Škoda Octavia 1.8 20V SLX -98

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

_VesKu_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.11.2007 21:15

Škoda Octavia 1.8 20V SLX -98

ViestiKirjoittaja _VesKu_ » 25.10.2008 20:41

Kuva

Juu elikkäs otsikon ja kuvan mukainen pirssi tuli tuossa pari viikkoa sitten hommattua. Kyseessä siis ensimmäinen autoni. Nettiautossa sitä tuli pyörittyä aika intensiivisesti viime kesä ja seurattua hintoja. Haussa oli lähinnä Vento/Golf/Polo/Cordoba/Ibiza -luokan auto, budjetin äärimmäisenä kattona 3,5k. Vaatimuksina autolle oli: vähän tai ei ollenkaan ruostetta, bensakone, maltillinen ajomäärä ja toki piti olla vag-konsernin tuotos.

Noh, kaikennäköisiä laitoksia tuli käytyä katsastamassa, mutta sitten viimein löytyi tuommoinen Octavia. Se oli vuosimalliltaan, ajomäärältään ja varusteiltaan kaikista ehdokkaista ylivoimaisin, ja mikä tärkeintä, hinta pysyi budjetin sisällä.

Sitten hieman tietoa autosta.

Merkki ja malli: Škoda Octavia SLX

Moottori: 1.8 20V, 92kW

Vuosimalli: 1998

Mittarilukema: 168tkm

Varusteita: SLX-varustelutasoon kuuluu vakiona mm. sähkötoiminen kattoluukku, ajotietokone, sähköikkunat joka nurkassa, 8 kaijutinta (normaalisti 4), aluvanteet, ABS-jarrut ja repsikan airbag

Musiikkipuoli: soitin Silver Crest KH2391 usb-liitännällä ja kortinlukijalla, ihan ok toiminnot

Tulevan talven ajelen varmaan hyvin pitkälti tällä kokonaisuudella, ikäkin napsahtaa täyteen vasta Joulukuussa. Tili tyhjeni aika lailla autoon sekä muihin kuluihin, eli muutosta ulkonäköpuolelle tapahtuu näillä näkymin vasta keväällä.

Suunnitelmissa olisi ainakin kesäksi uudet aluvanteet, tämänhetkiset alkuperäisalut siirtäisin talvirenkaille. Ehdotuksia vanteiksi saa pistää tulemaan. Kovinkaan matalaa raaseria en ole tästä suunnitellut tulevan ihan käytännöllisistä syistä, kohtuullinen madallus ei kylläkään olisi pahitteeksi. Äänentoistopuoltakin olisi suunnitelmissa parantaa. Lisäksi jotain muuta kevyttä ulkonäköpäivitystä on kevään/kesän myötä tulossa, aikomuksena laittaa tilausta Tsekkeihin. Pistäkää ihmeessä ideoita tulemaan!

Lisää kuvia täällä



Pihasta löytyy lisäksi:

VW Passat 3BG 2.0 trendline -04

VW Transporter 2.4d T4 -95 Regon bussivarustuksella

VW LT 46 -98 kuorma-auto, eristetyllä kopalla ja kylmäkoneella

tigi
-
Viestit: 144
Liittynyt: 3.4.2004 15:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja tigi » 26.10.2008 0:24

Ei muutako RS:n puskuria, säädettevää alustaa ja porchen 9" leveää vannetta alla ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2008 1:38

Tai faceliftin keulaa ja tiuhempaa vieteriä alustaan...

_VesKu_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.11.2007 21:15

ViestiKirjoittaja _VesKu_ » 27.10.2008 20:12

Kieltämättä olen haaveillut juurikin noista vRS-mallin puskureista ja helmoista, lisäksi himottais nuo veeärrässän vanteet tai jotkin vastaavat.

Sisustaan aattelin vRS:n kangasmattoja ja jotain pikkuhilpettä. Jossain vaiheessa tulossa myös kevyt tummennus takaikkunoihin. Talveksi mahdollisesti jonkinlaiset lisävalot.

Ja siitä madalluksesta vielä, että korkeintaan -40mm. Mitä mieltä vRS-alustasta, käsittääkseni siinä -25mm?

e: Ja jos kesällä jää ylimääräistä, voisi harkita maalailla/maalauttaa listat&puskurien alaosat korin väriin.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 28.10.2008 10:49

Eipä ole alkuperäinen alusta kummoinen. Keulii kiihdytellessä. RS:n on hätspäkissä 15mm ja combissa 17mm matalampi kuin normaali.

Ovilistoja ei kannata maalautella. Ota pois vaan kokonaan. Pelkällä teipillä kiinni joten on helppo ja nopea konsti parantaa vähän ulkonäköä.

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 28.10.2008 11:23

Tuo mukavasti kontrastia muuten valkoiseen autoon nuo mustat listat.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 28.10.2008 15:55

Tuo on varmasti ollut fiksu ostos jos miettii että noinkin pienellä budjetilla saa noin hyvä kuntoisen auton. Voisi olla ihan hyvännäkönen nimen omaan valkoisena ja vRS osilla maustettuna.

Onnea ensimmäisen auton johdosta. Muistaa kun itsekkin osti ensimmäisen oman auton (Civic) aikoinaan niin sitä tuskin malttoi yöksi parkkipaikalle jättää.

_VesKu_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.11.2007 21:15

ViestiKirjoittaja _VesKu_ » 28.10.2008 20:04

Donitsille kiitokset tiedosta. Pitää varmaankin siis ruveta säästämään säädettävään madallussettiin, onhan se loppujenlopuksi aika järkevä vaihtoehto.

Ovilistoja en pois ota, jotenkin näyttää oudolta ilman ja onhan ne tuolla parkkipaikoilla ihan käytännölliset. Voipi olla, että pidän ihan mustana nuo. Ostettaessa etenkin puskurien alaosat ja puskurin lista oli aikas haalistuneita, mutta käsittelin ne Auto Glymin bumper carella niin johan palasi taas alkuperäiseen väriinsä. Saas nähdä kestääkö se käsittely vai lähteekö seuraavassa pesussa heti pois..

Tuli tosiaan sillon katteltua lähinnä Golf ja Vento-kokoluokan autoja, mutta sitten alkoi tupsahdella näitä sopivan hintasia Octavioitakin esille. Aluksi merkki hieman epäilytti, mutta kun tuli muutamaa yksilöä käytyä koeajamassa niin ne epäilyt jäi sinne. Golffi olis kokonsa puolesta ollut ehkäpä hieman parempi, mutta eipä tuosta lisätilastakaan niin haittaa ole.

Ja tosiaan ei malttaisi katella tuota autoa tossa pihalla, mutta vielä täytyy reilu kuukausi odotella, niin pääsee ajelemaan ihan laillisesti.

Tällä hetkellä alla takana Nokian sakkorenkaat ja edessä pirun liukkaat Nankangit. Vaikka niissä on pintaa reilusti niin risteyksestä lähdettäessä alkaa sutimaan märällä asfaltilla aika helposti. Herkästi lähtee myös vesiliirtoon. Talvirenkaina peltivanteilla puolikuntoiset Nokia Hakkapeliitat, ja niillä olis seuraava talvi tarkotus ajella. Keväällä vois ruveta kattelemaan sitten niitä uusia vanteita.

Kesällä vois myös parannella hieman äänieristystä. Rengasmelu kasvaa melkoiseksi murinaksi 90 vauhdissa, renkailla saattaa tosin olla jotain vaikutusta?

Api(na)
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.8.2008 19:33

ViestiKirjoittaja Api(na) » 28.10.2008 20:15

Loppun kuluneet kumit rupee pitämään ääntä. Tai jos ne on kulunu epätasaisesti. Tietenkin renkaissakin on eroja

_VesKu_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.11.2007 21:15

ViestiKirjoittaja _VesKu_ » 16.12.2008 22:23

Tänään se kortti sitten viimein napsahti, eli päivä menikin sitten ihan ajelun merkeissä. Ajokokemusta kertyi niin kaupungissa, motarilla kuin pikkuteilläkin. Rengasmelu on noilla Nokialaisilla jonkun verran hiljentynyt, tai ainakin se hillitön ulina katosi. Jäljelle jäi tosin vielä se 'kohina' lokareista ja paksista.

Kone vaikuttaa ihan mukavalta, ei mikään tehohirmu, mutta käytännöllinen ja suht vääntävä, huipputehon tosin saavuttaa muistaakseni vasta ~6000 rpm. Kulutus on tuon kokoiseen autoon mielestäni aika pieni, maantieajossa pääsin ajotietokoneen mukaan ~6,2 l/100km. Tuohon kuului jonkin verran kiihdyttelyäkin, eli tahtoessaan tippuisi vielä jonkin verran.

Huomena tarkotus käydä hommaamassa uudet talvinakit noille aluille. Mukana tulleet nastapallot on aika lailla nastattomat, joten menee nastojen nyppimisen jälkeen keväällä vielä käyttöön. Näin budjettiratkaisuna päädyin noihin uusiorenkaisiin, kellään kokemuksia?

Renkaiden lisäksi pitäis käydä hommaamassa uus käppärin vaijeri. Meinaa välillä jäädä laahaamaan, kun nostaa vivun kunnolla ylös.. Kannattaisiko samalla vaihtaa jotain muuta? Edellisen omistajan mukaan levyt+palat vaihdettu vasta äskettäin, eli se puoli pitäisi olla kunnossa.

Keväälle hankintalistalla on ainakin uusi soitin (saa ehdottaa hintaluokassa 150€, mielellään kortinlukija/usb-liitäntä), kevyet tummennukset ikkunoihin, ehkä jokin RS-mallin tyyppinen tai kevyempi lauta tuohon paksin päälle ja miksei vielä jotain muuta hilpettä. Meneekö nuo Ocu 1 faceliftin takavalot bolt-onina kiinni? Kesälllä sitten vannetta ja alustaa.

Uutta kuvaa sitten kun tapahtuu jotain muutosta..

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 16.12.2008 22:57

Sinuna jättäsin ne uusiokumit kauppaan ja ajeleskelisin rauhallisesti vielä toistaiseksi nykyisillä samalla rahaa säästäen kunnon rengassettiin. Kokemuksesta voin sanoa, että talvirenkaista ei vaan kannata tinkiä, ainakaan noin paljoa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 17.12.2008 5:35

Sinuna jättäsin ne uusiokumit kauppaan ja ajeleskelisin rauhallisesti vielä toistaiseksi nykyisillä samalla rahaa säästäen kunnon rengassettiin. Kokemuksesta voin sanoa, että talvirenkaista ei vaan kannata tinkiä, ainakaan noin paljoa.


Aivan, eikä renkaista yleensä.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 17.12.2008 6:50

Itellä tuli Corradon mukana aikoinaan talvirenkaina jotkut uusionastat, eikä ne kyllä yhtään huonot olleet. Valitettavasti ei mitään muistikuvaa minkä merkkiset ne oli, mutta niiden perusteella en ihan täysin uusioita lyttäisi. Mutta tokihan se kannattaa miettiä minkälaiseen käyttöön ne tulee, paljon tulee kilometrejä jne...

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 17.12.2008 10:30

Ei mene takavalot suoraan vaan vaativat peltiä alareunaan. Jossain olen nähnyt projektikuvia vaihdosta.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 17.12.2008 15:54

Eipä istu tuohon keulaan RS:n puskuri. RS tuli facelif mallissa jossa on erilainen keula, käytännössä koko keulan pellit ja valoumpiot joutuu vaihtamaan. En alkais kyhästelemään sille linjalle. Miloteciltä löytyy toki ihan edullisesti kilkkettä tuohon malliin.
klick
klick
klick
klick

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 17.12.2008 16:15

Kylläpä käy nuo em. kilkkeet octaviaan kuin sinappi marjapuuroon. Hyi olkhon!

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.12.2008 19:22

Miloteciltä löytyy toki ihan edullisesti kilkkettä tuohon malliin.


Siinä taitaa noiden kilkkeiden hyvät puolet ollakkin. Anteeksi mutta nuo on aivan järkyn näkösiä, ei ole autoa johon nuo kävisi.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 17.12.2008 20:51

Minkä takia auto pitää raiskata tommosilla "korisarjoilla" ihan helv*tin rumia kaikki.

_VesKu_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.11.2007 21:15

ViestiKirjoittaja _VesKu_ » 17.12.2008 22:50

Joo no noihin "styling"-osiin sen verran, että muut ei oikein omaan silmään satu paitsi tuossa yhdessä kuvassa oleva spoileri. Jotain sen tyylistä vois kehitellä. Tosiaan en mitään järjetöntä korisarjaa ole laittamassa, vaan aika hillittyä linjaa pyrin noudattamaan oman maun mukaan. Vanteiden väri voisi mahdollisesti olla musta?

Kaikenkaikkiaan tuntuu löytyvän aika vähän tuning-osia tuohon ykköskoppaseen, valikoima on aikalailla tuo mitä tuolta superskodalta löytyy..

Ja noista uusiorenkaista:
Kävin kaupungin kaikki rengasliikkeet läpi ja kyselin tarjouksia koolla 195/65 R15, ja ne CR-Renkaan pinnarenkaathan sieltä lopulta läks. Aihio kyseisissä palloissa on Michelinin. Hintaa setille kertyi asennettuna 310€, mikä ainakin tämän alueen hintatasoon verrattaessa tuntui aika kohtuulliselta. Seuraava vaihtoehto oliskin ollut Yokohaman pallot joille olis tullu hintaa 380€.

Tänpäiväisten ajelujen perusteella olen enemmänkin kuin tyytyväinen renkaisiin. Kaikkien uusiorenkaista kuulemieni juttujen perusteella odotin ulvovia, huonosti pitäviä ja muutoinkin huonoja renkaita, mutta totuus olikin päinvastainen. Melua on reilusti vähemmän kuin Hakkapeliitta 2:lla ja pitoakin löytyy. Jäisellä tiellä ei ollut mitään onkelmia. Eli omasta mielestä tänne etelän talveen hyvinkin kannattava ostos.

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 18.12.2008 8:40

Muutama kymppi lisää niin oisit saanut Vianorilta Hakkapeliitta 4:set. Kävin ittelle kyselee niin ois maksanu 373€ sarja..

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 20.12.2008 8:56

Ei kai siihen keulaan mitään peltejä tarvitse vaihtaa faceliftin takia. Umpiot, vilkut, maski ja puskuri. Puskuri tiskiltä ja loput osat vaikka Superskodasta tai romarikselta.

_VesKu_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.11.2007 21:15

ViestiKirjoittaja _VesKu_ » 18.3.2009 23:46

Jeppistä jee..

Pientä päivittelyä täältä päin. Mitään suuria muutoksia ulkonäön suhteen ei ole edelleenkään tapahtunut. Eräällä reissulla mukaan tarttui 20% läpäisevät kalvot takaikkunoihin. Ne tuli sitten asennettua, ja pienien alkuvaikeuksien jälkeen onnistui ihan hyvin. Pieniä uurteita takalasiin jäi, mutta uskoisin nekin saavani aika lailla piiloon kuumailmapuhallinta näyttämällä. Lisäksi tuli kynittyä tuo paksin luukku, jäljelle jäi pelkkä skeidelssonin logo.

Sisätiloihin päivitystä on tullut soittimen ja S-Line vaihdekepinnuppi + pussi (kiitokset Slamitille päin) yhdistelmällä. Soittimeksi valitsin Pioneerin DEH-4000UB:n edullisen hinnan, usb-liitännän ja ulkonäön perusteella. Soittimen kliini ulkonäkö ja punainen valaistus sopii aika näppärästi ocun muihin sisävaloihin. Sointi parantui tuohon Lidlin soittimeen verrattuna aika lailla.. Seuraavaksi parannuksen kohteeksi valittu etukaijuttimet ja mahdollisesti jonkinlainen subbari mölisemään takapaksin uumeniin.

Nyt kevään tullessa on tullut mietittyä myös noita alusta ja vanneasioita. Vanteiksi himoitsisin Audi TT:n Paraboleja 17" koossa ja alustaksi jokin edullinen säädettävä malli. Tällä hetkellä ostolistalla siis kärjessä kaksi edellämainittua.

Lisäksi on tullut harkittua noiden ovilistojen poistoa.. Joka pesun yhteydessä listan välistä valuu nimittäin aika kiitettävät määrät erilaista moskaa, eikä kylki ilman listoja nyt tarkemmin ajateltuna niin pahalta näytäkkään. Mietinnässä on myös maskin kromikehyksen maalaaminen mustaksi. Mutta katsotaan nyt mitä tässä saa aikaiseksi...

Ja loppuun toki linkki hieman tuoreempiin kuviin:
http://vesku.kuvat.fi/kuvat/Skoda+Octavia+SLX+1.8+20V/

_VesKu_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.11.2007 21:15

ViestiKirjoittaja _VesKu_ » 14.4.2009 23:16

Tulipahan nyt kumminkin hankittua nuo uudet etukaijuttimet kun kerran halvalla sain. Etuovien matalan upotussyvyyden takia valikoima kutistui aika pieneksi. Löysin kuitenkin Alpinelta SXE-1725S 2-tie sarjan, joka istui paikalleen ilman sen suurempaa sovittelua. Sointi parantui huomattavasti verrattuna Tunisian tuotoksiin. Kotihyllystä bongasin myös Sonyn jonkinlaisen 2-tie sarjan, joka näyttäisi sopivan takakaijuttimiksi hattuhyllylle. Ne voisikin tuossa viikonlopulla istutella paikalleen..

Tuossa vielä hieman laadukkaampi kuva sisältä.
Kuva

Vaihtelin tuossa viikko takaperin myös nuo nelos hakkapeliitat peltivanteineen paikalleen. Nastat niistä lähti irti todella helposti, pihtejä kun niille vilautti niin hetken päästä olikin jo neljä kaljua rengasta edessä. Eräänä hauskana pikku yksityiskohtana huomasin niiden vinkuvan vähän liiankin helposti.. Mutkatiellä ajaessa saa renkaiden kirskumista kuunnella tasaiseen tahtiin :D


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa