VW Caddy mk I -89 TD IC

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

pepputemppu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 8.8.2007 10:39

VW Caddy mk I -89 TD IC

ViestiKirjoittaja pepputemppu » 24.9.2008 19:26

Ostettu melko tasan vuosi sitten, tarkoitus oli saada työauto jolla voi ajaa paskaisilla kamoilla ja lavalla voi kuljettaa raivaussahoja yms.

Mutta, heh, nälkä kasvaa syödessä, en viitsi edes miettiä kuinka paljon rahaa autoon on nyt mennyt... Koko auto on jonkinlainen paradoksi, suunniteltiin että "tästä halpaa ajoa" ja kestämään mutta hieman piristystä kaipaillen...
Kuva nykyhetkellä ilman katetta

Velipoika ajoi auton ostopaikkakunnalta pyhälle maalle ja moitti hieman äänekkyyttä, no ei ihme 4-laatikko yms. Joten seuraavaksi vaihtui laatikko 5-laatikoksi.

Ostohetkellä pirssi näytti olevan muuten hyvässä kunnossa paitsi lava oli puhki. Lava paikattiin ja maalattiin mustaksi, tuli ihan siistin näköinen. Kuvassa hieman märkänä ja harmaana pesun jäljiltä.

Mun mielestä Caddy on paremman näköinen katteen kanssa, joten seuraavaksi etsin lavakatetta. Uus olis kalliimpi kuin auto :) mutta lopulta löytyi melkein naapurista pihalla lojuvan Caddyn päältä. Kun ei tuntunut pitävän vettä muutakuin sisällä niin vedin lasikuidun päälle ja maalasin auton väriseksi. Mutta ei auttanut, ilmeisesti kosteus kondensoituu katteen rakenteisiin.

Näillä mentiin viime talvi.

Kesälomalla aloin katselemaan että Caddy kukkii joten otin projektiksi puhaltaa ruosteet pois ja maalata itse. Revin kaikki listat pois, ja jippiii! Reikiä täynnä. Oma mielenkiinto loppui siihen ja hyvä että loppui kun ammattimies sai paikata kyljistä ja pohjasta 10 reikää...

Ammattimiehen kanssa tuli puheeksi "jos vaikka piristäis hieman...." joten K24 turbo teki kauppansa.
Tämä ei tietysti riittänyt vaan piti saada vielä välijäähy ja TDn ruiskupumppu.

Heh, ruiskupumpun ostin käytettynä, asennuksen jälkeen Caddy kyllä lähti mutta savupilvi oli sen mukainen joten ensin ammattimies ja sen jälkeen minä ruuvasin syöttöä pienemmälle...

Ohjaamon puolelle on tehty seuraavaa:
- Revin kojelaudan irti ja pistin vibroplastia lautaan ja tulipeltiin. Tärinä ja moottorin ääni vaimeni huomattavasti.
- Ahtopainemittarin asennus. Lähinnä vain sen takia että näen millaiset paineet ovat. Nyt mennään vakiopaineilla eli n 0,5 bar.
- Vibroplastia takaseinään, sivuseiniin ja pohjaan. Korvien kohdalle tehty omasta mielestäni suhteellisen nätti verhoilu, pelkääjän ja kuskin puoli.
Tarkoitus olisi vielä verhoilla takaseinä kunhan ehtii.

Mitä muuta olisi vielä tekemättä:
- Välijäähyä pitää miettiä vielä uusiksi, putket kinnaavat konepeltiä joten konepelti irvistää pelkääjän puolelta.
- Samalla saisi toivottavasti asettua tuplavalomaskin.
- Tuo takaseinän verhoilu.
- Kierroslukumittarin asennus.
- Siistimmät vanteet ja hiljaisemmat kesägummit. Allaolevilla mennään ens kesään asti.
- Kytkin luisti ensimmäisellä koeajolla, pitää katsoa mitä sen kanssa tekee kun ei se sen jälkeen ole oireillut...
- Tuo "nätti" ilmanohjain on tarkoitettu estämään lumen menemistä ilmaottoaukkoihin, jostain pitäisi löytää nätimpi tehdasvalmisteinen.

Kaikki kuvat löytyy,täältä

Kuva
Viimeksi muokannut pepputemppu, 19.6.2009 21:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

pepputemppu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 8.8.2007 10:39

ViestiKirjoittaja pepputemppu » 2.11.2008 12:02

Tässä kuva nykytilanteesta:
Kuva
Tuplavalo-maski laitettu, talavikummit alla ja kyljet paskassa :)

Cooleri vaihdettu pienempään joten nyt tuo maski sopii. Samalla ahtoputket vedetty uusiksi notta konepelti menee paremmin kiinni. No, ei ihan mene mutta ei ainakaan irvistä.

Käynnistysongelmien takia lisätty lisämaadoitus koneelle, suuttimet tsekattu ja startti vaihdettu. Nyt tuntuu lähtevän käyntiin. Kop, kop...

Autokin tuntui jostain syystä hiljenevän vähän noiden suuttimien tsekkauksen jälkeen joten nyt sitten kuuluu kun turbo visertää ja kurlaa, se taitaa olla menossa seuraavaksi :(

Pari kuvaa lisätty,tänne
Viimeksi muokannut pepputemppu, 19.6.2009 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pepputemppu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 8.8.2007 10:39

ViestiKirjoittaja pepputemppu » 28.12.2008 12:55

Päivitystä:

Löytyi sitten paikkakunnalta diesel-asiantuntija: Mauno Latosaari, Manun Paja.
Vein auton sinne suuttimien avautumispaineiden, käynnistysongelmia ja "tsäk-tsäk" äänen tsekkausta varten.

Lopputulos:
- Kolmessa suuttimessa paineet 140bar, yhdessä 195. Tämä fiksattu.
- Puristukset mitattu, havaittu että yhdessä pytyssä jotain häikkää.
- Joten kansi auki ja havaittu tämä, kuva männästä, tässä loput . Eli jossain vaiheessa jako ei ole ollut ihan kohdallaan. Tähän olisi kiva löytää syyllinen...
- Sylinterit soikeat. Onhan tuossa ollut käynnistysongelmia, varsinkin lämpimänä joka on kuulemma harvan koneen merkki mutta en tätä olisi millään uskonut kun autolla oli ajettu ostettaessa vain 189000 km.
- Kansi rempattu ja sylinterit porattu 0,5mm ylikokoon. Tämän hoiti Koneistus Välimäki & Jokiaho.
- Ja samalla huomattu että turbo roiskii öljyä läpi. Joko kulunut tai sitten paluuputki oli niin mutkalla että öljy ei päässyt turbosta muutakautta pois. Tarkoitus oli joka tapaukssa huollattaa turbo joten varaturbo löytyi tallista. Kuvat 1 ja 2huolletusta turbosta,näyttää lähes uudelta. Huollon teki Professional Motors Oy. Laitetaan sitten paikoilleen kun kansipultit pitää kiristää.
- Kytkin vaihdettu.

Mutta nyt taas välillä käy ja kukkuu, ei ainakaan koskaan ole lähtenyt näin hyvin käyntiin. Rempan hintaa en viitti sanua mutta oli kaks kertaa koko auton arvo.
Vaihtokone olisi ollut kanssa vaihtoehto, niitä saisi 500-1000e mutta ei kunnei niistäkään koskaan tiedä olisivatko olleet samanlaisia. Ja nyt ainakin tietää että kone on niinkuin uusi.

Kuva konetilasta ja kuva vanteista&renkaista mitkä pistetään keväällä alle.
Viimeksi muokannut pepputemppu, 19.6.2009 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 28.12.2008 15:37

ihan normaalia että männissä venttiilin jälki. mulla ollu kaikissa koneissa mitä avannu, kutoskoneissa myös

pepputemppu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 8.8.2007 10:39

ViestiKirjoittaja pepputemppu » 19.6.2009 22:01

Tilanne tällähetkellä:
Kuva

Dynolappu, 66kw, tässä. Näillä tehoilla katsastettiin.
Tehty varaturbolla kun huollettu turbo ei sitten ahtanutkaan. Vikana oli auki jumittunut hukkaportti.
Hieman "liikaa" tehoa kun tarkoitus olisi pitää ihan kestävänä käyttöautona, kop, kop...

Lisää kuvia löytyy, täältä

Mitä pitää vielä tehdä:
- Verhoilu takaseinään...
- Tankki vuotaa, paikkaus...
- Turbon vaihto, huoh... taas....Kiinnostaa....
- Kukkii taas parista paikasta, niiden fiksaus.

Mutta muuten käy ja kukkuu!

pepputemppu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 8.8.2007 10:39

ViestiKirjoittaja pepputemppu » 27.9.2009 13:40

- Turbo vaihdettu huollettuun. Persdynolla olisi niinkuin alavääntöä tullut lisää ja savutus hieman pienentynyt.
- Tankki paikattu. Ensin ihan pajalla mutta kun kävin ajamassa lenkin niin ihmettelin mikä kolisee. Oli toinen tankin kiinnityslenkki irronnut ja tankki puoliksi irti. Ja vuoti vielä. Nämä paikattu sitten omassa pihassa, onneksi kelit vielä suosivat.
- Takakaariin laitettu etuosaan lisää massaa. Tästä joskus kuvia. Näköjään ei Caddyissä turhaan ole noissa kohdissa muovilistoja estämässä kiveniskuja.
- Takapuskuri katkaistu ja maalattu. Rekisterikilipi vaihdettu alas ja perälauta paikattu ja maalattu.
Kuva
Perä näyttää olevan vinossa mutta toivottavasti johtuu siitä kun puskuri ja kuomu on vinossa..

pepputemppu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 8.8.2007 10:39

Vähän päivitystä...

ViestiKirjoittaja pepputemppu » 5.11.2011 13:37

Käy ja kukkuu...

Uudet penkit vaihdettu, kuva

Nääsvillen reissulla ihmettelin kun Kurun mäissä meinas hieman savuttaa, sitten Kangasalalta lähtiessä kattoin öljyt ja huomasin samalla notta ahtoputki oli irti. Eikun ratustamaan kiinni, oli hieman molemmista päistä nafti joten piti sahata keskeltä poikki ja jatkaa/paikata kotimatkaa varten teipillä...
Siskontyttö oppi uusia sanoja kun eno tuskailii asennusta :)

Pitkäaikainen projekti eli ahtokaran suunnan tsekkaus ja kääntö tuli myös tehtyä ku nyt vihdoin sain väännettyä pöyreäksi nuljaantuneen kuusiokolo-pultin pumpun päältä auki.
Heikkolaatuisessa kuvassa näkyy ahtoputken jatko joustopalalla ja uudet pultit pumpun päällä.
Ahtokaraa tuli käännettyä vähän ja nyt vaikutus kulkuun oli muka huomatta, ainakin ahdot nousevat nyt nopeammin.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa