Vento 1.8 ei pysy käynnissä.(Ongelma ratkaistu)
Valvoja: ffp jäsenet
Vento 1.8 ei pysy käynnissä.(Ongelma ratkaistu)
Nyt viimeinen ponnistus tuon kotteron kans, sitten joutanee paaliin varmaan ellei kenellekään kelpaa.
Oisko jollain vielä ideoita mitä kokeilla??
Potilas 1997 Vento 1.8 55kW AAM-koneella.
Auto pysyy hetken käynnissä ja sammuu sitten. Joskus ei käynnisty vaikka kuinka sahaa.
Yleensä sammuu kertalaakista, joskus "rykimällä" että pysyy just käynnissä ja sammuu lopulta.
Vaihdettu seuraavat osat:
-tulpat
-tulpanjohdot
-pyörijä
-jakajan kansi
-puola
-lämpötila-anturi
-ruiskun laippa
-bensapumppu
-bensasuodatin
-virranajakaja (Hall antaa 0/12v kun sitä pyörittää, testattu myös ledillä)
-bensapumpun rele
-virtalukon pohja
Kipinää tulee ja ledi vilkkuu hallista silloinkin kun sahaa käyntiin.
Bensapumpun rele ohitettu myös ja sammuu silloinkin.
Kokeiltu myöskin tankinkorkki auki.
Itsellä loppuu ideat, oisko jollain vielä mitä vois kokeilla?
Vikakoodeja ei tule mitään.
EDIT:Auto korjaantui kaasuläppä-ruiskuyksikön vaihdolla.
Oisko jollain vielä ideoita mitä kokeilla??
Potilas 1997 Vento 1.8 55kW AAM-koneella.
Auto pysyy hetken käynnissä ja sammuu sitten. Joskus ei käynnisty vaikka kuinka sahaa.
Yleensä sammuu kertalaakista, joskus "rykimällä" että pysyy just käynnissä ja sammuu lopulta.
Vaihdettu seuraavat osat:
-tulpat
-tulpanjohdot
-pyörijä
-jakajan kansi
-puola
-lämpötila-anturi
-ruiskun laippa
-bensapumppu
-bensasuodatin
-virranajakaja (Hall antaa 0/12v kun sitä pyörittää, testattu myös ledillä)
-bensapumpun rele
-virtalukon pohja
Kipinää tulee ja ledi vilkkuu hallista silloinkin kun sahaa käyntiin.
Bensapumpun rele ohitettu myös ja sammuu silloinkin.
Kokeiltu myöskin tankinkorkki auki.
Itsellä loppuu ideat, oisko jollain vielä mitä vois kokeilla?
Vikakoodeja ei tule mitään.
EDIT:Auto korjaantui kaasuläppä-ruiskuyksikön vaihdolla.
Viimeksi muokannut Sebastian, 1.10.2016 10:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Poraa katalysaattorin etupuolelle 10-12mm reikä tai reikiä, eli katalysaattori voi olla tukossa. Katti menee tietysti pilalle tuosta, joten kannattaa ehkä ottaa koko pakoputki pois.
Laita prikka tms. ruiskun päällä olevan painesäätimen jousen alle. Se kalvo pitää irrottaa varovasti, ettei se hajoa. Muistaakseni bensa karkaa takasin tankkiin jos tuo jousi on liian löysä. Siellä voi olla myös roskia tai esim. vettä mutta silloin se vaan ei päästä bensaa kiertoon.
Ajonesto on tietty kans yks vikakohde.
Laita prikka tms. ruiskun päällä olevan painesäätimen jousen alle. Se kalvo pitää irrottaa varovasti, ettei se hajoa. Muistaakseni bensa karkaa takasin tankkiin jos tuo jousi on liian löysä. Siellä voi olla myös roskia tai esim. vettä mutta silloin se vaan ei päästä bensaa kiertoon.
Ajonesto on tietty kans yks vikakohde.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Tuleekos sitä bensaa sieltä sillo ku sammuu ja ei käynnisty.. Itsellä oli yks bensavento joka ei käynnistyny. Pumppu pyöri yms. Vika oli ku pumpun moottorin akseli oli irronnu ja voima ei välittyny pumppumekanismiin.. Eli pumpun moottori pyöri mutta ei se pumpannu mitään..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Eikö tän ikäinenkin ajonesto anna käydä sekunnin?
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Täytynee ottaa tuo katti seuraavaksi kohteeksi, toivottavasti aukeaisi liitos suosiolla niin ei tarvis mitään tuhota.
Senkun tietäs. Pitäskö siihen joku kirkas letku viritellä väliin vai miten kannattais tutkia?
Bensapumpun vauhdoin niin sen jälkeen ei sanonut kertaakaan mitään, ilmeisesti pumpulta joku bensaletku jäi puristuksiin. Käytin irti ja asettelin kunnolla niin lähti käyntiin normaalisti ja sammui.
Sitten taas eilen se kerran kävi varmaan 25minuuttia ilman ongelmia. Sammutin auton, annoin olla tunnin verran ja kokeilin uudestaan niin ei sahaamallakaan käyntiin. Sitten pikkuhetkeksi hörähti kun kaasu pohjaan. Ehti kierrokset käydä sinne 5000 varmaan ja sitten sammuu.
Ajonesto sammuttaisi auton nopeammin. Ja jättäisi koodin. Tiedan kun aiemman Golfin kans tappelin sen kans. =)
Lisäsin tuonne vaihdettujen osien listaan virtalukonpohjan.
Tuleekos sitä bensaa sieltä sillo ku sammuu ja ei käynnisty..
Senkun tietäs. Pitäskö siihen joku kirkas letku viritellä väliin vai miten kannattais tutkia?
Bensapumpun vauhdoin niin sen jälkeen ei sanonut kertaakaan mitään, ilmeisesti pumpulta joku bensaletku jäi puristuksiin. Käytin irti ja asettelin kunnolla niin lähti käyntiin normaalisti ja sammui.
Sitten taas eilen se kerran kävi varmaan 25minuuttia ilman ongelmia. Sammutin auton, annoin olla tunnin verran ja kokeilin uudestaan niin ei sahaamallakaan käyntiin. Sitten pikkuhetkeksi hörähti kun kaasu pohjaan. Ehti kierrokset käydä sinne 5000 varmaan ja sitten sammuu.
Ajonesto sammuttaisi auton nopeammin. Ja jättäisi koodin. Tiedan kun aiemman Golfin kans tappelin sen kans. =)
Lisäsin tuonne vaihdettujen osien listaan virtalukonpohjan.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Bensantulon tietää kun ottaa ruiskuyksiköltä irti sen tankilta tulevan bensaletkun ja katsoo.. Tai sit laittaa siihen väliin pätkän kirkasta letkua.. Toinen on kun otat sen imuletkun irti ja kurkkaat startatessa ruikkiiko se bensaa kurkkuun.. Kolmas on ku o vika päällä niin ruikkaat putsariin starttipilottia tms. palavaa ainetta ja katot yskiikö.. Jos alkaa yskimään niin kipinä yms on kunnossa.. palava aine puuttuu vaan.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Jos katti on tukossa, niin veikkaan, että se ei kierrä 5000 kierrosta. Ei ainakaan itsellä kiertänyt kuin sen 3000 kierrosta. Kovilla pakkasilla ei sitten enää kulkenut ollenkaan. Omasta autosta tuli korjattua monta pikkuvikaa, eli vikaa oli useammassa paikassa.
Tankilta tulevan bensaletkun kun ottaa irti, niin siellä pitäisi olla painetta jäljellä vaikka moottori ei ole käynnissä. Muuten paineet karkaa jonnekin tai sitä ei ole ollutkaan.
Tankilta tulevan bensaletkun kun ottaa irti, niin siellä pitäisi olla painetta jäljellä vaikka moottori ei ole käynnissä. Muuten paineet karkaa jonnekin tai sitä ei ole ollutkaan.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Oliko vaihdetut osat käytettyjä?
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Jakajaa lukuunottamatta kaikki on uusia.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
-laitoin kirkkaan bensaletkun konehuoneeseen ja ainakaan siihen ei ilmesty ilmakuplia. Mutta eipä se vielä kerro pumppaako pumppu. Erikoista jos uusi pumppukin olisi rikki.
-bensapumpulle tulee virtaa niin kauan kun kone on käynnissä, tippuu nolliin vasta koneen sammumisen jälkeen.
-katti suoraan pakosarjassa kiinni, taidan ennemmin laittaa koko romun purkamolle kuin alkaa irrottelee.
-tyhjäkäynnillä pysyy käynnissä hetken mutta kaasua painamalla tukehtuu useimmiten heti.
Voisiko tyhjäkäyntimoottori/ruiskuhässäkkä olla rikki?
Moottorin johtosarjan siitä isolta liitimeltä eteenpäin tarkistin ja se on ehjä.
-bensapumpulle tulee virtaa niin kauan kun kone on käynnissä, tippuu nolliin vasta koneen sammumisen jälkeen.
-katti suoraan pakosarjassa kiinni, taidan ennemmin laittaa koko romun purkamolle kuin alkaa irrottelee.
-tyhjäkäynnillä pysyy käynnissä hetken mutta kaasua painamalla tukehtuu useimmiten heti.
Voisiko tyhjäkäyntimoottori/ruiskuhässäkkä olla rikki?
Moottorin johtosarjan siitä isolta liitimeltä eteenpäin tarkistin ja se on ehjä.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Kokeile kuitenkin vielä toista jakajaa ja bensapumppua, se kattihan tais olla neljällä pultilla , mutta ei kait siinä ongelmaa jos kiertää 5000rpm. Tyhjäkäynti säätimen voit vaikka irroittaa välistä kokonaan jos sitä epäilet, sitten ei käynnisty ellei pidä polkimella kaasua.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Jakajaa olen vaihdellut entistä ja nykyistä ja molemmilla samat "ominaisuudet".
Samoin pumpulla, uudella ja vanhalla molemmilla toimii yhtä "hyvin".
Jostain kun sais toisen ruiskuhässäkän niin kokeilis.
Tyhjäkäyntisäätimen liittimen kun irroittaa niin auto käynnistyy ja tyhjäkäynti "humppaa" kunnes taas sammuu kuten muutenkin.
Samoin pumpulla, uudella ja vanhalla molemmilla toimii yhtä "hyvin".
Jostain kun sais toisen ruiskuhässäkän niin kokeilis.
Tyhjäkäyntisäätimen liittimen kun irroittaa niin auto käynnistyy ja tyhjäkäynti "humppaa" kunnes taas sammuu kuten muutenkin.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Putken pultit sen verran tiukassa ettei yläkautta suostuneet luovuttamaan.
Jos se katti on tukossa niin jos aukaisen lambdan niin silloinhan sen pitäisi helpottaa?
Jos se katti on tukossa niin jos aukaisen lambdan niin silloinhan sen pitäisi helpottaa?
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Sebastian kirjoitti:Putken pultit sen verran tiukassa ettei yläkautta suostuneet luovuttamaan.
Jos se katti on tukossa niin jos aukaisen lambdan niin silloinhan sen pitäisi helpottaa?
Kyllä eron pitäis huomata jo tuolla. Muistaakseni porasin pari reikää kattiin ja auto otti heti kunnolla kierroksia ,eli aika pienestä oli kiinni.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Sebastian kirjoitti:Jakajaa olen vaihdellut entistä ja nykyistä ja molemmilla samat "ominaisuudet".
Samoin pumpulla, uudella ja vanhalla molemmilla toimii yhtä "hyvin".
Jostain kun sais toisen ruiskuhässäkän niin kokeilis.
Tyhjäkäyntisäätimen liittimen kun irroittaa niin auto käynnistyy ja tyhjäkäynti "humppaa" kunnes taas sammuu kuten muutenkin.
Saako pysymään käynnissä kun jalalla kaasuttelet? Imuvuodot tutkittu??
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Ei pysy käynnissä kaasullakaan, pari kertaa ehtii polkaista kaasua jonka jälkeen "booaa" kaasullakin ja sammuu.
Ei pitäs olla mitään vuotoja mitä olen letkuja irroitellut ja tarkistellut, tuossa niitä ei onneksi montaa kohdetta olekaan.
Viikonloppuna lambda raapaista irti kun saa soppelin avaimen.
Ei pitäs olla mitään vuotoja mitä olen letkuja irroitellut ja tarkistellut, tuossa niitä ei onneksi montaa kohdetta olekaan.
Viikonloppuna lambda raapaista irti kun saa soppelin avaimen.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Miten onko itse ruiskuyksikköä vaihdettu tai tutkittu? Hieman samanlaista ongelmaa oli taannoin rouvan ADZ-moottorisen kolmosen kanssa, tässä korjaantui ehjällä tyhjäkäynninsäätömoottorilla ja (alkuperäisellä) lämpöanturilla. Kannattaa myös tarkistaa moottorin johtosarja, ennenkaikkea siitä pyöreän töpselin luota sekä teippien alta siitä muovikourusta ruiskuyksikön edestä. Täällä löytyi yksi melkein poikki ollut piuha ehjän teipin alta..
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Ei ole ruiskutusyksikköä vaihdettu. Meneeköhän tuohon ADZ-koneen yksikkö? Ois lähipurkamolla semmoinen.
On käynyt mielessä vaihtaa mutta käytettyjen hinnoittelu tehty huumoripohjalta niin jäänyt hankkimatta.
Kyseisen johtosarjan käytin irti, putsasin ja mittasin ettei johtoa ole poikki. Toki vois teipitkin purkaa ja katsoa minkä näköinen se on.
On käynyt mielessä vaihtaa mutta käytettyjen hinnoittelu tehty huumoripohjalta niin jäänyt hankkimatta.
Kyseisen johtosarjan käytin irti, putsasin ja mittasin ettei johtoa ole poikki. Toki vois teipitkin purkaa ja katsoa minkä näköinen se on.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Mulla on kohta ylimääräinen ruiskuyksikkö. Missä päin asut? Tarkasta kuitenkin se paineensäädin ruiskun päältä. Se on se pyöreä palikka, jonka laippa on parilla kuusiokolopultilla kiinni.
Vähän jäi vielä epäselväksi se, että onko noi oireet alkanut yhtäkkiä vai onko tuo pahentunut ajan saatossa tjsp? Katti ei yleensä mene tukkoon ihan hetkessä vaan oireilee pidempään.
Vähän jäi vielä epäselväksi se, että onko noi oireet alkanut yhtäkkiä vai onko tuo pahentunut ajan saatossa tjsp? Katti ei yleensä mene tukkoon ihan hetkessä vaan oireilee pidempään.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Alunpitäen nykiminen alkoi marraskuussa, vaihdoin ruiskun laipan jolla parani.
Huhtikuussa alkoi taas nykiminen ,puuttuminen ja sammuilu, nykiminen parani uudella ruiskun laipalla(se edellinen uusi oli ihan riekaleina jo 5kk käytön jälkeen) mutta puutuminen ja sammuilu jatkui.
Kuusamossa asustelen.
Huhtikuussa alkoi taas nykiminen ,puuttuminen ja sammuilu, nykiminen parani uudella ruiskun laipalla(se edellinen uusi oli ihan riekaleina jo 5kk käytön jälkeen) mutta puutuminen ja sammuilu jatkui.
Kuusamossa asustelen.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Näissähän on joillakin ollu poikki sieltä ruiskuyksikön liittimissä johtoja. Sen liittimen vuoviosan ja siitä lähtevän johdon liitoksessa o se kumisuoja jonka alle kannattaa kurkata onko murtuneita johtoja. Ja jos bensaa liikkuu siinä tuloletkussa niin seuraavaksi bensanpaineet mittaukseen.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Lambdan käytin irti, ei vaikutusta.
Loppuu kesäloma ja mielenkiinto autoa kohtaan.
Jos jollain kiinnostaa lähistöltä kovapeltinen "Lapin auto" niin ottakkee yhteyttä. Ei tarvi hitsata.
Viime kesänä laitettu uusi tuulilasi ja iskarit ja etujarrut.
Loppuu kesäloma ja mielenkiinto autoa kohtaan.
Jos jollain kiinnostaa lähistöltä kovapeltinen "Lapin auto" niin ottakkee yhteyttä. Ei tarvi hitsata.
Viime kesänä laitettu uusi tuulilasi ja iskarit ja etujarrut.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Onkohan sulla kipinän ajoitus kohdallaan? Jos olet koskenut nokkahihnaan on aux-akseli koneen etuosassa saattanut hypätä pykälän tai monta ja pyöräyttää virranjakajaa jota se käyttelee.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Auto lähtee normaalisti käyntiin joka kerta ja sammuu 10-15sekunnin päästä. Joskus myös pysyy käynnissä ja toimii silloin normaalisti.
Re: Vento 1.8 ei pysy käynnissä.
Tämäkin saaga saatiin toivottavasti päätökseen.
En ehtinyt manaajaa vielä kutsua mutta ajattelin kokeilla kolmatta kaasuläppäruiskuhässäkkää autoon ja sillähän se pärähti tulille. Eli kaksi aikaisempaa oli rikkinäisiä.
En ehtinyt manaajaa vielä kutsua mutta ajattelin kokeilla kolmatta kaasuläppäruiskuhässäkkää autoon ja sillähän se pärähti tulille. Eli kaksi aikaisempaa oli rikkinäisiä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa