koneesta kuulunut sivuääniä, kun käynnissä käytettiin. harmaa, joka oli ollut kilvissä jo pidemmän aikaa, ei ollut ajoiltaan tai muutenkaan vikaa, paitsi että todella törkyinen sisältä. harmaa noista kiinnosti alunperinkin enempi varustetasonsa takia ja ehkä värinkin. punanen rado on pihassa ja väri teettää kovasti töitä, kun on alkuperäisessä maalissa vuodelta 1989 ;)
syy miksi ei ostettu, oli yksinkertaisesti se ettei päästy välirahoista yhteisymmärrykseen, enkä saanunt pasuunaa myytyä mihinkään suuntaan. nyt sitten kun saatiin passatti menemään vaihdossa, takasin iisalmen laakkoselle, niin soittoja on tullut vaikka myynti-ilmo on jo nettiautosta poistettu :D
syy miksi ei ostettu, oli yksinkertaisesti se ettei päästy välirahoista yhteisymmärrykseen, enkä saanunt pasuunaa myytyä mihinkään suuntaan. nyt sitten kun saatiin passatti menemään vaihdossa, takasin iisalmen laakkoselle, niin soittoja on tullut vaikka myynti-ilmo on jo nettiautosta poistettu :D
Webasto on ainakin helpompi lausua. Katsotaan, mihin tuo 3kW lämppäri riittää esilämmityskäytössä, 5kW versiokaan ei ainakaan ole yhtään liian tehokas tuohon koppaan.
Eipä siinä kilpiä ollut silloinkaan, kun itse kävin testaamassa, jostakin kaivettiin paljon käytetty koekilpi kojelaudalle ja sitten menoksi. Oikeasti täytyy sanoa, että tuo punainen oli todella kauhea ajettava: alla oli kuusi vuotta vanhat, koppuraiset saksankitkat, joissa oli kyllä pintaa, mutta pitoa ei yhtään.
Kaikki tuossa tuntuu toimivan, nosturillakin sitä silloin tovin alta katselin enkä muuta hälyttävää löytänyt kuin tohjona olevan vetoakselin suojakumin, joka ennen ostoa vaihdettiin ja varmaan vuosia paikallaan olleen pa-suodattimen.
Harmaa versio oli tosiaan jonkin verran paremmin varusteltu, mutta kolme tonnia kovempi pyynti ei itseäni kiinnostanut.
Mikähän siinä on, että tuppaavat olemaan nuo saksantuonnit enemmän tai vähemmän huonosti pidettyjä. Ainoa mikä noita tuoreempia suojelee, on kohtuullinen ikä ja km-määrä. Suomen vastaavat, jopa 700tkm ajetut bussit tuskin tuollaisella hoidolla pitkään toimisivat.
Eipä siinä kilpiä ollut silloinkaan, kun itse kävin testaamassa, jostakin kaivettiin paljon käytetty koekilpi kojelaudalle ja sitten menoksi. Oikeasti täytyy sanoa, että tuo punainen oli todella kauhea ajettava: alla oli kuusi vuotta vanhat, koppuraiset saksankitkat, joissa oli kyllä pintaa, mutta pitoa ei yhtään.
Kaikki tuossa tuntuu toimivan, nosturillakin sitä silloin tovin alta katselin enkä muuta hälyttävää löytänyt kuin tohjona olevan vetoakselin suojakumin, joka ennen ostoa vaihdettiin ja varmaan vuosia paikallaan olleen pa-suodattimen.
Harmaa versio oli tosiaan jonkin verran paremmin varusteltu, mutta kolme tonnia kovempi pyynti ei itseäni kiinnostanut.
Mikähän siinä on, että tuppaavat olemaan nuo saksantuonnit enemmän tai vähemmän huonosti pidettyjä. Ainoa mikä noita tuoreempia suojelee, on kohtuullinen ikä ja km-määrä. Suomen vastaavat, jopa 700tkm ajetut bussit tuskin tuollaisella hoidolla pitkään toimisivat.
Llumarin 5% kalvoilla ei enää näytä niin akvaariolta
Kovasti ehdottelevat, että pitäisi vanteet vaihtaa isompiin. No, sitten kun löytyy hyvännäköinen vanne ja siihen laadukas rengastus, niin saatan harkita. Haussa on orkkis 16" ProjektZwo -vanne.
Multivan -badge joutaisi vaihtoon, tuossa yksi korvike.
Kovasti ehdottelevat, että pitäisi vanteet vaihtaa isompiin. No, sitten kun löytyy hyvännäköinen vanne ja siihen laadukas rengastus, niin saatan harkita. Haussa on orkkis 16" ProjektZwo -vanne.
Multivan -badge joutaisi vaihtoon, tuossa yksi korvike.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En yhtään ihmettele miks ehdottavat isompia vanteita, 15" ei vaan istu T4:seen kauniisti, vähintään 16 ni näyttää normaalilta, 17" tuo sitten jo näyttävyyttä ja toiseksi tuo kyseinen Ronalin vanne on vaan niin 80-luvun alun mannemersu mallia et ei vieläkään istu portteriin ei sitten millään
Ikkunavälit vielä mustalla teipillä niin ei näytä niin palapeliltä ja kuten itse sanoit niin auto kohti maata niin ei haikarat rupee pesimään pyörien päälle.
Ikkunavälit vielä mustalla teipillä niin ei näytä niin palapeliltä ja kuten itse sanoit niin auto kohti maata niin ei haikarat rupee pesimään pyörien päälle.
Olisivat saaneet laittaa jo -99 malliseen autoon 16" vanteen, mutta niin se vaan on 15" vanne noissa vakiona.15" ei vaan istu T4:seen kauniisti, vähintään 16 ni näyttää normaalilta
Tuollaista Ronal ProjektZwo-vannetta ei juuri suomalaisissa pakuissa näe, mutta Saksassahan noita on enemmänkin, etenkin T3:ssa. Onhan tuosta vanteesta ehkä aika ajanut ohi, mutta aika vaikea on löytää isommassa koossa yhtä kevyttä, pakun kantavuuden sietävää vannetta. ET-lukemahan noissa on 23, joten yhtään ulommas ei kärsi tuoda. Takana ottaa jo liukuoveen kiinni.
Yhdet 17" vanteet (uusilla renkailla) on T4 -pakussani olleet ja sen verran surkeat kokemukset niistä oli, että kahden viikon käytön jälkeen saivat lähteä. Täytyy sijoittaa paljon lisää rahaa, että saisi isomman ja laadukkaamman vanteen ja paremmat renkaat, mutta mitä järkeä?
15" on toki ollut vakiona mut ei se siltin sitä sano et ne sopis ulkonäön puolesta parhaiten autoon, 16" ollut tuossa meidän pakussa jo monta vuotta talvipyörinä ja helvetin mukava ollut ajaa, kesällä 18" mut ne menee tuolla 245/40 rengastuksella kaupunkiajossa pikkasen liian jämäkäksi maantiellä taas mukavat, ens kesäksi vaihtuu kesäpyörät 17" kun jäi passatista ylimääräiseksi, kantavuus 2 pykälää pienet rekkariin verrattuna mut kyl ne kestää kun ohjekirjassa vw on laittanut juurikin tuon 97 kantavuudeksi, Suomessa halutaan jostain syystä 99-kantavuudella.
T3:ssa noita juu näkee mut se johtuu juuri siitä et niihin se sopii tyylinsä puolesta hyvin mut ei T4:seen, hyviä niin kantavuuden kuin keveyden ja tyylinkin puolesta varmasti löytyy täytyy vaan uskaltaa ostaa sellaset, eikä elää 80-lukua edelleen;-)
T3:ssa noita juu näkee mut se johtuu juuri siitä et niihin se sopii tyylinsä puolesta hyvin mut ei T4:seen, hyviä niin kantavuuden kuin keveyden ja tyylinkin puolesta varmasti löytyy täytyy vaan uskaltaa ostaa sellaset, eikä elää 80-lukua edelleen;-)
No, vanteita tulee ja vanteita menee.
Alustan madallus tuli tehtyä, on sillä pienelläkin pudotuksella positiivinen vaikutus
Pientä ihmetystä aiheutti selkeästi erinäköiset original takajouset
Molemmista löytyy pinkki leima 1200 kg kantavuuden merkkinä, mutta ihmetyttää noin iso ero mallissa, vaikka jousilanka on yhtä paksua. Takapää oli kuitenkin vaaterissa.
Jotain outoa etupäässäkin, apparin puoli oli vajaa kaksi senttiä korkeammalla, tasaisella mitattuna, mikä näkyi myös vääntösauvassa. Ruuvasin molemmat puolet tasalle, tarkistusmitataan, kun alusta on asettunut.
Perinteisesti vääntösauvan mutterit olivat tässäkin hoovetin tiukassa, eikä hommaa helpottanut yhtään apparin puolella, pohjan alla sijaitseva lämmityspuhallin.
Alustan madallus tuli tehtyä, on sillä pienelläkin pudotuksella positiivinen vaikutus
Pientä ihmetystä aiheutti selkeästi erinäköiset original takajouset
Molemmista löytyy pinkki leima 1200 kg kantavuuden merkkinä, mutta ihmetyttää noin iso ero mallissa, vaikka jousilanka on yhtä paksua. Takapää oli kuitenkin vaaterissa.
Jotain outoa etupäässäkin, apparin puoli oli vajaa kaksi senttiä korkeammalla, tasaisella mitattuna, mikä näkyi myös vääntösauvassa. Ruuvasin molemmat puolet tasalle, tarkistusmitataan, kun alusta on asettunut.
Perinteisesti vääntösauvan mutterit olivat tässäkin hoovetin tiukassa, eikä hommaa helpottanut yhtään apparin puolella, pohjan alla sijaitseva lämmityspuhallin.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Suosittelen Lukkarille 225/50R17 rengastusta. Ite ajellu moisella setillä jo kolme kesää ja ihan mukavaa kyytiä on antanut. Madallusta on edessä n.100mm ja takana 80mm.
Renkaina on ollu jo pari kesää "tiimarin Pirellit" (eli Firenzat. =) ) 98 kantavuudella ja "extra load" merkinnällä. Pari kesää kestää per/rengas.
Renkaina on ollu jo pari kesää "tiimarin Pirellit" (eli Firenzat. =) ) 98 kantavuudella ja "extra load" merkinnällä. Pari kesää kestää per/rengas.
Caravellessa oli tuollaiset 225/50R17 -renkaat jonkin aikaa alla. Oli vain se setti niin raskas, että vei kehitysmaaversion bussista viimeisetkin mehut.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Lähemmin tarkasteltuna, siististi on katkennut. Ei oikein uskoisi, että kukaan kuitenkaan vain toista jousta olisi katkomaan lähtenyt.
Alkuperäisissä on tuo ohut osa joka on käsittääkseni melko herkkä katkeamaan, meilläkin yksi portteri oli ja siitäkin tuo oli poikki.
Tilalle laitetaan melko usein "vahvistetut" tarvikkeet eli niissä on loppuun asti paksua tuo rauta ja ei sitten katkea niin herkästi, meidän portterilla oli vaihtohetkellä ajettu 136tkm ;)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Just viime katsastuksessa katsastusmies ihmetteli et kuinka uudet takajouset sulla on kun ovat ehjät, ja totesi sit perään et taitaa kyl nuo madallusjouset olla parempaa laatua kuin originellit.
2,4D on muutenkin niin laiska et sama vaikka ottais kokonaan renkaat pois alta, ei se siltikään mihinkään kulje;-)
Caravellessa oli tuollaiset 225/50R17 -renkaat jonkin aikaa alla. Oli vain se setti niin raskas, että vei kehitysmaaversion bussista viimeisetkin mehut.
2,4D on muutenkin niin laiska et sama vaikka ottais kokonaan renkaat pois alta, ei se siltikään mihinkään kulje;-)
Peilin kanta on hieman heikossa hapessa, lasikin puuttuu
[img]=https://dognet.fi/mny/peili/small/0001.jpg[/img]
Saksasta kaukoidän ihmepeili kuorineen ja laseineen ei maksa paljoa. Lasista tosin irtoaa kiinnityskynnet heti kättelyssä, mutta kaiken korjaa butyylinauha.
[img]=https://dognet.fi/mny/peili/small/0001.jpg[/img]
Saksasta kaukoidän ihmepeili kuorineen ja laseineen ei maksa paljoa. Lasista tosin irtoaa kiinnityskynnet heti kättelyssä, mutta kaiken korjaa butyylinauha.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:12. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Polo/Beetle/TT -poljinpinnat ovat volkkarin hyötytuunauksen must-listalla
Uudet pinnat oli muutoinkin pakkohankinta: kytkinpolkimesta puuttui "kumi" kokonaan, joten se oli jäisenä niljakas. Missähän vaiheessa lie nuo VW:n alkuperäiset poljinpinnat muuttuneet kumista muovisiksi, eipä ole juuri moisessa pitoa. Nämät ovat silkkaa rosteria ja EPDM-kumia.
Uudet pinnat oli muutoinkin pakkohankinta: kytkinpolkimesta puuttui "kumi" kokonaan, joten se oli jäisenä niljakas. Missähän vaiheessa lie nuo VW:n alkuperäiset poljinpinnat muuttuneet kumista muovisiksi, eipä ole juuri moisessa pitoa. Nämät ovat silkkaa rosteria ja EPDM-kumia.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ProjektZwo keskikonsoli oli kaupan ebayssa. Hieman tuollainen olisi himottanut, mutta jossakin 150€ kohdalla alkoi köyhää hinta hirvittämään.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^163€ asti itse pysyin mukana mutta sitten ei enää kehdannut. Perjantaina sulkeutui samanmoinen ilman projektzwo-merkkiä ja tuota laatikkoa, päättöhinta 56€. Meni prkl ohi sekin kun puhelimeen joutui vastaamaan välillä, 55 jäi omaksi maksimitarjoukseksi.
Minkähintaiset on nuo poljinpinnat? Omassakin tuo kytkin aika liukas kun ei ole mitään kumia enään päällä.
Minkähintaiset on nuo poljinpinnat? Omassakin tuo kytkin aika liukas kun ei ole mitään kumia enään päällä.
Jaa, sitä en huomannutkaan. Haku on noista päällä kuitenkin koko ajan.
Aika rohkeaa on ajella ilman poljinpintoja, kun koko ajan saa pelätä, että jalka lipsahtaa väärään aikaan. 36€ maksoivat pedaalit.
Kävin hakemassa eberille tuomion: 020 eli hehkutulppa. Se tuossa pari kertaa polttelikin käynnistyessään putkessa sillä tavalla, josta voi päätellä, että ihan kaikki ei ole kunnossa. Yritettiin siinä sitä vaihtaakin, mutta eberin pääty on niin jumissa, että pitää irrottaa koko laite. Samallahan sen sitten huoltaa muutenkin, tuskin koskaan tuota avattu on.
Itse asiassa huusin ebaysta isomman lämppärin pa-pumppuineen ja pakoputkineen. Jossakin vaiheessa voisi sellaisen vaihtaa tilalle.
Aika rohkeaa on ajella ilman poljinpintoja, kun koko ajan saa pelätä, että jalka lipsahtaa väärään aikaan. 36€ maksoivat pedaalit.
Kävin hakemassa eberille tuomion: 020 eli hehkutulppa. Se tuossa pari kertaa polttelikin käynnistyessään putkessa sillä tavalla, josta voi päätellä, että ihan kaikki ei ole kunnossa. Yritettiin siinä sitä vaihtaakin, mutta eberin pääty on niin jumissa, että pitää irrottaa koko laite. Samallahan sen sitten huoltaa muutenkin, tuskin koskaan tuota avattu on.
Itse asiassa huusin ebaysta isomman lämppärin pa-pumppuineen ja pakoputkineen. Jossakin vaiheessa voisi sellaisen vaihtaa tilalle.
Tulipas nyt sitten huudettua itsellekin poljinpinnat. Oletko lukkari täältä katsonut keskikonsoleita? http://www.racewelt.de/index.php
Näyttäisi olevan monenmoista tarjolla eikä kauhean kalliitakaan. Pitäisi kokeeksi tilata ja katsoa mitenkä sopivat paikoilleen.
Näyttäisi olevan monenmoista tarjolla eikä kauhean kalliitakaan. Pitäisi kokeeksi tilata ja katsoa mitenkä sopivat paikoilleen.
Kiitos vinkistä. Joskus olen sivuun törmännyt, mutta sitten on unohtunut.
e: itse asiassa minulla on ollut pitkään käytössä tuo universal-malli. Mahtuu näppärästi yksittäisistuimien väliin, kahdella jousikuormitteisella pullotelineellä, pikkulokeroilla ja cd-lokerolla. Hintaansa nähden tosi näppärä.
e: itse asiassa minulla on ollut pitkään käytössä tuo universal-malli. Mahtuu näppärästi yksittäisistuimien väliin, kahdella jousikuormitteisella pullotelineellä, pikkulokeroilla ja cd-lokerolla. Hintaansa nähden tosi näppärä.
No, voi olla niinkin. Pitää vain luottaa vaistoonsa ja hankkia sopiva -)
Tuollainen siinä on ennestään (näköjään toinen reuna repsottaa). Ihan tilava laari, mutta jotakin kaipaisi vielä lisäksi.
Selaillessani törmäsin moisiin oviin. Tuollaisia en ole pakuuni ajatellutkaan.
Tuollainen siinä on ennestään (näköjään toinen reuna repsottaa). Ihan tilava laari, mutta jotakin kaipaisi vielä lisäksi.
Selaillessani törmäsin moisiin oviin. Tuollaisia en ole pakuuni ajatellutkaan.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Pitää jossakin vaiheessa tuommoinen hankkia.
Eberi tuli sitten korjattua. Muutama tuntihan siinä menikin. Pohjapanssari lienee helpoin irrotettava tuossa revohkassa. Lämmitintä ei selvästikään oltu koskaan irrotettu autosta, melko hyvin on toiminut kymmenen vuotta siis. Ruostunut pakoputken klemmari hajosi ensimmäisenä. Lukkopihdeillä kun sulki vesiletkut, ei nestettä tullut paljoa pihalle.
Laitteen purku oli varsin mielenkiintoista: seitsemästä irrotettavasta ruuvista vain kaksi irtosi avaimella, loput piti porata pois. Joutui siis kiertämään ruuvikaupan kautta. Laite oli sisältä kuin pakasta vedettu, karstaa ei ollut puhdistettavaksi astikaan.
Hehkutulppa oli siis pimeä, kuten testeri sanoikin. Uusi tulppa ja tiivistesarja eivät tuohon malliin paljoa maksa. Kasaus uusilla klemmareilla meni sutjakasti, desi nestettä koneeseen ja laite lähti tulille kerrasta.
Eberi tuli sitten korjattua. Muutama tuntihan siinä menikin. Pohjapanssari lienee helpoin irrotettava tuossa revohkassa. Lämmitintä ei selvästikään oltu koskaan irrotettu autosta, melko hyvin on toiminut kymmenen vuotta siis. Ruostunut pakoputken klemmari hajosi ensimmäisenä. Lukkopihdeillä kun sulki vesiletkut, ei nestettä tullut paljoa pihalle.
Laitteen purku oli varsin mielenkiintoista: seitsemästä irrotettavasta ruuvista vain kaksi irtosi avaimella, loput piti porata pois. Joutui siis kiertämään ruuvikaupan kautta. Laite oli sisältä kuin pakasta vedettu, karstaa ei ollut puhdistettavaksi astikaan.
Hehkutulppa oli siis pimeä, kuten testeri sanoikin. Uusi tulppa ja tiivistesarja eivät tuohon malliin paljoa maksa. Kasaus uusilla klemmareilla meni sutjakasti, desi nestettä koneeseen ja laite lähti tulille kerrasta.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asensin tuollaisen älykkään releen kakkosakkua ohjaamaan. Tuolta speksejä purkkiin.
Hieman halvemmalla olisi selvinnyt asentamalla 70A tehoreleen D+ ohjauksella, mutta tuo purkki on käsittääkseni hieman hellempi auton herkkää sähköjärjestelmää kohtaan. D+ ohjauksessa on lisäksi se huono puoli (laturista riippuen) että kuorman kasvaessa D+ -liittimessä laturin ei herää tyhjäkäynnillä.
Hieman halvemmalla olisi selvinnyt asentamalla 70A tehoreleen D+ ohjauksella, mutta tuo purkki on käsittääkseni hieman hellempi auton herkkää sähköjärjestelmää kohtaan. D+ ohjauksessa on lisäksi se huono puoli (laturista riippuen) että kuorman kasvaessa D+ -liittimessä laturin ei herää tyhjäkäynnillä.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on sitten cruisen viiksi asennettuna ihan valmistajan ohjeita noudattaen. Jonkinmoinen homma tuossakin. Projektikertomusta myöhemmin, mutta ongelma on nyt se, että laite ei toimi, vaikka piuhat on kiinni oikeissa liittimissä ja aktivoitu vag.comilla.
Tuolta näyttää engine moduulin ikkuna ja käsitin, että tuo viimeinen component-kentän toinen g-kirjain näyttäisi laitteen olevan aktivoituna.
Näytti tuollaista vikakoodia ennen aktivointia. Nollasin eikä tullut takaisin, eikä muita vikakoodeja ollut. Mitähän tuolle nyt keksisi?
Tuolta näyttää engine moduulin ikkuna ja käsitin, että tuo viimeinen component-kentän toinen g-kirjain näyttäisi laitteen olevan aktivoituna.
Koodi: Valitse kaikki
Component and/or Version: 2,5l R5 EDC 00SG 1909
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 02743
1 Fault Found:
00625 - Vehicle Speed Signal
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Näytti tuollaista vikakoodia ennen aktivointia. Nollasin eikä tullut takaisin, eikä muita vikakoodeja ollut. Mitähän tuolle nyt keksisi?
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vika löytyi tämän topikin lopun neuvoista. Samalla löytyi selitys tuolle vikakoodillekin.
Luettuani nuo viimeiset kommentit juoksin noin sekunnissa pihalle radion irrotusrautojen kanssa. Asentaessani radiota oli ihmetellyt, kun iso-liittimen remote-karva menee jonkun erivärisen johtimen kautta alkuperäisen johtonipun sinivalkoiseen johtimeen. Ei siinä vaiheessa muistunut mieleen, että sinivalkoinen on GALA-johdin, johon meni radio päällä ollessa jatkuva +12V! ISO-liitin oli tallella, mutta ilmeisesti Aftermarket radion takia liitokset oli pistetty uusiksi.
Melko voittajan tunne, kun koeajolla cruise toimi juuri kuten pitikin. Hieman helpompi revohka kuin aikanaan coupe audiin VDO:n jälkiasennus.
Tuolla hieman projektikertomusta cruisen asennuksesta tähän vehkeeseen. Asennus poikkeaa jonkin verran asennusohjeesta.
Luettuani nuo viimeiset kommentit juoksin noin sekunnissa pihalle radion irrotusrautojen kanssa. Asentaessani radiota oli ihmetellyt, kun iso-liittimen remote-karva menee jonkun erivärisen johtimen kautta alkuperäisen johtonipun sinivalkoiseen johtimeen. Ei siinä vaiheessa muistunut mieleen, että sinivalkoinen on GALA-johdin, johon meni radio päällä ollessa jatkuva +12V! ISO-liitin oli tallella, mutta ilmeisesti Aftermarket radion takia liitokset oli pistetty uusiksi.
Melko voittajan tunne, kun koeajolla cruise toimi juuri kuten pitikin. Hieman helpompi revohka kuin aikanaan coupe audiin VDO:n jälkiasennus.
Tuolla hieman projektikertomusta cruisen asennuksesta tähän vehkeeseen. Asennus poikkeaa jonkin verran asennusohjeesta.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Liitin oli sen verran piilossa siellä johtonipun takana, että ei oikein kuvassa erotu. Se on kuitenkin helppo erottaa, nelikulmainen musta naarasliitin, joka käy täsmälleen viikseltä tulevaan liittimeen. Aika lähellä rintapeltiä, kytkinpoljinta ja sellaista punotun näköistä paksua johtonippua. Veikkaan, että sulakerasiaa on turha alkaa irrotella.
Tuo mukana tullut ohje oli sen verran ylimalkainen, että jos ohjetta ei olisi ollut käytettävissä, olisin suoriutunut hommasta ehkä paljon kätevämmin -)
Tuo mukana tullut ohje oli sen verran ylimalkainen, että jos ohjetta ei olisi ollut käytettävissä, olisin suoriutunut hommasta ehkä paljon kätevämmin -)
Oli tullut pilahuutajan takia uudelleen myyntiin tuo ProjektZwo:n konsoli. Ilmeisen haluttua kamaa hinnasta päätellen.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eri konsoli kai tuo oli kokonaan kuin se ensiksi huudossa ollut, ainakin eri myyjällä ja siinä ensimmäisessä oli kaksi reikää joita ei näkynyt tuossa uudemman kuvissa.
Kova hinta silti, taas tipahti kilvasta 150e nurkilla, nätti olisi kyllä tuommoinen kun vaan joskus jäisi tuo hinta nousematta noin kauheaksi.
Kova hinta silti, taas tipahti kilvasta 150e nurkilla, nätti olisi kyllä tuommoinen kun vaan joskus jäisi tuo hinta nousematta noin kauheaksi.
Miten tuommosen 75kW 2.5tdin pitäs liikkua?
Kävin Loimaalla koeajamassa yhtä T4:sta, ja siinä vedot lähti vasta jostain 2100 plus jälkeen. Kulki vain ja ainoastaan 140km/h mittarinopeutta. Ei kuitenkaan pätkinyt eikä puutunut selvästi. Jäi kuitenkin vielä liikkeeseen...
Korostan siis, että ajoin ensimmäistä kertaa tuollaista 2.5tdi:tä. Ai niin, ja koeajettu yksilö oli syncro.
Kävin Loimaalla koeajamassa yhtä T4:sta, ja siinä vedot lähti vasta jostain 2100 plus jälkeen. Kulki vain ja ainoastaan 140km/h mittarinopeutta. Ei kuitenkaan pätkinyt eikä puutunut selvästi. Jäi kuitenkin vielä liikkeeseen...
Korostan siis, että ajoin ensimmäistä kertaa tuollaista 2.5tdi:tä. Ai niin, ja koeajettu yksilö oli syncro.
Juu, eipä tainnut ollakaan. No, anyway hinnoissaan ovat tuon tuotemerkin tavarat, aina ei ymmärrä, miksi.
Tuollaisia isoja orkkislaareja oli viime viikolla pari kaupan, kuudenkympin kantturoissa oli kauppahinta molemmilla.
Liekkö tuo kova hinta yllättänyt myyjätkin kun nyt 3 tuommosta projektzwo -laaria jo kaupan. :)
Multivanin takapenkki
Moro
Luin että olet hankkinut multivanin, ja ehkä poistat sen 3h istuimen mikä taittuu sängyksi. Millä rahalla myisit sen minulle. Mulla on entinen poliisi transp 01 4x4 matkailuauto, ja olisi käyttöä juuri tuollaiselle jakkaralle;)
Tero
Luin että olet hankkinut multivanin, ja ehkä poistat sen 3h istuimen mikä taittuu sängyksi. Millä rahalla myisit sen minulle. Mulla on entinen poliisi transp 01 4x4 matkailuauto, ja olisi käyttöä juuri tuollaiselle jakkaralle;)
Tero
Juu, näin suunnittelin. Se ei ole kaupan, koska penkin puute heikentää auton jälleenmyyntiarvoa ja toisekseen, kannattaa varautua siihen, että katsurilta tulee napinaa puuttuvista kolmesta istuinpaikasta ja silloin on hyvä olla penkki varalla.
Olen toistuvasti saanut leimalla kommenttia Caravellen yhdestä puuttuvasta etuistuinpaikasta. Maahantuontikatsastuksessa auto on leimattu Transportterin tiedoin kolmelle, vaikka laitteessa on vain kaksi istuinpaikkaa.
Olen toistuvasti saanut leimalla kommenttia Caravellen yhdestä puuttuvasta etuistuinpaikasta. Maahantuontikatsastuksessa auto on leimattu Transportterin tiedoin kolmelle, vaikka laitteessa on vain kaksi istuinpaikkaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Nyt on sitten laari hankittuna ja paikoilleen asennettukin. Aika huikean kokoinen moolokki
Ero entiseen on selkeä
Teknisen oloinen pulloteline saattaa olla hieman tarpeeton. Jonkinlaista lokerikkoa tai väliseinää tuo myös kaipaisi.
Ero entiseen on selkeä
Teknisen oloinen pulloteline saattaa olla hieman tarpeeton. Jonkinlaista lokerikkoa tai väliseinää tuo myös kaipaisi.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Tuosta aikaisemmasta kotelosta voisin kyllä tehdä kaupaa, joutenhan se on.
Edellisessä pakussa oli myös Blaupunkt GTC-662 erillissarja, joten rohkenin sellaisen hankkimaan tähänkin, kun halvalla sain
Autossa oli valmiina alkuperäinen erillissarja orkkispaikoilla. VW:n alkuperäisillä kaiuttimilla on harvoin ollut kunnollisen äänentoiston kanssa mitään tekemistä, eivätkä nämäkään mitenkään vakuuttaneet. Kaiken lisäksi kuskin puolen kojetaulun diskantin suotokondensaattori oli pimeä, joten liikoja korkeita ääniä ei kabiiniin päässyt.
Kokoeroa alkuperäiseen elementtiin on, silti uusi käy paikoilleen plug´n´play. Niin se vaan blaukkarikin on siirtänyt tehtaansa Kiinaan
Diskantit istuvat nätisti telineissään kojetaulun päällä. Kun klangissa on mukana korkeampiakin ääniä, erottaa Katri-Helenan helpommin Kari Tapiosta
Edellisessä pakussa oli myös Blaupunkt GTC-662 erillissarja, joten rohkenin sellaisen hankkimaan tähänkin, kun halvalla sain
Autossa oli valmiina alkuperäinen erillissarja orkkispaikoilla. VW:n alkuperäisillä kaiuttimilla on harvoin ollut kunnollisen äänentoiston kanssa mitään tekemistä, eivätkä nämäkään mitenkään vakuuttaneet. Kaiken lisäksi kuskin puolen kojetaulun diskantin suotokondensaattori oli pimeä, joten liikoja korkeita ääniä ei kabiiniin päässyt.
Kokoeroa alkuperäiseen elementtiin on, silti uusi käy paikoilleen plug´n´play. Niin se vaan blaukkarikin on siirtänyt tehtaansa Kiinaan
Diskantit istuvat nätisti telineissään kojetaulun päällä. Kun klangissa on mukana korkeampiakin ääniä, erottaa Katri-Helenan helpommin Kari Tapiosta
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanneteasereita on foorumilla näkynyt, tässä omani
Sen verran paljastetaan, että naarmuinen huuli kuuluu eräälle 16" vanteelle, jolla on sama ulkonema kuin nyt alla olevissa ET23 vanteissa.
Sen verran paljastetaan, että naarmuinen huuli kuuluu eräälle 16" vanteelle, jolla on sama ulkonema kuin nyt alla olevissa ET23 vanteissa.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noissa on aika neitseellinen lakka pinnassa, mutta kovin huonossa kunnossa. Aika syvältä näyttävät nuo boorit lakan alla, voi tosiaan hiki tulla, että saa ainakin ne siloseiksi.
On sillä mutterisydeemillä. Pitää sitten paikan päällä katsoa, onko miten paljon miehekkäämmän näköiset ilman peittäviä keskiöitä, hieman kuten noissa.
On sillä mutterisydeemillä. Pitää sitten paikan päällä katsoa, onko miten paljon miehekkäämmän näköiset ilman peittäviä keskiöitä, hieman kuten noissa.
Kevät, tielle sulavat vedet ja yöpakkaset tekivät tepposen: pikkaisenhan tuo käsijarru on välillä tuntunut jumivan, mutta oletan sen kuuluvan Lucas-merkkisen levyjarrun ominaisuuksiin. Eilen iltasella sitten tempaisin käsärin mäessä oikein lujasti kiinni ja kun tulin puolen tunnin päästä takaisin ja yritin lähteä liikenteeseen, oli apparin puoli takaa aivan jumissa.
Onneksi tässä mallissa kasäri on aika helppo vapauttaa, sillä jarruvipu asetelmassa on alapuolella, joten ruuvarilla lujasti vääntämällä sain käsärin auki. Samalla huomasin, että vaijerin suojakumi on hajalla, joten ei ihme, että jumittaa pakkasella. Tässä mallissa on lisäksi tuo perin "nerokas" vaijerin veto alakautta ja kun vaijerissa on pieni vesilenkki, kosteus jää varmasti vaijerin kuoren sisälle.
ETKA:n kuvan mukaan vaijeri menisi yläkautta, onkos näissä nyt sitten useamman mallista satulaa, onhan muissakin vag-malleissa on noita eri mallin ala- ja yläpuolisia käsäreitä. Itse vaijeri ei paljoa maksa, mutta mielellään ottaisi kerralla oikean. Mitähän eroa on 15" ja 16" vanteelle tarkoitetuissa vaijereissa, sama hinta ja sama mitta?
Onneksi tässä mallissa kasäri on aika helppo vapauttaa, sillä jarruvipu asetelmassa on alapuolella, joten ruuvarilla lujasti vääntämällä sain käsärin auki. Samalla huomasin, että vaijerin suojakumi on hajalla, joten ei ihme, että jumittaa pakkasella. Tässä mallissa on lisäksi tuo perin "nerokas" vaijerin veto alakautta ja kun vaijerissa on pieni vesilenkki, kosteus jää varmasti vaijerin kuoren sisälle.
ETKA:n kuvan mukaan vaijeri menisi yläkautta, onkos näissä nyt sitten useamman mallista satulaa, onhan muissakin vag-malleissa on noita eri mallin ala- ja yläpuolisia käsäreitä. Itse vaijeri ei paljoa maksa, mutta mielellään ottaisi kerralla oikean. Mitähän eroa on 15" ja 16" vanteelle tarkoitetuissa vaijereissa, sama hinta ja sama mitta?
Laakkoselta löytyivät orkkisvaijerit 30€ parihintaan. Hieman ennalta jänskätti, että ovatkohan yhtä kalliit kuin aikanaan GT Passatissa, jossa hinta oli kaksinkertainen. Vaijerin vaihto on helppoa kuin heinänteko, jonkin verran joutuu ryömimään pohjan alla vaijerin kiristystä löysyttäessä. Taas uskaltaa pikkupakkasillakin käyttää käsäriä.
Muoviratteja kavahtavana bongasin ebaysta firman, joka päällystää perusratteja uudelleen nahalla. Koska hinta ei ollut merkittävästi korkeampi kuin käytetyillä originaaleilla nahkaruoreilla, päätin tilata ja kokeilla. Ratti saapui eilen ja tuntui jopa kuvaustaan paremmalta. Työn laatu on moitteetonta. Ratin kehä on tässä luonnollisesti hieman paksumpi kuin originaalissa.
Aito, tuore, nahka tuoksui sen verran hyvältä, että tuskin maltoin asentaa paikoilleen. Toisesta ratista piti vaihtaa airbag ja spiraali-vilkkukehäsydeemi tähän.
Muoviratteja kavahtavana bongasin ebaysta firman, joka päällystää perusratteja uudelleen nahalla. Koska hinta ei ollut merkittävästi korkeampi kuin käytetyillä originaaleilla nahkaruoreilla, päätin tilata ja kokeilla. Ratti saapui eilen ja tuntui jopa kuvaustaan paremmalta. Työn laatu on moitteetonta. Ratin kehä on tässä luonnollisesti hieman paksumpi kuin originaalissa.
Aito, tuore, nahka tuoksui sen verran hyvältä, että tuskin maltoin asentaa paikoilleen. Toisesta ratista piti vaihtaa airbag ja spiraali-vilkkukehäsydeemi tähän.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hieman jo kilometrejä nähnyt Multivan -badge sai seuraajan uudesta vastaavasta. Nyt erottuu hieman liian selkeästi himmennyt ja naarmuinen tdi-merkki
Englannista tilatut karmien tummennukset tuli asennettua jo taannoin. Onhan ne toki valmiiksi muotoon leikatut, mutta pirun hankala silti asentaa, kun ikkunan tiivistettä ei joka paikasta saa raotettua. Olisin myös odottanut, että ainevahvuus olisi ollut originaaliteippauksissa käytettyä graadia
Kylkiputket piti myös asentaa. Vanhasta muistista tuli potkittua lumet ja kurat kynnyksiin, nyt saa huoleti kovistella rosteria. Takaluukun lisäpala on ihmeen haalistunut. Löytyi myös pari ruostepaikkaa, joten joutuu kiertämään maalikaupan kautta. Onneksi ei ole perusväri, on hieman helpompi tehdä pistekorjauksia
Englannista tilatut karmien tummennukset tuli asennettua jo taannoin. Onhan ne toki valmiiksi muotoon leikatut, mutta pirun hankala silti asentaa, kun ikkunan tiivistettä ei joka paikasta saa raotettua. Olisin myös odottanut, että ainevahvuus olisi ollut originaaliteippauksissa käytettyä graadia
Kylkiputket piti myös asentaa. Vanhasta muistista tuli potkittua lumet ja kurat kynnyksiin, nyt saa huoleti kovistella rosteria. Takaluukun lisäpala on ihmeen haalistunut. Löytyi myös pari ruostepaikkaa, joten joutuu kiertämään maalikaupan kautta. Onneksi ei ole perusväri, on hieman helpompi tehdä pistekorjauksia
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaapista löytyi lisää autoon käypää rosteria, tällä kertaa kilvenalusen muodossa. En nyt sitten tiedä, parantaako tuo ulkonäköä vai ei, mutta saahan sen aina pois, jos alkaa häiritä
.
.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jep. Sama väri itellä vm.98 Multivan 2.5TDI ACV. Kuitenki kaverin vm.02 T4 paku oli myös LY3D, mutta ku pantiin vierekkäin autot, niin mulla jotenki kirkkaamman punainen. Eikä oo päällemaalattuja. Pohjamaali todnäk mulla vaalea. Näyttää "ylipunaiselta".
Yks erikoinen juttu sun penkit on vm.99 mutta mittaristo ei.
Yks erikoinen juttu sun penkit on vm.99 mutta mittaristo ei.
Todennäköisesti, jos maalikauppaan menee ja kyselee tuohon väriä LY3D, vuosimallin haluavat tietää kyllä. Vissiin jälkeen maalattuja maskin peltiä ja takaluukun täytepalaa olen ihmetellyt tässä itsekin, ovat selkeästi eri sävyisiä kuin muu auto.
Eikös näissä mene mittaristot ja penkit hieman varustetason/mallin mukaan?
Eikös näissä mene mittaristot ja penkit hieman varustetason/mallin mukaan?
Aikoja sitten tilasin ulkomaisesta nettikaupasta Forté Motor Flushia, vaan eipä ole näkynyt. Ei tosin ole ensimmäinen kerta, kun brittein saarilta jää lähetys tulematta.
Käytin siis auton Joensuun Öljypisteellä huuhtelussa. Koneeseen kaadettiin 0.8 litraa ainetta ja kone käydä hyrskytteli korkalla tyhjäkäynnillä kolme varttia, jona aikana koneen käyntiääni jo selkeästi pehmeni. Uusien öljyjen kanssa hiljenee vielä hieman lisää.
Sitten piti laskeman vanhat kurat pois -oli vain joku nahkahousu vetänyt propun kunnon momenttiin, kun puolimetrisellä varrella kaveri väänsi ihan tosissaan. Eipä ollut metallitiivistettäkään välissä vaan joku silikonin tapainen. Suodatin oli arvatenkin vastaavalla momentilla kiristetty.
Voi pojat, miten mustaa voi auton moottorista laskettu öljy olla!
Koneeseen Castrol Magnatec 5W-40 km-lukemalla 193800.
Tänään voisi käydä vaihdattamassa vaihteiston ja perän öljyt niin saisi hieman notkeutta tosi tahmeaan laatikkoon.
Käytin siis auton Joensuun Öljypisteellä huuhtelussa. Koneeseen kaadettiin 0.8 litraa ainetta ja kone käydä hyrskytteli korkalla tyhjäkäynnillä kolme varttia, jona aikana koneen käyntiääni jo selkeästi pehmeni. Uusien öljyjen kanssa hiljenee vielä hieman lisää.
Sitten piti laskeman vanhat kurat pois -oli vain joku nahkahousu vetänyt propun kunnon momenttiin, kun puolimetrisellä varrella kaveri väänsi ihan tosissaan. Eipä ollut metallitiivistettäkään välissä vaan joku silikonin tapainen. Suodatin oli arvatenkin vastaavalla momentilla kiristetty.
Voi pojat, miten mustaa voi auton moottorista laskettu öljy olla!
Koneeseen Castrol Magnatec 5W-40 km-lukemalla 193800.
Tänään voisi käydä vaihdattamassa vaihteiston ja perän öljyt niin saisi hieman notkeutta tosi tahmeaan laatikkoon.
Itellä oli kans tosi tahmea vaihteisto. Laitettiin Mobil VS200 ja voitelin vivustot altapäin. Avot menee kevyesti pykälät.
ja kässärivaijeri menee kans vaihtoon. Jäätyyyyy.
Samoin kuskin oven haitarin sisällä oleville johdoille tarttee tehä jotain. Murtuneita johtoja paljon. Johtosarja olisi 192ecua. Mutta autosähköliike sanoi, et kahtapuolta jatkot siten, että liitos ei tule haitariin, niin kestää. Ensin sähkölasit ei toiminu ja sisävalot sekoilee. Lliekkö mukavuus-yksikkö jo Multivanissa (ainakin viive yms)?
ja kässärivaijeri menee kans vaihtoon. Jäätyyyyy.
Samoin kuskin oven haitarin sisällä oleville johdoille tarttee tehä jotain. Murtuneita johtoja paljon. Johtosarja olisi 192ecua. Mutta autosähköliike sanoi, et kahtapuolta jatkot siten, että liitos ei tule haitariin, niin kestää. Ensin sähkölasit ei toiminu ja sisävalot sekoilee. Lliekkö mukavuus-yksikkö jo Multivanissa (ainakin viive yms)?
Eilen vaihdettiin vaihteiston öljyt. Kuten arvattu, ihan kuraa se sisältö oli. Tilalle laitettiin 3 litraa Shell Getriebeöl GL4:a. Kyllähän tuo selkeästi vaikutti vaihteiden kytkeytymiseen.
Jännä juttu tuo koneen Forté -huuhtelu: olen tässä pyöritellyt vain kaupunkiajoa, mutta selkeästi huomaa, kuinka kone vetää nöyremmin alhaalta kuin ennen. Persdynohan ainakin aikaisemmin on edellisissä vehkeissä kertonut, että kierroksilla tulee hieman tehoa lisää, mutta tässä vaikutus tuntuu jo alhaalla, ei enää jyristele samalla tavalla. Mii laik!
Itsellä tuota sisävalon viivettä ei ollut, sehän sijaitsee valaisimessa itsessään. Vaihdoin tilalle sellaisen mallin, jossa ko. ominaisuus on. Sähkölasien mukavuustoiminto sen sijaan löytyy.
Jännä juttu tuo koneen Forté -huuhtelu: olen tässä pyöritellyt vain kaupunkiajoa, mutta selkeästi huomaa, kuinka kone vetää nöyremmin alhaalta kuin ennen. Persdynohan ainakin aikaisemmin on edellisissä vehkeissä kertonut, että kierroksilla tulee hieman tehoa lisää, mutta tässä vaikutus tuntuu jo alhaalla, ei enää jyristele samalla tavalla. Mii laik!
Itsellä tuota sisävalon viivettä ei ollut, sehän sijaitsee valaisimessa itsessään. Vaihdoin tilalle sellaisen mallin, jossa ko. ominaisuus on. Sähkölasien mukavuustoiminto sen sijaan löytyy.
Toiset ne laskee alustaa. Minä nostin keulaa. Oli melko alas laskettu keula näin kalamiehen ajettavaksi.
Nyt auto vaakatasossa.
Erikoinen juttu että katsastusmies määräsi molemmat kallistuksenvakaajan yhdystangot eli koiranluut vaihtoon. Ihmettelin asiaa.
Oli ne tiukassa, koska nehän ei olleet väljät! Laikalla piti ottaa. ja uudet oli tiukka sovittaa. Öljyä ja lämpöä.
Nyt auto vaakatasossa.
Erikoinen juttu että katsastusmies määräsi molemmat kallistuksenvakaajan yhdystangot eli koiranluut vaihtoon. Ihmettelin asiaa.
Oli ne tiukassa, koska nehän ei olleet väljät! Laikalla piti ottaa. ja uudet oli tiukka sovittaa. Öljyä ja lämpöä.
Lähemmin tarkasteltuna, siististi on katkennut. Ei oikein uskoisi, että kukaan kuitenkaan vain toista jousta olisi katkomaan lähtenyt.
Alkuperäisissä on tuo ohut osa joka on käsittääkseni melko herkkä katkeamaan, meilläkin yksi portteri oli ja siitäkin tuo oli poikki.
Tilalle laitetaan melko usein "vahvistetut" tarvikkeet eli niissä on loppuun asti paksua tuo rauta ja ei sitten katkea niin herkästi, meidän portterilla oli vaihtohetkellä ajettu 136tkm ;)
Katsuri herjas että vieteri on poikki, kummastutti kun syksyllä katottiin että ihme kyllä molemmat on ehjiä. Kotiin tullessa löyty parkkipaikan vierestä lumen alta paljastunut puuttuva pätkä.. :) Nyt on tasapaksua lankaa alla ja perse on taas taivaissa, niinku pakussa kuulukin!
Viimein maltoin laittaa alle nuo Borbet A:t
Vaikka nuo olivat lähes priimakuntoiset ostettunakin, sen verran tuli noita kunnostettua, että poistin huulista lakat ja maalasin keskiöt ruiskulla Audin Steingrau LY7U metallivärillä. Onnistuin laittamaan keskiölätkien lukkoruuvit hyvään talteen, joten joutuu ajelemaan ilman. Kartiopultit piti myös hankkia, mutta noita saa Vannetukusta tosi edukkaasti postitse toimitettunakin.
Renkaat ovat Tyretest.comissa hyvät arvosanat saanut Goodyear Excellence 215/60R16 99H kantavuudella.
ET30 -lukemalla renkaan kuvio jää nippa nappa kaaren sisään. En tiedä, vaikuttaako tumma keskiö, mutta eivät nuo omaan silmääni juuri 16" vanteelta näytä.
Melko kevyt rengas-vanne -yhdistelmä kokoisekseen, 18 kg. Ero on ajossa silti selkeä toiseen settiin, joka oli tässä viikon verran alla: kun kiekko painaa 15 kg, on sillä selkeä merkitys auton "herkkyyteen" ja auot kiihtyykin ihan toisella tavalla. Kun on kerran kokeillut tuollaiset suhteellisen heikkotehoisen auton alla reilut 25 kg painavaa kiekkoa, ymmärtää, mitä merkitsee pieni massa auton rengas-vanneyhdistelmässä.
Mielenkiinnon vuoksi punnitsin kolmosgolffin 14" peltivanteen Michelin Ivalo talvirenkaalla, joka painoi saman verran kuin kuvassa oleva setti. Nyt en enää ihmettele, miksi noita pienitehoisempia kolmosfarkkuja väitetään laiskoiksi: kannattaa vaihtaa alle keveämpää rengasta.
Takavalot vaihdoin Caravellessa olleisiin idän ihmeisiin. Oli hieman vesi tehnyt viime talvena pesää noihin, joten joutui hieman tiivistämään ennen käyttöönottoa. Markalla saa markan osan, mutta omaa silmää miellyttää noitten lyhtyjen look.
Vaikka nuo olivat lähes priimakuntoiset ostettunakin, sen verran tuli noita kunnostettua, että poistin huulista lakat ja maalasin keskiöt ruiskulla Audin Steingrau LY7U metallivärillä. Onnistuin laittamaan keskiölätkien lukkoruuvit hyvään talteen, joten joutuu ajelemaan ilman. Kartiopultit piti myös hankkia, mutta noita saa Vannetukusta tosi edukkaasti postitse toimitettunakin.
Renkaat ovat Tyretest.comissa hyvät arvosanat saanut Goodyear Excellence 215/60R16 99H kantavuudella.
ET30 -lukemalla renkaan kuvio jää nippa nappa kaaren sisään. En tiedä, vaikuttaako tumma keskiö, mutta eivät nuo omaan silmääni juuri 16" vanteelta näytä.
Melko kevyt rengas-vanne -yhdistelmä kokoisekseen, 18 kg. Ero on ajossa silti selkeä toiseen settiin, joka oli tässä viikon verran alla: kun kiekko painaa 15 kg, on sillä selkeä merkitys auton "herkkyyteen" ja auot kiihtyykin ihan toisella tavalla. Kun on kerran kokeillut tuollaiset suhteellisen heikkotehoisen auton alla reilut 25 kg painavaa kiekkoa, ymmärtää, mitä merkitsee pieni massa auton rengas-vanneyhdistelmässä.
Mielenkiinnon vuoksi punnitsin kolmosgolffin 14" peltivanteen Michelin Ivalo talvirenkaalla, joka painoi saman verran kuin kuvassa oleva setti. Nyt en enää ihmettele, miksi noita pienitehoisempia kolmosfarkkuja väitetään laiskoiksi: kannattaa vaihtaa alle keveämpää rengasta.
Takavalot vaihdoin Caravellessa olleisiin idän ihmeisiin. Oli hieman vesi tehnyt viime talvena pesää noihin, joten joutui hieman tiivistämään ennen käyttöönottoa. Markalla saa markan osan, mutta omaa silmää miellyttää noitten lyhtyjen look.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.9.2020 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa