turbon imuääni

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

turbon imuääni

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 1.3.2008 10:13

Akn koneen turbo (N. viikon vanha) ottaa pirun kovan imuäänen kun laskee kierroksilta kaasun pois... paine putket ei vuoda. Pystyykö joku venttiili olemaan jumissa tai vastaavaa

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 1.3.2008 11:08

Oma toledonkin ARL-koneella pitää semmosen puhahduksen kun päästää kaasun. Ei kai tuo mitään vaarallista ole, kaippa siellä ahtopaine palailee vaan takasinpäin kun päästää kaasun? Vaikka näissä ei mitää kaasuläppää olekkaan....

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 1.3.2008 11:15

juu mut kun tämä ei mitään "puhahda" vaan ikään kuin rupeaisi vasta nostamaan paineita.....
tuossa kun kuulostelin kierroksilla konetta niin alkoi tuntumaan että pakari olisi tukossa???
olisiko tuo nyt mahdollista.... kertokoot viisaammat!

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.3.2008 11:37

peräpönttö vois hyvinki olla tukossa

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 1.3.2008 14:52

eipä ollu pöntötkään tukossa..... voisikohan johtua turbon öljyn saannista??? mut milläs sen tarkistas

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 1.3.2008 15:09

jännä homma..... jos tasaisesti nostaa kierroksia niin imuääni loppuu n.2500rpm yht äkkiä ja kierrokset hyppää yli 3000rpm....

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 1.3.2008 18:49

Voisiko vika olla ahtopainesäätimessä... ihan kuin yrittäisi pitää ahtoja vaikka löysää kaasun

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 2.3.2008 13:24

Kertokaas viisaammat mistä tuota vikaa yrittäisi ehtiä....autolla kun kiihdyttää tasaisesti niin noin 3500 kierroksen kohdalla suhina loppuu ja alkaa vetämään vähintään normaalisti... jos kiihdyttää talla pohjassa niin ei jaksa kierttää yli 3700... oma pää tässä enää taitaa olla tutkimatta.... liekkö vika korvien välissä :)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.3.2008 15:06

Ykkösvaihteellako ei kierrä ylitse tuon 3700rpm?
Pienet suhahdukset isommilla vnt-ahtimilla voivat tulla myös pakopuolelta.

Tuo imuääni, niin oletko vaihtanut sinne jotain filttereitä tai vastaavia viritelmiä, onko sittenkin kyseessä sellainen pienehkö ujellus/vihellys?
Jos jompikumpi noista, niin kuuluu asiaan.

Oletko mitannut ahtopainetta ja oliko tuo ääni ihan alusta asti?
Veikkaan että jos tuo auto nyt savuttaa kun lähdet kiihdyttämään ja vielä varmistat asian ahtopaineen mittauksella esim. imusarjasta, niin saat viaksi sen että ahtopaine karkaa johonkin.

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 2.3.2008 16:04

Ääni on ehkä hiukan metallinen imuääni ja on kuulunut heti kun uuden turbon asensin. Suodattimet ym. on vakioita liekkö tuossa akn koneessa ahtopaineanturi missä päin... olisiko siinä vika.
Seuraavana projektina taitaa olla ahtomittarin asennus imusarjaan vaikka pers tuntumalta (paineputkea puristamalla) tuntuu paineet olevan ok.

paskatti....
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja paskatti.... » 2.3.2008 16:06

Niin ja ääni kuuluu eniten kun heittää kierroksilta kaasun pois

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.3.2008 17:49

Sitten kannattaa mittailla vaikkapa EGR-laipasta vähän pakopaineita, syy tähän saattaa olla monessakin tekijässä:
Uudessa ahtimessa on säädöt ihan vituillaan, mitä itse veikkaisin tässä tapauksessa
Liialliset syötöt
VNT-siivikko jumissa tai sen ohjauksessa on jotain
Pakoputkistossa on tuketta tai se on aivan liian alimitoitettu (yleensä se takavaimennin, mutta jos olet varma ettei ole siellä, niin katso nyt katti vielä)

Ahtopainemittaria et välttämättä tarvitse, sillä voit tarkastaa vag-comilla ahtopaineen ja myöskin jos jotain vikakoodeja olisi tullut.

EDIT:
Holysmoken puolelta löysin tälläisen samantyylisen tapauksen, toivottavasti vika löytyy:
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=2354


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa