Golf 3 VR6T 4x4
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3 VR6T 4x4
Pitkän hiljaiselon jälkeen kirjoitellaas vähän tarinaa foorumille.
Tämä Golffi perustuu aika pitkälle tähän projektiin. Homma lähti siitä että bongasin 2016 jouluna nettiautosta sopivan aihion. Kaupat tuli tehtyä nopeasti golffista,
ja kun Corradon korille oli ostaja olemassa niin pääsi heti askartelemaan.
Corrado lähti siis eteenpäin purettuna, mukana vakio syncron tekniikka ja kone.
Golffia ei oltu katsastettu hetkeen, koska se oli ollut edellisessä omistajalla purettuna tallissa pari vuotta. Tälläisessä kunnossa sen vein vapaastihengittävänä leimalle helmikuussa.
Oma silmä tykkää ainakin mustasta sisustasta.
Ahdistus osien sovittelua,
Tekniikka tiivistettynä:
-Etulevyt ja satulat ovat neloskorisesta 2.8 golffista, samoin myös takasatulat. Taka levyt 280mm.
-Laatikko 02M jossa peloquin lukko.
-Kardaani nelosgolffista lyhennettynä sopivaksi
-perä T4 transporterista, jossa myös peloquin -> visco päivitetty haldexiin
-ecumaster haldexohjain
-taka-akselissa auraus ja camber säädöt
-cooleri jostain uudemmasta S3 audista
-lyhyt imusarja
-wössnerin männät ja h-profiili kanget
-6164-5 master power -> garrett gtx3071r gen II
-DTAfast ecu
Golffi on katsastettu ahtimelle, mutta seisoo nyt tallissa kun menneellä viikolla kytkimen työsylinteri petti. Vaihto vaatii tässä tapauksessa koneen ja laatikon irrotuksen, koitan sen tehdä pikapuoliin ja sitten laittelen nykykunnosta lisää kuvia.
Tämä Golffi perustuu aika pitkälle tähän projektiin. Homma lähti siitä että bongasin 2016 jouluna nettiautosta sopivan aihion. Kaupat tuli tehtyä nopeasti golffista,
ja kun Corradon korille oli ostaja olemassa niin pääsi heti askartelemaan.
Corrado lähti siis eteenpäin purettuna, mukana vakio syncron tekniikka ja kone.
Golffia ei oltu katsastettu hetkeen, koska se oli ollut edellisessä omistajalla purettuna tallissa pari vuotta. Tälläisessä kunnossa sen vein vapaastihengittävänä leimalle helmikuussa.
Oma silmä tykkää ainakin mustasta sisustasta.
Ahdistus osien sovittelua,
Tekniikka tiivistettynä:
-Etulevyt ja satulat ovat neloskorisesta 2.8 golffista, samoin myös takasatulat. Taka levyt 280mm.
-Laatikko 02M jossa peloquin lukko.
-Kardaani nelosgolffista lyhennettynä sopivaksi
-perä T4 transporterista, jossa myös peloquin -> visco päivitetty haldexiin
-ecumaster haldexohjain
-taka-akselissa auraus ja camber säädöt
-cooleri jostain uudemmasta S3 audista
-lyhyt imusarja
-wössnerin männät ja h-profiili kanget
-6164-5 master power -> garrett gtx3071r gen II
-DTAfast ecu
Golffi on katsastettu ahtimelle, mutta seisoo nyt tallissa kun menneellä viikolla kytkimen työsylinteri petti. Vaihto vaatii tässä tapauksessa koneen ja laatikon irrotuksen, koitan sen tehdä pikapuoliin ja sitten laittelen nykykunnosta lisää kuvia.
Viimeksi muokannut Mikko__, 22.8.2019 20:16. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Kuvat ei aukene..
Tästä olen juttua odotellukkin :D
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Tästä olen juttua odotellukkin :D
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Noniin, koitin muokata noita linkkejä, jos nyt näkyisi...
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Nyt tuntus pelaavan [emoji846]
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Re: Golf 3 VR6T 4x4
eikä täälläkään. Kuvat ku olis suoraa postauksessa näkyvillä nii olis mukava.. Ei tarviais avata kyymentä välilehteä
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Juu ei näy.
Kuvat saa upittua suoraan foorumille nykyään.
Kuvat saa upittua suoraan foorumille nykyään.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Nyt jos ei vieläkään mitään näy, on heitettävä pyyhe kehään...
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Näkyy ne, mielenkiinnolla seuraan kyllä projektia!
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Maanantaina oli uusi kytkimen työsylinteri paikallaan ja kone lähti menemään takasin paikalleen.
Keskiviikkona sai kaikki kiinni ja koneen käyntiin. En aikaisemmin ollut suoraan konehuoneesta napannut kuvaa niin tuli se nyt tehtyä. Paikoittain alkaa ehkä olemaan ahdasta. Kaikki tarpeellinen tuolla taitaa nyt olla, joten seuraava homma olisi konehuoneen siistiminen.
Keskiviikkona sai kaikki kiinni ja koneen käyntiin. En aikaisemmin ollut suoraan konehuoneesta napannut kuvaa niin tuli se nyt tehtyä. Paikoittain alkaa ehkä olemaan ahdasta. Kaikki tarpeellinen tuolla taitaa nyt olla, joten seuraava homma olisi konehuoneen siistiminen.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Lyhyttä työmatka ajoa on tullut ajeltua melkein koko alkuvuosi. Puolat vaihdettu uusiin, ja tämä tuntui auttaneen sytkäongelmiin joita on välillä havaittu. Etulippa täytyisi saada vaihdettua, se kun tuli hajotettua talven aikana.
Eilen tuli laiteltua kesäpyörylää alle.
Eilen tuli laiteltua kesäpyörylää alle.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Sytkä ongelmat tosiaan isommilla ahdoilla hävisi keväällä ja kesän saikin ajella ok paineilla. Tuli tässä loppusyksystä testattua myös 80-120 kiihtyvyys.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Ihan miehekäs kiihtyvyys kyllä, ei nelikossa pyörä lipsu.
Itsellä kakkiksessa lieviä pito-ongelmia mutta taisin kännykällä jotain n2.4sek aikoja saada 80-120 välille .
Itsellä kakkiksessa lieviä pito-ongelmia mutta taisin kännykällä jotain n2.4sek aikoja saada 80-120 välille .
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Tarvii huomenna hakea uudet perän öljyt ja uudet perän kiinnityspultit niin pääsee tästä jatkamaan.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Koeajot suoritettu haldexin kanssa, tuntuu toimivan aika mukavasti. Tuo haldex kytkin oli tuota viscoa n.10mm pitempi joten kuopissa kallistuksen vakaaja ottaa kardaanin takalimppuun kiinni, tarvii hiukka työstää sitä.
Haldexia ohjaa ecumasterin ohjain. Normaalisti toimii niin, että potentiometrillä säädetään taka-akselille menevä voima haluttuun tasoon ja nopeus signaalilla perä sitten alkaa irrottaa halutussa nopeudessa. Nopeus signaalille määritetään kaksi pistettä, toinen on se missä perän irroitus alkaa ja toinen missä perään ei enää siirry yhtään voimaa.
Itse kytkin tuon nyt hieman eri tavalla. Saan eculta taajuussignaalia ulos, ja laitoin nyt sen niin, että imusarjan paineen mukaan taajuus pienentyy -> voima taka-akselille lisääntyy. Eli normaali ajossa perä ei ole mukana imusarjan alipaineen ollessa alle 0,5. Tuosta alipaineen vähentyessä voima lisääntyy taka-akselille kunnes imusarjan alipaineen ollessa enää 0,1 menee kaikki voima haldexin läpi.
Tätä en nyt päässyt vielä liukkaalla kelillä testaamaan kun tämä etelä-suomen pieni lumimäärä suli tänään pois. Mutta ainakin märällä asfaltilla toimi ok, ja hiekkapihassa pyöritellessä taipuu paljon paremmin kun tuon viscon kanssa. Nuo säädöt tuolle haldexille on hatusta nyt temmattu ja katsotaan miten toimii kun saadaan taas lunta.
Haldexia ohjaa ecumasterin ohjain. Normaalisti toimii niin, että potentiometrillä säädetään taka-akselille menevä voima haluttuun tasoon ja nopeus signaalilla perä sitten alkaa irrottaa halutussa nopeudessa. Nopeus signaalille määritetään kaksi pistettä, toinen on se missä perän irroitus alkaa ja toinen missä perään ei enää siirry yhtään voimaa.
Itse kytkin tuon nyt hieman eri tavalla. Saan eculta taajuussignaalia ulos, ja laitoin nyt sen niin, että imusarjan paineen mukaan taajuus pienentyy -> voima taka-akselille lisääntyy. Eli normaali ajossa perä ei ole mukana imusarjan alipaineen ollessa alle 0,5. Tuosta alipaineen vähentyessä voima lisääntyy taka-akselille kunnes imusarjan alipaineen ollessa enää 0,1 menee kaikki voima haldexin läpi.
Tätä en nyt päässyt vielä liukkaalla kelillä testaamaan kun tämä etelä-suomen pieni lumimäärä suli tänään pois. Mutta ainakin märällä asfaltilla toimi ok, ja hiekkapihassa pyöritellessä taipuu paljon paremmin kun tuon viscon kanssa. Nuo säädöt tuolle haldexille on hatusta nyt temmattu ja katsotaan miten toimii kun saadaan taas lunta.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Ecu ohjaa siis venttiiliä mikä säätää paineen haldexissa?
Vai haldexin oma ohjain välissä mille syötetään vaan tarvittavaa infoa?
Eli nyt saat varmaan myös kytkettyä käsijarrulle kytkimen mikä vapauttaa perän? Jos tarvii nyppästä tiukassa paikassa :)
Vai haldexin oma ohjain välissä mille syötetään vaan tarvittavaa infoa?
Eli nyt saat varmaan myös kytkettyä käsijarrulle kytkimen mikä vapauttaa perän? Jos tarvii nyppästä tiukassa paikassa :)
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Ecumasterin haldexohjain korvaa täysin sen haldexin oman ohjaimen, eli ecumasterin ohjain on kytketty suoraan haldexin pumpulle sekä askelmoottorille. Moottorin ohjaimelta sitten tulee taas signaalia tuolle ecumasterin haldex ohjaimelle, jonka perusteella vetosuhdetta säädetään.
Käsijarrutoiminto löytyy myös tuosta ohjaimesta, mutta sen johto on vielä kytkemättä.
Käsijarrutoiminto löytyy myös tuosta ohjaimesta, mutta sen johto on vielä kytkemättä.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Itellääki ecumasterin haldexin ohjain.. Tosin pelkällä potikalla ja on off systeemillä vasta kokeiltu. Pitäis enempi paneutua sen ominaisuuksiin. Toi paineel ohjaus kuulostaa iha hyvältä, mite se on toteutettu? Lisää inffoo vaa jos tuost enemänki osaat haastella! :D
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Tuossa on vaan otettu moottorin ohjaimelta ohjelmoitava ulostulo käyttöön. Tuosta dta:n ecusta saa yhden ulostulon ohjelmoitua tuottamaan taajuutta. Taajuus muuttuu nyt mulla ahtopaineen mukaan, ja se on kytkettynä taas tuohon ecumasterin vss nastaan.
Jos moottorin ohjaimelta sais ohjelmoitavan 0-5v ulostulon voisi sillä korvata tuon potikan, mutta tuossa dta:ssä ei suoraan sellasta ollut.
Jos moottorin ohjaimelta sais ohjelmoitavan 0-5v ulostulon voisi sillä korvata tuon potikan, mutta tuossa dta:ssä ei suoraan sellasta ollut.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Noniin, talvi tuli ja meni. Lumen tultua täytyi hieman muuttaa tuota eculta haldexille menevää "ohjaus käyrää", niin että alkoi siirtää voimaa taakse jo pienemmällä imusarjan alipaineella ja samalla tuoda sitä pistettä alaspäin jossa haldex täysin kiinni. Näin sai liukkaalla kelillä toiminnan loogisemmaksi. Paikaltaan lähtiessä liukkaalla kelillä tuossa tuntuu pieni viive, mutta ajossa ei sitä tuntuisi olevan, tai ainakaan sitä ei huomaa.
Käsijarrun johto tuli myös kytkettyä, se täytyi vetää releen kautta jotta toimi oikein. Hauskuuskerroin ainakin lisääntyi tuon johdon kytkennän myötä.
Nyt kevään tullessa tuli varusteltua golffia lisää...
Ei välttämättä ole foorumin linjan mukaista, mutta kun löysin alkuperäisen vr6 syncron irroitettavan vetokoukun, oli se pakko ostaa. Ja kun sen osti niin olihan se kiinni saatava.
Aika huomaamaton tuosta kuitenkin mielestäni tuli, viimeisessä kuvassa toisesta puskurista tehty peitelevy paikallaan. Peitelevy parilla pikaruuvilla (tai mitä ne nyt onkaan) kiinni alapuolelta.
Käsijarrun johto tuli myös kytkettyä, se täytyi vetää releen kautta jotta toimi oikein. Hauskuuskerroin ainakin lisääntyi tuon johdon kytkennän myötä.
Nyt kevään tullessa tuli varusteltua golffia lisää...
Ei välttämättä ole foorumin linjan mukaista, mutta kun löysin alkuperäisen vr6 syncron irroitettavan vetokoukun, oli se pakko ostaa. Ja kun sen osti niin olihan se kiinni saatava.
Aika huomaamaton tuosta kuitenkin mielestäni tuli, viimeisessä kuvassa toisesta puskurista tehty peitelevy paikallaan. Peitelevy parilla pikaruuvilla (tai mitä ne nyt onkaan) kiinni alapuolelta.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Pitääks käsijarrun johtoon siis syöttää plussaa?
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Näin se tais olla, testasin muistaakseni ensin tökkimällä johtoa maihin ja se ei vaikuttanut mitenkään. Plussaa kun antoi sai ledin sammumaan. Tarvitsi laittaa diodi siihen käsijarrulta releelle lähtevään johtoon niin kaikki pelitti ok.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Pientä tekniikka päivitystä
Masterpowerin ahdin sai väistyä ja garretin gtx3071r gen II tuli tilalle.
Mukavasti siirtyi vetoalue alaspäin, mutta tuntuisi ylempänäkin toimivan.
Masterpowerin ahdin sai väistyä ja garretin gtx3071r gen II tuli tilalle.
Mukavasti siirtyi vetoalue alaspäin, mutta tuntuisi ylempänäkin toimivan.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Hyvä että ahdin sai kunnon kodin:)
T: ahtimen edellinen omistaja
T: ahtimen edellinen omistaja
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Pikku palikoita koneeseen.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Moro, Mimmonen fiilis tuolla pelokinilla o ajella norm ajoa?
omaan 02m oon miettiny lähteekö laittaa suoriltaa lukkoa sinne vai kokeileeko setuppia vakiona. nelikkona tuskin ihan poskettoman huono ajaa. Mut sais se voima ohjaaviinpyöriin mennä molempiin.
Ei oikein isosti oo tarjolla nelikkoo sopivaa lukkoa.
omaan 02m oon miettiny lähteekö laittaa suoriltaa lukkoa sinne vai kokeileeko setuppia vakiona. nelikkona tuskin ihan poskettoman huono ajaa. Mut sais se voima ohjaaviinpyöriin mennä molempiin.
Ei oikein isosti oo tarjolla nelikkoo sopivaa lukkoa.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Normaali ajossa en tuosta lukosta miinus puolia ole löytänyt, sinällään huomaamaton kampe. Etuvetosena aikanaan samalla laatikolla ajoin vuoden ja siihenhän tuo oli ihan ehdoton hankinta.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Pikku palikat asenneltu paikalleen ja muutama koeajolenkki suoritettu.
Öljyjäähy toimii odotetunlaisesti. Lähtölaipan asennuksessa ilmastoinnin toinen kompuralta lähtevä putki oli hieman edessä mutta muuten nopea homma.
Säädettävät nokkapyörät, näitä on tullut katseltua jo pitemmän aikaa, mutta ei ole tullut niitä aikaisemmin hommattua.
Ajoitus tuossa koneessa on ollut nokkien osalta hieman myöhässä sen jälkeen kun kannentiivisteeksi tuli metallinen malli. Aikoinaan alkuun vakiomännillä ajaessa oli kannentiivisteenä paksu puristuksia laskeva malli ja silloin taas nokat olivat hieman aikaisemmalla mitä vakiotiivisteellä.
Kun nokat olivat hieman aikaisemmalla oli itselle jäänyt mielikuva että kone on alakierroksilla hieman pirteämmän oloinen kuin vakio ajoituksella.
Kun nokat ovat olleet myöhässä on kone ollut alakierroksilla hieman hengetön, ja silloin kun nokkien asento muuttui hieman myöhäiselle tuli samalla koneeseen monta muutakin muutosta niin sitä ei niin hyvin silloin huomannut, sekä vuosien saatossa siihen on tainnut tottua.
Nyt säädettävillä nokkapyörillä ajoituksia tuli testattua ensin nokat vakioajoitukseen laittamalla, sekä hieman aikaiselle kääntämällä. Säätöjen astevaikutuksen näkee eculta kun laittaa koneen käymään joten ihan mutu tuntumalla ei noita tullut käänneltyä. Tuo hieman aikaiselle ajoituksen laittaminen toi selvän parannuksen koneen alakierroksille, joten jätin nokat nyt siihen asentoon.
Ei mielestäni mennyt kumpikaan hankinta hukkaan, ainoastaan harmittaa kun ei jo vuosia sitten tullut näitä hommattua...
Öljyjäähy toimii odotetunlaisesti. Lähtölaipan asennuksessa ilmastoinnin toinen kompuralta lähtevä putki oli hieman edessä mutta muuten nopea homma.
Säädettävät nokkapyörät, näitä on tullut katseltua jo pitemmän aikaa, mutta ei ole tullut niitä aikaisemmin hommattua.
Ajoitus tuossa koneessa on ollut nokkien osalta hieman myöhässä sen jälkeen kun kannentiivisteeksi tuli metallinen malli. Aikoinaan alkuun vakiomännillä ajaessa oli kannentiivisteenä paksu puristuksia laskeva malli ja silloin taas nokat olivat hieman aikaisemmalla mitä vakiotiivisteellä.
Kun nokat olivat hieman aikaisemmalla oli itselle jäänyt mielikuva että kone on alakierroksilla hieman pirteämmän oloinen kuin vakio ajoituksella.
Kun nokat ovat olleet myöhässä on kone ollut alakierroksilla hieman hengetön, ja silloin kun nokkien asento muuttui hieman myöhäiselle tuli samalla koneeseen monta muutakin muutosta niin sitä ei niin hyvin silloin huomannut, sekä vuosien saatossa siihen on tainnut tottua.
Nyt säädettävillä nokkapyörillä ajoituksia tuli testattua ensin nokat vakioajoitukseen laittamalla, sekä hieman aikaiselle kääntämällä. Säätöjen astevaikutuksen näkee eculta kun laittaa koneen käymään joten ihan mutu tuntumalla ei noita tullut käänneltyä. Tuo hieman aikaiselle ajoituksen laittaminen toi selvän parannuksen koneen alakierroksille, joten jätin nokat nyt siihen asentoon.
Ei mielestäni mennyt kumpikaan hankinta hukkaan, ainoastaan harmittaa kun ei jo vuosia sitten tullut näitä hommattua...
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Miten nuo puolat ja niiden johdotus on oikein toteutettu? MSD:n puolapaketteja näissä olen kyllä nähnyt, mutta en noita R8 puolia...
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Siitä nyt on jo vuosia aikaa kun nuo puolat tuohon laittelin, mutta muistaakseni ei noille puolille tule kuin +12, pari maata ja signaali eculta. Ostin puoliin sopivat liittimet ja tein johtosarjan, fyysisesti puolat sopivat suoraan paikoilleen tuon lyhyen imusarjan kanssa ilman kikkailua. Sitten vaan eculta laittoi sekventiaali sytkän käyttöön. (Vakio ecun kanssa ei taida onnistua ihan helposti)
Edit. Lisäksi puolien latausaika eculta sopivaksi.
Edit. Lisäksi puolien latausaika eculta sopivaksi.
Re: Golf 3 VR6T 4x4
Se on kaikkien aikojen vahvin auto :D
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa